En smått klassisk berättelse om ett dyrt och misslyckat förhållande.

 
Är väl inga här som förnekar, som vanligt läser du som en kråka.
Vad folk vänder sig mot är att du flera gånger i tråden använt uttrycket "alla" "alla Thai", förutom din fru då.
Tror nog dom flesta är medvetna på vad som kan ske och har skett.
I många av fallen tycker jag det inte är konstigt att det sker, lika mycket gubbarnas fel i många fall.
Men jag vet inte om du har läsförståelseproblem eller vrider med vilje på vad folk skriver för att det skall bli käftande?

Hej

Att en del människor och kanske då speciellt runt det berömda ”stenbordet” tror att det ser likadant ut överallt, att Thailändska kvinnor bara pratar om pengar, att ingen går att lita på, att alla falanger kommer att drabbas förr eller senare o.s.v stämmer kanske ganska bra i den miljö och dom umgängeskretsar dessa håller sig till.

Men lämnar man stenbordet och det umgänge som man har där så finns det ju faktiskt en värld bortom stenbordet som är väldigt annorlunda, där lever par tillsammans på ett helt normalt vis, bildar familj, delar vardagen och håller ihop, bland våra nära vänner med familjer är nog skilsmässor, otrohet och dom problem som diskuteras vid stenbordet väldigt ovanliga och garanterat ovanligare än i ett helsvenskt parförhållande.

Mvh isan lover
 
För ett antal år sedan hyrde jag en villa i Ban Sakoo, Phuket. Vi skulle ha lite party och grilla mm med vänner. Thai, Svenskar och tyskar.
En av tjejerna, kom med sina systrar. Hon satt på eftermiddagen med två A4 sida och räknade. Vi frågade vad fan hon räknade på? Kommer du på ett grillparty sitter du väl inte och räknar? "Jooo!! Det måste jag". Det visade sig att hon hade 50-100 faranger på en lista som hon höll kontakt med. Alla skickade pengar till henne.. Alla älskar de mig!!.. "Min syster är gift med en finsk kille.. Men han vet inget.. Hon gör samma sak.. Vi måste ju tjäna pengar.. ;) Vi förväntar oss betalt för att vara på ert party med...
De kom med tyskarna.. De sket i vilket.. "Skicka dem åt helv..te om du vill sa en av tyskarna.. De fick lämna festen.. ;) Hej då!!! :p
 
Hej

Att en del människor och kanske då speciellt runt det berömda ”stenbordet” tror att det ser likadant ut överallt, att Thailändska kvinnor bara pratar om pengar, att ingen går att lita på, att alla falanger kommer att drabbas förr eller senare o.s.v stämmer kanske ganska bra i den miljö och dom umgängeskretsar dessa håller sig till.

Men lämnar man stenbordet och det umgänge som man har där så finns det ju faktiskt en värld bortom stenbordet som är väldigt annorlunda, där lever par tillsammans på ett helt normalt vis, bildar familj, delar vardagen och håller ihop, bland våra nära vänner med familjer är nog skilsmässor, otrohet och dom problem som diskuteras vid stenbordet väldigt ovanliga och garanterat ovanligare än i ett helsvenskt parförhållande.

Mvh isan lover
Du har rätt till viss del @Isan Lover .Det är lite bättre ute på landet.. Sista åren har vi tillbringat tiden med familjen. Jag är mycket omtyckt. Men tror att om jag inte satsat stora pengar i familjens hus och omkostnader, så hade jag nog inte varit lika populär..
Pengar talar... Riktig vänskap är det ont om.. ;)
 
Man hör rätt fantastiska historier, eller läser. Oftast är de skrivna bara från en sida, den som känner sig lurad.
Jag tar alla såna historier vad de är, bara en story.
Om båda får säga sitt då kan man börja dra några slutsatser fast även då försigtigt.
Gubbar kan vara precis lika djävliga och oftast värre för de har makten, eller pengarna alltsom oftast.
De kan djävlas på riktigt.
Tar pengarna slut är det roliga också slut och då blir många bara bittra och spyr galla.
Vill man lyckas själv, gäller det att vara öppen och ärlig från början. Då är det klart för båda parter vad som gäller.
Det går inte att spela miljonär om man inte är det på riktigt. Till slut kommer sanningen fram. Och då är det förstås synd om gubben.
 
Du har rätt till viss del @Isan Lover .Det är lite bättre ute på landet.. Sista åren har vi tillbringat tiden med familjen. Jag är mycket omtyckt. Men tror att om jag inte satsat stora pengar i familjens hus och omkostnader, så hade jag nog inte varit lika populär..
Pengar talar... Riktig vänskap är det ont om.. ;)
Varför har du satsat stora pengar i deras hus då?
Hade ju förstått det om det var erat men varför deras?
 
Varför har du satsat stora pengar i deras hus då?
Hade ju förstått det om det var erat men varför deras?
Jag klagar inte på att jag satsat pengar i huset. Det gjorde jag för familjens skull. Och den familjen har jag kvar. Vad jag menade var om jag inte varit givmild och hjälpt till, så hade omgivning och grannar och resten av familjen inte varit lika välvilligt inställda. Frugan äger huset. Mamma bor där. Så självklart man hjälper. :wai:
 
Varför har du satsat stora pengar i deras hus då?
Hade ju förstått det om det var erat men varför deras?

Hej

I Thailand är det ju väldigt vanligt att barnen hjälper sina föräldrar och även bygger om och till deras hus, frugan och hennes syskon bygge om och förbättrade föräldrarnas hus också en gång i tiden, själva hade dessa aldrig haft råd, ibland får dom ju dessutom tillbaka det dom då satsar när föräldrarna går bort.

Många bygger ju dessutom till föräldrarnas hus för att själva ha någon plats att bo på när dom besöker Thailand, alla vill ju inte ha eget.

Mvh isan lover
 
Hej

I Thailand är det ju väldigt vanligt att barnen hjälper sina föräldrar och även bygger om och till deras hus, frugan och hennes syskon bygge om och förbättrade föräldrarnas hus också en gång i tiden, själva hade dessa aldrig haft råd, ibland får dom ju dessutom tillbaka det dom då satsar när föräldrarna går bort.

Många bygger ju dessutom till föräldrarnas hus för att själva ha någon plats att bo på när dom besöker Thailand, alla vill ju inte ha eget.

Mvh isan lover
Det var inte det jag frågade om, jag bor här nere behöver inga lektioner.

Skillnad på att bygga till lite och satsa stora pengar i ett hus.

Själva byggt till på svärföräldrarnas hus så dom fick väggar på undervåningen för dom hade inte det innan så dom sov i plåtskjulet.
Men handla ju inte om stora pengar.
Min farsa och styvmor fick en flygresa till Thailand värd 40k baht i julklapp.
Och svärföräldrarna fick en undervåning värd 40k baht i julklapp.
För kan lova att farsan hade gnällt om bara svärföräldrarna fick.
Fast svärföräldrarna hade inte gnällt om bara farsan och styvmorsan fick ;)

Men satsa några stora pengar på att bygga ett hus för dom, aldrig.
Ett vanligt byhus kostar inte många baht.
Duger det dem har, behöver inte nåt som sticker ut i byn.
 
Hej

I Thailand är det ju väldigt vanligt att barnen hjälper sina föräldrar och även bygger om och till deras hus, frugan och hennes syskon bygge om och förbättrade föräldrarnas hus också en gång i tiden, själva hade dessa aldrig haft råd, ibland får dom ju dessutom tillbaka det dom då satsar när föräldrarna går bort.

Många bygger ju dessutom till föräldrarnas hus för att själva ha någon plats att bo på när dom besöker Thailand, alla vill ju inte ha eget.

Mvh isan lover
Jaaaa.. Det var väl inte länge sedan någon här skröt om att han sparade 150 000 THB / Mån. Samt att han och frugan bränner 120-130 000 THB / Mån.
Då har man kanske ingen förståelse för att man behöver lägga pengar för att fixa till ett gammalt hus för familjen på landet..?
Men om de som inte har 270-280 000 THB / månad kan kanske inte tänker lika ? Det är lätt att vara vis när man är fullsketen med pengar..
Kanske en dag personen blir mycket sjuk? Kan inte jobba.
Ett par hundra tusen hit eller dit som han sa är väl inget.. Bara …. 40 hit och 40 dit och lite till.. Drabbar väl ingen...
 
Jaaaa.. Det var väl inte länge sedan någon här skröt om att han sparade 150 000 THB / Mån. Samt att han och frugan bränner 120-130 000 THB / Mån.
Då har man kanske ingen förståelse för att man behöver lägga pengar för att fixa till ett gammalt hus för familjen på landet..?
Men om de som inte har 270-280 000 THB / månad kan kanske inte tänker lika ? Det är lätt att vara vis när man är fullsketen med pengar..
Kanske en dag personen blir mycket sjuk? Kan inte jobba.
Ett par hundra tusen hit eller dit som han sa är väl inget.. Bara …. 40 hit och 40 dit och lite till.. Drabbar väl ingen...
Ja det var väl jag som skrev att jag sparade 150.000 baht i månaden eller skröt då för en jante som dig, men vafan skrev jag att frugan brände 120.000 baht hän?
Snacka om att vinkla vad folk skriver.
Du är ju inte klok, så om jag är hemma och bränner 120.000 baht så är det frugan jag skall skylla på 5555, sicket snille.
 
Låter sunt som sunt tänk.. Har själv varit gift med en Svensk/Finsk tjej innan. Där kan man prata temperament. Blev labil så det skrek om det..
Nu har jag en underbar Thai fru. På drygt 50 bast. Sedan drygt 6 år tillbaka.
Men Som med Zebran.. Ränderna går aldrig ur.. Det går nog inte en dag utan att det tas upp Pengar... Vilket kan bli tröttsamt ibland..
Hon har kontakter med Thai vänner i Sverige mm. Alla snackar om samma sak.. Pengar!! ;) Hur mycket? Vad får du av din man? Facebook tjafs..
Till och med när vi gott och lagt oss för att sova i sängen har hon ett par gånger försökt starta en dialog om pengar.. :confused: Nääää!!! Stopp och belägg!! Har du haft hela dagen på dig, så börja INTE dividera pengar när vi skall slagga.. :rolleyes:
Jag älskar min fru!!! Underbar.. Men varför kan de underbara Thai inte tjattja sitt djävla pengasnack ??
Har flera vänner. Både Thai och Svenskar. Alla säger samma sak.. Varför denna extrema fixering hela tiden? :confused::oops:
Det har vi mycket sällan diskussioner om måste jag säga , varken hon eller jag har behov av att till vardags diskutera detta med varandra
 
Hej

Att en del människor och kanske då speciellt runt det berömda ”stenbordet” tror att det ser likadant ut överallt, att Thailändska kvinnor bara pratar om pengar, att ingen går att lita på, att alla falanger kommer att drabbas förr eller senare o.s.v stämmer kanske ganska bra i den miljö och dom umgängeskretsar dessa håller sig till.

Men lämnar man stenbordet och det umgänge som man har där så finns det ju faktiskt en värld bortom stenbordet som är väldigt annorlunda, där lever par tillsammans på ett helt normalt vis, bildar familj, delar vardagen och håller ihop, bland våra nära vänner med familjer är nog skilsmässor, otrohet och dom problem som diskuteras vid stenbordet väldigt ovanliga och garanterat ovanligare än i ett helsvenskt parförhållande.

Mvh isan lover
Kan jag hålla med om , men du menar jag mellan Thai/Thai i byarna runt omkring , så många lyckliga Farang /Thaiförhållanden ser jag inte ofta , klart de finns , men mycket tjafs om slantar , som jag för det mesta är lyckligt förskonad från
 
Ja det var väl jag som skrev att jag sparade 150.000 baht i månaden eller skröt då för en jante som dig, men vafan skrev jag att frugan brände 120.000 baht hän?
Snacka om att vinkla vad folk skriver.
Du är ju inte klok, så om jag är hemma och bränner 120.000 baht så är det frugan jag skall skylla på 5555, sicket snille.
Sen skrev jag inte i månaden utan den månaden jag var hemma sist.

Såhär ser husen ut i byn, svärföräldrarnas inringat.
Dom tillbringar inte dagarna inne i huset.
Övervåningen använder dom inte ens, den står tom, bara några gamla foton.
Livet på landet där är inte dyrt, dom är så gott som självförsörjande.
Att jag som farang skall komma hit och ösa pengar över dom och ändra deras livsstil finns inte på kartan.
Dom har det bra i byn och folk ser lyckligare ut än vad folk gör i mer välställda områden och Sverige.

20190615_145741.jpg
 
Sen skrev jag inte i månaden utan den månaden jag var hemma sist.

Såhär ser husen ut i byn, svärföräldrarnas inringat.
Dom tillbringar inte dagarna inne i huset.
Övervåningen använder dom inte ens, den står tom, bara några gamla foton.
Livet på landet där är inte dyrt, dom är så gott som självförsörjande.
Att jag som farang skall komma hit och ösa pengar över dom och ändra deras livsstil finns inte på kartan.
Dom har det bra i byn och folk ser lyckligare ut än vad folk gör i mer välställda områden och Sverige.

20190615_145741.jpg
Och inte 17 ser kärringarna i byn ut att svälta.
 
Sen skrev jag inte i månaden utan den månaden jag var hemma sist.

Såhär ser husen ut i byn, svärföräldrarnas inringat.
Dom tillbringar inte dagarna inne i huset.
Övervåningen använder dom inte ens, den står tom, bara några gamla foton.
Livet på landet där är inte dyrt, dom är så gott som självförsörjande.
Att jag som farang skall komma hit och ösa pengar över dom och ändra deras livsstil finns inte på kartan.
Dom har det bra i byn och folk ser lyckligare ut än vad folk gör i mer välställda områden och Sverige.

20190615_145741.jpg
Bra skrivet! Det är ju precis så det är. Varför ösa pengar över folk som aldrig har haft pengar i överflöd? Det förstör bara deras liv i slutändan.

Jag lät bygga ett anständigt hus åt mina svärföräldrar, klarade bara inte av att se dom bo i ett termitangripet fallfärdigt ruckel. Min fru, som jag älskar oerhört, har uppfostrats av dom till att vara ärlig och uppriktig. Dom blir snart pensionärer precis som jag och då skall dom ha en dräglig tillvaro och en trygghet som vi åtnjuter i Sverige.

Så vi kommer att bekosta sjukförsäkring för dom så att dom skall känna en hyfsad trygghet. För mig är det inte att vara korkad eller blåögd utan det är ren anständighet. Men samtidigt kommer krav, jag vill inte höra någon begäran om mer pengar. Dom har hus, bil och en liten business att leva av. Och känner jag dom rätt så lär inga krav dyka upp heller, annat än i ett extremt nödfall.
 
Vi skickar inte heller en baht. Behöver de pengar kommer svärfar hit o hjälper till och jobbar i butiken. 3-4 dar senare vill han hem igen. Om någon slänger på dom pengar nån gång går de oavkortat till skit... typ godis till barnbarnen. Även om dey e 10k så försvinner dom direkt
 
 

Liknande trådar

A
Svar
15
Visningar
2 K
I
A
Svar
42
Visningar
5 K
P
 
Tillbaka
Topp