Dengufallen fyra gånger fler i år än vid samma tid förra året.

Isan Lover

Forumveteran
Hej

Thailand fortsätter ha problem med dengufeber och fallen är fler än normalt för årstiden.

WARNING: Dengue cases four times worse than last year

Published March 14, 2019

ByThe Thaiger

dengue-mosquito-940x529.jpg

A nationwide alert has gone up about a big rise in Dengue cases across the country.

Hospitals nationwide are being ordered to set up emergency facilities to deal with the worrying rise in cases of dengue fever since the start of 2019.

Workpoint News reports that, in January alone, there were four times as many cases of the disease compared to January 2018 in Thailand.

Dengue fever can be fatal in some cases but is usually associated with high fever, aching muscles and joints, headache and nausea.

The Thaiger’s list of proven methods to avoid being bitten by mosquitoes HERE.

The Thai Public Health Ministry has held a crisis meeting with health care professionals nationwide to discuss what to do amid fears that dengue figures could exceed the cases in 2013 when there were 150,000 cases across the country.

According to Workpoint News, provinces in the lower part of the north-east principally Nakorn Ratchasima, Ubon Ratchathani, Surin and Sisaket, have been the hardest hit.

Measures to prevent the spread of the disease were discussed a the crisis meeting as well as management for hospitals facing a rise in cases. Emergency centres are to be set up in all provinces and people are being urged to clear standing water where the mosquitoes breed around their homes.

From January 1-March 5 this year there were 9,044 cases and seven deaths associated with Dengue fever. In January there was 5,555 cases – four times the 2018 figures.

The Thaiger urges people to pass this story on in the hope we can reduce people’s exposure to the Dengue virus carrying mosquito.

dengue_3.jpg

SOURCE: Workpoint News

Mvh isan lover

Hej

Antalet fall av dengufeber fortsätter att öka i Thailand, har nu passerat 22 000 fall och 30 människor har avlidit, ytterligare 13 fall undersöks nu för att utreda om även dessa har drabbats av dengufeber.

Thailand's dengue cases already double total of last year | #AsiaNewsNetwork
21c66cd4d31bd6a5f360ac1e7980360b.jpeg

The Nation file photo

PUBLISHED 6 JUNE 2019
Bangkok (The Nation) - THE LATEST dengue fever outbreak in Thailand is “the worst in five years” with more than 22,000 patients – 30 of whom have died – reported so far, Disease Control Department director-general Dr Suwanchai Wattanayingcharoenchai said yesterday. Another 13 deaths are now being studied to determine if they were caused by the virus.

Thailand's dengue cases already double total of last year | #AsiaNewsNetwork

Mvh isan lovef

Hej

Nu är antalet drabbade av dengufeber uppe i hela 49 174 fall, antalet döda är nu 64 stycken, prognosen är att ca 130 000
människor kommer att drabbas av dengufeber. i år.

Mvh isan lover

Jag kollade nyss på ett intressant program på KK som heter "Hotet från myggorna" det kommer i repris på KK både lördag och söndag och finns givetvis att se på SVT-Play

[QUOTE = ”soysanwan, inlägg: 358886, medlem: 1764”]
h bekCD-skivan
[/QUOTE]
och gifter verkar bara ha en tillfällig effekt efterssom myggorna verkar ha en extrem förmåga att utveckla resistens.
Och ett annat problem är att en del myggarter verkar ändra sina aktiva tider på dygnet. Nattaktiva har setts flyga i skymningen. Det gör det svårare att skydda sig mot sjukdomar. Speciellt om de sjukdomsbärande skulle gå över till att bli dagaktiva som tendensen verkar vara. Det är ju svårt att få något effektivt arbete ifört om man skall vara helt inkapslad i myggnät

Hej

Antalet fall av dengufeber i Thailand är nu uppe i hela 102,510 och 110 människor har avlidit.

Thailand: Dengue cases top 100K, 250 additional Chikungunya cases reported
by NEWS DESK
October 17, 2019

Image/CDC

In an update on the dengue fever situation in Thailand this year, health officials now report 102,510 cases through Oct. 15, including 110 deaths.
Cases have been reported from all 77 provinces.
Provinces with the highest incidence include Ubon Ratchathani, Chiang Rai, Chanthaburi, Nakhon Ratchasima and Rayong.
Chikungunya
In addition, Thai health authorities reported an additional 256 chikungunya cases in the past week, bringing the total cases to 8,360 from 53 provinces.
Pattani continues to report the most incidence followed by Ranang, Tak, Phuket and Songkhla.

Mvh isan lover

Usch, fy tusan! Hoppas att man forskarna hittar ett bra och tillförlitligt vaccin med det snaraste.
Det finns ett vaccin redan, men världshälsoorganisationen rekommenderar att inte använda vaccinet om du inte redan haft denguefeber tidigare eller att större delen av områdesbefolkningen är smittad.
Tydligen är riskerna med vaccinet så höga. Det kan förvärra om inte starkt behov finns.
En klart otrevlig mygga.
Här byn har de varit ute med giftmoln två gånger på kort tid.

Det finns ett vaccin redan, men världshälsoorganisationen rekommenderar att inte använda vaccinet om du inte redan haft denguefeber tidigare eller att större delen av områdesbefolkningen är smittad.
Tydligen är riskerna med vaccinet så höga. Det kan förvärra om inte starkt behov finns.
En klart otrevlig mygga.
Här byn har de varit ute med giftmoln två gånger på kort tid.
Exakt, det var precis det jag menade med bra och tillförlitligt. Man kan inte låta bli att vara orolig inför nästa resa, kanske nästa sommar.

Exakt, det var precis det jag menade med bra och tillförlitligt. Man kan inte låta bli att vara orolig inför nästa resa, kanske nästa sommar.
Förra vändan jag var i Thailand, flera år sedan nu och i Buri Ram, blev jag sjuk. Först rejält myggbiten och fick senare feber som höll i sig i 3-4 veckor. Vecka 2-3 låg den och toppade 40-42.
Hemkommen i Sverige blev jag inlagd på karolinska i huddinge på infektion o liggande med dropp. Men tydligen kan de inte så mycket om det här då de aldrig lyckades identifiera viruset.
Tur att kroppen klarade det själv den gången.
Åker man på sådant är det bäst stanna där de har kunskap om sådant här.

Förra vändan jag var i Thailand, flera år sedan nu och i Buri Ram, blev jag sjuk. Först rejält myggbiten och fick senare feber som höll i sig i 3-4 veckor. Vecka 2-3 låg den och toppade 40-42.
Hemkommen i Sverige blev jag inlagd på karolinska i huddinge på infektion o liggande med dropp. Men tydligen kan de inte så mycket om det här då de aldrig lyckades identifiera viruset.
Tur att kroppen klarade det själv den gången.
Åker man på sådant är det bäst stanna där de har kunskap om sådant här.
Det är just händelser som din som gör mig orolig. Har man tur i oturen kan man få en mild variant, men det kan också bli en variant med dödlig utgång eller en nära dödenupplevelse som i ditt fall. I varje fall uppfattar jag det så. Obehagligt är det hur som helst och inget jag bara kan vifta bort.

Det är just händelser som din som gör mig orolig. Har man tur i oturen kan man få en mild variant, men det kan också bli en variant med dödlig utgång eller en nära dödenupplevelse som i ditt fall. I varje fall uppfattar jag det så. Obehagligt är det hur som helst och inget jag bara kan vifta bort.
Utan dropp finns iaf en stor risk att kroppen tagit skada ordentligt. Man klarar inte så hög feber hur lång tid som helst.
Den här gången klarade kroppen hantera viruset, vilket troligen var orsaken att Karolinska inte klarade identifiera, kroppen hade redan dödat viruset. Men nästa gång.. vem vet.. livet är ändligt, det måste man vara bredd på.
Jag har redan förbrukat mitt o går på övertid brukar jag säga

Ja och det mest skrämmande är att tigermyggan är aktiv även på dagen, alltså måste man ha myggmedel på sig mer eller mindre hela dygnet. Inte så bra för kroppen vid exponering under en längre tid.
Både gumman och jag kör med den grön Jamong massagesalvan , sitter i länge och myggorna hatar den , likaså hundarna , Så skyddar både mot myggor samt slickande Soihundar , vad jag vet så inte farlig för hälsan

Liknande trådar

Tillbaka
Topp