Corona viruset sprider sig

 
A

Anonym

Gäst
Coronaviruset sprider sig , alltfler smittade och fler döda idag , även USA insjuknat en person .. WHO diskuterar utlysa krisläge

Tråkigt med dess drabbade , men en annan sak är att detta tar focus från annat :rolleyes: Kanske inte snällt att säga , men "inget ont som inte för något gott med sig" , gammalt ordspråk
 
Hej

Lite oroande det här med detta nya virus, dessutom närmar ju sig det Kinesiska nyåret och då kommer ju enorma mängder Kineser att resa runt både inom Kina och utomlands, risken för smittspridning ökar då rejält.

Mvh isan lover
 
Ja här i Phuket verkar det iaf inte saknas kineser. Tur vi åker tillbaka till civilisationen på lördag :cool:
Bara en tidsfråga innan det sprider sig i Thailand , iofs så har de nu stängt hela staden där smittspridningen började , men antagligen för sent , tiden får utvisa
 
Bara en tidsfråga innan det sprider sig i Thailand , iofs så har de nu stängt hela staden där smittspridningen började , men antagligen för sent , tiden får utvisa
Är redan ett antal fall här så kommer nog bli fler, dom flesta hinner väl smitta nån innan dom hamnar på sjukhus.
Tänker hålla mig undan folksamlingar under nyåret.
 
Jag har varit i Thailand och firat det kinesiska nyåret flera gånger och senast i fjol och som en dieselråtta (som man brukar lite på skämt kalla sådana som jag till sjöss) så hade det kunnat normalt vara lite extra kul med att börja råttans år. Men nu är jag som de flesta mest bara oroliga. Klippte ut dessa rader från Expressen.

Det har blivit dags att fira Råttans år i det kinesiska nyåret.
Tanken var att firandet skulle dra i gång 25 januari – men på grund av Coronaviruset har kinesiska myndigheter ställt in nyårsfirandet i flera städer.
I kinesisk kultur symboliserar råttan rikedom och överskott, skriver South China morning post.

Läste nu också att 13 städer inkluderar Wuhan är satta i karantän mm.
 
Ska man tro tidningarna i Sverige är inte viruset så farligt om det inte muterar. Mutationsrisken har kineserna varnat för men i dagsläget är det ingen risk. Vanligt virus har också flera dödsfall per år. Som det ser ut nu behöver man inte vara mer rädd än för vanligt virus. Störst är väl risken för gamla och multisjuka och alla med kroniska sjukdomar.
 
Ska man tro tidningarna i Sverige är inte viruset så farligt om det inte muterar. Mutationsrisken har kineserna varnat för men i dagsläget är det ingen risk. Vanligt virus har också flera dödsfall per år. Som det ser ut nu behöver man inte vara mer rädd än för vanligt virus. Störst är väl risken för gamla och multisjuka och alla med kroniska sjukdomar.
Men Kina varnar nu att Corona viruset muterar nu
 
Frugan o ungarna tar på munskydd till Central idag.
Lätt att säga att man överreagerar.. men min polare var i Skottland och levererade utrustning till sjukhus och sedan hörde han att 14 skottar insjuknat i coronavirus. Då blev han rädd
 
Frugan o ungarna tar på munskydd till Central idag.
Lätt att säga att man överreagerar.. men min polare var i Skottland och levererade utrustning till sjukhus och sedan hörde han att 14 skottar insjuknat i coronavirus. Då blev han rädd
Dom munskydd som säljs här skyddar inte mot att bli smittad, dom skyddar mest åt andra hållet, att den som bär dom inte smittar andra.
 
Inte bra om det muterar till något farligt. En annan risk är att det kan mutera flera gånger. Eftersom det rör sig om virus och kanske luftburet är det svårt att skydda sig. Munskydd gör tydligen ingen radikal nytta. Däremot är det lämpligt för sjuka och smittbärare.
Var på nyheterna att det är redan bekräftat att det är en luftburen smitta.
Även smittade i Finland nu.
 
Jag läser i tidningen idag hur man jämför tiden för genomförande. Vi har ett sjukhus på Teneriffa som det tog 30 år att färdigställa. Nu bygger kineserna ett sjukhus på 10 dagar. Orsaken är naturligtvis Coronaviruset. Man ser ett fält där det myllrar av grävskopor. Att kineserna är effektiva visar denna video:

 
Viruset verkar sprida sig och det har konstaterats att det är luftburet. Vad jag kan se har man inte konstaterat någon muterad variant ännu. Återstår att se om detta virus är mildare än det årligen återkommande viruset. Uppmärksamheten är enorm i förhållande till det gamla vanliga.
 
Ok. Frugan läser på facebook folk som bor i kina uppskattar 10.000 tals insjukna och 1000+ döda. Vet inte om det kan bekräftas. ..
 
ทำไม Thailand ถึงเงียบกันจังกับข่าวไวรัสโคโรน่าจากเมืองอู่ฮั่นจีนที่แพร่ระบาดอยู่ตอนนี้ ตอนนี้จีนรายงานบอกตายหลักสิบ ติดเชื้อหลักพัน แต่เพื่อนเราที่จีนบอกว่าเขาปิดข่าวตายเป็นหลักพัน ติดเชื้อหลักหมื่น ทีมเเพทย์ติดเชื้อกันหมดให้การรับรองความปลอดภัยใครไม่ได้ ผู้ป่วยล้นโรงพยาบาล ร้ายสุดเที่ยวบินจากเมืองจีนหลายๆเมืองรวมทั้งเมืองอู่ฮั่นมาไทย 132 เที่ยวบินต่อวัน คือไทยแลนด์ใจดีอ้าแขนรับ จนมีผู้ติดเชื้อเป็นอันดับ2 ของโลกไป แล้ว ถามจริงพวกคุณรับมือได้จริงหรอ อีเชื้อนี่มันแพร่กระจายทางอากาศเเค่หายใจก็ติดละ แถมผ่านเครื่องตรวจมาได้สบายแบบว่าไม่แสดงอาการให้เครื่องตรวจวัดจับได้ นี่มันอย่างกะในหนังสงครามชีวภาพ ตื่นๆๆๆค่ะThailand ถ้าไม่กระจายข่าว ไม่หาวิธีรับมือไทยเป็นเมืองต่อไปแน่นอน เพราะที่ติดเชื้อในไทยตอนนี้5 เข้าข่าย21 และที่อยู่ในระยะการฟักตัวอีกซึ่งตรวจสอบไม่ได้ หลอนกันเลย
 
ทำไม Thailand ถึงเงียบกันจังกับข่าวไวรัสโคโรน่าจากเมืองอู่ฮั่นจีนที่แพร่ระบาดอยู่ตอนนี้ ตอนนี้จีนรายงานบอกตายหลักสิบ ติดเชื้อหลักพัน แต่เพื่อนเราที่จีนบอกว่าเขาปิดข่าวตายเป็นหลักพัน ติดเชื้อหลักหมื่น ทีมเเพทย์ติดเชื้อกันหมดให้การรับรองความปลอดภัยใครไม่ได้ ผู้ป่วยล้นโรงพยาบาล ร้ายสุดเที่ยวบินจากเมืองจีนหลายๆเมืองรวมทั้งเมืองอู่ฮั่นมาไทย 132 เที่ยวบินต่อวัน คือไทยแลนด์ใจดีอ้าแขนรับ จนมีผู้ติดเชื้อเป็นอันดับ2 ของโลกไป แล้ว ถามจริงพวกคุณรับมือได้จริงหรอ อีเชื้อนี่มันแพร่กระจายทางอากาศเเค่หายใจก็ติดละ แถมผ่านเครื่องตรวจมาได้สบายแบบว่าไม่แสดงอาการให้เครื่องตรวจวัดจับได้ นี่มันอย่างกะในหนังสงครามชีวภาพ ตื่นๆๆๆค่ะThailand ถ้าไม่กระจายข่าว ไม่หาวิธีรับมือไทยเป็นเมืองต่อไปแน่นอน เพราะที่ติดเชื้อในไทยตอนนี้5 เข้าข่าย21 และที่อยู่ในระยะการฟักตัวอีกซึ่งตรวจสอบไม่ได้ หลอนกันเลย
Översätt!
 
 
 
Tillbaka
Topp