djing

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
L

Leif1

Gäst
Äntligen här! Har haft lite problem med att posta inlägg. Sliter med studierna i thailändskt skriftspråk och den 16/1 är det dags att åka. Trodde att jag hade de flesta uttals- och stavningsregler klara för mig tills jag hittade följande ord: จริง (djing = verkligen, sant) Fattar inte kombinationen ริ, som med sitt "r" inte känns rätt. OK, i slutet av ett ord uttalas det "n", men det är ju inte fallet här där ordet avslutas med ง = "ng". Är detta en för mig okänd stavningsregel, eller en språklig anomali. Känner mig ovanligt dum ;D
Mvh/Leif
PS Hur får man upp storleken på thailändska bokstäver? Lite smått, det här. DS

Hej,
Jag slog upp i min Thai An essential Grammar för att se om den hade någon förklaring, men det står bara: "The letter is ignored in the pronounciation of the word จริง", alltså precis som din egen teori. Någonting att bara lära sig med andra ord. Vi har ju en del märkliga konsonantkombinationer på svenska också.
När det gäller förstoring av thailändska bokstäver hade jag själv samma undran och fick hjälp på forumet. I de översta ikonraden ser du näst längst till höger A och en horisontell pil. Tryck på den så får du fram texten size 10. Då kan du ändra 10 till exempel 14 eller 20. Det jag kör nu är 14.
Lycka till med thaistudierna.
Mvh
John-Lennart

Hej!
Tack för ditt svar! Skönt på sätt och vis att det inte fanns någon ytterligare, okänd regel. "Thai, an Essential Grammar" verkar vara något för mig. Antar att du kan rekommendera den eftersom du refererar till den. Har googlat och hittat en som är författad av David Smyth. Är det den rätta?
Mvh/Leif

Jo, det stämmer. Det är David Smyth som har skrivit den och jag tycker att den är jättebra.
Mvh
John-Lennart

det är nog vanlig att skriv språk och tal språk inte riktigt den samma.
Språket utvecklar ju hela tiden eller blandar som svenkelska eller nåt

mvh Jon

hej,tänkte bara fråga om man måste ha ett thailändskt tangentbord för att skriva på thai här i forumet.som ni gör :wai:

khowp khun ;D

Överst på denna sida: klicka på "tangentbord". Där kan du skriva med musklick och sedan klippa-klistra in i vilket dokument du vill.
Mvh/Leif

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp