Det är inte lätt att vara famileförsörjare i Thail..

• Trådstartare Trådstartare Anonym
  • Start datum Start datum

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonym

Gäst
Tänk dig att du med din fru och lilla son bor i ett masonitskjul bland de
Thailändsak bergen, omgiven av Ogenomträngliga djungler.
Enda vägen dit är den grusväg som företaget du jobbar åt har anlagt.
Det är 50 kilometer till närmaste lilla stad för att handla mat.

Du sitter i den stora lastbilen ( sib lå )= Tiohjuling. Du befinner dig i ett
kalkstensbrott. Blocken med kalksten sågas och portioneras i stora kartonger. Du och din fru måste själv lasta bilen. När lastbilens flak är fullt
är det fulla flakets destination Kabodja. Utröttad av slitet faller du till djup sömn.
Färden bär iväg klockan sex på morgonen för att avslutas i Kambodja kl.
sex nästpåföljande morgon. Efter avlastning och två 2 timmars vila är det dags för återfärd till kalkstensbrottet.
Din fru är inte bara din hjälplastare, hon följer med även för att se till att du inte skall falla i sömn under färden.

varje runda genererar c:a 3.000:- bath ./. minus utlägg för hjälplastare.
Det vill säga ungefär 600:- Svenska kronor per resa.

Det låter som ett bra manus till en film... Dessvärre är det ett klipp ur verkliga livet för en liten Thailänds familj.

:D :D Kunde inte ha berättat det bättre!

Mera berättelser ur levande livet i Thailand.

Just hemkommen från en lång resa.

Hälsningar nisse

Fan vad man skäms....

Bor ihop (i Göteborg) med en härlig kvinna från Thailand sedan en tid tillbaka. Hon har 2 döttrar kvar, boende i Nong Khai i Thailand 17 o 19 år gamla. Sedan en tid tillbaka arbetar 19 åringen på ett hotell i Bangkok, 6 dagar i veckan, med en lön uppgående till c:a 225 Bath i veckan.

I går kväll var min tjej o jag på Liseberg (en nöjespark i Göteborg ) och med taxi o övriga utlägg så brände jag c:a 3000 Sek.
När vi kom hem så såg jag på min tjej att hon var " lite konstig ".
Efter en stund kom det fram vad hon tänkte på.....Vi brände av motsvarande 66 veckolöner motsvarande hennes dotters, och det på en vanlig "vardagsutflyckt."
Med tanke på vad "en van resenär" skrev så kan jag inte annat än säga att jag är lyckligt lottad som har råd med detta, men samtidigt slitit ihop denna status under ett 30 tal år.
Men inte fan hjälper det en Thai-tjej att hon sliter i 30 år, hon får i regel inte råd till detta ändå.
Sånt är livet, och jag får medge att jag lider med "dom" o skäms en smula.
En som har det bra.
Stefan

Re: Fan vad man skäms....

""goldennafets" " sa:
[...] med en lön uppgående till c:a 225 Bath i veckan.

Det där kan ju inte stämma. Minimilönen per dag i Bangkok är någonstans runt 170 baht.

Nog för att vissa fuskar, men 225 baht i veckan har jag svårt att tänka mig. Det är ju sämre än vad burmesiska maider tjänar...

Du har rätt.
Glömde att nämna att hon bor o äter gratis.
Rätt skall vara rätt, men det är illa nog

""goldennafets" " sa:
Du har rätt.
Glömde att nämna att hon bor o äter gratis.
Rätt skall vara rätt, men det är illa nog

Jo, det är f-n illa. Även om hon bor och äter gratis så går det ju inte att leva på dryga 30 baht om dagen...

Vad har hon för utbildning?
Och vad är det för hotell hon jobbar på?
Får hon del av drickspengar?

Vet inte vilket hotell hon arbetar på, skall höra med tjejen när jag kommer hem. Enligt utsago skall hon "provjobba" i 3 månader, men det funkar väl som i Sverige...ungdomar luras till svältlön under sommarloven med halvt fagra löften om fortsatt arbete efter skolan.
Har försökt att "lägga mig i hennes hotelljobb" med min tjej säger att hon inte vill bråka, och att dottern får livserfarenhet o viss utbildning inom hotell. Kan så vara, men jag har svårt att släppa detta.
Tjejen åker snart tillbaka för ett Ut-Visa, och jag åker med till nong Khai den tid det tar. Får väl chansen att på plats kolla läget.
Är inte så bra på hur Thailand fungerar socialt, har mest varit där i affärer under 30 års tid, och då "bryr man sig tyvärr inte om sådant.
Men nu när verkligheten kommit ifatt mig, så mår man inte så bra, när man blir involverad på nära håll.
Måste lära mig ett o annat om Thailand då mina planer är att bosätta mig i värmen under våra svenska hemska vintermånader.
Tack för att detta forum finns, då det är till extrem nytta för både mig o min tjej.

Signaturen Gäst har skrivet ett mycket bra svar som jag gärna instämmer i eftersom det ar jag själv som skrev det!! (Hade glömt logga in).

Har kollat upp detta med ingångslöner för hotel och där var jag helt fel på det! Ingångslönen för outbildad - men utbildningsbar - personal är oftast under 100 baht per dag! Ifall mat o logi ingår är den ändå lägre. Hotellen tar också in provanställda i någon som kan jämföras med gamla lärlingssystemet i Sverige - då är lönen på den nivå som tidigare angetts av "Göteborgaren".

Har nu också kollat lite.
Läget är följande :
Hotellet behöver 1-2 st som kommer att anställas oktober-november.
Tar då in 3 st som "får slåss" om platserna under en tremånaders period.
Naturligtvis till en låg lön, med mat o logi som ingår.
Har nu troligtvis redan löst Nings problem, genom att fixa henne ett "riktigt" arbete via kontakter.
Enligt Ning är detta väldigt vanligt i hennes umgängeskrets....låg dålig
lön i början för att komma in på marknaden.
Så säger hon, jag vet inte.

Tack för era svar o sympatier.
Stefan

Sanningen aer inte rolig!

TYVAERR sa aer ovanstaende helt sant.
Haer utnyttjas arbetskraften, som i regel aer outbildad, alltsa ingen hoegre skola, till max! Att man "provar" personal, som i doldennafets exempel aer ocksa MYCKET vanligt. Och da till en minimiloen pa kanske 30 bath om dagen. Sa ligger sanningen till.
Min sambo jobbade naer jag flyttade hit, vilket vi kom overens om att hon INTE skulle gora.
Hon tjaenade 3.500 bath i manaden pa en restaurang, en HOLLANDSK sadan, som en kompis till mej aegde, numera aer den nedlagd!
Hon jobbade varje dag, 7 dagar i veckan foer det mesta, och ledig 2 dagar i manaden. Naer vi akte till hennes foeraeldrar i en vecka, sa blev lonen aennu mindre, och det pga att dom drog pengar varje dag pa loenen for att hon var borta. Och da inte bara den vanliga summan, som ju aer naturlig, utan aeven en "straffavgift" eller vad man nu ska kalla det, pa 50 bath om dagen. Sa hon tjanade under en hel manad utan franvaro 700 kr + dricks. Dricksen skulle delas pa 4 personer som jobbade daer.
Och det kunde bli i basta fall 500 bath i manaden. Det var lagsasong under den tiden.
Men jag sa sjaelv, att foer 700 kr, skulle jag inte ens staella veackarklockan. Vilket visar hur bortskaemd jag aer?!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp