Engelskakunskaperna sjönk för 3 året i rad enligt EF Education First.

 
Världen?
Dom ska ju inte ens ge sig utanför bopålarna som någon byahövding har spikat upp.
Härligt med lite klassiskt jordbrukssamhälle.

Hej

Tro det eller även vi har släktingar och vänner ifrån Isaan som åker på jobb i länder som Singapore, Taiwan, Oman, Förenade Arabemiraten och Saudi Arabien, där är engelskakunskaper guld värda.

Mvh isan lover
 
I din typ av skola vill man ju inte ens lära sig Thai, då den ska hållas på diverse stamspråk.
Vad är nästa nivå? Införa shamanism och vidskepelseslära?

Vem behöver engelska när man ändå bara ska odla kassava och ris?

Hej

Om du inte visste det redan så är det ju så att utbildning öppnar dörrar och möjliggör ett bättre liv, den chansen borde alla barn få i ett land oavsett föräldrarnas inkomst.

Mvh isan lover
 
Hej

Om du inte visste det redan så är det ju så att utbildning öppnar dörrar och möjliggör ett bättre liv, den chansen borde alla barn få i ett land oavsett föräldrarnas inkomst.

Mvh isan lover

Varför då? Dom älskar ju att sitta hemma och se på när riset växer.
Att ens bry sig om att lära sig Thai, där chanserna är störst att få sig jobb, verkar ju ointressant.
Man satsar alltså på jobb i Schweiz eller risfältet. Inget där i mellan.
 
Varför då? Dom älskar ju att sitta hemma och se på när riset växer.
Att ens bry sig om att lära sig Thai, där chanserna är störst att få sig jobb, verkar ju ointressant.
Man satsar alltså på jobb i Schweiz eller risfältet. Inget där i mellan.

Hej

Du verkar inte riktigt inse värdet av en bra utbildning och språkkunskaper, det öppnar även dörrar i Thailand, det finns ju ett stort behov av engelskspråkig personal inom ex.vis butik, restaurang, hotell och annan verksamhet inriktad på utländska turister, många företag som har investerat i Thailand anställer ju också gärna folk som kan engelska, så det är absolut viktigt och meriterande även för vanligt folk.

Mvh isan lover
 
Hej

Du verkar inte riktigt inse värdet av en bra utbildning och språkkunskaper, det öppnar även dörrar i Thailand, det finns ju ett stort behov av engelskspråkig personal inom ex.vis butik, restaurang, hotell och annan verksamhet inriktad på utländska turister, många företag som har investerat i Thailand anställer ju också gärna folk som kan engelska, så det är absolut viktigt och meriterande även för vanligt folk.

Mvh isan lover
Som @andrejsdenruskige skriver kan ju vara bra början att lära sig hemspråket i landet först om dom vill lämna byn och ge sig ut på arbete.
Om dom inte ens vill lära sig Thai Isaan hur 17 skall man få in att Engelska kan vara bra?
 
Som @andrejsdenruskige skriver kan ju vara bra början att lära sig hemspråket i landet först om dom vill lämna byn och ge sig ut på arbete.
Om dom inte ens vill lära sig Thai Isaan hur 17 skall man få in att Engelska kan vara bra?

Hej

Vad det gäller det påståendet så finns det mig veterligen ingen forskning som stöder påståendet att det skulle vara svårare att lära sig engelska för ett barn som talar Lao jämfört med en som pratar Thai?

Sen går det alldeles utmärkt att jobba utomlands för en Thailändsk medborgare som talar Lao eller något annat minoritetsspråk bara dom är duktiga på engelska, det är ju ändå ingen som pratar Thai i arabvärlden och övriga Asien.

Ett logiskt första steg för Thailand att förbättra engelskan i landet radikalt vore att sluta dubba filmer m.m.

Mvh isan lover
 
Hej

Vad det gäller det påståendet så finns det mig veterligen ingen forskning som stöder påståendet att det skulle vara svårare att lära sig engelska för ett barn som talar Lao jämfört med en som pratar Thai?

Sen går det alldeles utmärkt att jobba utomlands för en Thailändsk medborgare som talar Lao eller något annat minoritetsspråk bara dom är duktiga på engelska, det är ju ändå ingen som pratar Thai i arabvärlden och övriga Asien.

Ett logiskt första steg för Thailand att förbättra engelskan i landet radikalt vore att sluta dubba filmer m.m.

Mvh isan lover
Skrev jag att det var svårare?
 
Skrev jag att det var svårare?

Hej

Indirekt tyckte jag, ”Om dom inte ens vill lära sig Thai Isaan hur 17 skall man få in att Engelska kan vara bra?”

Själv ser jag ingen koppling alls mellan Isaanbornas ovilja att ta till sig Thailändskan och deras vilja att lära sig engelska, tvärtom tycker jag att barn på mellan 7-12 år visar ett stort intresse för det engelska språket, problemet som jag ser det är mer att lärarna saknar kunskap att lära dom detta.

Mvh isan lover
 
Det borde ju vara lättare att få tag i en lärare som lär ut från thai till engelska än en lärare som lär ut Lao till engelska.

Hej

Vad jag vet är det inte så många av dom utländska engelska lärarna som talar Thai, hur tror du det är med det tusental Filippinare som jobbar som engelskalärare i Thailand?

Själv tror jag inte att Fillipinarna kan Thai heller.

Men det är ju faktiskt så att dom flesta barnen i Isaan kan tala Thailändska, men dom har ofta problem med att skriva och läsa Thailändska.

Min erfarenhet är att dom utlänningar som jobbar som lärare oftast har betydligt större kunskaper i engelska än sina Thailändska kollegor, självklart hade det varit bra om dom snackade flytande Thai också, men det är ju svårt att få allt, så länge det inte finns Thailändska lärare i den omfattning som skolan behöver borde dom absolut använda sig av utländska lärare.

Mvh isan lover
 
Hej

Du verkar inte riktigt inse värdet av en bra utbildning och språkkunskaper, det öppnar även dörrar i Thailand, det finns ju ett stort behov av engelskspråkig personal inom ex.vis butik, restaurang, hotell och annan verksamhet inriktad på utländska turister, många företag som har investerat i Thailand anställer ju också gärna folk som kan engelska, så det är absolut viktigt och meriterande även för vanligt folk.

Mvh isan lover

Du verkar inte inse din dubbelmoral.
Det är få saker du faktiskt insett, mer än ditt privilegium att leva bland fattiga...utan att själv vara fattig.
Du verkar inte ha några vidare ambitioner att få folket ur fattigdomen då det skulle döda det ”romantiska” livet där.
 
Hej

Vad det gäller det påståendet så finns det mig veterligen ingen forskning som stöder påståendet att det skulle vara svårare att lära sig engelska för ett barn som talar Lao jämfört med en som pratar Thai?

Sen går det alldeles utmärkt att jobba utomlands för en Thailändsk medborgare som talar Lao eller något annat minoritetsspråk bara dom är duktiga på engelska, det är ju ändå ingen som pratar Thai i arabvärlden och övriga Asien.

Ett logiskt första steg för Thailand att förbättra engelskan i landet radikalt vore att sluta dubba filmer m.m.

Mvh isan lover

Det du säger är alltså att vi ska ha både grundskola och gymnasium på Farsi i Sverige, men givetvis så ska vi lära dom vettig engelska för att dom ska kunna dra från Sverige och göra vettiga stålar i Australien?
 
Men det är ju faktiskt så att dom flesta barnen i Isaan kan tala Thailändska, men dom har ofta problem med att skriva och läsa Thailändska.

Frågade frugan om detta. Hon är ju född 1984 i en liten Isaan by i Chaiyaphum provinsen. I hennes byskola skedde undervisningen för det mesta på thai men hemma talade dom Isaan. Isaan och thai har enligt frugan samma alfabet så då borde det inte vara svårt att läsa thai. Hon har inte upplevt några svårigheter med att varken läsa eller skriva på thai. Hennes föräldrar däremot kan knappt tala eller läsa thai. Deras skolgång var nog inte så många år och undervisningen var säkert på Isaan.
 
Frågade frugan om detta. Hon är ju född 1984 i en liten Isaan by i Chaiyaphum provinsen. I hennes byskola skedde undervisningen för det mesta på thai men hemma talade dom Isaan. Isaan och thai har enligt frugan samma alfabet så då borde det inte vara svårt att läsa thai. Hon har inte upplevt några svårigheter med att varken läsa eller skriva på thai. Hennes föräldrar däremot kan knappt tala eller läsa thai. Deras skolgång var nog inte så många år och undervisningen var säkert på Isaan.
Samma i frugans by, dom skriver med Thaibokstäver på Isaan där, inte med Laos bokstäver.
Frugan kan inte läsa Laos bokstäver.
Hon läser Thai, Läser Isaan med Thaibokstäver, pratar Thai, pratar Isaan.
 
Senast ändrad:
Hej

Här är en bild som visar PISA resultaten för 15 åringar i världen 2015-2016, där framgår det att bristerna i den Thailändska skolan inte alls bara gäller engelskan, i detta index handlar det om Matematik, vetenskap och läskunskaper.

Dom rödmarkerade länderna på kartan är sämst i världen och som ni ser så är även Thailand rödmarkerat

1573104989373.png




Mvh isan lover

1573104989373.png
 
Hej

Här är en bild som visar PISA resultaten för 15 åringar i världen 2015-2016, där framgår det att bristerna i den Thailändska skolan inte alls bara gäller engelskan, i detta index handlar det om Matematik, vetenskap och läskunskaper.

Dom rödmarkerade länderna på kartan är sämst i världen och som ni ser så är även Thailand rödmarkerat

1573104989373.png




Mvh isan lover

1573104989373.png
Enligt den så är Sverige gul och tom Kinesisk skola som är grön är bättre än den Svenska, behövs åtgärder i Sverige med innan det blir rött där med.
 
Enligt den så är Sverige gul och tom Kinesisk skola som är grön är bättre än den Svenska, behövs åtgärder i Sverige med innan det blir rött där med.

Hej

Att man i den Kinesiska skolan presterar bra är riktigt, vad det gäller Sverige så påverkar dom stora delen flyktingar och invandrare resultaten negativt, själv tror jag inte att helsvenska barn presterar sämre nu än för 10-20 årsedan.

Mvh isan lover
 
Enligt den så är Sverige gul och tom Kinesisk skola som är grön är bättre än den Svenska, behövs åtgärder i Sverige med innan det blir rött där med.

Visst behövs det åtgärder... men som med alla undersökningar... hur görs urvalet för beräkningen?

Minns diskussioner om detta från förr. Då handlade det om Sverige vs. Finland och att hur urvalet för att räkna fram resultatet var väldigt olika.

Så nog behöver Svenska skolan bli bättre. Men att det skulle vara så illa... det tror nog ingen.
 
Visst behövs det åtgärder... men som med alla undersökningar... hur görs urvalet för beräkningen?

Minns diskussioner om detta från förr. Då handlade det om Sverige vs. Finland och att hur urvalet för att räkna fram resultatet var väldigt olika.

Så nog behöver Svenska skolan bli bättre. Men att det skulle vara så illa... det tror nog ingen.

Hej

Jag tror faktiskt att PISA undersökningen ger ett ganska rättvisande resultat och hade Finland haft 2 miljoner invandrare så hade säkert deras resultat påverkats i Sveriges riktning också.

Mvh isan lover
 
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp