Då ska vi börja bygga i Nakhon Sawan, Banphot Phisai District

Glömde ju en sak, man ska ju skicka ner lite blänkande metall, småpengar, glimmrande stenar och lite blomster under första pelaren också... :nod:

2.jpg

I morse kom betongen för att gjuta fast pelarna, så där lagom varmt bara runt 32 grader...

När det var klart började dom med "hammarbandet" vet inte riktigt vad dom kallar det här nere... :angel:

Blir väl en fortsättning med eftermiddagens arbete snart...

1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

I dag har vi/dom, börjat med takskellettet. Var och beställde takplåt och tillbehör för att lägga plåttaket i morgon... Det tycks inte gälla så mycket arbetsregler och sånt här nere, höghöjds svetsning med full utrustning... :eek:

Kommer liteom takmonteringen i morgon hoppas jag, så vi kan ha taklagds fest på fredag...

1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

Verkar vara ordning å reda på gubbarna som bygger, brukar allt som oftast se ut som en soptipp vid byggena annars;)

Får man vara fräck å fråga vad ni satt för budget för bygget?

Ska ni ha dessa pelare i mitten i anslutning till väggar eller hamnar de mitt i rummet? Varför kör ni inte med lite kraftigare dimension
er och slipper dessa?

I dag levererades yttertaket, dom hann precis lasta av innan betongbilen kom med betong för att gjuta förstärkning innan vi fyller upp med sand före gjutning av plattan. Sedan han dom med att sätta upp all läkt för plåttaket. Så i morgon åker taket på, och en massa sand kommer... :rolleyes:

1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

5.jpg

6.jpg

I dag levererades yttertaket, dom hann precis lasta av innan betongbilen kom med betong för att gjuta förstärkning innan vi fyller upp med sand före gjutning av plattan. Sedan han dom med att sätta upp all läkt för plåttaket. Så i morgon åker taket på, och en massa sand kommer... :rolleyes:

1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

5.jpg

6.jpg

Härligt! Det går undan :)

Blir inga stolpar mitt i rummen, undrar hur era hus ser ut om ni har stolpar mitt i rummen. Alla stolpar hamnar i respektive hörn av rummen???
Har sett många thaihus med stolpar mitt i rummet, har inte du sett det. Oftast har ju huset ett stort allrum dessa har flera stolpar i rummet.

Har sett många thaihus med stolpar mitt i rummet, har inte du sett det. Oftast har ju huset ett stort allrum dessa har flera stolpar i rummet.

Vad tror du dom fyller för funktion janne?
Sitter dom där för att det är snyggt eller p.g.a nån annan orsak?

Senast redigerad av en moderator:
Om du läste hela tråden hade även du förstått. Men för att vara snäll för dig så skrev jag att man kunde använda kraftigare dimensioner för att slippa dessa.

V ar det svårt att förstå?
Jag har läst hela tråden Janne.
Snäll för mig, det var ju BosseB du skrev det till om kraftiga stolpar, ja pelare heter det ju enligt fackspråk.
Jag som la mig i nåt onödan.
Hans bärande pelare blir ju dolda av väggmaterialet han väljer.
Vilket är allra smartast givetvis.
:wai:

Senast redigerad av en moderator:
Jag har läst hela tråden Janne.
Snäll för mig, det var ju BosseB du skrev det till om kraftiga stolpar, ja pelare heter det ju enligt fackspråk.
Jag som la mig i nåt onödan.
Hans bärande pelare blir ju dolda av väggmaterialet han väljer.
Vilket är allra smartast givetvis.

Ponera att man framtiden vill avlägsna/flytta en innervägg ja då står pelaren där. Tror du inte att vi fattar varför man ställer pelare mitt inne i huset samt att man kan dölja dem med innerväggar? Med en annan konstruktion på takstolarna så kan man "slippa" bärande pelare mitt i huset. Fast det är bra med extra bärighet när det blir mycket snö på taket, man vet aldrig vad som händer med klimatet.

Detta är inget stort problem. Vi har pelare mitt i huset dolda av innerväggarna och jag kommer att överleva det. Jag är säker på att @Janne tog upp ämnet av rent intresse för hur man kan lösa saker och ting på olika sätt.

Ponera att man framtiden vill avlägsna/flytta en innervägg ja då står pelaren där. Tror du inte att vi fattar varför man ställer pelare mitt inne i huset samt att man kan dölja dem med innerväggar? Med en annan konstruktion på takstolarna så kan man "slippa" bärande pelare mitt i huset. Fast det är bra med extra bärighet när det blir mycket snö på taket, man vet aldrig vad som händer med klimatet.

Detta är inget stort problem. Vi har pelare mitt i huset dolda av innerväggarna och jag kommer att överleva det. Jag är säker på att @Janne tog upp ämnet av rent intresse för hur man kan lösa saker och ting på olika sätt.

Du får tro precis vad du vill Nam falang.
BosseB tråd detta, jag vill inte sabba den mer än jag redan gjort.
Det är hans hus han får bygga det på det bästa sättet för honom och hans familj och även efter sina ritningar.

Liknande trådar

C
Svar
116
Visningar
15 K
Anonymos
A
A
Svar
88