Ett års visa O M

 

GerdtMay

Nykomling
Hej, har en Non-Immigrant visa, kategori O, inresa M, som gäller till den 26. Oktober 2017.
Min fråga är, då jag flyger den 10. Okt. till Thailand och stannar i Thailand till den 27. Februari 2018.
Måste jag göra en ny visa här i Sverige eller kan jag flyger till Thailand och går till immigration där.
Vi bo i vårt hus i Nong Kung Sri, Kalasin.
Tacka på förhand för information.
Gerdt :rolleyes:
 
Hej, tacka för svaret men vad mena du med UT ? När jag är i Thailand och åker till Sakon Nakhon Immigretion, vilka papper skall jag har med mig? Pengar, ja och har mer än 10 x på mitt konto i BB, är gift med min thai-fru sedan 6 år. Sista 5 år mellan 4 till 5 månaderna på vintertiden hemma i Thailand. Vi har inga barn här eller där. Har rivit vår gamla thai-trä-hus (var 20 år) som vi köpte för 10 år sedan och bygger nu ett nytt av sten, cement och järnbalk. Hade stor problem med termiterna. Hoppas att vårt nytt hus är in flyttbar före julen 2017. Mellan April och September är byggstopp och börja först när vi är
i Thailand igen.

gamla hus riven.jpg


rivning på går 2016.JPG


Thai hus som modell 2016.jpg


Järnbalk.jpg


Nytt 50% färdigt Mars 2017.jpg
 
Hej, tacka för svaret men vad mena du med UT ? När jag är i Thailand och åker till Sakon Nakhon Immigretion, vilka papper skall jag har med mig? Pengar, ja och har mer än 10 x på mitt konto i BB, är gift med min thai-fru sedan 6 år. Sista 5 år mellan 4 till 5 månaderna på vintertiden hemma i Thailand. Vi har inga barn här eller där. Har rivit vår gamla thai-trä-hus (var 20 år) som vi köpte för 10 år sedan och bygger nu ett nytt av sten, cement och järnbalk. Hade stor problem med termiterna. Hoppas att vårt nytt hus är in flyttbar före julen 2017. Mellan April och September är byggstopp och börja först när vi är
i Thailand igen.

gamla hus riven.jpg


rivning på går 2016.JPG


Thai hus som modell 2016.jpg


Järnbalk.jpg


Nytt 50% färdigt Mars 2017.jpg
Det där med termiterna känner jag väl igen, vi fick också riva vårt första hus efter att dom små odjuren käkade upp det och det började bli farligt att bo där. Så det köpet var en blåsning även om jag tror att säljaren inte var medveten om problemet eftersom det inte var uppenbart då.

Vårt nya är byggt på samma sätt som ditt så nu är dom problemen borta och termiterna får svälta.
 
Hej, tacka för svaret men vad mena du med UT ? När jag är i Thailand och åker till Sakon Nakhon Immigretion, vilka papper skall jag har med mig? Pengar, ja och har mer än 10 x på mitt konto i BB, är gift med min thai-fru sedan 6 år. Sista 5 år mellan 4 till 5 månaderna på vintertiden hemma i Thailand. Vi har inga barn här eller där. Har rivit vår gamla thai-trä-hus (var 20 år) som vi köpte för 10 år sedan och bygger nu ett nytt av sten, cement och järnbalk. Hade stor problem med termiterna. Hoppas att vårt nytt hus är in flyttbar före julen 2017. Mellan April och September är byggstopp och börja först när vi är
i Thailand igen.

gamla hus riven.jpg


rivning på går 2016.JPG


Thai hus som modell 2016.jpg


Järnbalk.jpg


Nytt 50% färdigt Mars 2017.jpg

Det som behövs är ett signerat kontoutdrag från din thai-bank som är 2-3 månader daterat tillbaka beroende om det är din första förlängning eller inte.
Har du lön pension för att verifiera din rätt till förlängt uppehållstillstånd som en del förkortar till UT så ska ambassad eller konsulat skriva ut intyg på detta.
Du behöver en kopia på utbetalningar etc. för detta.

Som gift ska du redovisa 400.000thb på kontot eller med en kombination av pension.

Detta om du har ett O visa. Har du inte det så skaffa det i ett grannland och förläng på närmsta IM med 12 månader.
Förlängningar kräver samma intyg om bankmedel eller pension verifierade av svensk myndighet (ambassad eller konsulat.
 
Ganska krångligt med Ett års UT baserat på giftemål , har du möjlighet att visa inkomstpapper på min 800,000 thbt /år alt om du har samma summa på Thaikonto sedan 3 månader tillbaka , då måste jag säga att jag förespråkar dig att söka ett vanligt Ett års retiremet , det får du direkt med ett Non O immigrant i botten dvs om du har denna inkomst eller bankmedel , ett baserat på giftemål med samma krav fast 400,000 thbt/år eller bankmedel är betydligt krångligare
 
Ganska krångligt med Ett års UT baserat på giftemål , har du möjlighet att visa inkomstpapper på min 800,000 thbt /år alt om du har samma summa på Thaikonto sedan 3 månader tillbaka , då måste jag säga att jag förespråkar dig att söka ett vanligt Ett års retiremet , det får du direkt med ett Non O immigrant i botten dvs om du har denna inkomst eller bankmedel , ett baserat på giftemål med samma krav fast 400,000 thbt/år eller bankmedel är betydligt krångligare
Har hört från flera håll att det skulle vara krångligt med UT baserat på giftermål. Vad är det som gör det krångligt?
Gjorde min 90 dagars rapportering och frågade på im kontorist och hon sa att det är inte krångligare.
Fast jag har pension så det räcker men bara ren nyfikenhet.
Dessutom är inte jag gift så det skulle blir krångligt för mig onekligen. :cool:
 
Jag har inte heller någon egen erfarenhet ,men på"det andra "forumet som jag lämnade så var det en medlem som deklarerade att detta var ganska krångligt ,, hembesök , foton på familjen mmmm + att det skulle ta en ganska lång tid ,, som sagt , jag har själv haft retirement flera år ,men aldrig baserat på giftemål , det går riktigt snabbt , inga som helst problem ..
 
Har hört från flera håll att det skulle vara krångligt med UT baserat på giftermål. Vad är det som gör det krångligt?
Gjorde min 90 dagars rapportering och frågade på im kontorist och hon sa att det är inte krångligare.
Fast jag har pension så det räcker men bara ren nyfikenhet.
Dessutom är inte jag gift så det skulle blir krångligt för mig onekligen. :cool:

Det är krångligare. Jag tror immigration ser en risk med utlänningar som skaffar sig en tjej i Thailand och gifter sig för att få stanna. Det är ju ingen åldersgräns och lägre belopp på det och du kan söka arbetstillstånd.

Därför fingranskar immigration alla sådana ansökningar. Det är mycket enklare med pensionärsvisa om du har pengarna.
 
Det är krångligare. Jag tror immigration ser en risk med utlänningar som skaffar sig en tjej i Thailand och gifter sig för att få stanna. Det är ju ingen åldersgräns och lägre belopp på det och du kan söka arbetstillstånd.

Därför fingranskar immigration alla sådana ansökningar. Det är mycket enklare med pensionärsvisa om du har pengarna.
Måste man ha jobb för att få WP på ett giftasvisa? Eller är skillnaden att man inte kan få WP på pensionärsvisa?
 
Tänk om TS kunde vara artig och svara på frågan så kunde han få bästa svaret hur han ska göra.
 
Ganska krångligt med Ett års UT baserat på giftemål , har du möjlighet att visa inkomstpapper på min 800,000 thbt /år alt om du har samma summa på Thaikonto sedan 3 månader tillbaka , då måste jag säga att jag förespråkar dig att söka ett vanligt Ett års retiremet , det får du direkt med ett Non O immigrant i botten dvs om du har denna inkomst eller bankmedel , ett baserat på giftemål med samma krav fast 400,000 thbt/år eller bankmedel är betydligt krångligare

Upp till var och en vad man anser är krångligt, TS är gift och ska flyga till Thailand, kan vi anta att han befinner sig i Sverige? varför inte gå till Thai Ambassaden och be om ett visa för familjeanknytning, med detta så efterfrågas inga pengar...
 
Hej, har en Non-Immigrant visa, kategori O, inresa M, som gäller till den 26. Oktober 2017.
Min fråga är, då jag flyger den 10. Okt. till Thailand och stannar i Thailand till den 27. Februari 2018.
Måste jag göra en ny visa här i Sverige eller kan jag flyger till Thailand och går till immigration där.
Vi bo i vårt hus i Nong Kung Sri, Kalasin.
Tacka på förhand för information.
Gerdt :rolleyes:
Från Kalasin kör du väl till Savannakhet på någon timma eller 2.
Du kan fixa non O spouse/family 1 årigt med multiple entry på Thaikonsulatet där, jag var själv och fixade det där för 1 månad sen.
 
Säg vad du själv tjänar istället, varför skall han svara på den?
Du kan skriva att minimum kravet är 65.000 baht i månaden svårare är det inte.
Han kanske inte vill bli beskylld för att skryta bland Jantefolket, kanske @Spången kommer och lipar.
Svårt med läsförståelsen Jonas?
Exakt vad var min fråga?

För att ge TS ett enkelt svar så måste man veta mer om hans ekonomi.
Har du problem med det eller vad?
 
TS har ju redan ett O visa och det ska väl gå att förlänga på IM i Thailand innan giltighetstiden går ut.
Visumet gäller till 26 oktober och han reser in den 11 oktober, så det finns två veckors utrymme.
Gäller bara att ha med alla de papper som behövs till IM.
 
 

Liknande trådar

A
Svar
8
Visningar
2 K
anonymous
A
V
Svar
2
Visningar
2 K
Leif Svensson
L
J
Svar
18
Visningar
2 K
anonymous
A
L
Svar
24
Visningar
6 K
lensos
L
A
Svar
0
Visningar
1 K
A
 
Tillbaka
Topp