Detta gjorde mig först skitförbannad, fast sedan blev jag glad.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"legolas " sa:
Det är ju ganska intressant att läsa de inlägg som kom in efter mitt inlägg om den lojalitet som jag fick lära mig när jag jobbade förr i tiden.

Samtliga inlägg förstod inte alls undermeningen eller kanske rent av den oerhört tydliga "vink" som jag skrev. Alla inlägg handlar bara om ekonomisk vinning, det handlar enbart hur det är i dag med vad lagen säger, och hur det praktiskt funkar med att företagen nu ändrat sin vinkling till att vara åretruntförsörjande istället.

Inget enda inlägg ens bemötte eller kommenterade eller kanske inte ens fattade innebörden i mitt inlägg. Tråkigt tycker jag, jääkla ytligt, illojalt mot sitt egna arbete och respektlöst emot de chefer som man har över sig.

men men men det är så det har blivit, allting ändrar sig och har man varit borta ifrån "arbetsmarknaden" som "egen" så länge som jag, så har man nog missat hur egoismen har blivit till en dogm som enbart uppmuntras av TV-reklam och "köpmernuförfanannonser".

Stolt över sitt arbete s.k. yrkesstolthet, försvann på slutet 1970:talet tror jag. Synd på så rara ärtor....

Nja, mina timmar har jag fått genom att jag har jobbat mer än jag ska.
Jag ska jobba två veckor och vara ledig två veckor.
Når det har behövts så har jag jobbat fem veckor och det har hänt tre gånger under förra året.
Min övertid kommer inte i kronor och ören, utan den går in i timbanken. Och det med flatrate och inga 50% eller 100%.

Vissa år har jag jobbat 2300 till 2500 timmar utan att få en krona i övertid.
Jag skulle ganska lätt kunna byta firma och få 3000-6000kr mer per månad. Fast jag är lite för lojal.

Vissa gränser måste finnas.

2010 satt jag i Stavanger i 10 dagar och var hemma i fyra dagar. Vem fan offrar frivilligt den tiden med sin familj utan att få det kompenserat på något sätt?
Det är inte något som jag har lust med.

Jag har sett många familjer som splittrats p.g.a för mycket lojalitet till firman
Som en kollega sa till mig:
-Jobbet har kostat mig tre familjer och två hus.

Senast så fick han faktiskt betala ex. frun 2,4 miljoner för att lösa ut henne ur huset.

Men visst, det är väl kul att vara lojal.

"andrejsdenruskige " sa:
Nja, mina timmar har jag fått genom att jag har jobbat mer än jag ska.
Jag ska jobba två veckor och vara ledig två veckor.
Når det har behövts så har jag jobbat fem veckor och det har hänt tre gånger under förra året.
Min övertid kommer inte i kronor och ören, utan den går in i timbanken. Och det med flatrate och inga 50% eller 100%.

Vissa år har jag jobbat 2300 till 2500 timmar utan att få en krona i övertid.
Jag skulle ganska lätt kunna byta firma och få 3000-6000kr mer per månad. Fast jag är lite för lojal.

Vissa gränser måste finnas.

2010 satt jag i Stavanger i 10 dagar och var hemma i fyra dagar. Vem fan offrar frivilligt den tiden med sin familj utan att få det kompenserat på något sätt?
Det är inte något som jag har lust med.

Jag har sett många familjer som splittrats p.g.a för mycket lojalitet till firman
Som en kollega sa till mig:
-Jobbet har kostat mig tre familjer och två hus.

Senast så fick han faktiskt betala ex. frun 2,4 miljoner för att lösa ut henne ur huset.

Men visst, det är väl kul att vara lojal.

Jag håller med till 110% och även en karma för detta!

//Peo

PS! Min personliga åsikt!

"legolas " sa:
jag tyckte nog att den mest handlade om lojalitet. TS berättade att han var skitsur på företagets syn på hans begärda ledighet, och då blev det surt hit och dit, och sura miner......

men som jag sade, lojalitet till sitt jobb står bara inte på matsedeln längre. Ingen vill, eller klarar inte av att prata om det längre.

Nja, nu var det ju så att TS, d.v.s jag, inte ville ha ledigt i april månad.
Fast projekt ledaren tycket tydligen att jag skulle ha ledigt. Så det var helt motsatt.

"legolas " sa:
jaja full respekt Per Olav.. alla är vi olika. Och det är ju en himla tur för vissa. jag vet ju t.ex. att jag livet igenom har kunnat sno åt mig MÄNGDER av jobb enbart p.gr.a. att folk är mer fokuserade på att gå hem kl. 16.00 EXAKT än att stanna kvar på arbetet och göra klart jobbet... Så jag kan ju inte klaga för egen del...

;) ;) ;)

Min arbetsdag är från 07:00 till 19:00.

Jag är på jobb vid 06:00 och går hem strax efter 19:00.
Söndagarna har vi ledigt.

På söndagarna går jag likförbannat på jobb och gör mellan 4-6 timmar.
Dessa extra timmar får jag inte ens i timbanken, det är gratis för min firma.

Problemet är att när man gör sådant så förväntar sig firman att man alltid ska göra det. Och det ska inte kosta en krona för dom.

I tillägg så gör jag en hel del jobb som är utanför det jag egentligen ska göra.

Tycker inte att man ska snacka så mycket om lojalitet. Jag är mer lojal mot min firma än vice versa.

"Per Olav " sa:
Nej, det är nog inte så lätt att hitta ett nytt jobb på en liten ort, men jag personligen skulle inte köpa ett hus med stort lån om inte jag var säker på att jag hade ett jobb jag trivs med eller att det skulle vara enkelt att sälja huset igen..

I och för sig skulle jag inte ta ett stort lån överhuvudtaget..

//Peo

Att man trivs idag betyder inte att man trivs imorgon.

"gunnarg " sa:
Att man trivs idag betyder inte att man trivs imorgon.

Nej, det är ju självklart..
Men å andra sidan är det ju inte säkert du har ett jobb i morgon bara för att du har ett i dag..
Och då hamnar du i samma situation ändå, eller???

//Peo

"ledarn " sa:
Skillnaden är att Gunnar menar (tror jag) att bor du då i en liten ort så minskar chansen till ett nytt jobb snabbt.
Bor du däremot i en större stad så är inte "faran" lika stor...

Jag håller med i detta..

Men skall då en arbetsgivare få göra precis vad han vill just för att det är en liten ort och det därför kan vara svårt att hitta ett nytt jobb?

Svaret på frågan är självklart nej, och det är tur att det har kommit till lagar som förhindrar de svåraste avarterna av sådant uppförande.

Men fortfarande har arbetsgivaren rätten att bestämma när du skall ha semester, och frågan blir då, enligt vad jag tycker, skall man vara lojal mot sin arbetsgivare som medvetet skapar förhinder för att du skall ha semester när du vill?

Och som Andrejs skriver, i de flesta fall som man vill ha semester utom ordinarie semestertider så är det inarbetade timmar och sparade semesterdagar det gäller..

//Peo

"Per Olav " sa:
Jag håller med i detta..

Men skall då en arbetsgivare få göra precis vad han vill just för att det är en liten ort och det därför kan vara svårt att hitta ett nytt jobb?

Svaret på frågan är självklart nej, och det är tur att det har kommit till lagar som förhindrar de svåraste avarterna av sådant uppförande.

Men fortfarande har arbetsgivaren rätten att bestämma när du skall ha semester, och frågan blir då, enligt vad jag tycker, skall man vara lojal mot sin arbetsgivare som medvetet skapar förhinder för att du skall ha semester när du vill?

Och som Andrejs skriver, i de flesta fall som man vill ha semester utom ordinarie semestertider så är det inarbetade timmar och sparade semesterdagar det gäller..

//Peo

Arbetsgivaren på mindre orter gör i stort sett som de vill och facket är tandlöst.

Re: Detta gjorde mig först skit[¤#@@¤%], fast sedan blev jag glad.

Facet är som vilken förening som helst, är inte medlemmarna aktiva är föreningen svag.
Detta är min personliga åsikt
Christer

"gunnarg " sa:
:thumbsdown:Det hjälper inte hur aktiva medlemmarna är när företaget kör över facket

Hur kör företag över sina anställda utan att facket reagerar?

Som fackföreningsrepresentant har man alltid möjligheten att involvera facket centralt om man inte lyckas komma överens med arbetsgivaren. Men självklart så gäller detta endast saker som är inskrivna i avtalet..

//Peo

"Per Olav " sa:
Hur kör företag över sina anställda utan att facket reagerar?

Som fackföreningsrepresentant har man alltid möjligheten att involvera facket centralt om man inte lyckas komma överens med arbetsgivaren. Men självklart så gäller detta endast saker som är inskrivna i avtalet..

//Peo

Det centrala facket har inte heller mycket att komma med.Det blir ofta en pengauppgörelse. 8)

"gunnarg " sa:
Det centrala facket har inte heller mycket att komma med.Det blir ofta en pengauppgörelse. 8)

Jo, ofta blir det kanske det och facket centralt drar in ett antal kulor, medan arbetstagaren kanske får en struntsumma.

Jag tycker att svenska fackföreningar har gått till överdrift när det gäller att hitta överenskommelser med arbetsgivarsidan i stället för att ta en konflikt.

Men just nu ser det faktisk ut till att Handels har tröttnat på icke konflikts lösningen och verkligen är villig att använda strejkvapnet. Det vore bra tror jag, kanske andra fackföreningar vågar komma efter...

//Peo

Tyvärr är en konflikt ett tveeggat svärd.I dessa globaliseringstider är det alldeles för lätt att flytta ett företag eller delar av det.

"legolas " sa:
Eller så kanske folk i gemen är överbetalda i jämförelse med vad de bidrar till företagen...????

Jaha, vem ska då ta pengarna som är överskott?
Du?

Tippar på att du var en liten snyltare på jobbet. Och nu pratar du om dig själv och dina misstag.

Liten EDIT:
Jag vet vad firman tjänar på mig och jag vet vad jag tjänar på firman.
Bra lön kanske vissa säger att jag har. Men det jag drar in täcker min lön med råge.

"legolas " sa:
Va otrevlig du är nu då!! Om jag pratar om folk i gemen, så pratar jag inte om en enskild, typ dig Andrejs... Så sluta att ta åt dig så mycket. Om du läste mitt inlägg så var jag långt ifrån en snyltare, kan säga att jag var fullständigt tvärtom.

Jag satt fan inte och räknade övertidsminuter som många andra gjorde. jag gjorde det jobbet jag var anställd för, oavsett hur lång tid det än tog...... men detta är en svunnen tid som jag tror att du kanske har svårt att relatera till... Den verkligheten finns kanske inte längre då, verkar det som när man läser inläggen här...

Om jag fattar dig korrekt så menar du att arbetare skall arbeta tills jobbet är klart oavsett hur lång tid det tar utan att få betalt för eventuell tid man lägger ner utom arbetstiden?

Med andra ord jobba gratis så att ägaren till företaget tjänar ännu mera på jobbet du faktiskt utför?

//Peo

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp