Extrem Jordnötsallergi

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonym

Gäst
Hej, mitt namn är Therese och jag skall snart påbörja min rundresa, vilket till stor del kommer spenderas i Thailand. Jag är extremt allergisk mot jordnötter och har två gånger fått begynnande fatala reaktioner pga detta. Har sett att flera önskar översättningar på detta område, men jag skulle vara tacksam för en egen översättning.

---------------------

Denna patient (Therese) är extremt (dödlig) allergisk mot nötter, speciellt jordnötter. Och får inte förtära några födoämnen där jordnöt eller andra nötter ingår.
Rengöring av kökredskap såsom pannor, knivar, skålar, skärbrädor och kastruller är väldigt viktigt. Minsta spår av jordnötter eller nötter skulle framkalla en allvarlig allergisk reaktion som kan ha dödlig utgång.

Maten får inte innehålla;
cashewnötter, hasselnötter, mandel, valnötter, paranötter, pecannötter, pistagenötter eller jordnötter.

Och ska inte ha tillagats med;
Jordnötsolja eller jordnötssmör.

Tack på förhand för ert tillmötesgående

------------
Slut på Översättning

Skulle vara ytterst tacksam om någon kan hjälpa mig med detta.
Jag behöver motsvarande översättning på såväl Indonesiska och Malaysiska, och är tacksam för tips!

Ha det Bra ;D
/Therese

Hej Therese!
Vi får vänta med svar från någon annan här på chai mai, rädd att det blir fel om jag översätter.
Gick in på www.translate.google.se och klickade på Indonesiska (det fanns inte Malaysiska), fick fram det här:

Pasien ini (Therese) sangat (fatal) alergi kacang-kacangan, terutama kacang tanah. Dan mungkin tidak mengkonsumsi makanan apapun dengan kacang atau kacang dimasukkan.
Pembersihan dari kökredskap seperti pans, pisau, mangkuk, dan pemotongan papan pans sangat penting. Jejak terkecil dari kacang tanah atau kacang-kacangan dapat menimbulkan reaksi alergi parah yang dapat fatal.

Makanan tidak boleh mengandung;
jambu mete, hazelnuts, almonds, walnuts, kacang Brazil, pecannötter, pistachios atau kacang tanah.

Dan tidak boleh dimasak dengan;
Minyak kacang tanah atau kacang.

Det som är markerat med fet och röd text kunde inte översättas till indonesiska.

Maria

hej terese

om du skriver ett par rader till john-lennart så hjälper han dig säkert.

marianne

Hej Therese,
Jag har kopierat av de delar av den andra översättningen " Jag är nötallergiker" som stämde överens med din text men tagit bort resten plus att jag har skrivit till det som du skrev och som inte fanns i den andra. Jag gjorde en ändring: Du skrev "Denna patient är .." men jag ändrade till "Jag är.."
När det gäller mat är det ju främst jordnötter som är faran och den finns ju i bl.a. vissa currypastor som "kaengmatsaman" samt såsen till kyckling och fläskspett. Cashewnötter och andra nötter förekommer mest i sötsaker.
Hoppas att det går bra för dig och jag önskar dig en trevlig resa.
Mvh
John-Lennart

โรคแพ้ถั่วลิสงอย่างรุ้นแรง

ฉัน เป็นโรคแพ้ถั่วอย่างรรุ้นแรงโดย เฉพาะถั่วลิสง ฉันไม่สามารถทานอาหารใด ฯ ซึ่งมีถั่วลิสง หรือถั่วฉนิดอื่น ฯ เป็นส่วนประกอบไม่ได้อย่างเด็ดขาด
เพราะฉะนั้นเป็นสิ่งสำคัญมาก ที่เครื่องครัวที่ใช้ปรุงอาหารถูกล้างอย่างสะอาด อย่างเช่นหม้อ มีด ถ้วยชาม เขียง และกระทะเป็นต้น
ถ้าฉันจะทานอะไรซึ่งมีถั่วหรือถั่วลิสงเป็นส่วนผสมเพียงเล็กน้อย จะมีการเสียงว่า ฉันจะมีอาการช็อกเพราะโรคแพ้ อย่างร้ายแรงมาก จนถึงขนาดเสียชีวิตได้
อาหารที่ฉันจะทาน ต้องไม่มีส่วนประกอบตามต่อไปนี้ ก็คือ เม็ดมะม่วงหิมพานต์ ลูกเฮเซิลนัต อัลมอนต์ ถั่ววอลนัท บราซิลนัต ถั่วพีแคน ผลพิสตาชิโอ และถั่วลิสง
อีกอย่างหนึ่งที่ฉันแพ้ คืออาหาร ซึ่งมีน้ำมันถั่วลิสงหรือเนยถั่วลิสงบดเป็นส่วนผสม

ขอขอบคุณท่านมากที่ให้ความร่วมมือ

det är helt otroligt vad duktig du är john-lennart. jag känner att jag lagt av mig o inte tränat thai på länge men det får det bli ändring på....

ha re gött
marianne

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp