Faderskapspapper

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
T

TeWee

Gäst
Har ansökt om svenskt medborgarskap för min dotter (5 år). For till Ambassaden i bangkok. Lämnade ansökningen (mot betalning). De sade där att normalt brukar migrationsverket kräva DNA. Men jag kunde ju söka ändå. Gjorde det, men tänkte att jag tar barnet , modern och far till Polislasarettet i Bangkok och gör en DNA-test. Sagt och gjort. Sedan skulle jag återvända till Sverige. (April -08). Fick papper till Sverige om DNA-testen i mitten av Maj. (Jag var Far). Kontaktade Migrationsverket och de fick de papperen. Fick ändå avslag i mitten på Juni. Har nu 3 månader på mig att komplettera med ett papper där jag godkänner att jag är fader till barnet. "Paragrafer". Därför undrar jag om detta papper går att få skickat till mig och jag skriver på det. Returnerar det får en "Stämpel" ock kan komplettera det till Migrationsverket. Har papper där jag är angiven som far redan från lasarettet flickan föddes på. Men har aldrig fått något papper där jag skall skriva på att jag godtager faderskapet. Flickan har redan Thailändskt pass sedan ett par år tillbaka. Men vill att hon skall kunna resa till Sverige om hon vill utan att söka "Visum". PS. Bor halva året i Thailand och halva i Sverige. Åker ner Sept.-Oktober. Går det att ordna från Sverige???. Tacksam för svar. DS.

Ett fadeskapsintyg är, precis som det låter, ett intyg på att den blivande pappan är fadern. Bekräftelse av faderskap sker skriftligen och skall bevittnas av två personer (enklast med svenska personer). Bekräftelsen skall skriftligen godkännas av socialnämnden och av modern för barnet.

Ett faderskapsintyg innebär att barnets ursprung dokumenteras. Det är först sedan detta intyg undertecknats av båda föräldrarna, och godkänts av socialnämnden, som barnets juridiska rättigheter såsom arvsrätt, rätt till faderns efternamn etc. kan tillvaratas.

Skulle någon vägra att skriva på en faderskapsbekräftelse måste faderskapet fastställas genom dom i tingsrätten.

Mvh Thaikonsult
www.thaikonsult.se

I Thailand går man till domstolen i det distrikt man tillhör och får ett intyg utskrivet som fastslår faderskapet. Har man gjort DNA-test bifogas detta till domstolen liksom ev. födelseintyg med fadern angiven jämte översatt kopia av faderns pass. Resten är i princip en formsak.

Mvh Thaikonsult
www.thaikonsult.se

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp