Det ska bli straffbart att inte följa juntans 20 års plan.

Diskussion i 'Thailändska Nyheter' startad av Isan Lover, 11 juni 2018.

1. Isan Lover

Isan Lover Forumveteran Guldmedlem

Hej

Det ser ut som om det kommande valet mest blir ett skådespel, Juntans utsedda lagråd utreder just nu vilket straff dom politiker kommer att få som inte följer den 20 års plan som militärjuntan har tagit beslut om.

Detta betyder ju i klartext att vilket parti som än kommer till makten kommer att tvingas föra juntans politik och inte sin egen, bryter partiet mot juntans 20 års plan väntar tydligen allt ifrån böter till 10 års fängelse.

Verkar inte som någon demokrati värd namnet är aktuellt, stämmer dessa uppgifter borde politikerna bojkotta ett kommande val och låta diktatorn sitta kvar tills folket tröttnar och kastar ut honom.

NOT FOLLOWING JUNTA PLAN COULD SOON BE A CRIME – FOR 20 YEARS
    By Pravit Rojanaphruk, Senior Staff Writer
    June 11, 2018 5:59 pm

BANGKOK — Junta-appointed lawmakers will decide Thursday whether future civilian leaders should face criminal prosecution for not following plans left in place by the military government for the next 20 years.

National Legislative Assembly member Wallop Tangkananuwat said Monday that there is a need to make sure future governments stick to the yet to be finalized National Strategic Plan – while allowing some room for some flexibility.

“Many plans have been drafted in this country, but they end up being discarded. We want to see some continuity,” Wallop said Monday. “The details should be adjustable, however. It needs to be softened down.”

Criminal liability for future cabinet members not following the plans – which would be construed as dereliction of duty – will also be considered. The punishment would be removal from office. According to the draft, the junta-appointed National Strategic Plan Committee and the junta-appointed senate could petition the Constitutional Court to remove politicians and agency heads if they do not implement the plan.

The proposed criminal liability will rely on Article 157 of the Criminal Code which stated officials who dishonestly perform its duty and causing damage or found guilty of dereliction of duty could face an imprisonment term of between one to 10 years or a fine of 2,000 baht to 20,000 baht.

As for the six national strategies, they are: national security; fostering national competitiveness; human resources development; social equity and reduction of disparity; the environment and state administration development.

Some have already expressing incredulity at the notion that future duly elected governments would be made to stick to plans laid out by unelected junta appointees.

Prolific online junta critic Peter Sombooncharoen wrote today that all the 20-year plans should be nullified once power is returned to the people.

“Once the NCPO is no longer in power … [its] order can be revoked,” Peter wrote, referring to the formal name of the junta, the National Council for Peace and Order.

Some prospective politicians seeking to compete in the next election have called for amending the 2017 constitution, which was written to enshrine military authority over future elected governments. Representatives from the Pheu Thai, Chart Thai Pattana and New Future parties have said it should be rewritten or thrown out and replaced.

http://www.khaosodenglish.com/featu...unta-plan-could-soon-be-a-crime-for-20-years/

Mvh isan lover

2. suriya

suriya Forumvärd TS-teamet

Det har ju stått klart redan från början i och med informationen de har gått ut med via den statliga nyhetskanalen. T. ex. så har de skrivit att valet blir i Februari men att det inte är säkert att valresultatet kommer att vara relevant.

3. Isan Lover

Hej

Det är nog inte alla medborgare som har uppfattat detta så, ta t.ex dom som trots riskerna har protesterat för demokrati och fria val samt dom partier som planerar att ställa upp i dom kommande valen, dom lär knappast bli nöjda när dom läser att juntan ska bestämma politiken i ytterligare 20 år.

Sen måste det väl ändå vara en nyhet även för dig att juntan vill att det ska kunna ge 10 års fängelse om ett parti och dess politiker för den egna politik som dom gick till val på, det blir ju bara löjligt att hålla ett val och sen tvinga dom som vinner valet att föra juntans politik.

Detta är ju ungefär som om Sossarna skulle lägga fram en 20 års plan nu innan nästa val och lagstadga att dom som. vinner val dom närmaste 20 åren måste följa deras plan, sen göra det straffbart för ex.vis alliansen att föra sin egen politik, låter väldigt märkligt i mina öron.

Mvh isan lover

Bodro73 och Pepsi gillar detta.
  4. suriya

suriya Forumvärd TS-teamet

Det tror jag du har helt rätt i, och i tillägg så tror jag att många har slutat att bry sig. T. ex. hon som gör Pad Thai i en restaurang som vi brukar besöka som sa att "oavsett så blir jag ju kvar här och lagar maten som vanligt" när vi diskuterade just det jag skrev här ovan.

Exakt vilket straff det skulle bli hade jag inte koll på, men att det blir juntans politik i allt som är viktigt för dem oavsett vilket parti som tar över makten har stått klart ända sedan de första månaderna efter att de tog över makten 2014.

Vad jag själv tycker om vissa saker i Thailand skriver jag inte om på internet. :)

StefanXErixon, anderlind, Matt82 och 1 annan gillar detta.
  5. Pepsi

Pepsi Forumveteran

555555 Kanske lite om vad vi pratat om i tråden Yingluck Shinawatra.. Militärjuntan vill inte att någon för ett demokratiskt val... Tysta ner de fattiga... Straffa de som inte gillar juntan.. :(
    Thailand verkar gilla att gå mot Nord Koreas stil, medan Nord Korea vill närma sig normala liv..
    Fria val..??? Vad är det i en diktatur??? Fängelse för att driva sin politik?? :(:(:(
    Prutten Har verkligen sett om sitt hus.. Maktens hus... ;) :thumbsdown::thumbsdown::thumbsdown::thumbsdown::thumbsdown:

Isan Lover gillar detta.
  6. Phonta

Phonta Forumveteran Guldmedlem

Kanske kan nu deras valuta rasa en bit när omvärlden ser vad Juntan sysslar med ...Kanske införs sanktioner mot dem ... skulle slå hårt mot Thailand om de inte kunde exportera tillex bilar ,MC Gummi .Ris etc etc..

Pepsi gillar detta.
  7. Hej främling! Visste du att om du blir medlem/loggar in så kan du se inlägg från forum och du kan se bilderna som finns i inläggen i fullstorlek! Ett medlemskonto fixar du på ett litet ögonblick och du kan använda din Facebook, Google eller Twitterkonto för snabb inloggning.
    :wai: :wai:
  8. gunnarg

gunnarg Forumveteran

Same,same but different.:thumbsdown:

9. Khuntan

Khuntan Medlem

Det fins nog ingen thailändare som tror att demokrati är möjligt utan alla är mycket medvetna om hur landet styrs. Det som däremot gav vissa ett hop var när Thaksin vände sig till dem för att vinna makten i ett spel som de aldrig tidigare varit delaktiga i vilket kom att benämnas som demokrati. Vilket är delvis riktigt folk röstade men visste samtidigt att det var ett spel för kulisserna. Thailändska folket vet att de inte har något att säga till om konstitutionen är skriven på ett sådant sätt. För en thailändare är 500 baht i näven ett säkrare vallöfte än något. Att diskutera demokrati i thailand är rena rappakalja alla thailändare är medvetna om att detta landet ägs av någon. Så vad beträffar val politik är för en vanlig thailändare högst ointressant de får snällt ta emot vad som blir och att ha synpunkter på detta kan ha förödande effekt på hel släkten och byn. Jag tror det som saknas är civilkuraget thailändare har det allmänt för bra.

Men om man ser till hur omvärlden just nu för ändras finns det inget som talar för demokrati eller globalisering och människliga rättigheter utan allt tyder på det motsatta. Det var tidigare en omöjlig tanke att en president från USA skulle skaka hand med en diktator. Jag tror de flesta thailändare är nöjda med utvecklingen i landet och kommer göra som de alltid gjort och blivit tillsagda att göra och kan de få 500 baht igen så tar de dem.
    Bkk bor har anpassat sig till det nya och även de applåderar detta vad har de för allternativ inga. Thailand kommer leva vidare som inget har hänt och vinnarna skriv åter igen historia.
    Men någon demokrati är det inte frågan om utan helt vanlig diktatur. Det som förvånar mig är att så få inser detta och så få vågar säga det framförallt idag när det är helt legitimt att vara rasist och facist.

StefanXErixon, mackes och anderlind gillar detta.
  10. Isan Lover

Hej

Själv delar jag till viss del din uppfattning här, men jag tror att det kommer att sluta annorlunda, jag tror visst att folk bryr sig och som vanligt blir det nog studenterna på universiteten som förlorar tålamodet först.

Jag tror att det är en utopi dömd att misslyckas att militärjuntan ska kunna fortsätta hålla nationen och medborgarna i ett järngrepp ytterligare 20 år, först kommer nog studenterna att visa sitt missnöje, men jag tror även att delar av medelklassen och landets fattiga i norr och nordost kan komma att ansluta sig om studenterna går före.

Något eller några år till kan kanske juntan behålla greppet om dom behåller undantagslagarna men förr eller senare kommer dom att drabbas av folkets vrede och få krypa tillbaka till dom baracker dom hör hemma, det är åtminstone min vision och förhoppning.

Mvh isan lover

Pepsi gillar detta.
  11. Isan Lover

Hej

Både Demokraterna och Pheua Thai förkastar helt Militärjuntans 20 års plan som dom bara ser som ett sätt att maskera militärt styre i ytterligare 20 år.
    En plan framtagen av en handfull människor under rådande diktatur är oacceptabel säger aktivister som är för ett val.

0599B7C0-6721-443A-BAC3-81D3CF78872C.jpeg
    Democrat Party leader Abhisit Vejjajiva and Pheu Thai Party phuyai agreed Thursday that the junta's 20-year national reform plan about to be put to a vote in the National Legislative Assembly is just disguised military control.

https://www.bangkokpost.com/news/politics/1485248/big-parties-pan-reform-plan

Mvh isan lover

12. anonym

anonym Gäst

Det spelar ingen roll var i världen det är, de som har maktposition sitter där juat för att de vill ha makt och kunna sko sig själva. Peka ut en enda regeringschef som i första han tänker på folkets bästa. Det skulle vara intressant att veta om det finns någon sådan.

StefanXErixon, Krille, Långeman och 6 andra gillar detta.
  13. mackes

mackes Forumveteran

Det finns egentligen bara ett stort, allt överskuggande problem i Thailand som hindrar Thailand att bli en del av världsekonomin.

Det problemet är kulturen med den öppna korruptionen och folks inställning till den. Man har genom ett stort antal demokratiska val inte lyckats förändra den kulturen, snarare bara befäst den med hjälp av giriga politiker.

När nu någon försöker förändra detta så kallas det diktatur och maktövergrepp. Jag tror att det är en nödvändig process. Jag kan nog tycka att lite okonventionella metoder kan vara befogade i ett så besvärligt uppdrag

Vi talar ju ändå bara om en försvinnande liten del av Thailands historia, kan inte det vara värt lite uppoffringar? Jag kan ju inte se att någon lider. När det kommer till brott mot planen handlar det om sex nationella strategier som de flesta i Sverige skulle anse som självklara!

StefanXErixon, Matt82, SatanG och 3 andra gillar detta.
  14. Isan Lover

Hej

Vad har du för förklaring till att generalerna och polischeferna i juntan är ovanligt rika i förhållande till sin inkomst enligt NACC (korruptionsmyndigheten) ?

Sen har ju juntan under sina 4 år vid makten haft en rad fall av korruption inom dom egna leden, är den korruptionen mindre allvarlig än politikernas och medborgarnas?

Tänker då ex.vis på ”klockmannen” General Prawit som var ansvarig för byggandet av statyparken utanför Hua Hin, när det uppdagades att det fattades 17 miljoner baht och denne General utpekades som korrupt lämnade han tillbaka pengarna, då sa Juntaledaren Prayuth att det inte längre fanns något brott att utreda eftersom han hade lämnat tillbaka pengarna, tänk om alla rånare och tjuvar fick den möjligheten då skulle nog inte många förbrytare som avslöjades sitta i fängelse.

Varför är i princip alla militära affärer korrupta och varför görs militära inköp nästan undantagslöst till överpriser?

Varför får ansvariga myndigheter inte utreda militär korruption och granska dom affärer där överpriser betalas?

Inte ens när inköpt militärt material visar sig vara värdelös och obrukbar protesterar militären, dom försvarar istället inköpen och påstår att dom är nöjda med den utrustning som bevisligen inte fungerar, tänker då på dom bombdetektorer som inköptes till överpriser, i England fälldes det företag som levererade bombdetektorerna i domstol efter att flera soldater hade dött eftersom bombdetektorerna var en ren bluff och engelska myndigheter rekommenderade Thailand att stämma företaget, men generalerna som hade fått mutor fortsatte trots detta att påstå att utrustningen var helt ok, inget har ännu gjorts ifrån Thailands sida här.

Sen har vi inköpet av den jättedyra zeppelinaren som militären skulle ha i södra Thailand, även här betalades överpris och zeppelinaren fungerade inte heller och har ännu inte använts på ca 10 år, nu ligger den i ett förråd och förfaller, den blir till dyrt inköpt skrot, men inte heller här klagar militären utan fortsätter hävda att köpet var rätt, inte heller någon undersökning om varför priset var så högt har gjorts.

Mvh isan lover

15. kurant

kurant Forumveteran

Nu är det inte bara generaler och militär som blir ovanligt rika och inte kan förklara.
    Nyss var det den röde Arisans fru som hade oförklarliga tillgångar och nu är nästa fd politiker under luppen, en Pheu Thai MP som får tillgångar konfiskerade eller låsta.
    När det gäller dåliga dyra inköp av militär utrustning är ju det din kines-idol som står bakom själva affärerna i de flesta fall.
    Kinesklanerna håller ihop vare sig civil eller junta.

https://www.bangkokpost.com/news/politics/1485950/court-seizes-b21m-more-from-former-pheu-thai-mp

StefanXErixon gillar detta.
  16. Isan Lover

Hej

Det stämmer absolut men mitt inlägg var riktat mot dom som tydligen trodde att militären med juntan i spetsen skulle vara ett undantag som var fritt ifrån korruption och som bekämpade korruptionen i landet.

Egentligen är det väl mer så att militären gärna uttalar sig om och bekämpar andras korruption men lägger locket på och förbjuder utredningars om som skulle utreda korruption inom deras egna led, detta tyder ju inte direkt på att dom på allvar vill göra något pt själva problemet.

Mvh isan lover

17. Isan Lover

Hej

När det gäller militära inköp så har du tyvärr helt fel, det är militären själva och inte politikerna som väljer vilken materiel dom vill köpa in och militären har en egen budget för sina inköp.

Det politikerna bidrar med är väl mer att släppa till pengar via budgeten för dom inköp Generalerna anser nödvändiga och äskar pengar för.

Men jag har förståelse för att du gärna skulle vilja peka ut någon annan för Generalernas korruption via inköp av värdelöst materiel till överpriser.

Mvh isan lover

18. anonym

anonym Gäst

Min åsikt är att juntan är bra för Thailand, även om viss korruption förekommer fortfarande, (men det gör det i alla länder, även världssamvetet Sverige) men före juntan var det självklart att betala poliser när man körde bil, de hittade fel på bilen som inte fanns bara för att få pengar, idag existerar inte det längre. (Jag har själv mutat en trafikpolis i Sverige, det fungerar även där, så Sverige är ingent undantag i världen.) Folk över lag har fått det betydligt bättre, även om familjen Shinawatra "hjälpte" de fattigaste, mest kring Chiang Mai så har de fattigaste nu hamnat i en medelklass i Thailand, idag är bara få riktigt fattiga i Thailand. Att juntans toppar är maktgalna är säkert riktigt, det är alla politiker i världen. Men om juntan kan med hjälp av lite udda metoder få fart på Thailand på en 20 års period så är det värt att acceptera det. Och jag tror att de måste lagstifta om en 20 års plan för att få chansen att skapa något bra, det tar tid att förändra och när politiker byts ut hela tiden har de ingen chans att förändra något, se på Sverige som ett bra exempel, sossarna vid makten så förändras allt, 4 år senare ändrar moderaterna allt, 4 år igen så ändrar sossarna tillbaka osv osv, det blir aldrig något bestående, landet lever i 4 år sen ändras allt igen. Se på Filippinernas president Rodrigo Duterte, han använder okonventionella metoder för att få bukt med droghandeln bl.a. folk runt om i världen fasar över metoderna, men de fungerar och vill man ha förändring så krävs mer än sockervadds poliktik. Och bättre döda droghandlare än döda barn som dras in i missbruk.
    Låt juntan få mer tid så kommer Thailand att blomstra, makten kan han bli av med snabbt när han är klar med sitt arbete.

De kunde börja med att stänga av indoktrinerings-högtalarna som väcker mig varje morgon, de är störande. :)

Redigerades senast av en forumvärd: 16 juni 2018 kl 00:54
    anderlind, kurant, gunnarg och 2 andra gillar detta.
  19. Isan Lover

Hej

Själv delar jag inte alls din uppfattning, att den förda politiken t.ex kan ändras efter ett val om väljarna vill ha det så ex.vis efter en 4 års period ser inte jag som något problem alls, det är ju liksom själva grundidén med demokrati och fria val att medborgarna själva ska kunna få vara med och påverka sin framtid.

Tanken på att det skulle kunna vara något positivt med att en liten klick korrupta Generaler på egen hand ska få bestämma ett helt lands och folks framtid i 20 år är enligt mig helt absurd och näst intill overklig.

Sen är det ju faktiskt inte militärkupper och diktatur som har gjort att fattigdomen i landet har minskat, att alla numera kan gå till läkare och sjukhus, att ekonomin har förbättrats, att skolbarnen får riktig mat och mjölk i skolan, att infrastrukturen även utanför Bangkok och turistområdena har förbättrats o.s.v, det är ju demokratin och folkets egen förtjänst via röster i fria och demokratiska val som ligger bakom detta.

Mvh isan lover

20. Isan Lover

Hej

Det ser ut dom om juntan kommer att få motstånd här, både Demokraterna, Pheua Thai och det nya Future Forward Party vill skrota juntans militära konstitution efter det att demokrati återinförs i landet, låter riktigt bra tycker jag, det är ju denna konstitution som som säkerställer Generalernas fortsatta inflytande även efter det att fria val och demokrati återinförs, dessutom omöjliggör ju den militära konstitutionen verklig demokrati.

Undrar vad juntan tycker om det här?

https://www.bangkokpost.com/news/politics/1485300/three-parties-want-to-rewrite-charter

Mvh isan lover

21. anonym

anonym Gäst

Och var är den demokratin och var är de fria valen i Thailand?? Först styrt av utsugare som formligen struntade i folket för egen vinning, sen av en militär diktatur. Men i länder som Thailand, Filippinerna, Kambodja, Burma osv liknande länder med ungefär samma bakgrund (det kommer ni säkert att opponera er emot, men några få smarta kanske fattar vad jag menar) behöver samma politik under lång tid för att komma på fötter och oavsett vad ni själva tycker så känner jag iaf att Prayut har ett mål med ett bättre Thailand för folket, även om några få utlänningar har fått det sämre på kort sikjt, så har merparten av Thailändarna fått det bättre. Och alla kan inte få det perfect över en natt, men om Prayut ersätts genom fria val i Thailand idag så har vi snart en ny familjemedlem Shinawatra vid makten för de Thailändare som tjänade på dem vill ha dem tillbaka och många röstar av gammal vana för alla är inte insatta i politik här. Resonemanget på landsbygden är att Yingluck var ju snäll och söt, men något om politik vet de inte.

I länder som Sverige och andra fungerande länder (även om Sverige inte ser ut att fungera så bra idag) fungerar det med 4 års intervaller för nystyre även om det medför en viss tillbakagång efter varje 4 års period. Jag är inte emot en diktatur om den är bra för folket. Men en diktatur som låtsas vara folkvald men som suger ut allt de kan ur ett land är jag helt emot. Och det finns många sådana länder.

StefanXErixon, anderlind, kurant och 1 annan gillar detta.
Laddar...
Liknande ämnen - straffbart inte följa
  1. Isan Lover
    Svar:
    1
    Visningar:
    98
  2. Pepsi
    Svar:
    26
    Visningar:
    1.259
  3. Isan Lover
    Svar:
    25
    Visningar:
    1.406
  4. Isan Lover
    Svar:
    14
    Visningar:
    474
  5. Pepsi
    Svar:
    116
    Visningar:
    3.832
  6. gunnarg
    Svar:
    3
    Visningar:
    1.257
  7. Pepsi
    Svar:
    69
    Visningar:
    1.962
  8. Tulpan
    Svar:
    33
    Visningar:
    2.033
  9. Isan Lover
    Svar:
    0
    Visningar:
    249
  10. Pjodd
    Svar:
    87
    Visningar:
    2.134

Dela sidan

Denna webbplats använder "cookies". Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av cookies. Några frågor på det?
  1. Denna webbplats använder "cookies". Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av cookies.
    Stäng notis