Dagens Thailändska ord

 
Det gör jag gärna om jag slipper samma sak igen... Angående språk och Thaikultur har jag försökt väcka intresset tillbaka igen för medlemmar som glömt vad TS är för något.. Nu mest skitsnack... som inte har ett dyft med Thailand att göra. Kul nu att några vaknat och pratar om thai... Sedan om det är språk eller kultur mm är mindre viktigt.
Men när jag tagit upp det har jag blivit närmast idiotförklarad.. ;););) Och fått mycket skit... :(
Hoppas på bättring av XXXXX och andra... Kram!!!! :wai::wai::wai:
Tjenna pepsi, jag har inte vart här på ett tag men undra lite hur du tänker.
Jag har läst dina inlägg och vad jag ser då har ingen vart på dej. Däremot ser jag inlägg efter inlägg där du är på admin och enligt mej så anklagar du henne för att klandra dej.
Jag gillar thaisptåk och lär mej gärna mer utav dej och lyco. Men jag läste även reglerna här och jag är förvånad att du inte fått någon varning eller blivit avstängd pga att du hela tiden skriver och anklagar admin för något hon inte gjort enligt oss andra som bara ser och läser vad vi ser här. Menar du att hon har gått på dej utanför forumet? Jag ser inte att hon gör påhopp på dej men jag ser här att du gör påhopp på henne. Tagga ner nu och fortsätt det du kan och är bra på och sluta ge dej på admin.
 
Tjenna pepsi, jag har inte vart här på ett tag men undra lite hur du tänker.
Jag har läst dina inlägg och vad jag ser då har ingen vart på dej. Däremot ser jag inlägg efter inlägg där du är på admin och enligt mej så anklagar du henne för att klandra dej.
Jag gillar thaisptåk och lär mej gärna mer utav dej och lyco. Men jag läste även reglerna här och jag är förvånad att du inte fått någon varning eller blivit avstängd pga att du hela tiden skriver och anklagar admin för något hon inte gjort enligt oss andra som bara ser och läser vad vi ser här. Menar du att hon har gått på dej utanför forumet? Jag ser inte att hon gör påhopp på dej men jag ser här att du gör påhopp på henne. Tagga ner nu och fortsätt det du kan och är bra på och sluta ge dej på admin.
Hej! Tänker inte utveckla det mer eftersom jag vill det skall vara lugnt på TS... Förstår du inte vet allt..
Det behöver du inte i heller ... Orkar inte med det mer.. Men läs gärna språktrådarna.. Väldigt lärorikt.
Men det är inte poppis med språk och kultur gällande Thailand på TS för tillfället... Mer om annat..
 
Hej! Tänker inte utveckla det mer eftersom jag vill det skall vara lugnt på TS... Förstår du inte vet allt..
Det behöver du inte i heller ... Orkar inte med det mer.. Men läs gärna språktrådarna.. Väldigt lärorikt.
Men det är inte poppis med språk och kultur gällande Thailand på TS för tillfället... Mer om annat..
Och vad har det med ditt hat mot admin att göra?
Jag fattar fortfarande inte, om inte medlemmar är intresserade så jan du ju inte ge afmin skulden för det?
Vad jag och en del andra hör diskuterat är ju att du säger att du vill ha det lugnt men det är ju som börjar provocera fram skit.
 
Men lägg ner nu, @Pepsi bad ju om det.
Kan jag hålla med om men det finns en grund till @Sölve s tankar. Vi har regler och jag förstår hur han tänker.

Men så länge trådarna befinner sig under rätt tavla har jag inget att erinra. "Ordet är fritt" är just det och är man inte intresserad behöver man inte läsa. Svårare är det faktiskt inte.
 
Hej! Tänker inte utveckla det mer eftersom jag vill det skall vara lugnt på TS... Förstår du inte vet allt..
Det behöver du inte i heller ... Orkar inte med det mer.. Men läs gärna språktrådarna.. Väldigt lärorikt.
Men det är inte poppis med språk och kultur gällande Thailand på TS för tillfället... Mer om annat..
Jag tycker alla språk trådar är intressanta, men som någon skrev känns som man går i 3an jämfört med er som verkar ha en magisterexamen i thai språket;)jag läser å lär i det dolda kanske en vacker dag går jag ut 9an:D;):)
 
Kan jag hålla med om men det finns en grund till @Sölve s tankar. Vi har regler och jag förstår hur han tänker.

Men så länge trådarna befinner sig under rätt tavla har jag inget att erinra. "Ordet är fritt" är just det och är man inte intresserad behöver man inte läsa. Svårare är det faktiskt inte.

Tycker bara inte om när någon häller bensin på brasan som man håller på att släcka.
 
Varmt
ร้อน
raawn[ton]H[/ton]
Oftast loonn.. Eftersom thai inte uttalar R..

Mjuk
อ่อน
aawn[ton]L [/ton]
oonn

Fet, överviktig
อ้วน
uaan[ton]F[/ton]
Ouan, eller Woan.. Men W uttalas inte

Lätt att det blir fel ibland..
Säkert någon kan det bättre...
 
Varmt
ร้อน
raawn[ton]H[/ton]
Oftast loonn.. Eftersom thai inte uttalar R..

Mjuk
อ่อน
aawn[ton]L [/ton]
oonn

Fet, överviktig
อ้วน
uaan[ton]F[/ton]
Ouan, eller Woan.. Men W uttalas inte

Lätt att det blir fel ibland..
Säkert någon kan det bättre...
Är pung yai nej inte det(stor mage) är det isaan eller thai jag säger alltid thong yai?
 
Är pung yai nej inte det(stor mage) är det isaan eller thai jag säger alltid thong yai?

ท้องใหญ่ thong jai för stor mage för oss med lite rondör, min fru kan säga både och till mig:D

ท้อง thong eller คนท้อง refererar man ofta till gravida kvinnor

Sen är det ju allmänt mage också men man menar då egentligen inte invärtes mage som är กระเพาะ grapha (magsäck)

Egentligen är พุงใหญ่ phong jai mer det du är ute efter kalaskula. Ja kärt barn har många namn!:D
 
Fortsätter väl på vårtemat:)

ต้นหอม dton haam (A som i Arne) salladslök, vårlök.
 
Thai ตะไคร้ dta khrai citrongräs
Issan หัวสีไค hoa sii khai
 
Nä nu tar vi upp denna tråd igen:

Är ju en del här och vi andra väntar på att gå...

คนเกษียณอายุ khon gra siian ajo pensionär:D:D
 
 

Liknande trådar

M
Svar
309
Visningar
17 K
magnusjansson
M
R
Svar
37
Visningar
4 K
glimten66
G
A
Svar
0
Visningar
1 K
A
 
Tillbaka
Topp