Dagens fundering/fråg

Kycklingen

Administratör
Forumpersonal
Som ni vet har vi en damm, för tillfället har vi 10 st fiskar i olika storlekar och arter.
Min fråga/fundering nu är att förra året överlevde 3 st yngel som är fiskar idag, igår och idag har dom 3 mellanstora fiskarna jagat varandra, dom sitter mer eller mindre ihop. Är det det som kallas att fiskar ”leker”?
Hur parar sig fiskar?
Jag vet att dom lägger rom som någon annan försöker äta upp, lägger alla rom eller bara honorna?

Som ni vet har vi en damm, för tillfället har vi 10 st fiskar i olika storlekar och arter.
Min fråga/fundering nu är att förra året överlevde 3 st yngel som är fiskar idag, igår och idag har dom 3 mellanstora fiskarna jagat varandra, dom sitter mer eller mindre ihop. Är det det som kallas att fiskar ”leker”?
Hur parar sig fiskar?
Jag vet att dom lägger rom som någon annan försöker äta upp, lägger alla rom eller bara honorna?
Hanarna "lägger" väl mjölke ungefär som vi män 555

Fiskar har olika sätt att fortplanta sig. Vi tar några exempel. Guppy föder levande yngel, många ciklider fäster sin rom på underlaget som kan vara en sten eller ett blad. Vissa ciklider vaktar och övervakar sin rom och sina yngel. Det finns ciklider som är munruvande. Dom har alltså äggen i munnen och senare även ynglen. Lax lägger ju sina ägg rakt ned på botten i gruset. Hannen sprutar sin mjölke över äggen. Endast fiskar som föder levande ungar har en anna typ av befruktning.

Fiskar har olika sätt att fortplanta sig. Vi tar några exempel. Guppy föder levande yngel, många ciklider fäster sin rom på underlaget som kan vara en sten eller ett blad. Vissa ciklider vaktar och övervakar sin rom och sina yngel. Det finns ciklider som är munruvande. Dom har alltså äggen i munnen och senare även ynglen. Lax lägger ju sina ägg rakt ned på botten i gruset. Hannen sprutar sin mjölke över äggen. Endast fiskar som föder levande ungar har en anna typ av befruktning.
Du måste jag, som min gamla småskollärare, kontra med vilka fiskar föder döda ungar?

(Han hade en poäng i detta för att jag kommer ihåg det, annars var han en idiot o penalist)

Men varför ”jagar” dom honan?
Haft akvariefisk uppfödning i mitt förra liv 85 kar som mest ,,,,Har just nu några växtakvarie igång med räkor,, Men iaf , Varför de jagar Just honan , Naturligtvis om de vill leka samma som att fixa bayby ... Men också så vill restrerande i karet ha mat , så övertygad att de jagar honan för o faktiskt äta upp rommen när hon släpper den , Finns olika tips för o ta hand om detta ,,,

Hur ofta ”leker” dom på en säsong?
Samma gäng som sist håller på för fullt nu igen.

B438CFDF-438B-425B-8C3C-BDAAEBA5F20A.jpeg

D49C8155-3D9D-493D-8F16-05BAC00C064D.jpeg

Liknande trådar

M
Svar
309
Visningar
19 K
magnusjansson
M
R
Svar