Fågelinfluensan i ett perspektiv

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
G

Galten75

Gäst
Håller med 100%!!!
När media (läs. kvällspressen) slänger upp hundra löpsedlar om att världen vi känner till är på väg att gå under blir jag riktigt sur.

Folk dör hundratals kanske tusentals varje dag i malaria men "Who cares! Bara vi kan höja försäljningen när alla springer i panik och köper tidningen pga att några änder dött i Eskilstuna.

Jag rasar mot kvällspressens chock-löpsedlar om dödsvirus och andra mordchock-sjukdomar.

*Disclaimer*
Jag skyller alltid på Aftonbladet och Expressen, oavsett vad det gäller. (Att jag säkert har rätt i det, låter jag vara osagt.) :wink:

// G

A

Anonym

Gäst
Tidernas HOAX

""Dennis Öker" " sa:
Varför är folk rädda för fågelinfluensan men inte för trafiken???
Jaha ja. Nu får svenska tamhöns komma ut igen. Medias skrämselpropaganda för att skapa nyheter som inte finns är ett återkommande gissel. Hotet om fågelinfluensan är en HOAX utan dess like med syfte att generera pengar och uppmärksamhet till media.

""F-Secure" " sa:
Ett "hoax" är en falsk virusvarning om ett virus som inte finns.

Det förekommer ett antal av dessa på Internet. De cirkulerar runt jorden och kommer tillbaka med jämna mellanrum.

Man känner lätt igen ett hoax på ett par återkommande punkter:

1. De varnar för ett nytt farligt virus med fantastiska egenskaper.
2. Inget antivirusföretag kan enligt uppgift ännu hantera viruset, trots att det inte tar mer än ett par minuter för oss att lägga in skydd mot nya virus.
3. Brevet innehåller många versaler och utropstecken.
4. Man hänvisar ofta till stora företag som Microsoft eller IBM.
5. Man uppmanas att sända brevet vidare till så många personer som möjligt.

På dess punkter kan man enkelt själv avgöra om varningen man fått är falsk eller inte. Det är värt att komma ihåg att äkta virusvarningar extremt sällan distribueras via e-post.

Nedan finner du en lista över de vanligaste hoaxen.

Här kan man kontrollera om just det brev man fått finns listad.

Det bästa är att ignorera dessa brev och inte sända dem vidare.

A

Anonym

Gäst
""Dennis Öker" " sa:
Varför är folk rädda för fågelinfluensan men inte för trafiken???
Jag tror att det till stor del beror på att man tycker sig ha kontroll över vad som kan hända mig i trafiken - som egentligen inte är sant...
Till viss del har man ju koll, men man är ju inte riktigt ensam i trafiken (särskilt i t.ex. BKK) och rätt vad det är så är det någon annan som orsakar mig skador eller död.
Ett virus däremot... det har jag ingen som helst koll på - en osynlig död som kan komma smygande!

Lite tillspetsat, men "I have a point" tror jag... :)

J

jpyllman

Gäst
Kan ju bara säga att just nu är det hör alert i Thailand på fågelinfluensa. Det tog tid innan det började stå i tidningar och så. Men det har konstaterats H5N1 bland fåglar på flera ställen. Och även 9-10 personer som insjuknat. Bland annat råkar mina svärföräldrar ha fått fågelinfluensa. Så det är lite frågan om de kommer överleva eller inte. Nu verkar det gå bra för svärföräldrana. Men min frus systers barn är läkarna väldigt oroliga över. Läser man på diverse sidor på nätet verkar ju dödlighetern för människor fortfarande vara över 60%.

A

Anonym

Gäst
för att få fågelinfluensa "måste" man väl arbeta med fåglar på så sätt att man kommer i kontakt med ex. avföring och liknande smittorisker? nu vart det ju lite underliga ordval här men jag hoppas att ni förstår... rätt eller fel?

/ :D

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Trådstartare Liknande trådar Forum Svar Datum
Grannen Olsson Thailands sorgeperioder ur en västerlännings perspektiv Allmänt thailandforum 7

Topp