Elektricitet i thailändska hus

Det spelar väl ingen roll om det är el eller telekablar, det finns ju stolpar att använda där kablarna skall dras högt upp i luften, då ska de väl inte hänga 0,5 meter från marken.
Rätta mig gärna om jag har fel. Hur det är Pattaya eller vad andra tycker skiter jag fullständigt i.
Jo, det förstår jag, tråden handlade om eldragning och var mer ett inlägg att han behöver inte oroa sig för en tjuvstöt.
Du har helt rätt, jag bara inflikade med vad som är el och tele.

Förmodligen inte lika stora 'backhanders' som att fylla på sand på stranden efter ett regnfall?
Har du sett stranden efter ett regnfall.
Som jag skrivit innan, det är vid 2 soier pattayaklang och en till där vattnet forsar ut vid översvämning, inte hela stranden.
Media vill ju sälja, förstorar upp och zoomar in.
Tror ni på nätet har större problem med det än vi som bor här.

Har du sett stranden efter ett regnfall.
Som jag skrivit innan, det är vid 2 soier pattayaklang och en till där vattnet forsar ut vid översvämning, inte hela stranden.
Media vill ju sälja, förstorar upp och zoomar in.
Tror ni på nätet har större problem med det än vi som bor här.
Varför fixar de inte till dessa 2 soier då? Svaret ligger ju i min fråga...

Varför fixar de inte till dessa 2 soier då? Svaret ligger ju i min fråga...
Pattayaklang har en nedförsluttning och vid översvämningar väller det över stranden.
Händer inte så ofta som visa tycks tfo men man har nu satt 2 rejäla pumpar från brunnarna med rör som går ut till havs.
Man har hållt på i 4 år och lägga om vattdnavrinningssystemet, håller på med bypassen nu, det är inget litet arbete som pågår och samtidigt måste man hålla trafiken flytande..
Är en rätt stor stad..

Man kan ju förtydliga lite för de utan elkunskaper att TN-C betyder att det är 4-ledare som kommer från transformatorn 3-faser och en PEN ledare kombinerad nolla jordledare, och att det i elcentralen delas isär i separat nolla och jordledre. TN-S då är det 5 ledare från transformatorn 3-faser, nolla och jord. Så görs allt nytt i Sverige men 4-ledarsystemet finns kvar i mycket gammalt, Thailand vet jag inte men gissar att de också är på väg åt de hållet, beroende på att det är säkrast. Det som någon nämnde TT-jordning, är inte speciellt säkert då man skälv får fixa sin egen jordning med spett som kan bli bristfällig och leda dåligt. Men för den som är orolig för sin el så är jordfelsbryteren räddningen, speciellt i TT system då den regerar på 0,03A felström. Och var inte snål när du gör nytt, dela gärna isär på 4-5 jordfelsbrytare. Du kommer att vara tackasam mot dig skälv den dagen du får ett jordfel, då slipper du att hela huset slocknar och det blir kaos.

Man kan ju förtydliga lite för de utan elkunskaper att TN-C betyder att det är 4-ledare som kommer från transformatorn 3-faser och en PEN ledare kombinerad nolla jordledare, och att det i elcentralen delas isär i separat nolla och jordledre. TN-S då är det 5 ledare från transformatorn 3-faser, nolla och jord. Så görs allt nytt i Sverige men 4-ledarsystemet finns kvar i mycket gammalt, Thailand vet jag inte men gissar att de också är på väg åt de hållet, beroende på att det är säkrast. Det som någon nämnde TT-jordning, är inte speciellt säkert då man skälv får fixa sin egen jordning med spett som kan bli bristfällig och leda dåligt. Men för den som är orolig för sin el så är jordfelsbryteren räddningen, speciellt i TT system då den regerar på 0,03A felström. Och var inte snål när du gör nytt, dela gärna isär på 4-5 jordfelsbrytare. Du kommer att vara tackasam mot dig skälv den dagen du får ett jordfel, då slipper du att hela huset slocknar och det blir kaos.
Hur ser man vad man har, jag har säkringsskåp i köket men är det säkert hur ser jag det .

Som allt annat finns lite allt möjligt i Thailand. Vanligast är TT (det har vi i vårt område) med IT och TN-C-S finns också ganska spritt. Man måste kolla detta med sin lokala el-myndighet vid beställning av mätare och när man betalar depositionen för mätare och skriver elabonnemanget.

Vi har 3 faser och nolla i distributionsstolparna längs gatan och vid varje stolpe är en alu-wire ansluten från nollan ner i ett alu-spett i marken under stolpen (syns i vita plaströrer som går ner i marken på bilderna nedan).

Lite bilder från när dom kopplade in vårt hus:

P1000957.JPG

P1000964.JPG

P1000966.JPG
Älskar då proffs är i farten!

Det finns ett ex. på att när de felsökte varför jordfelsbrytaren löste ut att de hittade att någon slagit in en spik genom en ledning.
Det kunde lett till en brand om den fått sitta kvar.

För några dagar sedan hade jag anledning att försöka se vilken "propp" som säkrade vad och hittade då att propp nr 1 släckte alla lampor i taket, i alla rum utom i köket. Propp nr 2 släckte alla uttag nere vid golvet i alla rum.
Är det normalt i Thailand att man säkrar på detta vis? I sverige minns jag satt vissa rum på en propp.

För några dagar sedan hade jag anledning att försöka se vilken "propp" som säkrade vad och hittade då att propp nr 1 släckte alla lampor i taket, i alla rum utom i köket. Propp nr 2 släckte alla uttag nere vid golvet i alla rum.
Är det normalt i Thailand att man säkrar på detta vis? I sverige minns jag satt vissa rum på en propp.
I vårat (fruns 555) hus är det säkrat dusch/toa varmvattenberedare kök sovrum sovrum sovrum vardagsrum totalt 7 st automatsäkringar plus på ingående en safe-t-cut

I vårt hus i BangSaray, byggt 2012-2013, är det uppdelat på väldigt många säkringar precis som i Sverige. Tittar man i gamla fastigheter i Sverige så var det inte så många proppar i skåpen. Vi har väldigt många fler förbrukare idag också.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp