Status
Ej öppen för ytterligare svar.

thaikonsult

Medlem
För dig som vill stanna i Sverige längre än tre månader och som är familjemedlem till EU/EES-medborgare men inte själv är EU/EES-medborgare.

Om du är familjemedlem till en EU/EES-medborgare med uppehållsrätt i Sverige har du också uppehållsrätt. Vill du stanna längre i Sverige än tre månader ska du ansöka om uppehållskort.

Observera att det är ett krav att EU/EES- medborgaren är registrerad.

Behöver du visum för att få resa in i Sverige ska du ansöka om det på en svensk ambassad eller konsulat före inresan.

Oavsett medborgarskap kan följande familjemedlemmar till arbetstagare, egna företagare, tillhandahållare av tjänster, studerande eller personer som har tillräckliga medel för sin försörjning, få uppehållskort i Sverige:
− make/maka, registrerad partner, sambo
− barn under 21 år eller äldre barn som är beroende av föräldrarna för sin försörjning
− föräldrar som är ekonomiskt beroende av barn som bor i Sverige.

Föräldrar till studerande kan dock inte få uppehållskort.

Har du uppehållsrätt får du arbeta i Sverige. Du behöver inte ansöka om arbetstillstånd.

Svenska medborgare räknas inte som EU/EES-medborgare i det här sammanhanget. Familjemedlemmar ska därför ansöka om uppehållstillstånd i stället.

Ansökan om uppehållskort ska lämnas till någon av Migrationsverkets tillståndsenheter efter inresan i Sverige.

Uppehållskortet skickas till din adress i Sverige. Uppehållskortet gäller så länge du är bosatt i landet och uppfyller de villkor som ställs, dock i längst fem år. Uppehållskortet är kostnadsfritt.

När du har vistats lagligt och med uppehållsrätt i Sverige i fem år utan uppehåll har du permanent uppehållsrätt. Om du vill ha ett bevis på din permanenta uppehållsrätt kan du ansöka om ett permanent uppehållskort på någon av Migrationsverkets tillståndsenheter.

Sverige är medlem i den Europeiska unionen, EU. Följande länder ingår också i EU:
Belgien, Bul-garien, Cypern, Danmark, Estland, Finland, Frankrike, Grekland, Irland, Italien, Lettland, Litauen, Luxemburg, Malta, Nederländerna, Polen, Portugal, Rumänien, Slovakien, Slovenien, Spanien, Storbri-tannien, Tjeckien, Tyskland, Ungern och Österrike.

Genom EES-avtalet omfattas även medborgare i Island, Liechtenstein och Norge av den fria rörligheten inom EU. Även Schweiz omfattas av den fria rörligheten genom ett avtal med EU.

Mvh Thaikonsult

Jaha nu ett sådant där gammalt ämne igen som blir som nytt, inga trådar är för gamla, finns alltid något att lära.

Jag har ju tillfrågat Thaikonsult i detta ärende innan, men har en annan fråga nu och jag antar att thaikonsult kollar dessa trådar då och då.

Tänkte ju att söka "uppehållsskort" för min flickvän när hon kommer hit. Planen från början är ju att hon skall komma hit och se hur det är här i 3 månader, är ju inte helt enkelt för henne att lämna 2 barn därborta. Barnen är henne väldigt kära och Ban Phe också för den delen. Gillar hon det och allt går bra, så tänkte vi utöka visumet med 3 månader.

Men nu tänkte jag så här att varför inte söka "uppehållskort" med en gång, spelar ju liksom ingen roll, åker hon tillbaka så åker hon ju tillbaka i vilket fall som helst och då undrar jag följande.

Om hon skulle få uppehållskort innan hon eventuellt åker tillbaka, upphör "uppehållskortet då att gälla" eller kan hon under de 5 år som kortet gäller komma tillbaka utan att söka visum, alltså resa ut och in hur hon vill?

Mvh Peter :wai:

Thaikonsult

Då skulle ju jag teoretiskt kunna söka uppehållstillstånd till min fru när hon har varit här på besöks visa eller har ja missförstått det hela

glimten66 :wai:

Vilka e undantagen ?
en dum fråga bara varför kan man inte söka det här på migrationsverket när damen e här på besök o va e de för skillnad me uppehållskort?

glimten66

Hej och tack thaikonsult för ditt svar!

Vilka e undantagen ?
en dum fråga bara varför kan man inte söka det här på migrationsverket när damen e här på besök o va e de för skillnad me uppehållskort?

glimten66, "uppehållskort" kan sökas för partner som har ett förhållande till EU/EES medborgare som inte är svensk medborgare men är skriven i Sverige och har uppehållsrätt och det kan sökas på migrationen i Sverige.

Jag är Dansk medborgare och då gäller inte svenska regler. En medborgare utanför EU/EES som är partner till en svensk gäller svenska regler och inte EU/EES-regler, och UT måste då ansökas i det land där medborgaren utanför EU/EES kommer ifrån. Ett "uppehållskort" kan inte sökas av en medborgare utanför EU/EES som är partner till en Svensk medborgare, utan då är det UT som gäller.

Hoppas det blev klarare ;)

Mvh Peter

Undantagen för ansökan om uppehållstillstånd i Sverige kan vara graviditet, livshotande sjukdom, gemensamma minderåriga barn, etc.

I övrigt har Peter svarat på frågan om uppehållskortet för familjemedlemmar till EU/EES medborgare.

Mvh Thaikonsult

Tackar för de Insayt nu blev ja mycke klokare :)se va enkel svenska kan göra de lätt

o tack till konsulten me

glimten66

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp