Denguefeber

Hej hej
Nu njuter jag av den svenska våren efter en lång lång lång vistelse i Thailand. En som inte njuter är fruns syster som har drabbats av denguefeber och är djävligt sjuk. Det är andra gången hon har det och det blir tydligen värre om man drabbas flera gånger. Det finns ett nytt vaccin och jag undrar om det är någon här som har tagit det?

"Ett levande försvagat vaccin finns nu mot denguefeber i Sverige (Qdenga) och ges i två doser med 3 månaders intervall. Det är godkänt för vaccination av vuxna och barn från 4 års ålder."

Jag tror att jag har haft det själv för många år sedan. Blev jävligt sjuk med hög feber och utslag, men sökte aldrig läkarvård så det är svårt att veta. Skulle gärna ta vaccinet då jag definitivt inte vill ha Dengue, men är något tveksam då det tydligen är ganska nytt. Är fullproppad med vaccin mot covid och influensa. Väntar nu bara på min död som enligt många antivaxare kommer att inträffa snart. Kan möjligen ligga nåt i det då covidvaccinet togs fram snabbt och är nog inte fullständigt testat för biverkningar. Vad tror expertisen, ta vaccinet eller inte?

MVH
Lilla Fridolf

Hej hej
Nu njuter jag av den svenska våren efter en lång lång lång vistelse i Thailand. En som inte njuter är fruns syster som har drabbats av denguefeber och är djävligt sjuk. Det är andra gången hon har det och det blir tydligen värre om man drabbas flera gånger. Det finns ett nytt vaccin och jag undrar om det är någon här som har tagit det?

"Ett levande försvagat vaccin finns nu mot denguefeber i Sverige (Qdenga) och ges i två doser med 3 månaders intervall. Det är godkänt för vaccination av vuxna och barn från 4 års ålder."

Jag tror att jag har haft det själv för många år sedan. Blev jävligt sjuk med hög feber och utslag, men sökte aldrig läkarvård så det är svårt att veta. Skulle gärna ta vaccinet då jag definitivt inte vill ha Dengue, men är något tveksam då det tydligen är ganska nytt. Är fullproppad med vaccin mot covid och influensa. Väntar nu bara på min död som enligt många antivaxare kommer att inträffa snart. Kan möjligen ligga nåt i det då covidvaccinet togs fram snabbt och är nog inte fullständigt testat för biverkningar. Vad tror expertisen, ta vaccinet eller inte?

MVH
Lilla Fridolf
Jag skulle nog inte fästa någon större tilltro till den så kallade expertisen här. Själv har jag faktiskt inte hört talas om att det finns ett godkänt vaccin mot dengue numera. När jag skall åka till Thailand nästa gång kommer jag förmodligen att ta det om det visar sig vara säkert.

Precis som du har jag tagit samtliga rekommenderade doser av Cominarty plus influensa och pneumokocker. Känner dock inte att liemannen står och klappar mig på axeln, åtminstone inte än.

Jag skulle nog inte fästa någon större tilltro till den så kallade expertisen här. Själv har jag faktiskt inte hört talas om att det finns ett godkänt vaccin mot dengue numera. När jag skall åka till Thailand nästa gång kommer jag förmodligen att ta det om det visar sig vara säkert.

Precis som du har jag tagit samtliga rekommenderade doser av Cominarty plus influensa och pneumokocker. Känner dock inte att liemannen står och klappar mig på axeln, åtminstone inte än.
Denguefeber . Här finns det info om vaccinet. Hittade det av en slump. Man har ju hållit på i många år och forskat om ett vaccin. Det är ju ingen sjukdom att leka med så att få ett skydd vore bra.

Tänkte bara om det fanns någon här som tagit det och fortfarande är vid liv. Jag har hittills inte haft några biverkningar av de andra vaccinerna heller. Fick covid i dec förra året men blev lindrigt sjuk, så jag tror att det var bra att jag hade några doser i kroppen.

MVH
Lilla Fridolf

Denguefeber . Här finns det info om vaccinet. Hittade det av en slump. Man har ju hållit på i många år och forskat om ett vaccin. Det är ju ingen sjukdom att leka med så att få ett skydd vore bra.

Tänkte bara om det fanns någon här som tagit det och fortfarande är vid liv. Jag har hittills inte haft några biverkningar av de andra vaccinerna heller. Fick covid i dec förra året men blev lindrigt sjuk, så jag tror att det var bra att jag hade några doser i kroppen.

MVH
Lilla Fridolf
Samma här, bara lite ont i armen. Fick Covid i februari -22 och blev också lindrigt sjuk. Ingen feber, bara snor och hosta. Hela familjen fick skiten samtidigt. Tur att man klarade sig tills Omicron varianten tog över.

Har haft Denguefeber och utan intensivvård i fem dygn hade jag inte lyckats överleva.

Ska undersöka om att ta vaccinet i Sverige om det går.
Men jag har bara sju veckor på mig så det kanske inte fungerar.

Denguefeber är på kraftig uppgång i världen.

Har haft Denguefeber och utan intensivvård i fem dygn hade jag inte lyckats överleva.

Ska undersöka om att ta vaccinet i Sverige om det går.
Men jag har bara sju veckor på mig så det kanske inte fungerar.

Denguefeber är på kraftig uppgång i världen.
Hej
Det står ju att det är två doser som ska tas med tre månaders mellanrum. Så du kanske kan ta första dosen i Sverige och den andra i Thailand. Beror ju i och för sig på hur länge du ska stanna där. Förmodligen finns vaccinet i Thailand också då det är många som drabbas.
MVH
Lilla Fridolf

Hej
Det står ju att det är två doser som ska tas med tre månaders mellanrum. Så du kanske kan ta första dosen i Sverige och den andra i Thailand. Beror ju i och för sig på hur länge du ska stanna där. Förmodligen finns vaccinet i Thailand också då det är många som drabbas.
MVH
Lilla Fridolf
Jag har bara hittat att vaccinet är tillåtet i EU, Brasilien och i Indonesien men bara upp till 45år där.

Tidigare vaccin Dengvaxia förbjöds 2017 efter kraftiga biverkningar som gjorde många tusentals barn krympningar för resten av livet i Mexiko och Filippinerna.
En enorm tragedi.

Precis som du har jag tagit samtliga rekommenderade doser av Cominarty plus influensa och pneumokocker. Känner dock inte att liemannen står och klappar mig på axeln, åtminstone inteaxeln, åtminstone inte än.
Långärmad skjorta och långbyxor räcker långt. Skyddar även mot solen (hudcancer) :thumbsup:

Vaccin
I Sverige finns ett vaccin mot denguefeber tillgängligt och informationen nedan avser detta vaccin. Det är ett levande försvagat vaccin.

Vaccinet ges i två doser med 3 månaders intervall.

(Utomlands kan även ett annat vaccin finnas tillgängligt, som har andra egenskaper och målgrupper.)

Brasilien börjar nu massvaccinera mot Dengue. Japanskt vaccin

Undrar hur många "antivaxxare" boende i Thailand som nu kommer börja sina predikningar ?

Brasilien börjar nu massvaccinera mot Dengue. Japanskt vaccin

Undrar hur många "antivaxxare" boende i Thailand som nu kommer börja sina predikningar ?

Man skall vara försiktig med nya vaccin, Denguevaccinet som godkändes i Filippinerna för flera år sen gav ju motsatt effekt.

The Dengvaxia controversy (locally [dɛŋˈvakʃa]) occurred in the Philippines when the dengue vaccine Dengvaxia was found to increase the risk of disease severity for some people who had received it.[1][2]

A vaccination program run by the Philippine Department of Health (DOH) administered Sanofi Pasteur's Dengvaxia to schoolchildren.[3] The program was stopped when Sanofi Pasteur advised the government that the vaccine could put previously uninfected people at a somewhat higher risk of a severe case of dengue fever through antibody-dependent enhancement.[4

Man skall vara försiktig med nya vaccin, Denguevaccinet som godkändes i Filippinerna för flera år sen gav ju motsatt effekt.

The Dengvaxia controversy (locally [dɛŋˈvakʃa]) occurred in the Philippines when the dengue vaccine Dengvaxia was found to increase the risk of disease severity for some people who had received it.[1][2]

A vaccination program run by the Philippine Department of Health (DOH) administered Sanofi Pasteur's Dengvaxia to schoolchildren.[3] The program was stopped when Sanofi Pasteur advised the government that the vaccine could put previously uninfected people at a somewhat higher risk of a severe case of dengue fever through antibody-dependent enhancement.[4

Det vaccinet är borta.

I EU och Sverige är en ny typ godkänt.
Qdenga.
Ges i två doser med tre månaders mellanrum

Problemet med dengvaxia var att de som redan hade haft dengue och fått antikroppar kunde få en förvärrad sjukdom. Medicinsk expertis som forskat på dengue påpekade även den risken efter att ha granskat data innan man släppte ut vaccinet på marknaden.

Har själv funderat på QDenga och det nya malariavaccinet, mosquirix. Men jag avstår tills det blir mer lätttillgängligt så att säga.

Hej

Antalet fall av Dengufeber i år har stigit till 17 783 fall vilket är mer än dubbelt så många jämfört med samma period förra året. Sjukdomen har hittills i år krävt 25 liv i 16 provinser.

Mvh isan lover

Joro, expertis finns och en del av Er från länge sedan vet ju att jag låg 6 månader på Bangkok Hospital i Pattis runt 2008, hade det en gång med bara feber, men sedan....andra gången så....ojojojo.

Under denna period pendlade jag mellan liv och död, framför allt när värsta stöten sätter in efter några dagar, ja just när man börjar må bättre.
Opps och så blödde jag ut...överallt, munnen, näsan...ja ni fattar andra ändan, även ur huden på vissa ställen och öronen. Plus invärtes blödningar.

Slemhinnor blir sköra som spindelväv och jag själv, Tja jag gjorde min första och enda bekantskap med morfin under denna period så jag jollrade mig igenom de hela hyfsat ok även om paniken satte in ibland när blodtrycket passerade ....everything

Vaxin finns men även jag som kanske inte skulle överleva en smäll till undviker dessa.
Jo det finns 4 olika typer av Dengue virus och var och en behöver egentligen ett eget vaxin, men på toppen av detta så förändrars ju visus hela tiden. Så nej att ta vaxin för detta är inte min rekomendation då skyddet knappast är värt den lilla risk vaxin alltid är.

Märk väl jag tog gladeligen Covid vaxinet både en, två och tre gånger här i Thailand.

Hej

Antalet fall av Dengufeber i år har stigit till 17 783 fall vilket är mer än dubbelt så många jämfört med samma period förra året. Sjukdomen har hittills i år krävt 25 liv i 16 provinser.

Mvh isan lover
Det är väl som en piss i Mississippi om man jämför med trafikdöden.

Tillbaka
Topp