Damm projekt

 
G

Gazton

Gäst
Jag har som ni kanske vet startat ett damm projekt, och skulle behöva all hjälp jag kan få.
Jag tömmde dammen och rengjorde den,men behöll de gammal växterna ( vass, och annat som tagits från en närbelägen å )

Problemet är att det från början rena klara vattnet, efter ett par dagar blivit limegrönt.
Det är knappt man ser guldfiskarna längre.
Men de verkar trots allt må bra, de simmar runt och verkar pigga.

Min första fråga är hur man blir av med det gröna vattnet?

image.jpg
 
Om man tänker akvarium vilket borde vara detsamma så är filtrering,vattenbyte viktigt,alger frodas av näringsämnen och alltför mycket solljus.Sedan kan man säkert tillsätta kemikalier men det känns kanske inte så kul.
 
Det är lite klurigt att få till rätt mängd med växter som renar vattnet på rätt sätt.
Mer växter gärna flyt modeller. Sen finns det UV-filter, sandfilter osv.
Det tar ett tag innan man kommer igång.
Ligger dessutom dammen i solljus så vill det lättare bildas alger, därför flyväxter.
Kör hårt och prova dej fram
 
Jag har en pump som får vattnet att cirkulera ca 3-4 timmar/dag ni kanske ser den gröna slangen som har hål i, flytväxter? Är det typ näckrosor?
Kemikalier blir nog sista utvägen.

Solen ligger på större delen av dagen
Pumpen har ett slags filter som bara tar de grövre sakerna, kanske det går att sätta Dit ett annat finare filter?

image.jpg
 
Det finns en massa olika filter på Bauhaus om du har nåt i närheten.
Vi hade UV och nån frm av magnet filter som vände nåt i vattnet. Kommer inte ihåg hur det funkade. Näckrosor är bra vattenhyacint osv. En bra tumregel är att ca halva dammen skall vara täckt av växter. Alla sorters växter är nyttiga för dammen biologiska liv.
 
Vackert GAZ hoppas du kommer under full me hur du ska få bort algerna väntar me spänning på mer bilder från ditt Project :)
 
Tack Glimt och Rolf :wai:

Lite pill är det allt, och man lär av sina misstag :)

Så här såg det ut när jag rengjort

image.jpg
 
Det är inte lätt att se, men det är faktiskt guldfisk i dammhelvetet :)

image.jpg
 
gnägg gnägg.du skulle kunna prova en växt som heter andmat.den är mycket liten men bildar snabbt en matta så du får rensa när det blir för mycke.den kan skydda vattnet från solen och ger fiskarna skugga.du kan googla på andmat så ser du.andmat kan du hitta i dammar i skogen.växer vilt och är gratis.hjärnskak!
 
"mr new dawn " sa:
gnägg gnägg.du skulle kunna prova en växt som heter andmat.den är mycket liten men bildar snabbt en matta så du får rensa när det blir för mycke.den kan skydda vattnet från solen och ger fiskarna skugga.du kan googla på andmat så ser du.andmat kan du hitta i dammar i skogen.växer vilt och är gratis.hjärnskak!

Jag antar att du menar detta :)

image.jpg
 
VÄLDIGT SNYGG DAMM. DU MÅSSTE HA EN STOR TRÄDGÅRD FÖR ATT FÅ PLATS MED DEN. GRABBEN SER UT ATT TRIVAS. KARMA.
 
Min trädgårdsdamm gav jag till slut upp med. Jag var tvungen att byta ALLT vatten en gång per vecka. Det tog för mycket av min tid. Jag provade att bygga in dammen i skuggan,med växtlighet. Jag har provat olika pumpar och filteranläggningar. Jag lyckades med att det blev något bättre. Tyvärr så fanns endast möjligheten till hyfsat klart vatten med att byta ut det varje vecka.

Jag kämpade på med det så länge jag var kvar i Thailand,men efter det att jag for till Sverige för mitt jobb där under 6 månader,så föll allt samman. Min flickvän (numera fru) hade ju inte tid för att sköta om dammen eftersom hon jobbar. Så när jag kom tillbaka i höstas och började om proceduren varje vecka,så kände jag efter ett tag att ......-Nu struntar jag i dammen. Beställde en lastbil matjord och gjorde gräsmatta av dammen istället.

Så synd,för jag hade många trevliga stunder där. En kall öl och en bekväm stol att sitta på och betrakta en värld som JAG skapat. Jag kunde sitta i timmar!....... Ett eget fungerande ekologiskt system gjort av mig....Jag var Gud!

Finns det en radikal lösning på detta så skall jag anlägga en ny damm. Jag saknar den faktiskt!

Grakullf
 
Radikala åtgärder! Virade en handduk runt circulationspumpen.... Efter en stund blev handduken limegrönt...... Och vattnet lite klarare..... Tror jag i allafall..

Fortsätter operation handduk ett par dagar till, får se om det kanske hjälper lite . :)

image.jpg
 
"Gazton " sa:
Radikala åtgärder! Virade en handduk runt circulationspumpen.... Efter en stund blev handduken limegrönt...... Och vattnet lite klarare..... Tror jag i allafall..

Fortsätter operation handduk ett par dagar till, får se om det kanske hjälper lite . :)

Smart!

Jag gillar egna lösningar.
Lite kvalificerade gissningar o.s.v. Det bästa är när det dessutom fungerar.
 
 
 
Tillbaka
Topp