En ”utreseskatt” på 1000 baht föreslagen, skulle gälla alla som lämnar Thailand med flyg

 

Isan Lover

Forumveteran
Hej

1683353926340.png


Departure tax proposed. Thais and foreign residents would pay 1,000 baht to leave the country via air under surprise levy


Mvh isan lover
 
Hej

1683353926340.png


Departure tax proposed. Thais and foreign residents would pay 1,000 baht to leave the country via air under surprise levy


Mvh isan lover
Det var 500 Baht förr.
 
Det var 500 Baht förr.
Hej

Ja det stämmer och det ställde på den tiden till en del kaos när folk inte hade Thailändska sedlar kvar när dom skulle resa iväg, men så bör det ju inte bli nu om en ny och högre avgift nu skulle bli införd, med dagens teknik behövs det ju inte sedlar till avgiften, men jag undrar ändå om fler och fler avgifter är rätt väg att gå om man vill öka resandet och turismen.

Mvh isan lover
 
Hej

Ja det stämmer och det ställde på den tiden till en del kaos när folk inte hade Thailändska sedlar kvar när dom skulle resa iväg, men så bör det ju inte bli nu om en ny och högre avgift nu skulle bli införd, med dagens teknik behövs det ju inte sedlar till avgiften, men jag undrar ändå om fler och fler avgifter är rätt väg att gå om man vill öka resandet och turismen.

Mvh isan lover
Som jag läser det gäller det inte turister. Bara dom som bor i Thailand, Thailändska medborgare och utländska. Inte Thai som har flyttat ut.
 
Det var 500 Baht förr.
Den är 700 baht nu men den föreslagna är tyärr ny extra skatt.

"The new entry fee is separate from the departure tax that has been included in airfares for decades. The exit fee varies based on the airport, with Bangkok's main Suvarnabhumi Airport charging the most, at 700 baht."
 
Jag tror inte det blir färre turister pga avgiften, möjligen lite grann när den införs och uppmärksammas. Minnet bleknar väldigt fort och allt blir som innan. T.ex tror jag ingen svensk som vill på en 2-veckors charter bryr sig ett dugg om denna 1000 bahts avgift.
Priselasticiteten på Thailadsresor är nog lite högre på Thailands resor jmf med ex cigaretter.

Det finns flera anledningar till att det inte går många svenska charterresor till Thailand längre. Priset / skatter är en av dem. Flygskatt 400kr, +700baht +500 baht+1000baht...... Listan som drar upp priset kan göras längre än så dock så lätt att välja nåt billigare att åka till.
 
Jag tror inte det blir färre turister pga avgiften, möjligen lite grann när den införs och uppmärksammas. Minnet bleknar väldigt fort och allt blir som innan. T.ex tror jag ingen svensk som vill på en 2-veckors charter bryr sig ett dugg om denna 1000 bahts avgift.

14 dagars resenärer "Gives a rats ass" över dessa extra utgifter för att få snabb och billig solbränna.

Det är mera "Långliggarna" som är kinkiga över alla dessa "skatter", det som retar mig mest är alla olika begrepp/benämning på en och samma "skatt".

Gör det enkelt vid inresa(1000Thb)och för din avresa(1000Thb), kostnad inräknat i priset för din resa och omräknat till svenska pengar så blir det ca. 2x300=600Sek, å va ont det gjorde i lädret.

Men som alla andra så vill man ju ha så lite utgifter på sin resa för att kunna ha så roligt som möjligt är och kunna glassa med sedlarna...

@JBK.Ltd.
 
Priselasticiteten på Thailadsresor är nog lite högre på Thailands resor jmf med ex cigaretter.

Det finns flera anledningar till att det inte går många svenska charterresor till Thailand längre. Priset / skatter är en av dem. Flygskatt 400kr, +700baht +500 baht+1000baht...... Listan som drar upp priset kan göras längre än så dock så lätt att välja nåt billigare att åka till.
Åland kanske? Har faktiskt en tanke i bakhuvudet ang. detta. Men i realiteten kommer jag snart att begravas, så det verkar inte vara värt besväret.
 
 

Liknande trådar

A
Svar
2
Visningar
708
anonymous
A
A
Svar
53
Visningar
7 K
Hans Svensson
H
 
Tillbaka
Topp