Den nya regeringen ska undersöka möjligheten till förlängning av turistvisum till 90 dagar.

Denna text var ju i alla fall intressant If that income was pre-taxed in the first country which had a double taxation treaty with Thailand, and can be proved by documentation, it is unlikely the cash will be taxed again in Thailand.Gäller dock att bevisa detta
Det finns väl uppgifter om det i inkomstuppgifterna från Skatteverkets hemsida eller också så får man väl mejla Skatteverket och be om ett intyg och på inkomstintyget vid förlängning av visum står det inkomst innan avdragen skatt, har jag för mig.

Letade i svenska ambassadens sidor mm men hittar inget om 60 dagar?
60 dagar gäller inte redan, 1 juni var en tidningsanka. Men kanske i slutet av juni eller början på juli.

2. Development of Thailand’s Visa System
• On 28 May 2024, the Cabinet approved a number of visa and travel facilitation measures proposed by the Department of Consular Affairs, Ministry of Foreign Affairs, to facilitate economic development and promote tourism.
Five Short-term Measures expected to take effect in late June or early July 2024 includes:
Extending visa exemption for tourists and short-term business visitors for a period of up to 60 days (from the period of 30 days) for passport holders from 93 countries/regions;

Weekly Press Briefing MFA Thursday 30 May

Denna text var ju i alla fall intressant If that income was pre-taxed in the first country which had a double taxation treaty with Thailand, and can be proved by documentation, it is unlikely the cash will be taxed again in Thailand.Gäller dock att bevisa detta
Exakt som.det skrivits här sedan "den nya skatten" kom på tal. Svenskars inkomst från Sverige kommer inte att beskattas i Thailand då vi har ett dubbelbeskattnings avtal med Thailand.

Det finns väl uppgifter om det i inkomstuppgifterna från Skatteverkets hemsida eller också så får man väl mejla Skatteverket och be om ett intyg och på inkomstintyget vid förlängning av visum står det inkomst innan avdragen skatt, har jag för mig.
Ja, men detta skall säkerligen Thaimyndighterna ha med en myndighetsstämpel samt på Engelska och ev även då på ett fotmulär utarbetat av Thailands skattemyndighet;), men vi får se vad som händer, inte fasen kommer jag självmant att kontakta dem

Ja, men detta skall säkerligen Thaimyndighterna ha med en myndighetsstämpel samt på Engelska och ev även då på ett fotmulär utarbetat av Thailands skattemyndighet;), men vi får se vad som händer, inte fasen kommer jag självmant att kontakta dem
Det blir kanske vår skyldighet att kontakta dem.

Om det blir aktuelt att vi ska betala skatt så kanske de som fixar sina visum via agenter får större problem om de måste visa upp sina inkomstuppgifter.

Ja vi får se vad som händer.

J
Det blir kanske vår skyldighet att kontakta dem.

Om det blir aktuelt att vi ska betala skatt så kanske de som fixar sina visum via agenter får större problem om de måste visa upp sina inkomstuppgifter.

Ja vi får se vad som händer.
a dessa lär ju få problem , men går säkert att muta sig till ett visum likförbannat :laugh2:

60 dagar visa exempt har fortfarande inte börjat. :( men kanske snart

July: Hopefully the month of visa clarification in Thailand

Expectations are high that at least some visa ambiguities will soon be clarified.

The 60 days visa exempt for 93 countries
This was announced prematurely by the foreign affairs ministry and has not yet started. Amongst the details to be clarified are whether the visa exempt can be extended for a further month at local immigration (90 days in all) and whether the whole exercise can be repeated by leaving Thailand and returning quickly.

Nya reglerna börjar gälla 15:e juli. Slutligt godkännande återstår men anses vara en formalitet bara.

“Deputy Prime Minister and Minister of Interior Anutin Charnvirakul has reviewed and signed all four announcements. They are now in the process of being presented to the Prime Minister for signing. After that, they will be published in the Royal Gazette, and all announcements will take effect from July 15, 2024, onwards,” added Traisulee.

Låter ju nästan för bra för att vara sant, men någon som har en lista på vilka länder som berörs? :p
Hej

1720855681984.jpeg

Mvh isan lover

Hej

1720855681984.jpeg

Mvh isan lover
Det passar ju dig utmärkt vid din nästa turistresa. :thumbsup:

Låter ju nästan för bra för att vara sant, men någon som har en lista på vilka länder som berörs? :p
Personligen förstår jag inte den stora grejen. Jag stannar oftast över 30 dagar och visst jag slipper nu betala 350 kr för ett visum men på det stora hela känns det som ett litet problem.

kan inte se att detta skulle bli någon förändring för min del, utan visum 30 dagar, en förlängning 60 dagar på IM....

Liknande trådar

R
Svar
191
Visningar
16 K
Raderad medlem 9942
R

Tillbaka
Topp