Dubbel prissättning på statliga sjukhus lagligt fr.o.m 29 sept. 2019.

Isan Lover

Forumveteran
Hej

Det har ju kommit in många klagomål på att sjukhus i Thailand har använt sig av dubbel prissättning, nu har myndigheterna löst problemet, men kanske inte riktigt på det sätt dom klagande hade hoppats, resultatet blev istället en legalisering av olika priser, så nu är det fritt fram att ha dubbel prissättning på samma vis som man har vid inträde till nationalparker och museum även på sjukhus.
Dom nya priserna delas in i fyra olika klasser, först Thai, sen medlemmar ifrån ASEAN, sen arbetande utlänningar med Non-immigrant visa och högsta taxan drabbar turister och pensionärer.

Dual-pricing for foreigners now legal at Thai public hospitals
By Coconuts Bangkok Sep 2, 2019 | 2:26pm Bangkok time
    • hospital.NOATTRIB.jpg
Dual-pricing isn’t just for national parks, museums and amusement parks anymore.
Thai public hospitals can now legally charge foreign nationals higher rates for services under new regulations published Friday.
More than dual-pricing, the new regs set four tiers of rates that can be charged based on a patient’s visa status. Treatment costs are set at four levels: Thai nationals, foreigners from neighboring countries and working foreigners on non-immigrant visas. The fourth group consists of tourists and retirees.

While foreigners from other ASEAN nations appear to pay the same rates as Thai patients, they increase significantly for the third group – which includes most expats – while retirees and tourists really get the shaft.

Läs hela artikeln här: Dual-pricing for foreigners now legal at Thai public hospitals | Coconuts Bangkok

Mvh isan lover

Äntligen!
Varför skall rika utlänningar betala samma som fattiga thailändare.
En Svensk pensionärer har mellan 40000-80000 i pension.
Klart han kan betala lite extra det är ju nästan gratis ändå.

Hej

Ska bli spännande att se hur detta påverkar oss falanger uppe i nordöstra Thailand, svaret får jag i december, fram tills nu har jag ju haft samma priser som Thailändarna.

Mvh isan lover

Hej

Visst är Thailand fantastiskt och annorlunda, först är det olagligt med dubbel prissättning och vissa företag bötfälls för detta, sen blir resultatet av en utredning att man legaliserar dubbel prissättning så att dom som bröt den tidigare lagen nu blir lagliga, vad ska man säga.

Mvh isan lover

Hej

Visst är Thailand fantastiskt och annorlunda, först är det olagligt med dubbel prissättning och vissa företag bötfälls för detta, sen blir resultatet av en utredning att man legaliserar dubbel prissättning så att dom som bröt den tidigare lagen nu blir lagliga, vad ska man säga.

Mvh isan lover
Sen när har det varit olagligt med dubbel prissättning?
Flera privata sjukhus har dubbel prissättning, och det är inget dom håller hemligt, finns prislistor på deras hemsidor med Thai priser och priser för utlänningar, tex så har Bangkokhospital det.
När min fru skulle föda så fanns det en prislista för Thai och en för utlänning.

Nu står det att även statliga sjukhus skall få lov med detta och det är väl rimligt?
I Sverige så ingår sjukvården i skatten och turister får betala.

Skall Thailand ha 30 bahts sjukvård åt hela världens folk så kraschar snart det systemet.
Ser det som en självklarhet, subventioner för medborgarna, full kostnad för utlänningar som inte uppbär Thailändskt medborgarskap.

Så här ser det enligt en grupp på Facebook

Statliga sjukhus höjer taxan för utlänningar (3 grupper) i Thailand från den 30-9-2019. Prishöjningarna är från 200 % till 400 % tandvård ökar med nästan 400% och vanliga undersökningar på sjukhuset 100 - 200%.

Så här ser det enligt en grupp på Facebook

Statliga sjukhus höjer taxan för utlänningar (3 grupper) i Thailand från den 30-9-2019. Prishöjningarna är från 200 % till 400 % tandvård ökar med nästan 400% och vanliga undersökningar på sjukhuset 100 - 200%.
Så är det höjt från 30 baht till 60 baht för vanlig undersökning för utlänning?

Intressant detta, hoppas att dom hittar på ännu mer grejer för att skrämma iväg falanger, blir ju bättre för oss som är kvar då.

Flera privata sjukhus har dubbel prissättning, och det är inget dom håller hemligt, finns prislistor på deras hemsidor med Thai priser och priser för utlänningar, tex så har Bangkokhospital det.
När min fru skulle föda så fanns det en prislista för Thai och en för utlänning.

Nu står det att även statliga sjukhus skall få lov med detta och det är väl rimligt?

Skall Thailand ha 30 bahts sjukvård åt hela världens folk så kraschar snart det systemet.
Ser det som en självklarhet, subventioner för medborgarna, full kostnad för utlänningar som inte uppbär Thailändskt medborgarskap.

Hej

Ändå har du väl hört och läst att restauranger taxichaufförer och andra näringsidkare har blivit bötfällda när dom har tagit ut för mycket betalt av en del kunder och använt sig av s.k falangpriser, även privata sjukhus har anmälts för dubbel prissättning vid vård och försäljning av läkemedel.

Men jag håller i princip med dig gällande just vården, men en sån här lagändring går ju i princip tvärtemot det budskap som rådde tidigare där man ifrån myndigheternas håll kritiserade och åtalade i fall med dubbel prissättning och s.k falangpriser.

Mvh isan lover

Hej

Ändå har du väl hört och läst att restauranger taxichaufförer och andra näringsidkare har blivit bötfällda när dom har tagit ut för mycket betalt av en del kunder och använt sig av s.k falangpriser, även privata sjukhus har anmälts för dubbel prissättning vid vård och försäljning av läkemedel.

Men jag håller i princip med dig gällande just vården, men en sån här lagändring går ju i princip tvärtemot det budskap som rådde tidigare där man ifrån myndigheternas håll kritiserade och åtalade i fall med dubbel prissättning och s.k falangpriser.

Mvh isan lover
Nej jag har inte hört om privatsjukhus som åkt böter pga högre pris till utlänningar.
På privatsjukhus som Bangkokhospital tex är det inget dom håller hemligt.
Priserna står på deras hemsida 1 pris för utlänning och 1 pris för Thai och det är inget nytt.
Så kan du ge ett exempel där ett privatsjukhus blivit dömt för att använda dubbel prissättning?
För då har ju Bangkokhospital tex brutit mot lagen i flera år och öppet dessutom då priserna står på hemsidan.
Läkemedel däremot har reglerats men det gällde inte dubbel prissättning utan dom hade överpriser för alla.

Nej jag har inte hört om privatsjukhus som åkt böter pga högre pris till utlänningar.
På privatsjukhus som Bangkokhospital tex är det inget dom håller hemligt.
Priserna står på deras hemsida 1 pris för utlänning och 1 pris för Thai och det är inget nytt.
Så kan du ge ett exempel där ett privatsjukhus blivit dömt för att använda dubbel prissättning?
Läkemedel däremot har reglerats men det gällde inte dubbel prissättning utan dom hade överpriser för alla.

Hej

Nu läste du nog inte vad jag skrev?

Mvh isan lover

Hej

Nu läste du nog inte vad jag skrev?

Mvh isan lover
Jo att privata sjukhus blivit anmälda skrev du, om det inte är olagligt så finns väl inget att anmäla? Vad restauranger och sådant blivit är väl inget svar på mitt tidigare inlägg?
Jag frågade sen när har det blivit olagligt med dubbel prissättning på privatsjukhus?

I Sverige är det tvärtom , Svenskarna är de som betalar stora slantar för viss sjukvård , tillex tandvård , Även sjukvård kostar , Utlännngar , migranter betalar ... ja det vet ni själva , Tycker Thaisen gör rätt

Däremot tycker jag att vinstdrivande privata sjukhus borde vara förbjudna att sätta dubbel prissättning.
Kostar inte mer att vårda en utlänning än en Thai.

Statliga sjukhus tycker jag dock skall ha dubbel prissättning, dom drivs till stor del av skattemeddel och det skall gå till medborgarna inte utlänningar som vill utnyttja billig vård.
Utlänningar skall betala vad vården kostar men inte i ett vinstsyfte.

Det är min åsikt.

Däremot tycker jag att vinstdrivande privata sjukhus borde vara förbjudna att sätta dubbel prissättning.
Kostar inte mer att vårda en utlänning än en Thai.

Statliga sjukhus tycker jag dock skall ha dubbel prissättning, dom drivs till stor del av skattemeddel och det skall gå till medborgarna inte utlänningar som vill utnyttja billig vård.
Utlänningar skall betala vad vården kostar men inte i ett vinstsyfte.

Det är min åsikt.
Får du bättre betalt av en viss kund så prioriterar du troligtvis den som du kan debitera mest.
Den som du kan ta mer betalt av, vill du att han skall komma tillbaka.
Vem tror du det blir som får vård när det blir kapacitetsbrist?

Tillbaka
Topp