En bra och läsvärd artikel om två ganska typiska utflyttade Isaanbor och den stora ojämlikheten i landet.

 

Isan Lover

Forumveteran
Hej

En i mina ögon bra artikel som beskriver utflyttningen ifrån Isaan på ett bra sätt, liksom regionens utbredda fattigdomen, hushållens höga belåning, ojämlikheten i landet, dom otillräckliga åtgärder politikerna genomför och det växande missnöjet som riskerar att skapa en social oro.

Skillnaderna mellan förmögen och fattig blir allt större i Thailand - intäkterna från Raweewans och Samans lilla kafé hjälper också deras föräldrar
PUBLICERAD FÖR UNGEFÄR 2 TIMMAR SEDAN.
Småföretagarna Raweewan Srithong och Saman Lothong.
Raweewan Srithong och Saman Lothong hoppas innerligt att deras kafé ska bli en succé. En stor del av vinsterna skickar de i så fall till sina föräldrar. Bild: Yle/ Björn Ådahl
Björn Ådahl
BJÖRN ÅDAHL
I Thailand varnas det för att inkomstklyftorna har blivit så djupa att de hotar den samhälleliga stabiliteten. En liten del av befolkningen kontrollerar mer än 65 procent av landets tillgångar.
Småföretagaren Raweewan Srithong grips emellanåt av svår hemlängtan. Ända sedan hon lämnade sin hemby för åtta år sedan har hon kunnat besöka sina föräldrar bara en gång per år.
- Jämfört med många andra kan jag ändå inte klaga. Jag klarar mig ekonomiskt, och det känns bra att jag kan skicka pengar hem till min familj varje månad, säger hon.
Raweewan öppnade tillsammans med sin barndomsvän Saman Lothong ett kafé i utkanten av badorten Khao Lak förra sommaren.
De kom till Khao Lak för att arbeta som guider, och under årens lopp lyckades de spara ihop tillräckligt mycket för att kunna grunda den anspråkslösa serveringen.
- Guidejobbet var så oregelbundet att vi ville pröva på något annat. Vi tog en risk, för ifall hyran höjs kan vi knappast gå med plus, konstaterar Raweewan.
Nödvändig flyttning, magnetisk huvudstad
Raweewan och Saman kommer från en by i närheten av den lilla staden Nang Rong i nordöstra Thailand.
När de hade avslutat skolgången insåg de att de måste lämna sin hemtrakt om de ville förtjäna tillräckligt för att kunna stöda sina familjer.
- Först prövade vi på Bangkok, men vi gillade inte den stökiga storstaden. Vi kunde litet engelska, så vi bestämde oss för att försöka klara oss som guider på någon turistort, berättar Raweewan.
De två vännerna är i en vanlig belägenhet. Nordöstra Thailand är klart fattigare än det övriga landet, och det är svårt att hitta bra betalda jobb.
En tredjedel av Thailands 70 miljoner invånare bor i den nordöstra delen av landet, som också går under namnet Isaan.
Oproportionerligt många Isaanbor har flyttat till Bangkok där de ofta sköter sådana arbetsuppgifter som stadsborna inte längre vill utföra.

Läs hela artikeln här: Skillnaderna mellan förmögen och fattig blir allt större i Thailand - intäkterna från Raweewans och Samans lilla kafé hjälper också deras föräldrar

Mvh isan lover
 
Tjena IL det va några år sedan vi sågs, både irl och på forum.
Glädjande att se att ni fortfarande är i full gång.

Artikeln är väkdigt talande för hur det står till i Issan bl.a. där många är i den sitsen, det gäller att föräldrarna får det drägligt hemma i byarna och "guidejobben" är ett sätt att ge dem det, dom här tjejerna har ändå haft tur o styrkan att dra igång sin verksamhet, bara hoppas det inte blur som det ofta blir, om verksamheten ser bra ut åker hyran upp eller så öppnar någon en likadan verksamhet i grannhuset. Avund är en drivkraft i landet.
 
Tjena IL det va några år sedan vi sågs, både irl och på forum.
Glädjande att se att ni fortfarande är i full gång.

Artikeln är väkdigt talande för hur det står till i Issan bl.a. där många är i den sitsen, det gäller att föräldrarna får det drägligt hemma i byarna och "guidejobben" är ett sätt att ge dem det, dom här tjejerna har ändå haft tur o styrkan att dra igång sin verksamhet, bara hoppas det inte blur som det ofta blir, om verksamheten ser bra ut åker hyran upp eller så öppnar någon en likadan verksamhet i grannhuset. Avund är en drivkraft i landet.

Hej

Kul att höra ifrån dig igen, ja det är verkligen ett bra tag sedan, borde vara 6-8 årsedan eller något sånt?

Ja det är svårt att låta bli att skriva lite, Thailand är fortfarande ett intressant ämne för mig och som vanligt är det inte bara stranden, baren och priset på ölen som intresserar mig.

Jag tycker också att artikeln var väldigt träffande och beskrev hur det ser ut och fungerar för väldigt många.

Ser fram emot att höra av dig här på forumet och vem vet, kanske kan vi ses i Thailand igen framöver.

Mvh isan lover
 
  • Like
Reactions: Baa
Hej

En i mina ögon bra artikel som beskriver utflyttningen ifrån Isaan på ett bra sätt, liksom regionens utbredda fattigdomen, hushållens höga belåning, ojämlikheten i landet, dom otillräckliga åtgärder politikerna genomför och det växande missnöjet som riskerar att skapa en social oro.

Skillnaderna mellan förmögen och fattig blir allt större i Thailand - intäkterna från Raweewans och Samans lilla kafé hjälper också deras föräldrar
PUBLICERAD FÖR UNGEFÄR 2 TIMMAR SEDAN.
Småföretagarna Raweewan Srithong och Saman Lothong.
Raweewan Srithong och Saman Lothong hoppas innerligt att deras kafé ska bli en succé. En stor del av vinsterna skickar de i så fall till sina föräldrar. Bild: Yle/ Björn Ådahl
Björn Ådahl
BJÖRN ÅDAHL
I Thailand varnas det för att inkomstklyftorna har blivit så djupa att de hotar den samhälleliga stabiliteten. En liten del av befolkningen kontrollerar mer än 65 procent av landets tillgångar.
Småföretagaren Raweewan Srithong grips emellanåt av svår hemlängtan. Ända sedan hon lämnade sin hemby för åtta år sedan har hon kunnat besöka sina föräldrar bara en gång per år.
- Jämfört med många andra kan jag ändå inte klaga. Jag klarar mig ekonomiskt, och det känns bra att jag kan skicka pengar hem till min familj varje månad, säger hon.
Raweewan öppnade tillsammans med sin barndomsvän Saman Lothong ett kafé i utkanten av badorten Khao Lak förra sommaren.
De kom till Khao Lak för att arbeta som guider, och under årens lopp lyckades de spara ihop tillräckligt mycket för att kunna grunda den anspråkslösa serveringen.
- Guidejobbet var så oregelbundet att vi ville pröva på något annat. Vi tog en risk, för ifall hyran höjs kan vi knappast gå med plus, konstaterar Raweewan.
Nödvändig flyttning, magnetisk huvudstad
Raweewan och Saman kommer från en by i närheten av den lilla staden Nang Rong i nordöstra Thailand.
När de hade avslutat skolgången insåg de att de måste lämna sin hemtrakt om de ville förtjäna tillräckligt för att kunna stöda sina familjer.
- Först prövade vi på Bangkok, men vi gillade inte den stökiga storstaden. Vi kunde litet engelska, så vi bestämde oss för att försöka klara oss som guider på någon turistort, berättar Raweewan.
De två vännerna är i en vanlig belägenhet. Nordöstra Thailand är klart fattigare än det övriga landet, och det är svårt att hitta bra betalda jobb.
En tredjedel av Thailands 70 miljoner invånare bor i den nordöstra delen av landet, som också går under namnet Isaan.
Oproportionerligt många Isaanbor har flyttat till Bangkok där de ofta sköter sådana arbetsuppgifter som stadsborna inte längre vill utföra.

Läs hela artikeln här: Skillnaderna mellan förmögen och fattig blir allt större i Thailand - intäkterna från Raweewans och Samans lilla kafé hjälper också deras föräldrar

Mvh isan lover
Tror att de gör sina familjemedlemmar en björntjänst när de skickar hem pengar. Har sett alltför många berättelser om att personer i fattiga delar struntar i att ta arbeten eftersom de har en som skickar pengar. det verkar vara den Thailändska formen av socialhjälp.
 
Tror att de gör sina familjemedlemmar en björntjänst när de skickar hem pengar. Har sett alltför många berättelser om att personer i fattiga delar struntar i att ta arbeten eftersom de har en som skickar pengar. det verkar vara den Thailändska formen av socialhjälp.

Hej

Så är det nog många falanger som tänker men för en Thailändare är tankegången oftast helt annorlunda, dels är familjebanden starkare, sen är traditionen är stark och barn har i tusentals år uppfostrats att ta hand om sina föräldrar, till detta ska vi lägga att det inte bara är föräldrarna som förväntar sig att barnen ska hjälpa till ekonomiskt, hela släkten och hela byn förväntar sig det samma, lever man sen inte upp till detta är man ett otacksamt barn och en dålig människa i hela byns ögon.

Sen kanske även Buddismen finns med på ett hörn, det är ju finare att ge än att ta, den som har är egoistisk och girig om denne inte delar med sig, det är fint att vara generös o.s.v, då är man en god människa.

Men i princip håller jag med om att man bör vara lite försiktig med att skicka hem pengar, det är inte bra att skicka för mycket heller, det kan pacificera och göra att delar av familjen slutar jobba, men sin far och mor är det helt ok att ta hand om på äldre dar, vem skulle annars göra det om inte barnen gjorde detta.

Mvh isan lover
 
Hej

Borde kanske lagt till att dom allra flesta saknar pension och pengar att klara sig själva när dom blir äldre, då är dom i stort sett utelämnade åt barnens godtycke, dom 600-1000 baht som fattiga pensionärer får räcker ju inte långt när hyra, mat, el och alla övriga utgifter ska betalas.

Mvh isan lover
 
Hej

Borde kanske lagt till att dom allra flesta saknar pension och pengar att klara sig själva när dom blir äldre, då är dom i stort sett utelämnade åt barnens godtycke, dom 600-1000 baht som fattiga pensionärer får räcker ju inte långt när hyra, mat, el och alla övriga utgifter ska betalas.

Mvh isan lover

Hyra mat och el är väl knappast någon stor utgift i din by. Vad ligger hyrorna på?
 
Tror att de gör sina familjemedlemmar en björntjänst när de skickar hem pengar. Har sett alltför många berättelser om att personer i fattiga delar struntar i att ta arbeten eftersom de har en som skickar pengar. det verkar vara den Thailändska formen av socialhjälp.

Jag tror, att det du skriver, i många fall är rätt.
Tyvärr har jag själv erfarenhet av, att det är så.
 
Hyra mat och el är väl knappast någon stor utgift i din by. Vad ligger hyrorna på?
Hyra är i de flesta fall inga problem för man äger ju sin fastighett men den skall underhållas, el, även med liten förbrukning är en i förhållande dyr utgift, vatten om det finns kommunalt är oftast försumbart, dock måste dricksvatten och matvaror inköpas och det är om inte galopperande utveckling kostnadsmässigt så i alla fall snabbskritt.
Att bidraga med än så lite ger inte bara mat på bordet (marken) utan är ett familjeansvar och tradition som regeringen uppmuntrar för att visa på ett icke alltför illafarande utee i de glömda byarna.
 
annars är ju munkeriet ett sätt att överleva 555 alla dessa lata munkparasiter vad gör dom för nytta?
ja det finns i sverige också undrar hur mycket min mor bidraget med till en frikyrkopastors lyxliv fy faan
å parasiten satt å sov när han skulle hålla begravning av min mor men han insåg väl att inga mera pengar från det hållet
 
Hyra är i de flesta fall inga problem för man äger ju sin fastighett men den skall underhållas, el, även med liten förbrukning är en i förhållande dyr utgift, vatten om det finns kommunalt är oftast försumbart, dock måste dricksvatten och matvaror inköpas och det är om inte galopperande utveckling kostnadsmässigt så i alla fall snabbskritt.
Att bidraga med än så lite ger inte bara mat på bordet (marken) utan är ett familjeansvar och tradition som regeringen uppmuntrar för att visa på ett icke alltför illafarande utee i de glömda byarna.

Ja, och detta används mot sina barn i allt för hög utsträckning.
Folk lägger ju ner arbetet när dom fyller 45år och väntar in "veckopengen" från barnet....som i sin tur har barn och får föda folket som är både yngre och äldre.
Självklart ska man hjälpa till om man kan. Men många gånger verkar kravet på pengar vara rejält tilltaget, vilket skapar porblem för den kommande generationen.
 
Hyra mat och el är väl knappast någon stor utgift i din by. Vad ligger hyrorna på?

Hej

Alla bor ju inte vår by utan miljontals äldre bor ju i städerna också och där kostar det att bo, men även bybor har utgifter, även om skjulet (huset) man bor i är betalt så ska ju el, sophämtning, skatt och i många fall även vatten betalas, men den stora utgiften är naturligtvis mat, sen går det väl lite till bensin, kläder och när någon avlider i byn ska ju pengar skänkas o.s.v, en del har kanske även en trafikförsäkring, livförsäkring eller olycksfallsförsäkring som ska betalas också, så det går allt åt en del pengar även för dom äldre.

Mvh isan lover
 
Hyra är i de flesta fall inga problem för man äger ju sin fastighett men den skall underhållas, el, även med liten förbrukning är en i förhållande dyr utgift, vatten om det finns kommunalt är oftast försumbart, dock måste dricksvatten och matvaror inköpas och det är om inte galopperande utveckling kostnadsmässigt så i alla fall snabbskritt.
Att bidraga med än så lite ger inte bara mat på bordet (marken) utan är ett familjeansvar och tradition som regeringen uppmuntrar för att visa på ett icke alltför illafarande utee i de glömda byarna.
Väldigt få som behöver betala el i byarna med.
Håller man sig under en viss förbrukning i byarna så slipper man betala.
Svärföräldrarna ligger under.
Där jag bodde i byn låg dom under och fick sin första elräkning någonsin efter jag installera ac.
 
Väldigt få som behöver betala el i byarna med.
Håller man sig under en viss förbrukning i byarna så slipper man betala.
Svärföräldrarna ligger under.
Där jag bodde i byn låg dom under och fick sin första elräkning någonsin efter jag installera ac.
Svärföräldrarna ligger nog inte på över 3000 i månaden med alla utgifter inkl mat.
 
Hej

Alla bor ju inte vår by utan miljontals äldre bor ju i städerna också och där kostar det att bo, men även bybor har utgifter, även om skjulet (huset) man bor i är betalt så ska ju el, sophämtning, skatt och i många fall även vatten betalas, men den stora utgiften är naturligtvis mat, sen går det väl lite till bensin, kläder och när någon avlider i byn ska ju pengar skänkas o.s.v, en del har kanske även en trafikförsäkring, livförsäkring eller olycksfallsförsäkring som ska betalas också, så det går allt åt en del pengar även för dom äldre.

Mvh isan lover
Liv- och olycksfallsförsäkring brukar väl barnen betala själv för de äldre, speciellt livförsäkring som ses som lotteri man alltid vinner på), så där behövs ju inte pengar skickas till.

De byarna är nog inte glömde, bara det att finns det inga jobb i byarna måste man flytta till jobben. Att staten ska skjuta till pengar verkar inte vara bra lösning, inte heller när man sätter sig på soffan vid 45 års ålder och hoppas på att någon annan ska försörja.

Om man skaffa barn för tidigt så sin mamma ska ta hand om barnen, hamam ju själv satt sig i den situationen. Kan man inte ta hand om och leva med barnen, varför då skaffa?

Hur tror man att man ska få det bättre när inte alla hjälps åt. Man måste jobba längre och inte bara gnälla.
 
Väldigt få som behöver betala el i byarna med.
Håller man sig under en viss förbrukning i byarna så slipper man betala.
Svärföräldrarna ligger under.
Där jag bodde i byn låg dom under och fick sin första elräkning någonsin efter jag installera ac.

Hej

Det var under Thaksins tid man införde att dom som förbrukade under 300 baht el per månad slapp betala, men som vanligt gjorde man tydligen lite olika runt om i landet, men många fick gratis el, bl.a vi själva eftersom vi inte förbrukade mer under dom månader vi inte var där, även frugans föräldrar fick då gratis el.

Men jag är inte säker på att militärjuntan behöll detta riktade bidrag efter kuppen, hur det ser ut runt om i landet vet jag inte, men hos oss i vår by tror jag bestämt att gratis el är borttaget numera.

Mvh isan lover
 
Svärföräldrarna har inte sagt nåt om att dom fått börja betala el, sånt brukar det ju gnällas på direkt.
Men om du säger att det är bortaget så vågar jag inte säga att dom inte betalar för vet inte.
 
Liv- och olycksfallsförsäkring brukar väl barnen betala själv för de äldre, speciellt livförsäkring som ses som lotteri man alltid vinner på), så där behövs ju inte pengar skickas till.

De byarna är nog inte glömde, bara det att finns det inga jobb i byarna måste man flytta till jobben. Att staten ska skjuta till pengar verkar inte vara bra lösning, inte heller när man sätter sig på soffan vid 45 års ålder och hoppas på att någon annan ska försörja.

Om man skaffa barn för tidigt så sin mamma ska ta hand om barnen, hamam ju själv satt sig i den situationen. Kan man inte ta hand om och leva med barnen, varför då skaffa?

Hur tror man att man ska få det bättre när inte alla hjälps åt. Man måste jobba längre och inte bara gnälla.

Hej

Ja om dom äldre ska ha några försäkringar är det barnen som får betala dessa om föräldrarna är fattiga, sen är det ju även barnen som ska bekosta begravning och Tamboon för sina föräldrar, så det är ju ganska smart om barnen väljer att försäkra sina föräldrar, gör dom inte det får dom betala 300 000 - 500 000 baht ur egen ficka eller låna i bank när föräldrarna går bort.

Att man i U-länder får barn redan i tonåren är väl något av en tradition och det passar inte längre så bra i moderna tider där tillgång på pengar styr det mesta, förr bodde ju 3-4 generationer tillsammans under samma tak, då arbetade man hemma på egen mark och i närheten, då var barnpassning, äldreomsorg och annat inget problem, man hjälptes år med allt, men så ser det ju inte ut längre och då uppstår det ju problem.

Vad det gäller tonårsgraviditeter så ökar dessa för närvarande, man hade ju hoppats att den skulle minska men så är inte fallet, detta ses som ett stort socialt problem som myndigheterna har uppmärksammat, men utvecklingen går här åt helt fel håll, så vi lär få leva med att tonåringarna lömnar barnen hos föräldrarna och drar till stan även framöver, det är ytterst ovanligt att en tjej inte redan har fött sitt första barn vid 16-17 års ålder på landsbygden.

Mvh isan lover
 
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp