Dödligt Kryddstarkt i Bangkok

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
S

Shaowpanyaa

Gäst
http://aftonbladet.se/vss/nyheter/story ... 25,00.html

Blev sjuk av kryddstark papaya-sallad
En 40-årig svensk man har påträffats död i ett hus söder om Bankok.
Enligt hans flickvän blev han magsjuk och fick diarré av att äta stark mat. På lördagsmorgonen hittade hon honom död.
I onsdags flög den 40-årige mannen från Sverige till Thailand för att hälsa på sin flickvän.
Väl på plats bjöds han på flera thailändska rätter, många av dem starkt kryddade, bland annat papaya-sallad och olika bönor.
- Han åt inte så mycket, han tyckte det var för starkt, säger flickvännen till Bangkok Post.
Strax efter måltiden fick mannen diarré men ville inte besöka läkare eftersom han hade medicin mot magproblem.
Sent på fredagskvällen lämnade flickvännen mannen tillsammans med en vän och återvände på lördagsmorgonen.
Då hittade hon sin pojkvän liggandes död.
Polisen har ännu inte fastställt dödsorsaken utan väntar på resultat från en obduktion. En första utredning tyder dock inte på några yttre fysiska skador. Inte heller saknas några av mannens tillhörigheter, skriver Bangkok Post.

Hej!

För en gångs skull hann jag före dig Shaowpanyaa ;) att rapportera om dylika händelser, men jag postade nyheten under inlägget om som tam, eftersom det var just det han ätit.
Till saken hör att det var som tam med pudong, fermenterad krabb-sås, något som t.o.m. thailändare är något försiktiga med.
Enligt min fru så har thailändska hälsomyndigheter varnat för denna sås, eftersom den innehåller en massa toxiner och även mask (den typ som angriper människokroppen, typ spolmask).
Krabborna/kräftdjuren till såsen odlas i risfälten efter risskörd. Dessa fält är ofta kraftigt (olagligt) besprutade mot allehanda ogräs och ohyra. Det är ganska självklart att dessa gifter sedan hamnar i såsen.
Killen kanske tyvärr dog av någon form av toxisk chock. :(
Vi får se om det kommer någon ny nyhet i ärendet.

http://www.bangkokpost.com/News/24Jun2007_news02.php

:)

/MacArthur

"MacArthur " sa:
Hej!

För en gångs skull hann jag före dig Shaowpanyaa ;) att rapportera om dylika händelser, men jag postade nyheten under inlägget om som tam, eftersom det var just det han ätit.
Till saken hör att det var som tam med pudong, fermenterad krabb-sås, något som t.o.m. thailändare är något försiktiga med.
Enligt min fru så har thailändska hälsomyndigheter varnat för denna sås, eftersom den innehåller en massa toxiner och även mask (den typ som angriper människokroppen, typ spolmask).
Krabborna/kräftdjuren till såsen odlas i risfälten efter risskörd. Dessa fält är ofta kraftigt (olagligt) besprutade mot allehanda ogräs och ohyra. Det är ganska självklart att dessa gifter sedan hamnar i såsen.
Killen kanske tyvärr dog av någon form av toxisk chock. :(
Vi får se om det kommer någon ny nyhet i ärendet.

http://www.bangkokpost.com/News/24Jun2007_news02.php

:)

/MacArthur
Hej MacArthur, :wai:

Tyvärr så missade jag ditt inlägg...
Enligt Expressen så åt han inte ens upp maten för att den var för stark,och och han var inte ens i närheten av Bangkok heller! :eek:
http://www.expressen.se/nyheter/1.733479
Svensk mystiskt död i Thailand
En 40-åring svensk man dog mystiskt på lördagen i Thailand.
Flickvännen skyller på en stark papayasallad hon bjudit på.
Polisen ifrågasätter flickvännens uppgifter och har startat en utredning kring dödsfallet, enligt Bangkok Post.
Den 40-årige svensken avled på lördagen i en thailändsk väns hus i Sattahip, nära Pattaya, efter att ha klagat över diarré. Magproblemen ska ha startat efter det att han ätit en stark papayasallad som flickvännen lagat.
Enligt flickvännen smakade bara 40-åringen på maten innan han konstaterade att det var för starkt för honom. Sedan började diarrén.
Lämnad av flickvännen

Till polisen säger flickvännen att hon erbjöd att ta med honom till en doktor men att han avböjt. Han hade redan tagit medicin mot magproblemen.
Därefter lämnade flickvännen svensken i vännens hus där han bodde under besöket. Morgonen därpå kom hon tillbaka och hittade då hans döda nakna kropp i sängen.
Flickvännen har sagt till polisen att hon tror att det var diarrén som dödade honom.
Men polisen är inte lika säker och har skickat kroppen till rättsmedicinsk undersökning.
En inledande undersökning visade inget spår av fysiskt våld på kroppen. Inget hade heller blivit stulet från mannens rum.
40-åringen kom tidigare i veckan till Thailand för att besöka flickvännen, som han träffat under ett besök på turistön Koh Chang i april.
UD hade på lördagskvällen inte nåtts av nyheterna men kommer att ta kontakt med ambassaden i Bangkok under söndagen.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp