Resetips Diarré i Thailand / Hur får man det och vad kan man göra åt det? Problemet löst?

 
Jag har varit på ett antal sjukvårdsutbildningar genom jobbet, är ju ansvarig för sjukvården ombord och detta är en viktig del.

Det är precis som @nmax skriver, har man möjligheten så skall man låta naturen ha sin gång, diarré är kroppens sätt att göra sig av med något ovälkommet. Immodium (eller Loperamid som den verksamma substansen heter) saktar ner tarmens rörelser och stoppar därigenom upp den lösa avföringen. Men den botar ingenting.

Så använd enbart Loperamid om du måste resa till exempel som att sitta på flyg eller buss. I ditt fall skulle jag absolut söka läkare omgående, blodiga diarréer och kräkningar kan vara allvarligt. Ge dig iväg direkt med andra ord, jag hoppas på snar bättring.
 
Ja så klart var det tvärtom, det var ju jag som skrev,,, glömde ju det....

Jag tar i alla fall Immodium, ty det saktar ner matens gång i tarmarna, och stoppar upp diarreen ganska effektivt... Och det funkar dessutom skitbra.

Killen ligger och vrider sig på golvet för fan inne i duschen, det verkar inte på mig i alla fall som han i övrigt mår bra. Så gör som jag föreslår, ta dig till en läkare,, eller ta hem en läkare,, det är det enda riktiga i detta fallet.
Är det nån som sagt att han inte ska ta sig till läkare?
 
Kanske smart om han ligger på toagolvet att ta två immodium så han kan ta sig till läkaren. Själv, råkade jag ut för detta sist i Thailand sista dagarna. Tog och käkade immodium dessa dagar för att kunna vara med på shopping, sitta några timmar i taxi/minibus och flyga hem ... kanske inte smart men sen vart det borta.
 
Vet inte men som vanligt med sådana här konstiga inlägg, inget svar från honom. Skriva i ett forum istället för att be om hjälp på plats, måste väl finnas någon han kan tala med. Är han på hotell eller var är han?

Nja på mig verkar det som att han inte vågar av någon anledning uppsöka läkare eller ta hjälp av någon på plats. Min första tanke om jag själv råkade ut för något liknande där jag spyr blod är ju inte att kasta mig över ett forum.
 
Men Lyco inget ont som inte för nåt gott med sig, nu har vi alla spridit vår visdom i alla fall, så när nästa turist bland Er kommer ner och blir sjuk,, så har ni fått förslag vad att göra... så positivt nu pojkar!!
 
Men Lyco inget ont som inte för nåt gott med sig, nu har vi alla spridit vår visdom i alla fall, så när nästa turist bland Er kommer ner och blir sjuk,, så har ni fått förslag vad att göra... så positivt nu pojkar!!

Jo det har du ju rätt i men visst är det konstig prioritering:) och det gäller bara turister då;)
 
har nu spytt i 4 timmar varav 2 timmar blod
o skiter vatten. ligger i fosterställning i duschen o det kommer från båda ändar
Tips
Har själv haft matfögiftning.
Om inte du kan ta dig till doktorn så skicka någon och hämta medicin.
Drick mycket vätska.
Efter 3 dar så lättar det med medicinering.
 
Hej

Som flera andra så tar jag immodium om jag skulle råka få i mig något opassande.

Det enda jag tycker man behöver se upp med är orent vatten och grönsaker som är sköljt i dessa, förr i tiden fanns det ju även dålig is gjord på orent vatten, men numera är nog all is som saluförs och serveras på restauranger bra.

Lagad mat är ju inget problem om den bara är kokt, grillad och stekt tillräckligt länge, ofta begär jag lite extra grilltips på just mina bitar om jag käkar ex.vis grillad bläckfisk på en marknad i Isaan eftersom det är långt ifrån havet och den garanterat inte är så färsk.

Sen ser jag alltid upp så att speciellt kyckling är riktigt genomstekt, men det gäller ju även i Sverige, just kyckling gav mig för många år sedan min enda ordentliga magsjuka, det var i Udon Thani när jag kom gående på en liten väg i stans utkant, där stod två tjejer och grillade halsar ifrån höns, jag tyckte lite synd om dom för det fanns inga kunder så jag köpte några av dom, samtidigt ropade en man på andra sidan gatan och varnade mig för köttet som enligt honom inte var bra.

Men jag brukar ju klara det mesta och åt upp dom, på väg hem till hotellet började det bubbla i magen, jag klarade mig precis till WC, men sen hjälpte inga tabletter i världen, det slutade med ett besök hos en läkare som satte en spruta i skinkan.

Det var tydligen salmonella av något slag och dom halsar som såldes var slakteriavfall, kanske inte det bästa att äta i värmen.

Mvh isan lover
 
Hej

Som flera andra så tar jag immodium om jag skulle råka få i mig något opassande.

Det enda jag tycker man behöver se upp med är orent vatten och grönsaker som är sköljt i dessa, förr i tiden fanns det ju även dålig is gjord på orent vatten, men numera är nog all is som saluförs och serveras på restauranger bra.

Lagad mat är ju inget problem om den bara är kokt, grillad och stekt tillräckligt länge, ofta begär jag lite extra grilltips på just mina bitar om jag käkar ex.vis grillad bläckfisk på en marknad i Isaan eftersom det är långt ifrån havet och den garanterat inte är så färsk.

Sen ser jag alltid upp så att speciellt kyckling är riktigt genomstekt, men det gäller ju även i Sverige, just kyckling gav mig för många år sedan min enda ordentliga magsjuka, det var i Udon Thani när jag kom gående på en liten väg i stans utkant, där stod två tjejer och grillade halsar ifrån höns, jag tyckte lite synd om dom för det fanns inga kunder så jag köpte några av dom, samtidigt ropade en man på andra sidan gatan och varnade mig för köttet som enligt honom inte var bra.

Men jag brukar ju klara det mesta och åt upp dom, på väg hem till hotellet började det bubbla i magen, jag klarade mig precis till WC, men sen hjälpte inga tabletter i världen, det slutade med ett besök hos en läkare som satte en spruta i skinkan.

Det var tydligen salmonella av något slag och dom halsar som såldes var slakteriavfall, kanske inte det bästa att äta i värmen.

Mvh isan lover
Var en artikel i Bangkokpost för ett år sen om isen som produceras och säljs till restauranger.
Den var fortsatt inte så ren men det var inte pga. vattnet utan behandlingen av isen innan, under och efter leverans till tex. restauranger.
 
Hej

Som flera andra så tar jag immodium om jag skulle råka få i mig något opassande.

Det enda jag tycker man behöver se upp med är orent vatten och grönsaker som är sköljt i dessa, förr i tiden fanns det ju även dålig is gjord på orent vatten, men numera är nog all is som saluförs och serveras på restauranger bra.

Lagad mat är ju inget problem om den bara är kokt, grillad och stekt tillräckligt länge, ofta begär jag lite extra grilltips på just mina bitar om jag käkar ex.vis grillad bläckfisk på en marknad i Isaan eftersom det är långt ifrån havet och den garanterat inte är så färsk.

Sen ser jag alltid upp så att speciellt kyckling är riktigt genomstekt, men det gäller ju även i Sverige, just kyckling gav mig för många år sedan min enda ordentliga magsjuka, det var i Udon Thani när jag kom gående på en liten väg i stans utkant, där stod två tjejer och grillade halsar ifrån höns, jag tyckte lite synd om dom för det fanns inga kunder så jag köpte några av dom, samtidigt ropade en man på andra sidan gatan och varnade mig för köttet som enligt honom inte var bra.

Men jag brukar ju klara det mesta och åt upp dom, på väg hem till hotellet började det bubbla i magen, jag klarade mig precis till WC, men sen hjälpte inga tabletter i världen, det slutade med ett besök hos en läkare som satte en spruta i skinkan.

Det var tydligen salmonella av något slag och dom halsar som såldes var slakteriavfall, kanske inte det bästa att äta i värmen.

Mvh isan lover

Var nog inte halsarna som var orsaken för då hade kräkts Troligen något du ätit dagen innan som var dåligt
 
Jag blev riktigt dålig i magen när vi var i Rawai. Vi beställde hemkört från 1112 och jag tyckte att pastan smakade lite konstigt... Jag var också den enda som åt av den och den enda som blev sjuk (blivit sjuk 2 ggr på 35 år när jag varit utomlands...). Tjejen handlade några tabletter till mig på "apoteket" och någon flytande medicin. Har för mig att jag fick en tablett mot smärtan, en mot magen och sedan det flytande som skulle hjälpa med något.


Jag vet inte riktigt vad det var men misstänkter matförgiftning, jag hade så ont så att jag trodde att jag svalt en boll taggtråd. När jag väl fick spytt upp det mesta 36 timmar senare tog det inte många timmar innan jag började friskna till.

Min lärdom av det hela var att om något smakar konstigt så ät inte upp det :) Sen äter jag jämt ute på gatan, marknader och annat utan problem. Kranvatten är det jag undviker men det gör jag så fort jag lämnat Sverige oavsett land jag åker till.
 
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp