Elräkning

Tallviking

Forumräv
Det jag menar är att vi inte ska göra oss beroende av bränsle som vi inte har inom landet, varken gas eller uran
hur lätt är det inte att strypa tillförseln
El från vattenkraften blir lite svår att nytta som bränsle på många sätt om vi saknar det som krävs för att göra batterier inom landet

Matt82

Forumveteran
Det jag menar är att vi inte ska göra oss beroende av bränsle som vi inte har inom landet, varken gas eller uran

Livslängden på en stav är några år samt att det bryts i flera länder så det borde knappast bli totalstopp. Möjligtvis om det skulle komma till en internationell blockad av handel med bränsle för kärnkraftverk men det är knappast troligt inom en överskådlig framtid då länder som USA och Kina knappast lär acceptera det...

Sverige är beroende av omvärlden för i princip allt du använder dagligen, det kommer vi inte ifrån.

Sen är jag inte emot ditt tankesätt. Hade gärna sett att vi var bättre självförsörjande inom en rad områden.

ulflan

Forumveteran
Vi tillverkar faktiskt gas inom landet av sopor. Detta har man pysslat med i t ex Skåne under många år. Numera förekommer det också i Stockholm. I Stockholm har man haft en gammal tradition att bränna sopor.

Tallviking

Forumräv
Livslängden på en stav är några år samt att det bryts i flera länder så det borde knappast bli totalstopp. Möjligtvis om det skulle komma till en internationell blockad av handel med bränsle för kärnkraftverk men det är knappast troligt inom en överskådlig framtid då länder som USA och Kina knappast lär acceptera det...

Sverige är beroende av omvärlden för i princip allt du använder dagligen, det kommer vi inte ifrån.

Sen är jag inte emot ditt tankesätt. Hade gärna sett att vi var bättre självförsörjande inom en rad områden.
Vi har Uran i Sverige men brytning av den förbjöds 2010 av miljöskäl. Vid ett krisläge skulle det säkert kunna ändras det beslutet men det går inte över en natt att starta en Urangruva och anrikningsanläggningar

ulflan

Forumveteran

Sverige har stora mängder uran, som inte bryts. Teoretiskt sett skulle det möjligtvis kunna bli brytning i krisläge förutsatt att man kan hantera processen. Möjligen skulle uran kunna användas som byteshandel vid totalstopp.

apknug

Forumräv
Det jag menar är att vi inte ska göra oss beroende av bränsle som vi inte har inom landet, varken gas eller uran hur lätt är det inte att strypa tillförseln

Fast Sverige har väl massor av uran? I berggrunden?

Det är bara det att det är förbjudet att utvinna uran i Sverige.

Det var det här med om varför det var lönsamt eller inte men kärnkraft i Sverige, varför göra det lätt att vara fossilfri.

Matt82

Forumveteran
Vi har Uran i Sverige men brytning av den förbjöds 2010 av miljöskäl. Vid ett krisläge skulle det säkert kunna ändras det beslutet men det går inte över en natt att starta en Urangruva och anrikningsanläggningar

Därför räknade jag inte med den. Så sett finns det väl en hel del vi skulle kunna klara av att försörja på egen hand men inte gjort i en handvändning och oftast inte lönsamt.

Matt82

Forumveteran
Visst är det härligt med cherry picking och helt enkelt undvika att åskådliggöra hur det ser ut i hela världen och istället bara plocka ut ett par väst-länder med starka (flummiga) miljörörelser och kraftiga finansiella och strukturella incitament mot just kärnkraft?

Tittar man lite bredare så…

Plans For New Reactors Worldwide
(Updated January 2022)

• Nuclear power capacity worldwide is increasing steadily, with about 55 reactors under construction.
  • Most reactors on order or planned are in the Asian region, though there are major plans for new units in Russia.
  • Significant further capacity is being created by plant upgrading.
  • Plant lifetime extension programmes are maintaining capacity, particularly in the USA.

Dessutom utvecklas även kärnkraft via fission snabbt i Asien som leder även den teknikutvecklingen. Vi med MP och liknande flumpartier i väst diskuterar snarast hur vi snabbast tar oss till medeltiden genom att helt enkelt sluta teknikutveckla fission och fusion.

Även USA ska väl bygga nytt? Eller har planerna för nytt kärnkraftverk i Wyoming lagts ned?

Samet

Forumräv

Bättre Sverige ändrar sina regler och använder det bränsle vi har. Vi använder ju typ bara 10% av dess kapacitet för att inte upparbeta det för mycket.

Minns att vi för Skickat vårt "förbrukade" bränsle till Sheffield i England som tillåts köra på det till typ 97%...

Lite som att tanka 50litet i tanken, köra upp 10liter och sedan hälla 40liter på en tunna och förvara det...

ulflan

Forumveteran
Intressant;

Kan du förklara för oss skillnaden mellan de tre ovan nämnda "krafterna";

1. Biogasanläggningar
2. Biokraft
3. Värmekraftverk
Jag har delvis besvarat frågan eftersom den sammanföll med en annan fråga.

Biogas får man främst av sopor och så vitt jag vet används gasen främst till bilar. Skåne har länge hållit på med detta.

Biokraft får man om man i stället för vanliga oljor använder olja från raps eller tallbecksolja. Används för att blanda i diesel eller vid kremeringar. Äldre dieslar kan man köra på rapsolja men nya motorer kontrollerar bränslet och kan säga ifrån.

Värmekraftverk/fjärrvärmeverk för att utvinna värme ur sopor eller ved. Kopplar man till en ångturbin heter det oftast kraftvärmeverk.

Sopförbränning har diskuterats länge. En del är mycket kritiska andra menar att det är bra. Vad jag vet importerar Svenska verk fortfarande mycket sopor. Främst kommunala verk men det finns även utländska intressenter t ex i Stockholm. Plaster har ungefär samma värmevärden som olja grovt räknat.

I Solna har man även tagit värme från renat avloppsvatten innan det släpps ut i havet. Det går också att ta från sjövatten. Solna har också anläggningar för fjärrkyla sedan flera år.

Beteckningarna för anläggningarna kan variera något.

Isan Lover

Forumveteran
Jag har delvis besvarat frågan eftersom den sammanföll med en annan fråga.

Biogas får man främst av sopor och så vitt jag vet används gasen främst till bilar. Skåne har länge hållit på med detta.

Biokraft får man om man i stället för vanliga oljor använder olja från raps eller tallbecksolja. Används för att blanda i diesel eller vid kremeringar. Äldre dieslar kan man köra på rapsolja men nya motorer kontrollerar bränslet och kan säga ifrån.

Värmekraftverk/fjärrvärmeverk för att utvinna värme ur sopor eller ved. Kopplar man till en ångturbin heter det oftast kraftvärmeverk.

Sopförbränning har diskuterats länge. En del är mycket kritiska andra menar att det är bra. Vad jag vet importerar Svenska verk fortfarande mycket sopor. Främst kommunala verk men det finns även utländska intressenter t ex i Stockholm. Plaster har ungefär samma värmevärden som olja grovt räknat.

I Solna har man även tagit värme från renat avloppsvatten innan det släpps ut i havet. Det går också att ta från sjövatten. Solna har också anläggningar för fjärrkyla sedan flera år.

Beteckningarna för anläggningarna kan variera något.
Hej

Klockren beskrivning.

Mvh isan lover

Audirs2

Forumveteran
Hej

Det skulle man ju lite konspiratoriskt kunna tro men det är ju fler länder än Sverige som stänger ned gamla kärnkraftverk i Europa, det är dessutom sedan 2012 fritt fram att bygga nya kärnkraftverk i Sverige men det finns ingen som vill göra detta p.g.a att den el som produceras där blir dyrare än annan el.

Men som elpriset har utvecklats nu kanske det blir lönsamt att satsa på kärnkraft, då lär säkerligen några företag bli intresserade av att göra det, men det är viktigt att kärnkraften kan bära sina egna kostnader och inte behöver subventioneras av skattebetalarna.

Mvh isan lover
Men i Finland har man precis dragit igång ett jättestort atomkraftverk! Ett till ligger nu och väntar på ritbordet! Har dom andra el priser än Sverige?
Alla i Norden är ju medlemmar o Nordspot!

Nox

Aktiv medlem
Ja, skillnaden mellan olika åsikter, propaganda utan förankring och påhopp är ibland hårfin.

Men med antalet inlägg lutar det åt en viss riktning där man är helt okunnig.
Den här hårfina skillnaden är nog jag för okunnig att förstå.
Det krävs nog en person med din intelligens och breda kunnande för att förstå ;)
Man är nog ganska självgod när man dömer en person som obildad efter några inlägg i ett forumet…det skapar knappast någon bättre stämning.
Man behöver ju inte vara okunnig bara för att man inte har samma åsikt som du.

Och förresten vem är det som är okunnig och om vad?

• Like
Reactions: jp

kurant

Forumveteran
Den här hårfina skillnaden är nog jag för okunnig att förstå.
Det krävs nog en person med din intelligens och breda kunnande för att förstå ;)
Man är nog ganska självgod när man dömer en person som obildad efter några inlägg i ett forumet…det skapar knappast någon bättre stämning.
Man behöver ju inte vara okunnig bara för att man inte har samma åsikt som du.

Och förresten vem är det som är okunnig och om vad?
Om du inte håller med att några tiotusentals inlägg från en person i samma politiska propaganda är över gränsen så är många andra på forumet av den åsikten.

Det är inte okunnighet att missa detta?

Allmänbildning är en god tillgång i livet som inte alla har.

jp

Aktiv medlem
Nu pratar jag om el som Sverige exporterar (det är samma el, jag vet) men en skatt på exporten. Jag vet att Sverige med nuvarande regelverk inte kan göra detta. Men ett regelverk är ingen naturlag. Regelverk går att ändra på om viljan finns.
Problemet är väl att beskattar vi elen hårdare så slår det väl tillbaka i form av höjda skatter från EU på andra produkter. Jag lyssnade igår på Vänsterpartiet Dadgostar. Hon säger i "vänsternationalistisk anda": Varför skall vi exportera elektricitet till Eu på bekostnad av dyrare El för svenskarna. Just det. Har hon rätt. Vi skickar vår billigare el till länder på kontinenten som "slarvat" med omställningen.....är det så....?? Efter invandringen och dödsskjutningarna. Nu kommer Elen. Att allt handlar om politik och makt står utom allt tvivel. Idag har miljötalibanerna styrelse platser i Länstyrelserna, kommunerna och i alla stora företag typ Vattenfall. Det kommer bli långbänk i besluten.

ulflan

Forumveteran
Men i Finland har man precis dragit igång ett jättestort atomkraftverk! Ett till ligger nu och väntar på ritbordet! Har dom andra el priser än Sverige?
Alla i Norden är ju medlemmar o Nordspot!
För att Nordspot och andra börser ska fungera optimalt krävs tillräcklig överföringskapacitet överallt. Det har inte Sverige i dag. Detta har Finland och Norge haft synpunkter på. Vet inte om Finland kan exportera överskottsel via andra länder än Sverige. Kanske är det ekonomiskt farligt att exportera till andra länder och inte få betalt.

Topp