Dela ord

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonymius

Gäst
Tänkte slänga in denna fråga!

Är inte på något sätt kritik eller påhopp, men varför "dela på ord". Hur kommer det sig att man nu förtiden delar på ord? Kan det bero på den alltmer internationaliseringen och Internet?

Kan det bero på att de flesta idag talar engelska? Kan det bero på att vi är så amerikaniserade att vi tappat vårt språk?

I engelskan delar man ord Car Wash, Cell Phone, Store Manager mm. I svenskan delar vi inte på ord, men idag ser man det överallt.

En "sjuk gymnast", istället för "En sjukgymnast", "Kassa biträden", istället för "Kassabiträden", "bad rock", istället för "badrock", är det dålig rock...eller?, eller som jag såg rolfove (ta inte illa upp) "flytt tankar", istället för "flyttankar, skall någon tanka flytten? ::), det finns säkert fler exempel

Vad tror ni att det beror på? Kan var intressant att höra!

Mvh Peter

"legolas " sa:
Jag har haft precis detta uppe i min blogg. Och min omedelbara känsla för detta (utan dock att veta naturligtvis) är att det beror på ren och skär okunskap.

Stavningen, och detta med att dela på ord går hand i hand, och man ser ofantligt med felstavade ord inne på olika forum och internet. Ibland undrar man om inte svenska skolan fungerade alls för oss. Hoppas att ingen tog illa upp nu bara!!!

Dock så tycker jag att i vår ålder (de flesta av oss) så är det skitsamma. Okunskap får aldrig stoppa oss att skriva och läsa orden. Så jag säger skriv fel, stava fel särskilj ord som inte skall särskiljas, bara du försöker så är det OK för min del...... Vi sitter ju inte direkt på kontor där det kräves att man kan stava och skriva rätt....

legolas

Absolut, jag var ute efter vad det kan bero på, är det för att vi blir mer och mer internationella?

Mvh Peter :wai:

insayt misstänkte att du skulle ta upp mitt namn :D så jag bad Ling att rätta till det ;D
Rolf

insayt jag läser lika dåligt som jag stavar :D intressant iakttagelse, i mitt fall är det nog ren slöhet. Orkar inte tänka på grammatiken när man sittter så här och slö skriver ;D
Rolf

Du läser lika dåligt som jag :D
#eller som jag såg rolfove (ta inte illa upp) "flytt tankar", istället för "flyttankar, skall någon tanka flytten? ::), det finns säkert fler exempel# :eek:

Rolf

"Rolf " sa:
#eller som jag såg rolfove (ta inte illa upp) "flytt tankar", istället för "flyttankar, skall någon tanka flytten? ::), det finns säkert fler exempel# :eek:

Rolf

Hihihi... detta ämne gör mig inte för bannad, kontakt annons:
Lång hårig sjuk sköterska söker man för lång varigt för hållande Häpp!

flytt-tankar e ett sånt där jobbigt ord... ett sånt där som det blir tre likadana konsonanter i följd så man lockas att särskriva istället... flytt tankar.... men särskriva gillar jag inte, o skriver jag med två t flyttankar så läser många (och däribland även jag ibland) det som det låter då.... alltså flyt tankar... blir ju konstigt... såå, bindestreck e lösningen :eek:
Kom bara på det när jag satt och slötittade och inget nytt hände. Har jag fel eller i så fall skyller vi på den svenska skolan ;D
Rolf

AHA. Det är så mycket teknik nu för tiden ;D
Här kommer dom då (om jga klarar det)
Rolf

"Rolf " sa:

Rolf

Ja, rolfove jag var ju tvungen till att ta med dig det var ju upprinnelsen till tråden :-[, men som jag sagt inget illa ment. ;) Jag har ju inte tagit dyslexi i beaktande, så om någon i forumet har det skall ni inte ta ill upp, borde jag ju göra egentligen tänka på det innan man lägger ut texten (fy på mig).

Men det är så vanligt idag att jag ändå tror det beror på att idag blandas alla språk mycket mer på grund av att vi reser, träffar på fler kulturer, blandar oss, får många fler intryck, information på många olika språk osv.

Sen är ju språket på Internet annorlunda, mer kortfattat, nya ord tillkommer och allt går mycket snabbare än i det så kallade vardagliga livet. Just chattande tror jag bidrar till att "korta, dela och skeva ord", i chattande har man inte tid att tänka efter utan vi vill med chattande och inlägg i forum få samma flyt som i den audiella världen.

Kom på mig själv nu, säg "Sjuksköterska" för er själva och ni skall se att det blir ett litet uppehåll mellan "Sjuk och sköterska", eftersom vi måste avsluta k:et i Sjuk innan vi fortsätter med sköterska, samma fenomen tror jag uppstår när vi skriver på internet där vi är i realtid, alltså vi skriver som vi pratar.

På ett vis är det ju bra att inget är statiskt, utan språket kan vara levande och flexibelt, så länge vi förstår varandra och jag har ju inget problem med att förstå, utan är bara nyfiken på vad det kan bero på.

Samtidigt känns det som om jag besvarat min egen frågeställning ::).

Jodu sen har vi nåt som kallas Rinkebysvenska eller Rinkeby Svenska eller Rinkeby- Svenska stryk det som ej önskas. ;D Där har u ett internationellt språk.
Jag fattar man inget! :eek:
Rolf

"Rolf " sa:
Jodu sen har vi nåt som kallas Rinkebysvenska eller Rinkeby Svenska eller Rinkeby- Svenska stryk det som ej önskas. ;D Där har u ett internationellt språk.
Jag fattar man inget! :eek:
Rolf

;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D, ja du har rätt man behöver inte gå längre än utanför dörren :D

"legolas " sa:
Insayt, innan du snubblar något alldeles hemskt på dina diplomatiska förmågor, så tror jag att du nu har ramlat in i det typiska svenska, alltså "såhär löser vi problemen i Sverige".

I Sverige så uppfinner vi lämpliga anledningar till att något är på ett speciellt felaktigt sätt, vi ger det ett namn och så hittar vi en neutral anledning till varför det är så, och så har vi löst problemet.

Nä, det har vi INTE. Vi har sopat det under mattan. Hur kan det komma sig att många svenskar inte klarar av att särskilja eller inte särskilja vanliga svenska ord = Det beror på att vi blir alltmer internationella, vi använder alltmer media där man använder sig att att korta ner orden....

Men i så fall så borde väl sjuksköterska gå snabbare att skriva än sjuk sköterska, eller???
Nä jag skall inte tjöta, men jag är ÖVERTYGAD om att detta helt enkelt beror på skolning, så varför inte säga detta.

Risken med att inte stava rätt eller hantera ett språk rätt är ju då att det löper risken att förändras i en takt som gör människor villrådiga. Språket är ju det lim som håller en människogrupp samman eller??? I förlängningen.. missförstånd... urskiljning?????

Men för nu, skitsamma, vi trivs på forumet, så varför bry sig....... Men som sagt var skolning!!!
:police: :police: :police:

;D ;D, Jo du har rätt i det du säger, men jag är nog mer blygsam än du, fan man skall ju vara alla till lags, men nu vid 54 års ålder borde man ju ha lärt sig att det blir ju bara skit av det, ingen tackar en för det.

Jag lär väl mig någon gång jag med antagligen, som du säger "Men för nu, skitsamma, vi trivs på forumet, så varför bry sig" ;D, faktiskt bra sagt legolas, jag behöver en känga då och då samt en spark i arslet, det blir en karma för det!

MVh Peter :wai:

Är inte hela forumet på ett eller annat sätt en sån grupp.
Vi är ju alla så GOA ;D
:wai: Rolf

"legolas " sa:
Med risk att Gazton kallar detta "gruppen för inbördes beundran", så dyngar jag över en karma till dig och 1 karma till Rolf för ni är så goa polare...

8) 8) 8)

;D gôtt legolas, ja men vi har trevligt här. Som jag sagt tidigare är detta forum det bästa jag reggat mig på, goa gubbar och gummor allihop och visst skall det väl vara lite "inbördes beundran", vi flesta här är garvade gamla stofiler så vi tål det nog, eller hur rolfove, du verkar ju också var en go gubbe ;D ;D ;D, med risk för att en och annan "ungspjuver" börjar och grymta nu ;D ;D ;D ;D ;D.

"insayt " sa:
;D gôtt legolas, ja men vi har trevligt här. Som jag sagt tidigare är detta forum det bästa jag reggat mig på, goa gubbar och gummor allihop och visst skall det väl vara lite "inbördes beundran", vi flesta här är garvade gamla stofiler så vi tål det nog, eller hur rolfove, du verkar ju också var en go gubbe ;D ;D ;D, med risk för att en och annan "ungspjuver" börjar och grymta nu ;D ;D ;D ;D ;D.

Grymt! ;)

"insayt " sa:

CM är det enda forum jag har reggat mig på och jag har absolut inget behov att bli medlem på något annat heller. Du har helt rätt i vad du skriver, Peter. Här håller de goa gummorna och gubbarna till och ungdomar hör av sig för att fråga om råd. Så vi har en trevlig stämning här och jag trivs alldeles förträffligt. :nod:

"insayt " sa:

Tycker att det är tråkigt att det ska behöva vara inbördes beundran även på detta forum.
Tror att det i många fall leder till att många nya medlemmar tröttnar när dom inte kommer in i den inre kretsen.... för det är väl skrivande medlemmar ni vill ha eller ???
Nu har jag väl den turen att jag kände några stycken här när jag reggade mig , så det har ju underlättat för mig att jag har kommit igång med skrivandet :)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
2
Visningar
6 K
A
A
Svar
0