Färja mellan Koh Samui och Surat Thani sjönk.

 

Isan Lover

Forumveteran
Hej

En av färjorna på rutten mellan Koh Samui och Surat Thani sjönk vid Don Sak-piren, detta inträffade dock efter det att passagerare och fordon hade lämnat fartyget, så ingen kom till skada.


A ferry sank at the Don Sak port in Don Sak district, Surat Thani, on Sunday morning after strong waves smashed it against the concrete pier. (Photo: Supapong Chaolan)

A ferry sank at the Don Sak port in Don Sak district, Surat Thani, on Sunday morning after strong waves smashed it against the concrete pier. (Photo: Supapong Chaolan)


Mvh isan lover
 
Hej

En av färjorna på rutten mellan Koh Samui och Surat Thani sjönk vid Don Sak-piren, detta inträffade dock efter det att passagerare och fordon hade lämnat fartyget, så ingen kom till skada.


A ferry sank at the Don Sak port in Don Sak district, Surat Thani, on Sunday morning after strong waves smashed it against the concrete pier. (Photo: Supapong Chaolan)

A ferry sank at the Don Sak port in Don Sak district, Surat Thani, on Sunday morning after strong waves smashed it against the concrete pier. (Photo: Supapong Chaolan)


Mvh isan lover
Ja sånt gammalt jävla skit skulle skrotats för många år sedan, inget underhåll alla och så några risfarmare som skeppare
 
Ja sånt gammalt jävla skit skulle skrotats för många år sedan, inget underhåll alla och så några risfarmare som skeppare
Ja men kort o långgrunt sträcka till Koh Samui därav materielen.. :rolleyes: . Bättre nivå på utrustningen till Kho Tao...månskensdäck o båt i trä med kammandes o speglandes matroser på bryggan...
 
Blev själv undrande, men fattar det som så, bogvisir och bogramp, 2 skilda saker...bogvisiret bärgades 1994
Bogrampen är den ramp som fälls ner efter att man fällt upp bogvisiret och som fordon sedan använder för att köra in och ut ur fartyget på

Bogvisiret är det yttre skyddet mot hav och vågor medans Bogrampen är den som ska sluta tätt in mot fartyget när den är infälld

Både Bogvisiret (redan bärgat och analyserat) och Bogrampen är delar av fartygets skydd mot vatteninträngning i fören
 
Man tror att bogvisiret när det slets loss i de höga vågorna (fartyget inte var konstruerat för) drog med sig bogrampen (felkonstruktion som gjorde detta möjligt efter ombyggnaden på ett varv i Tyskland)

Så här tror man hela haveriet orsakades (bogrampen streckade delen innanför bogvisiret)
Och genom att bärga bogrampen vill man kolla om denna teori stämmer med de märken och skador rampen har

Denna beskrivning förklarar också skadan på bulben i stäven

testpic.gif
 
 

Liknande trådar

A
Svar
33
Visningar
2 K
A
 
Tillbaka
Topp