Erfarenheter pension i Thailand

Många av er har värdefulla erfarenheter av pensionsystemet och livet i Thailand som pensionär, jag uppskattar om ni delar med er de erfarenheterna i from av svar till följande frågor:
1 Hur mycket är skatten på pension i Thailand?
2 Hur mycket är skatten på pension i Sverige i fall ville ni bor här istället?
3 Finns någon som gick i pension före 65 och vad är fördelarna och nackdelarna?
4 Finns något som ni ångrar över när det gäller pensionen?
5 Hjälper bostadsköp i Thailand att få längre visum?
Tacksam för alla tips och vägledningar
Ha en trevlig kväll i Thailand och Sverige .

kurant

Forumveteran
Har du tjänat in till pensionen i Sverige så beskattas den där oavsett om du flyttar.
Inkomster och pensioner gjorda i Thailand beskattas i Thailand.

Går du tidigare än 65år så förlorar du runt 1300kr/månad per år du tidigarelägger din pension.
Den förlusten blir livet ut, men med en bra pension får man ju en längre arbetsfri tid innan livet tar slut.

Gör en kalkyl hos Pensionsmyndigheten. Det är ganska enkelt och ger en bra vägledning.

Samet

Forumräv
Har du tjänat in till pensionen i Sverige så beskattas den där oavsett om du flyttar.
Inkomster och pensioner gjorda i Thailand beskattas i Thailand.

Går du tidigare än 65år så förlorar du runt 1300kr/månad per år du tidigarelägger din pension.
Den förlusten blir livet ut, men med en bra pension får man ju en längre arbetsfri tid innan livet tar slut.

Gör en kalkyl hos Pensionsmyndigheten. Det är ganska enkelt och ger en bra vägledning.
Nej. Sluta nu med dina falska påståenden. Detta har diskuterats massor av gånger.

Man förlorar inte på att ta pensionen tidigare. Det är felaktigt! Man tjänar på det fram till näst sista månanden innan den förväntade livslängden. Endast om man lever längre än den av pensionsmyndigheten förväntade livslängden så förlorar man på det.

Man får en lägre utbetalning om man går tidigare, det stämmer. Men man får ut mer pengar ur systemet. Fram till den näst sista månaden.

Detta vet du mycket väl. För det har diskuterats enormt många gånger. Så sluta upp med dina falska påståenden.

Joker

Forumveteran
Skatten är samma som i Sverige ,såvida du inte sink- skattar som utskriven , då har du 25 % i skatt på pension
Pensionen från Sverige beskattas i Sverige ,inte i Thailand .
Före 65 ,, du kan ha kul utan att jobba längre ,något lägre pension
Inget jag ångrar att jag gick vid 63 , Har så jag klarar mig och blir över
Bostadsköp förändrar inget överhuvudtaget

MVH

kurant

Forumveteran
Nej. Sluta nu med dina falska påståenden. Detta har diskuterats massor av gånger.

Man förlorar inte på att ta pensionen tidigare. Det är felaktigt! Man tjänar på det fram till näst sista månanden innan den förväntade livslängden. Endast om man lever längre än den av pensionsmyndigheten förväntade livslängden så förlorar man på det.

Man får en lägre utbetalning om man går tidigare, det stämmer. Men man får ut mer pengar ur systemet. Fram till den näst sista månaden.

Detta vet du mycket väl. För det har diskuterats enormt många gånger. Så sluta upp med dina falska påståenden.
Just det man får en lägre utbetalning per månad om man tar ut pension tidigare, det är sant.
Tänk att vi är överens om detta.
TS kanske tänkte på detta med pension per månad och inte att han skulle lura systemet totalt genom att leva längre än runt 81år som modellen är baserad på..

Om det är falskt eller inte för trådskaparen ta ställning till.

ulflan

Aktiv medlem
Många av er har värdefulla erfarenheter av pensionsystemet och livet i Thailand som pensionär, jag uppskattar om ni delar med er de erfarenheterna i from av svar till följande frågor:
1 Hur mycket är skatten på pension i Thailand?
2 Hur mycket är skatten på pension i Sverige i fall ville ni bor här istället?
3 Finns någon som gick i pension före 65 och vad är fördelarna och nackdelarna?
4 Finns något som ni ångrar över när det gäller pensionen?
5 Hjälper bostadsköp i Thailand att få längre visum?
Tacksam för alla tips och vägledningar
Ha en trevlig kväll i Thailand och Sverige .
Den dagen du går i pension behöver du kolla upp att ingen arbetsgivare har glömt dig. Du kan ta ut delpension för att få div rabatter. Beror på var du bor. Du kan också räkna på att ta någon månad tjänstledigt i stället för pension om arbetsgivaren tycker det är OK.

Kolla övriga råd som du fått. De är värdefulla men behöver anpassas till dig.

StefanXErixon

Forumräv
Den dagen du går i pension behöver du kolla upp att ingen arbetsgivare har glömt dig. Du kan ta ut delpension för att få div rabatter. Beror på var du bor. Du kan också räkna på att ta någon månad tjänstledigt i stället för pension om arbetsgivaren tycker det är OK.

Kolla övriga råd som du fått. De är värdefulla men behöver anpassas till dig.
Vad är det för "div rabatter" som man kan få vid delpension?

Samet

Forumräv
Just det man får en lägre utbetalning per månad om man tar ut pension tidigare, det är sant.
Tänk att vi är överens om detta.
TS kanske tänkte på detta med pension per månad och inte att han skulle lura systemet totalt genom att leva längre än runt 81år som modellen är baserad på..

Om det är falskt eller inte för trådskaparen ta ställning till.
Du förstår uppenbarligen inte.

Han lurar inte systemet. Utan han får ut sina pengar. Exakt lika mycket pengar, men uttaget över en längre tid. Alltså förlorar han inget.

För att teoretiskt FÖRLORA på det skall han leva LÄNGRE än en förväntade livslängden. Då förlorar han lite pengar varje månad EFTER den förväntade livslängden. Beloppet, kan jag inte uttala mig om då jag inte känner till TS pensionsinbetalningar.

Lever han KORTARE än den förväntade livslängden har han fått MER pengar ur systemet och således TJÄNAT på att ta pensionen tidigare.

Falskt är ditt påstående absolut, då ditt svar var felaktigt. Ingen tolkningsfråga utan ett faktum.

kurant

Forumveteran
Du förstår uppenbarligen inte.

Han lurar inte systemet. Utan han får ut sina pengar. Exakt lika mycket pengar, men uttaget över en längre tid. Alltså förlorar han inget.

För att teoretiskt FÖRLORA på det skall han leva LÄNGRE än en förväntade livslängden. Då förlorar han lite pengar varje månad EFTER den förväntade livslängden. Beloppet, kan jag inte uttala mig om då jag inte känner till TS pensionsinbetalningar.

Lever han KORTARE än den förväntade livslängden har han fått MER pengar ur systemet och således TJÄNAT på att ta pensionen tidigare.

Falskt är ditt påstående absolut, då ditt svar var felaktigt. Ingen tolkningsfråga utan ett faktum.
Stämmer att jag inte förstår dig alls.
Jag står fast med mitt påstående att TS förlorar flera tusen per månad genom att ta ut pensionen några år tidigare än 65.

Senast ändrad:

Samet

Forumräv
Jag står fast med mitt påstående att TS förlorar flera tusen per månad genom att ta ut pensionen några år tidigare än 65.
Då tycker jag uppriktigt synd om dig.

Du tycker alltså att det är bättre att få NOLL kronor fram till 65år ålder. För att då få ca 10% mer per månad än att få ca 80% fram till 65års ålder.

Ja. Trots dina förmågor som du ofta beskrivit som kompetenta och efterfrågade så var tydligen inte matematik en av dina förmågor.

Hur svårt kan det vara att förstå. Lever man EXAKT den förväntade livslängden så får man ut EXAKT lika mycket pengar oavsett när man påbörjar uttaget av pengar.

Varken mer eller mindre. Vad man får per månad är väl helt ointressant. Det viktiga är ju vad man får totalt.

Eller har du blivit Thaiskadad och vill hellre få 50.000 en ända gång istället för att få 10.000 varje månad i ett år?

JanneMan61

Aktiv medlem
"Man förlorar inte på att ta pensionen tidigare. Det är felaktigt! Man tjänar på det fram till näst sista månanden innan den förväntade livslängden. Endast om man lever längre än den av pensionsmyndigheten förväntade livslängden så förlorar man på det.

Man får en lägre utbetalning om man går tidigare, det stämmer. Men man får ut mer pengar ur systemet. Fram till den näst sista månaden. "

Ditt resonemang bygger på att man enbart tar hänsyn till pensionssystemet och inte har någon form av inkomst ifall man väljer att INTE ta ut någon pension till exempel från 62 år.

De facto får du betydligt mer pengar att röra dig med per månad ifall du väljer att arbeta längre och lyfta lön fram till exempelvis 65 år:s ålder. Det är viktigt att man är uppmärksam på denna skillnad. Ditt resonemang finner jag hypotetiskt för den förhoppningsvis friske "blivande pensionären" som inte vet med sig att man har en allvarlig sjukdom....

andrejsdenruskige

Forumveteran
"Man förlorar inte på att ta pensionen tidigare. Det är felaktigt! Man tjänar på det fram till näst sista månanden innan den förväntade livslängden. Endast om man lever längre än den av pensionsmyndigheten förväntade livslängden så förlorar man på det.

Man får en lägre utbetalning om man går tidigare, det stämmer. Men man får ut mer pengar ur systemet. Fram till den näst sista månaden. "

Ditt resonemang bygger på att man enbart tar hänsyn till pensionssystemet och inte har någon form av inkomst ifall man väljer att INTE ta ut någon pension till exempel från 62 år.

De facto får du betydligt mer pengar att röra dig med per månad ifall du väljer att arbeta längre och lyfta lön fram till exempelvis 65 år:s ålder. Det är viktigt att man är uppmärksam på denna skillnad. Ditt resonemang finner jag hypotetiskt för den förhoppningsvis friske "blivande pensionären" som inte vet med sig att man har en allvarlig sjukdom....
Bäst tjänar man alltid genom att jobba.
Helst jobba och ta pension samtidigt.

JanneMan61

Aktiv medlem
Bäst tjänar man alltid genom att jobba.
Helst jobba och ta pension samtidigt.
Var och en väljer efter sin egen önskan och förutsättningar. Det kan vara lockande att börja ta ut pension för tidigt. Många får en rejäl sänkning efter 5 år då tjänstepensionen försvinner/minskar.

Jag kommer att fortsätta arbeta till 67 år ifall jag får ha hälsan i behåll. Samtidigt tar jag ut jag ut en del pension och lägger undan till min fru. Tjänstepensionen och den allmänna pensionen planerar jag att plocka ut vid start 67 år. Men jag kommer inte att arbeta hela året. Från 63 år planerar jag att vara ledig 4 månader om året. Mycket planer och vi får väl se hur verkligheten blir :)

andrejsdenruskige

Forumveteran
Var och en väljer efter sin egen önskan och förutsättningar. Det kan vara lockande att börja ta ut pension för tidigt. Många får en rejäl sänkning efter 5 år då tjänstepensionen försvinner/minskar.

Jag kommer att fortsätta arbeta till 67 år ifall jag får ha hälsan i behåll. Samtidigt tar jag ut jag ut en del pension och lägger undan till min fru. Tjänstepensionen och den allmänna pensionen planerar jag att plocka ut vid start 67 år. Men jag kommer inte att arbeta hela året. Från 63 år planerar jag att vara ledig 4 månader om året. Mycket planer och vi får väl se hur verkligheten blir :)
Ja, rent ekonomiskt så lönar det sig att jobba.
Men Samet har nog rätt i att pensionssumman blir det samma om man lever till beräknad ålder.
Dör man tidigare så gick man miste om en hel del pensionspengar.
Jag vet inte hur det är i Sverige, men i Norge så är det väldigt populärt att ta pension och jobba samtidigt, speciellt bland offshorearbetare.

Samet

Forumräv

Du är helt rätt på det.

Maximalt tjänar man på att jobba tills man dör. Men eftersom man inte kan veta när detta händer så är min åsikt att man skall ta ut pensionen så snabbt det bara går.

Dock får man räkna på det för att inte skatten skall bli ofördelaktig. Finns ingen anledning att ta ut tjänstepensionen så snabbt att man får betala extra skatt.

Så ditt resonemang är helt rätt. Men räkna på om du skatt ta tjänstepensionen på 5år eller om du istället skall ta den på 8år för att minska skatten.

JanneMan61

Aktiv medlem
Det handlar nog om att läsa det du skriver och inte lägga in några egna tolkningar. "Per månad" är per månad. Inte hela utbetalningsperioden/livslängden...

Matt82

Forumveteran
Ser inte direkt några nackdelar med att ta ut pension vid 61... Är man nu så frisk och pigg att man lika gärna kunde arbeta vid 65-70 så kan man väl gå in och köra några pass för extra stålar vid behov längre fram och är man inte så pigg så man kan arbeta utan problem efter 65 så har man i alla fall fått några friska år med pengar och fritid.

Norrpilen

Medlem
Ser inte direkt några nackdelar med att ta ut pension vid 61... Är man nu så frisk och pigg att man lika gärna kunde arbeta vid 65-70 så kan man väl gå in och köra några pass för extra stålar vid behov längre fram och är man inte så pigg så man kan arbeta utan problem efter 65 så har man i alla fall fått några friska år med pengar och fritid.
Det är precis så jag har tänkt göra.

nmax

Forumveteran
Allmän pension skattas alltid i Sverige, enda man kan göra där är att räkna på om sinkskatt lönar sig eller inte.
För pensionsförsäkring så beror det på hur dubbelbeskattningsavtalet mellan Sverige och resp land är skrivet var man skattar, ex Portugal kan man ju komma undan den skatten något år till men inte i Thailand.
Köpa hus ska man inte göra i Thailand förrän man bott här på heltid typ 10 år och lärt sig allt.
Börja med 6 mån på vintern och hyr och känn in hur allt funkar. Visum är lätt om man uppfyller dom ekonomiska kraven.

Liknande trådar

Topp