Dubbel prissättning uppmärksammat.

Isan Lover

Forumveteran
Hej

Nämnde det här för frugan som sa sig tycka synd om Försäljaren, enligt frugan är det bra om dom besvärliga och impopulära Kineserna får betala mera än Thailändare och t.o.m andra falanger, felet Försäljaren gjorde enligt frugan var att ta ut ett högre pris för en Thailändsk medborgare och det borde hon väl egentligen straffas lite för.

Mvh isan lover

Hej

Är inte direkt överraskad över att det var en förmodad Kines som drabbades här, vid min semesterresa till havet nyligen såg jag vid flera tillfällen Kineser vara i bråk med Thailändare om just priser, vid ett tillfälle upptäckte en grupp Kineser att alla andra inklusive mig betalade mindre, då utbröt ett mindre kaos, men några pengar tillbaka fick dom inte.
Tycker nästan lite synd om Kineserna nu när dom börjar försöka resa på egen hand, dom har ju ingen aning om vad saker, tjänster o.s.v kostar, det är ju upplagt för bedrägerier, tror även att dom impopulära Ryssarna drabbas av detta.

Mvh isan lover

Kalla mig gärna cynisk men Jag tror att prissättningen har mer att göra med hur mycket försäljaren tror att hen kan få betalt av kunden än hur populär kundens ursprung är. Det tror jag dessutom är rätt allmängiltigt oavsett var man kommer i världen. När jag körde taxi såg jag t.ex. tydligt hur japanska turister blåstes vid taxiresor eftersom de inte frågade efter priset och det var tillåtet att ta vilket pris du ville.

Kalla mig gärna cynisk men Jag tror att prissättningen har mer att göra med hur mycket försäljaren tror att hen kan få betalt av kunden än hur populär kundens ursprung är. Det tror jag dessutom är rätt allmängiltigt oavsett var man kommer i världen. När jag körde taxi såg jag t.ex. tydligt hur japanska turister blåstes vid taxiresor eftersom de inte frågade efter priset och det var tillåtet att ta vilket pris du ville.

Hej

Så skulle det ju kunna vara och så är det säkert ofta också, men jag hörde tyvärr väldigt många Thailändare som uttalade sin avsky för just Kineser och Ryssar på min semester vid havet, dessa två folkgrupper verkar absolut inte vara populära, om dom förtjänar sitt dåliga rykte och impopularitet vet jag dock inte med säkerhet.

Men utan att man berörde ämnet själv var det gott om taxichaufförer då både på Songteaw, mc och vanlig taxi, hotellägare, personal på restsuranger, besättning på båtar och vanligt folk boende i området som tog upp detta både med mig och frugan, så det måste ligga något i detta.

Dom Thailändare vi mötte klagade på att Kineser och Ryssar var snåla, förde väsen, åt som grisar, klagade mycket och var allmänt otrevliga, Ryssarna beskylldes dessutom för att supa våldsamt, vara aggressiva, rasistiska och tillhöra maffian, sant eller falskt?

Mvh isan lover

Hej

Dom Thailändare vi mötte klagade på att Kineser och Ryssar var snåla, förde väsen, åt som grisar, klagade mycket och var allmänt otrevliga, Ryssarna beskylldes dessutom för att supa våldsamt, vara aggressiva, rasistiska och tillhöra maffian, sant eller falskt?

Mvh isan lover
Mycket info du fick om dom folkslagen på så kort tid.
Låter som du läst på forum några år, så det brukar låta där 555555.
Kompisarna var och reste runt hela Thailand nu plus Vietnam och Kambodia.
Dom hörde tvärtom att folk beklaga sig över att det var för lite Kineser nu, så kanske beror på vem man pratar med?
Känns ibland som det beror på vem dom pratar med också, säger man att man är västerlänning så blir det lätt att dom inte gillar Ryssar, antar att säger man att man är Ryss gillar dom inte Amerikaner ;)

Hej

Så skulle det ju kunna vara och så är det säkert ofta också, men jag hörde tyvärr väldigt många Thailändare som uttalade sin avsky för just Kineser och Ryssar på min semester vid havet, dessa två folkgrupper verkar absolut inte vara populära, om dom förtjänar sitt dåliga rykte och impopularitet vet jag dock inte med säkerhet.

Men utan att man berörde ämnet själv var det gott om taxichaufförer då både på Songteaw, mc och vanlig taxi, hotellägare, personal på restsuranger, besättning på båtar och vanligt folk boende i området som tog upp detta både med mig och frugan, så det måste ligga något i detta.

Mvh isan lover

Det är väl som oftast, ingen rök utan eld. Sedan finns det väl bättre och sämre människor inom alla folkgrupper /nationaliteter.

Personligen kan jag vara utan ryssar på dom platser jag besöker men finns dom där så är det så. Gör ingen stor sak av det.

Mycket info du fick om dom folkslagen på så kort tid.
Låter som du läst på forum några år, så det brukar låta där 555555.
Kompisarna var och reste runt hela Thailand nu plus Vietnam och Kambodia.
Dom hörde tvärtom att folk beklaga sig över att det var för lite Kineser nu, så kanske beror på vem man pratar med?
Känns ibland som det beror på vem dom pratar med också, säger man att man är västerlänning så blir det lätt att dom inte gillar Ryssar, antar att säger man att man är Ryss gillar dom inte Amerikaner ;)

Hej

Det här med Kineserna är ju inte något som jag upptäckte eller blev informerad om just i år eller vid denna semestertripp, dom har varit impopulära och sedda som lite otrevliga och snåla men arbetsamma av folk i Isaan enda sedan min första resa hit för 33 år sedan, sen gör jag ju en semesteresa med familjen varje år vid vår vintervistelse i Thailand och vi hörde samma sak i Chiang Mai för 3-4 år sedan o.s.v.

Sen kan jag lägga till att Kineser har samma dåliga rykte och är lika impopulära även i Indonesien och andra Asiatiska länder, i Indonesien skämde dom ut sig vid bufféerna, knuffade andra, stoppade mat i handväskor och fickor, grisade ned och tog till sig mycket mer mat än dom kunde äta, personalen var förtvivlade och arga.

Så det är nog något speciellt med Kineser och Ryssar, själv har jag ingen bra förklaring men populära är dom inte, men självklart vill folk ha även deras pengar.

Mvh isan lover

Hej

Ytterligare fall med överpriser på restauranger uppmärksammade efter klagomål ifrån kunder, men inga böter behövde betalas, polisen nöjde sig med att varna restaurangägarna.

Two Overcharging Restaurants Investigated
logo-citynews-150x150.jpg
by CityNews
April 20, 2018

CityNews – Two restaurants have been inspected by authorities after receiving reports that they were allegedly not clearly displaying prices and were overcharging customers.

overcharge.jpg

On 19th April, , the officers from the Office of Commercial Affairs, Chiang Mai inspected two restaurants in Nimmanhaemin and in Chang Phuek after receiving complaints about their unclear price tags and overpricing.

Krua Mayom, located on Nimmanhaemin Soi 13, was found that some prices were omitted from the menu and that they sometimes overcharged. The stir fried Chinese kale with pork which was priced at 50 to 60 baht was actually 80 to 120 baht per dish on the final bill. The restaurant was warned by authorities but no penalties were issued.

Another restaurant in Chang Phueak Night Market that was accused of overcharging was also investigated, but no unlawful activity was found and the menus were clearly priced.

http://www.chiangmaicitylife.com/news/two-overcharging-restaurants-investigated/

Mvh isan lover

Det är inte så konstigt att man sätter överpriser. Myndigheter går ju före med högre priser för falanger på nationalparker och museer o s v.
Hur dom kan man vara, visst går det en eller annan gång men till slut fattar folk.
Jag har vänt flera gånger när jag hör priset och hoppas de lär sig.
Det skall vara samma pris till alla. En del har blivit sura på mig men det är ingenting jämfört med min reaktion.

Det är inte så konstigt att man sätter överpriser. Myndigheter går ju före med högre priser för falanger på nationalparker och museer o s v.
Hur dom kan man vara, visst går det en eller annan gång men till slut fattar folk.
Det skall vara samma pris till alla. En del har blivit sura på mig men det är ingenting jämfört med min reaktion.
Jag har vägrat gå in ett antal gånger. Men i nationalparker etc annonseras i varje fall priserna. På nämnda restaurang fick gästerna betala ett högre pris än vad som stod på menyn. Det är bedrägeri.

Extrapris för farang är och förblir oacceptabelt i mina ögon. Jag sätter mig någonstans och fikar eller dricker något annat när dom andra är inne. Och ibland har dom också vägrat gå in i ren protest.

Vissa är luriga och skriver thaipriset med thai nummer finns ju sådana med och då tänker man inte på att det är dubbel prisättning när man bara ser våra nummer 12345.
Finns ju thai nummer med fast dem vi använder är vanligast.

Hej

Det har du rätt i, här har ju myndigheterna inte tänkt hela vägen när dom själva har dubbel prissättning.

Oftast klarar jag mig genom att tala Lao och visa mitt Thai körkort och får då Thai pris, men vid något tillfälle har det inte gått ändå och då avstår jag rent principiellt ifrån att betala det högre priset och stannar utanför.

Mvh isan lover

Hej

Det har du rätt i, här har ju myndigheterna inte tänkt hela vägen när dom själva har dubbel prissättning.

Oftast klarar jag mig genom att tala Lao och visa mitt Thai körkort och får då Thai pris, men vid något tillfälle har det inte gått ändå och då avstår jag rent principiellt ifrån att betala det högre priset och stannar utanför.

Mvh isan lover
Ja det var den sista reformen som beslutades av den demokratiskt folkvalda regeringen och senare verkställdes sen av juntan då dom tyckte att det var helt ok.
Där försvann detta med att komma in i nationalparker med thai kk eller WP som dög förr, efter genomförandet blev det utlänning eller thai. Endast medborgarskap räknades.
Men visst har jag också fått komma in till thaipris på några ställen sen det infördes med mitt thai kk eller en vänlig fras på Lao ;)

Tillbaka
Topp