Drömmen om paradiset

 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"Jonas " sa:
Historien handlade om ett Svenskt par men kommentarerna därefter om blåst av Thai var i historien var Thai och den stora Thaikärleken inblandad?
Tråden handlar om drömmen om paradiset men Lasse fick ju ihop det med Thaitjejen som hade bartender jobbet.
 
Farlanger.
Skall man oppna nogon verksamhet i Thailand,moste man ha riskkapital som man kan forlora,har bott dar i 6 or,de flesta restaurangerna har stangt,vissa gor ì hop
hyran kan betalas,de som ar kvar i verksamhet ,ager fastigheteh,hotellet,de klarar en logsasong.Bor man i Thailand tycker jag att man bor ta vara po allt det fina som finns,och njuta av tillvaran.
Halsning.
 
"Jonas " sa:
Historien handlade om ett Svenskt par men kommentarerna därefter om blåst av Thai var i historien var Thai och den stora Thaikärleken inblandad?
"bson " sa:
Tråden handlar om drömmen om paradiset men Lasse fick ju ihop det med Thaitjejen som hade bartender jobbet.

Som vanligt är det ju tal om thai som blåser farang, men i detta fallet har ju gubbf-n blåst sig själv... (precis som i alla andra fall då man tänker med snablen mellan benen) Och så de svenska kärringarna måste la veta att dom tar en risk som flyttar ner till ett ställe med barer...
Jag tycker ändå att det va bra att den svenska tanten överlistade honom ändå. tycker inte synd om honom ett dugg, som man bäddar får man ligga
 
"bson " sa:
Fast den killen lyckades ju iaf tjäna pengar, men det finns många fällor och han gick i klassikern att lita på sin fru.
Tror han förlorade allt och inte hade någon möjlighet att försörja sig.....SKRÄMMANDE....!
 
Det finns säkert många tragiska människoöden, jag blir ledsen när jag läser sådant. Man säger att friskt vågat är hälften vunnet men man måste nog tänka efter mer än en gång och ha en bakdörr om det skulle strula till sig ordentligt.
 
Nu kanske detta fallet inte hör helt ihop med det jag kommer att skriva. Men........

Folk satsar hus, hem och t.o.m familj på att starta företag.
Man lägger ner all sin vakna tid till att få det att fungera.
Det går åt helvete och folk skrattar åt en och tycker att man är en idiot.

Eller.....

Folk satsar hus, hem och t.o.m familj på att starta företag.
Man lägger ner all sin vakna tid till att få det att fungera.
Efter många slitsamma år och kanske förlorad familj och förlorade vänner så börjar sakerna att rulla på.
Man börjar tjäna pengar helt plötsligt.
Då blir man hatad och bespottad och äcklig kapitalist.
 
"andrejsdenruskige " sa:
Nu kanske detta fallet inte hör helt ihop med det jag kommer att skriva. Men........

Folk satsar hus, hem och t.o.m familj på att starta företag.
Man lägger ner all sin vakna tid till att få det att fungera.
Det går åt helvete och folk skrattar åt en och tycker att man är en idiot.

Eller.....

Folk satsar hus, hem och t.o.m familj på att starta företag.
Man lägger ner all sin vakna tid till att få det att fungera.
Efter många slitsamma år och kanske förlorad familj och förlorade vänner så börjar sakerna att rulla på.
Man börjar tjäna pengar helt plötsligt.
Då blir man hatad och bespottad och äcklig kapitalist.

Du är en klarsynt typ, Andrejs. Det var en klockren analys som direkt gav en karma!
 
"andrejsdenruskige " sa:
Nu kanske detta fallet inte hör helt ihop med det jag kommer att skriva. Men........

Folk satsar hus, hem och t.o.m familj på att starta företag.
Man lägger ner all sin vakna tid till att få det att fungera.
Det går åt helvete och folk skrattar åt en och tycker att man är en idiot.

Eller.....

Folk satsar hus, hem och t.o.m familj på att starta företag.
Man lägger ner all sin vakna tid till att få det att fungera.
Efter många slitsamma år och kanske förlorad familj och förlorade vänner så börjar sakerna att rulla på.
Man börjar tjäna pengar helt plötsligt.
Då blir man hatad och bespottad och äcklig kapitalist.
Vilka är det som hatar å spottar?
Avundsjuka lata bidragstagare som anser att en arbetsgivare bara har skyldigheter och man ska utnyttja honom så mycket det går medans dom själv bara har rättigheter och lön får man för att man är på jobbet mellan 8 å 5.
 
"bson " sa:
Vilka är det som hatar å spottar?
Avundsjuka lata bidragstagare som anser att en arbetsgivare bara har skyldigheter och man ska utnyttja honom så mycket det går medans dom själv bara har rättigheter och lön får man för att man är på jobbet mellan 8 å 5.

Ja, antingen dessa eller dom som tycker att "företagaren inte har gjort ett skit, alla andra gör ju jobbet åt honom".

Hade jag haft företag och en massa miljoner på kontot så hade jag avvecklat firman på en gång det blev gnäll och guidat de anställda till AF och låtit surarna betalat deras uppehälle.
 
Jo, träffade några så kallade "pensionärer "på flyget till Sverige igår , dom var inte fyllda 50 och var pensionärer , inga halta och lytta inte ,förb. bidragstagare ............. :mad: Såna som aldrig dragit in en skattekrona , vi som jobbat hela livet och nu får pension verkar inte vara många ... ;)
 
"bson " sa:
Man läser ju om många som vill flytta till Thailand och öppna verksamhet som verkar ha en vision om att bli framgångsrika i paradiset.
Här kommer en pinfärsk historia från verkligheten.
Använder fejkade namn.

Lasse och Marie är ett svenskt par på nyss fyllda 50 som driver en restaurang i Sverige, dom har varit på semester många ggr i Thailand och drömmen om att flytta ner växer sig allt starkare.
Till slut en vinter när dom precis fyllt 50 och kan skaffa OA visa så säljer dom sin restaurang hemma i sverige och villan dom bor i, ja dom säljer rubbet och stubb som dom äger.

Väl nere i Thailand så köper dom en lyxrestaurang mitt i smeten i en stor turistort, jätteflådigt med havsutsikt å grejer. Det kostar dom nästintill hela deras kassa.
Dom öppnar dörrarna till sin nya restaurang mitt i brinnande högsäsong och första tiden går skapligt, men sen går det allt sämre och under lågsäsong märker dom att det går inte att leva på restaurangen, dom försöker då sälja och får till slut napp, ca 30% av vad dom investerat får dom tillbaka.
Dessa pengar tar dom och köper en liten bar istället.

Men i en liten bar finns ju inga arbetsuppgifter som falang får utföra så det enda dom kan göra är att underhålla sina gäster och med tiden så blir dom sina egna bästa gäster och alkolismen tilltar.
Baren ger givetvis inga stora pengar och det är knappt att dom kan betala hyran. Till slut så kommer Marie på att Lasse har ihop det med en av dom anställda och det blir bråk som slutar med att Marie ilsken lämnar allt och åker hem till Sverige.
Skönt tänker Lasse, en mun mindre att mätta och inget gnäll.
Det går några månader och Lasse dricker mer och mer men lyckas få runt det så att hyran kan betalas men kontot är tomt sedan länge.

Helt plötsligt utan förvarning dyker Marie upp i baren och ställer till med ett jäkla liv, hon är berusad och har fått för sig att hon ska ha tillbaka Lasse och att tjejerna ska ut, det lyckas givetvis inte för varken Lasse eller tjejerna är med på den idén. Då blir Marie rasande och börjar kasta ut sina grejer hon hade kvar från fönstret i bostaden ovan baren. Lasse är som vanligt på fyllan och tycker att låt den jvla subban hålla på så sticker vi å festar så länge. Han tar sina polare och tjejerna och tar in på hotell och festar till det ett par dagar.
3 dagar senare återvänder dom till baren och hoppas att Marie ska vara borta, det var hon..

Lasse finner baren sopren, finns inte så mycket som en pinnstol kvar, precis allt inkl bardisk, speglar, sängar i bostaden mm är väck, lokalen ser ut som ett moppe garage. Hon har sålt rubb och stubb för en struntsumma till grannbarerna som glatt shoppade loss bland Lasses grejer och sen drog hon tillbaka till Sverige.
Nu sitter Lasse 53 år i en tom bar och stirrar, baren är nu till salu för Lasse kan inte längre betala hyran. Men det är mitt i lågsäsong och ingen visar intresse att köpa. Alla väntar väl på att han ska tvingas ge bort den för att slippa hyres skulder. Även om dom som köpte hans prylar skulle sälja tillbaka dem har Lasse inga pengar till det.

På ca 3 år har Lasse och Marie brännt allt dom lyckats skapa i Sverige under sitt liv, nu återstår arbetslöshet och alkolism.
Lasse har ingen som helst möjlighet att uppfylla kraven för OA visa och med nuvarande regler kan han inte stanna lagligt. Återstår att åka hem till Sverige och knacka på hos Socialtjänsten. Om han får ihop pengar till en biljett..

Den här historien är helt sann, hur många fler som denna finns det?
Man kan ju kanske tycka synd om både Lasse och Marie men hur korkad får man bli eg?

Jo det låter ju som det är taget från Thai Visa, är det samma story? Har också läst denna, men sen helt plötsligt slutade han att skriva?

Lyco
 
"Lyco " sa:
Jo det låter ju som det är taget från Thai Visa, är det samma story? Har också läst denna, men sen helt plötsligt slutade han att skriva?

Lyco

Historier om folk som har gjort en mindre förmögenhet av en större i Thailand är det ju inte brist på direkt. ;)
 
"suriya " sa:
Historier om folk som har gjort en mindre förmögenhet av en större i Thailand är det ju inte brist på direkt. ;)

Nä precis, jag läste just om precis detta och ser likheten och kanske det är samma story, men som du säger ingen brist på just denna typ av story, så visst säkert är det inte samma men ändå samma!

Lyco
 
"Lyco " sa:
Nä precis, jag läste just om precis detta och ser likheten och kanske det är samma story, men som du säger ingen brist på just denna typ av story, så visst säkert är det inte samma men ändå samma!

Lyco

"Same same but different" är ju klassikern i Thailand. ;)
 
"Lyco " sa:
Jo det låter ju som det är taget från Thai Visa, är det samma story? Har också läst denna, men sen helt plötsligt slutade han att skriva?

Lyco
Ingen aning, har inte läst nåt på thai visa. Länk?
 
Signifikant för Svenska "Puckon" i Thailand ::) Samma som sen sitter och vräker ur sig skit mot mig och Långeman som "stämmer i bäcken" för att inte själva hamna i samma situation
 
"Phonta " sa:
Signifikant för Svenska "Puckon" i Thailand ::) Samma som sen sitter och vräker ur sig skit mot mig och Långeman som "stämmer i bäcken" för att inte själva hamna i samma situation


Phonta, du får inte döda trådar på detta sätt, nu har det gått flera veckor, och ingen har bemött dig ännu. Jag som såg fram emot ett riktigt smarrigt senario, angånde denna rubrik.
 
"Phonta " sa:
Jo, träffade några så kallade "pensionärer "på flyget till Sverige igår , dom var inte fyllda 50 och var pensionärer , inga halta och lytta inte ,förb. bidragstagare ............. :mad: Såna som aldrig dragit in en skattekrona , vi som jobbat hela livet och nu får pension verkar inte vara många ... ;)
Men du har väl inget emot att dom lurar staten lite
 
"Phonta " sa:
Jo, träffade några så kallade "pensionärer "på flyget till Sverige igår , dom var inte fyllda 50 och var pensionärer , inga halta och lytta inte ,förb. bidragstagare ............. :mad: Såna som aldrig dragit in en skattekrona , vi som jobbat hela livet och nu får pension verkar inte vara många ... ;)
"Phonta " sa:
Jo, träffade några så kallade "pensionärer "på flyget till Sverige igår , dom var inte fyllda 50 och var pensionärer , inga halta och lytta inte ,förb. bidragstagare ............. :mad: Såna som aldrig dragit in en skattekrona , vi som jobbat hela livet och nu får pension verkar inte vara många ... ;)

Nej...till 65 bör man ju jobba :nod:...eller som mej efter en liten självbetald paus jobbar för fullt snart 67 år fyllda..och..!..Trivs och njuter av varje dag! :thumbsup: Arbete ger bra hälsa och väl stånd..hette det visst! :nod:
 
Det återstår att se hur länge man kommer att jobba, minst till 62 men troligare är allt 65. Dom sista åren finns möjligheten att jobba halvtid, dvs om man hittar en kollega att dela tjänsten med. Det skulle inte vara helt fel att jobba 5 veckor och vara ledig i 15, ett hyfsat bra sätt att dryga ut pensionen. :)
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
 
 
Tillbaka
Topp