andrejsdenruskige
Forumveteran
"legolas " sa:Det är ju ganska intressant att läsa de inlägg som kom in efter mitt inlägg om den lojalitet som jag fick lära mig när jag jobbade förr i tiden.
Samtliga inlägg förstod inte alls undermeningen eller kanske rent av den oerhört tydliga "vink" som jag skrev. Alla inlägg handlar bara om ekonomisk vinning, det handlar enbart hur det är i dag med vad lagen säger, och hur det praktiskt funkar med att företagen nu ändrat sin vinkling till att vara åretruntförsörjande istället.
Inget enda inlägg ens bemötte eller kommenterade eller kanske inte ens fattade innebörden i mitt inlägg. Tråkigt tycker jag, jääkla ytligt, illojalt mot sitt egna arbete och respektlöst emot de chefer som man har över sig.
men men men det är så det har blivit, allting ändrar sig och har man varit borta ifrån "arbetsmarknaden" som "egen" så länge som jag, så har man nog missat hur egoismen har blivit till en dogm som enbart uppmuntras av TV-reklam och "köpmernuförfanannonser".
Stolt över sitt arbete s.k. yrkesstolthet, försvann på slutet 1970:talet tror jag. Synd på så rara ärtor....
Nja, mina timmar har jag fått genom att jag har jobbat mer än jag ska.
Jag ska jobba två veckor och vara ledig två veckor.
Når det har behövts så har jag jobbat fem veckor och det har hänt tre gånger under förra året.
Min övertid kommer inte i kronor och ören, utan den går in i timbanken. Och det med flatrate och inga 50% eller 100%.
Vissa år har jag jobbat 2300 till 2500 timmar utan att få en krona i övertid.
Jag skulle ganska lätt kunna byta firma och få 3000-6000kr mer per månad. Fast jag är lite för lojal.
Vissa gränser måste finnas.
2010 satt jag i Stavanger i 10 dagar och var hemma i fyra dagar. Vem fan offrar frivilligt den tiden med sin familj utan att få det kompenserat på något sätt?
Det är inte något som jag har lust med.
Jag har sett många familjer som splittrats p.g.a för mycket lojalitet till firman
Som en kollega sa till mig:
-Jobbet har kostat mig tre familjer och två hus.
Senast så fick han faktiskt betala ex. frun 2,4 miljoner för att lösa ut henne ur huset.
Men visst, det är väl kul att vara lojal.