Experthjälp

Kanske ni har tex data saver on på telefon, då visas inte bilder i vissa fall föränns man klickar på dom.
Kan vara så men jag har problem både från mobilen (iPhone 8) och min PC hemma samt på jobbet (båda Windows 10 och surfar med Firefox och Chrome). Jag väntar på svar via PM av @Kycklingen så jag vet vilket webbhotell vi har samt vad paketet innehåller. Vissa hotell begränsar trafiken efter en viss mängd.

Jag märker att det laddas hela sista sidan i trådarna, är det mycket bilder så laddas det snabbt i början för att sen rent av bli stopp.
Som en tidsgräns passerat.
Man kan tvinga fram bilder med att uppdatera sidan i omgångar eller besvara sista inlägget som då laddats seperat.
Inte någon större skillnad mellan olika OS eller webbläsare.
När det är lågtrafik på udda tider fungerar det bättre.

Tror själv att det är en strypning av datamängden från webbhotellet eller som en duktig kompis trodde att det är antalet "nodes" som nått taket vid servern.

Så här förklarar han hur inlägg och bilder hanteras.

Inläggen ligger i en databas och är därmed enkelt sökbara. De är således inte egna filer. Däremot är bilder och bilagor filer som sparas separat men länkas till inläggen. Därför måste man ladda ner dessa för att kunna se dom på datorn om de inte ligger i en streamingtjänst, men då kan man bara se dom på skärmen utan att de är nedladdade. Ofta kan man då högerklicka på bilden för att ladda ner den.

Jag märker att det laddas hela sista sidan i trådarna, är det mycket bilder så laddas det snabbt i början för att sen rent av bli stopp.
Som en tidsgräns passerat.
Man kan tvinga fram bilder med att uppdatera sidan i omgångar eller besvara sista inlägget som då laddats seperat.
Inte någon större skillnad mellan olika OS eller webbläsare.
När det är lågtrafik på udda tider fungerar det bättre.

Tror själv att det är en strypning av datamängden från webbhotellet eller som en duktig kompis trodde att det är antalet "nodes" som nått taket vid servern.

Så här förklarar han hur inlägg och bilder hanteras.

Inläggen ligger i en databas och är därmed enkelt sökbara. De är således inte egna filer. Däremot är bilder och bilagor filer som sparas separat men länkas till inläggen. Därför måste man ladda ner dessa för att kunna se dom på datorn om de inte ligger i en streamingtjänst, men då kan man bara se dom på skärmen utan att de är nedladdade. Ofta kan man då högerklicka på bilden för att ladda ner den.
Tack för infon. Jag har kollat med @Kycklingen och paketet hon betalar för hos webbhotellet har ingen begränsning i datamängd så den pucken har vi bockat av. Fortsättning följer.

Nu firar vi lite nyår först

Sawasdee pimai :)

Jag har egentligen har lite information för att kunna presentera någon lösning.

Tillsvidare utgår jag ifrån att det är något som behöver omkodas, kanske i php?, eller indexera databasen, är det MySQL?

Kunna utantill??? Alltså ibland undrar man hur du resonerar. Jag jobbar med IT, sätter upp servrar, administrerar, fixar skrivare. Allt mellan himmel och jord. Samma problem dyker sällan upp nästa dag. Man får felsöka och använda både kunskap och erfarenhet men att kunna utantill är svårt när allt ändrar sig hela tiden.

Den enda erfarenhet jag har av XenForor är Thaisnack. Du har varit medlem längre än mig så då borde du kunna allt utantill ;)

Så, nu fick jag det sagt :)

@Kycklingen den du köpte förra året är ju typ ett supportavtal som ger rätt till bla. uppgraderingar. Den är bra att ha. Att dom andra skulle lösa bekymret med bilderna har jag svårt att se. Kan man inte maila XenForo och fråga om dom känner till problemet? Jag vet inte hur det fungerar med support hos dem men man borde ju få ställa en fråga.

Har ni någon samordning av problemet typ så här. På Android så laddas inte bilderna men det funkar på IOS. Kan du beskriva problemet för mig på svenska så kan jag översätta till engelska och maila XenForo. Antingen om du mailar mig eller i ett PM.
Hmmm.. Var det en smäll på näsan på mig? Efter att jag frågat var de kunniga tagit vägen?.. Det var jätteduktiga som hjälpte till med TS uppgradering.
Jag är som sagt ingen IT expert.. Jag fick inte tillföra något då TS uppgraderades. Det sköttes av kunniga medlemmar.. Där av frågan om var de tog vägen.. ;) Än idag har jag frågor om funktioner som försvunnit från TS sidan.. Men efter lång tid inte fått svar om man kan lösa det?
Hänvisats till "klagomåls hanteraren".. Det kommer i en uppdatering någon gång..
Men nu efter mitt inlägg dyker det upp en del som kan allt!! Underbart!! :wai::wai: Jag tycker det är kanon att det finns duktiga medlemmar som kan hjälpa kycklingen.. :wai: Och alla på TS !!

Tror det är ett abonnemangs problem nu.. Allt skall kosta mynt..

Kram!! :wai:

Hmmm.. Var det en smäll på näsan på mig? Efter att jag frågat var de kunniga tagit vägen?.. Det var jätteduktiga som hjälpte till med TS uppgradering.
Jag är som sagt ingen IT expert.. Jag fick inte tillföra något då TS uppgraderades. Det sköttes av kunniga medlemmar.. Där av frågan om var de tog vägen.. ;) Än idag har jag frågor om funktioner som försvunnit från TS sidan.. Men efter lång tid inte fått svar om man kan lösa det?
Hänvisats till "klagomåls hanteraren".. Det kommer i en uppdatering någon gång..
Men nu efter mitt inlägg dyker det upp en del som kan allt!! Underbart!! :wai::wai: Jag tycker det är kanon att det finns duktiga medlemmar som kan hjälpa kycklingen.. :wai: Och alla på TS !!

Tror det är ett abonnemangs problem nu.. Allt skall kosta mynt..

Kram!! :wai:
Tolka det som du vill. Kanske beror på hur du uttrycker dig. Just nu försöker vi hitta en lösning på problemet.

Gott nytt år :)

Nu har jag kollat igenom lite inställningar för XenForo (forumet) men där såg allt okej ut. Hittade dock ett återkommande error i loggen. Jag har tillsammans med Webbhotellet gjort en justering. Ni får gärna vara uppmärksamma om det gör någon skillnad. Att detta error meddelande hör ihop med problemet att visa bilder ibland behöver inte hänga ihop. Vi håller lite koll dom närmsta dagarna.

Nu har jag kollat igenom lite inställningar för XenForo (forumet) men där såg allt okej ut. Hittade dock ett återkommande error i loggen. Jag har tillsammans med Webbhotellet gjort en justering. Ni får gärna vara uppmärksamma om det gör någon skillnad. Att detta error meddelande hör ihop med problemet att visa bilder ibland behöver inte hänga ihop. Vi håller lite koll dom närmsta dagarna.
Lite instabilt är det

Screenshot_20190102-203019_Chrome.jpg

Ja jag fick den också precis nu när jag satt och körde refrech på Kurants bildtråd från Philipinerna.

Kan förklara för dig vad error meddelandet handlade om. Det var max_user_connections i MySQL som gick i taket. Just Kurants bildtråd var med flest gånger. Standard så var värdet satt till 25 enligt webbhotellet men nu har dom justerat upp till 50. Innan justering hade vi varit uppe i 47 samtidiga så jag förstår inte riktigt varför om taket var 25. Han sa dock att det var gemensamt på hela MySQL servern. Så om andra siter inte har så många connections för tillfället så kan man säkert komma över 25 just då. Alltså ingen justering gjord i Xenforo utan endast antalet samtidiga databas connections.

Ja jag fick den också precis nu när jag satt och körde refrech på Kurants bildtråd från Philipinerna.

Kan förklara för dig vad error meddelandet handlade om. Det var max_user_connections i MySQL som gick i taket. Just Kurants bildtråd var med flest gånger. Standard så var värdet satt till 25 enligt webbhotellet men nu har dom justerat upp till 50. Innan justering hade vi varit uppe i 47 samtidiga så jag förstår inte riktigt varför om taket var 25. Han sa dock att det var gemensamt på hela MySQL servern. Så om andra siter inte har så många connections för tillfället så kan man säkert komma över 25 just då. Alltså ingen justering gjord i Xenforo utan endast antalet samtidiga databas connections.
Hade inget med bilder att göra tydligen

Screenshot_20190102-210754_Chrome.jpg

suriya

Forumvärd
Forumpersonal
Bra att du har rättigheter och har möjlighet att logga in och titta efter problemet :)

Jag vet inte om @Kycklingen redan har berättat om det redan, men det där bildproblemet började samtidigt med en automatisk uppdatering av "Let's encrypt plugin". Jag tänker att man blir lite misstänksam att problemet kan ha något att göra med något som gick fel i uppdateringen eftersom det skedde vid samma tidspunkt.

Med den begränsade insyn jag har här utifrån har jag bara kunnat se att bilderna finns på servern men ändå inte visas, så om man bara drar slutsatser utifrån det så verkar det peka åt att forumprogramvaran nekas åtkomst till bilderna (kanske på grund av inställningarna eller hög belastning av databasen) eller att forumprogramvaran har en egen begränsning för hur många bilder som kan visas per sida eller liknande. Jag kan dock tycka att det borde ha dykt upp i logfilerna isf.

Naturligtvis finns sidan hos ett webbhostingföretag. Tydligen inte väldigt bra, eller så har man köpt för litet paket med för lite resurser tilldelade. En VPS för ett fåtal dollar i månaden skulle inte ha såna problem.
Om hostig företaget är bra eller inte vet inte jag. Har ingen tidigare erfarenhet av just detta hotell. Paketet är det största dom har att erbjuda så där går inte att göra mer. En VPS för ett fåtal dollar i månaden? Vad anser du vara ett fåtal? Fördel om forumet hostas i Sverige eller åtminstone inom Europa. Tänk på att detta är helt ideellt och inget som någon tjänar pengar på.

Ingen skillnad idag, när det gäller en hel sida,
1/3 av bilderna uppifrån laddas men sen tar det stopp.
Den sista sidan med endast ett inlägg med bilder laddas snabbt.

Screenshot_20190104-085843_Chrome.jpg

Screenshot_20190104-085827_Chrome.jpg

Om hostig företaget är bra eller inte vet inte jag. Har ingen tidigare erfarenhet av just detta hotell. Paketet är det största dom har att erbjuda så där går inte att göra mer. En VPS för ett fåtal dollar i månaden? Vad anser du vara ett fåtal? Fördel om forumet hostas i Sverige eller åtminstone inom Europa. Tänk på att detta är helt ideellt och inget som någon tjänar pengar på.
Betalar själv $5/månad för VPS i europa med 1.5GB RAM, 50 GB SSD-utrymme, obegränsad trafik (nåja, 100TB/månad).

Det var bara ett tips för att få sidan att fungera bättre. Fortsätt med det ni har om det tycks fungera bra för er.

Topp