Drömmen om paradiset

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonym

Gäst
"Berralund " sa:
Det återstår att se hur länge man kommer att jobba, minst till 62 men troligare är allt 65. Dom sista åren finns möjligheten att jobba halvtid, dvs om man hittar en kollega att dela tjänsten med. Det skulle inte vara helt fel att jobba 5 veckor och vara ledig i 15, ett hyfsat bra sätt att dryga ut pensionen. :)
Har ni planer på att bosätta er i Thailand när du blivit pensionär? Eller ska ni låta barnen gå färdigt skolan i Sverige först eller stanna i Sverige?

Berralund

Forumvärd
Forumpersonal
"Janne " sa:
Har ni planer på att bosätta er i Thailand när du blivit pensionär? Eller ska ni låta barnen gå färdigt skolan i Sverige först eller stanna i Sverige?

Drömmen hade ju varit att flytta ner men skall man se till barnens bästa så blir det till att stanna i Sverige. Trots kritiken mot den svenska skolan så är den nog betydligt bättre än skolorna i Thailand, kanske bortsett från dom som kostar en massa pengar.

Dessutom har familjen funnitsig väl tillrätta här, frugan är inte intresserad av att åka ner förrän om tidigasr tre år igen. Ett tecken så gott som något. :)

A

Anonym

Gäst
"Berralund " sa:
Drömmen hade ju varit att flytta ner men skall man se till barnens bästa så blir det till att stanna i Sverige. Trots kritiken mot den svenska skolan så är den nog betydligt bättre än skolorna i Thailand, kanske bortsett från dom som kostar en massa pengar.

Dessutom har familjen funnitsig väl tillrätta här, frugan är inte intresserad av att åka ner förrän om tidigasr tre år igen. Ett tecken så gott som något. :)
Gott eller dåligt kan man diskutera, men förstår hur du menar.

Att man blir lite mer bunden till Sverige, är väl nackdelen jag ser med barn när man blir äldre. Vår dotter blir 17 det året jag är 65, och då kan man ju inte lämna henne vind för våg. Så vår tanke just nu är att hon kanske följer med och studerar på universitet i Thailand, därför är det viktigt att hon studerar thai (även om undervisningen är på engelska). Sonen blir 20 det året och kanske inte vill följa med, och jag tror inte vi kan lämna honom vind för våg då heller ... så vi kanske blir fördröjda eller stannar kortare tag.

Sen vet man ju inte var frugan gör då, hon kanske inte är intresserad att flytta då.

A

Anonym

Gäst
"Janne " sa:
Gott eller dåligt kan man diskutera, men förstår hur du menar.

Att man blir lite mer bunden till Sverige, är väl nackdelen jag ser med barn när man blir äldre. Vår dotter blir 17 det året jag är 65, och då kan man ju inte lämna henne vind för våg. Så vår tanke just nu är att hon kanske följer med och studerar på universitet i Thailand, därför är det viktigt att hon studerar thai (även om undervisningen är på engelska). Sonen blir 20 det året och kanske inte vill följa med, och jag tror inte vi kan lämna honom vind för våg då heller ... så vi kanske blir fördröjda eller stannar kortare tag.

Sen vet man ju inte var frugan gör då, hon kanske inte är intresserad att flytta då.

Ja den nackdelen lider ju jag av också...just det där att man blir bunden av barn på gamla dar...och...är man självisk så flyttar man ju ändå utan hänsyn till familjen...som många rått mej..
Vi hade ju egentligen tänkt flytta tillbaka förra året men av olika orsaker så valde vi att bo kvar ett tag till...jag fick chansen 66 år gammal till ett arbete där jag själv bestämmer arbetstiden och där "belöningen" per månad var så stor att "mammon" i mig vaknade :nod:...dessutom jobbar ju frun hela dagar...och största skälet!...dottern stortrivs här bland kompisar släkt o vänner....men....vi får väl se..dock tror jag att vi blr turister varje/vartannat år...Vi har ju ett toppenliv här i Sverige...och det där om "drömmen om paradiset" är nog bara en "illusion" :angel:...jag bodde ju i Thailand i tre år....vardagen smyger sig på...även i "paradiset"...fortare än man tror :nod:

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Topp