Far och flyg med Lung Nok

Lung-Nok

Aktiv medlem
Det är hög tid att flytta för alla fåglar och Lung Nok tänkte som vanligt haka på. Om allt fungerar och går som det ska så kommer rapporter i denna tråd fr o m 22 oktober.

24-1093 Lönn, Hille.jpg

I tankarna är Lung-Nok redan i Thailand.
De sista förberedelserna inför resan slutförs och vi tar en bit mat på stans trevligaste hak.
Planer dras upp. Snart är han i landet där vi alla vill vara när löven faller och temperaturen sjunker här hemma.
Ses i Bankan i december.
20241019_134102.jpg

I tankarna är Lung-Nok redan i Thailand.
De sista förberedelserna inför resan slutförs och vi tar en bit mat på stans trevligaste hak.
Planer dras upp. Snart är han i landet där vi alla vill vara när löven faller och temperaturen sjunker här hemma.
Ses i Bankan i december.
20241019_134102.jpg

Där TRIVS ni?

Enis

24-1117 Thaiplan på Arlanda.png

Eftersom Lung Nok flyger lika bra som en pingvin så tog han hjälp av den här maskinen för att ta sig till Thailand.

PSX_20241024_174800.jpg

Någon slags djurutställning pågick på Market Village i Hua Hin.

PSX_20241024_053002.jpg

Den här charmiga surikaten tillhörde de mera udda inslagen.

PSX_20241024_055538.jpg

Till all lycka verkar det mesta av regnandet vara över, men att det öst ner en hel del, även i Hua Hin, ger den här bilden bevis på.

Har tagit mig till Chiang Mai. Den ovanligt höga värmen för årstiden fortsätter, 30+.

24-1127 Bråte vid gångbron över Ping CHM.png

Spåren efter höstens stora översvämning städas bort snabbt, men än flyter bråte i Ping river och fastnar i bropelarna.

24-1128 Linje efter översvämningen CHM.JPG

Än har man inte hunnit måla över alla märken efter vattnet och på gatan mellan floden och busstationen hade vattnet stått knähögt.

24-1129 Målning efter översvämningen, Tapae Rd CHM.jpg

....men man målade ihärdigt på i värmen och snart ser allt ut som vanligt igen.

24-1138 Grafitti, katt CHM.jpg

Lite ny grafitti har också dykt upp sedan jag var i stan sist. Kaktusarna är inte målade.

Håller mig fortfarande inom Chiang Mai-provinsen, men har flyttat till Fang. Första gången jag besökte orten var för 10-12 år sedan. Resorten, där jag då bodde, kostade 350 Baht för ett rum och de håller fortfarande exakt samma pris.

24-1141 Eldning pågår, Fang CHM.jpg

Dessvärre har man redan börjat elda här så luften lär bli usel även i år....tyvärr...

24-1145 Vid Wat Phrabat U-Dom, Fang CHM.jpg

Turisttemplet nr 1 är Wat Phrabat U-Dom.

24-1147 Skylt, Bird's bar, Fang CHM.jpg

Det här borde ju vara Lung Noks (Farbror Fågels) stamställe, men det var stängt.

24-1149 Gammal butik, Fang CHM.jpg

En gammal hel-analog butik. Betydligt charmigare än alla dessa nya affärer med QR-koder överallt.

24-1150 Blommor och bänk, Fang CHM.jpg

Slå er ned och vila på bänken bland blommorna.

24-1158 Handskriven bussbiljett CHM.JPG

Trots den digital tid vi lever i så funkar fortfarande en handskriven bussbiljett på en papperslapp. Gäller för Lung Nok mellan Fang och Chiang Rai och kostade 140 Baht.

24-1160 Målning på busstationen CHR.JPG

Den hiskeligt stora kattfisken som lever i Mekongfloden är avbildad på busstationen i Chiang Rai.

24-1162 På kattcafé CHR.JPG

Apropå katt så var ju ett besök på ett av stadens kattkaféer ett måste.

24-1163 Smal restaurang i Chiang Rai CHR.JPG

Smalt hus, som tillika fungerar/ har fungerat som restaurang i Chiang Rai city.

24-1172 Kwan med kollega, Chiang Saen CHR.JPG

Lottförsäljare måste hamna långt ner på listan över lågavlönade yrken. Dock förstod jag på de här damerna att de förutom spontanköpare även hade fasta kunder, som ringde och bokade vissa nummer.

24-1173 Gryta med förtappade själar PYO.JPG

Här håller man grytan kokande. Blir soppa på förtappade själar...

24-1179 Blåvingar PYO.JPG

Långt inne i grönskan höll ett par pyttesmå blåvingar på med nåt slags kuttrasju.

24-1172 Kwan med kollega, Chiang Saen CHR.JPG

Lottförsäljare måste hamna långt ner på listan över lågavlönade yrken. Dock förstod jag på de här damerna att de förutom spontanköpare även hade fasta kunder, som ringde och bokade vissa nummer.

Vad jag förstår så är det de handikappade som har första tjing på ledet statliga lotteriförsäljningen, rätta mig om jag har fel

Så dessa är väl ännu längre ner på foodchain i fall handikappade anlitar dessa att sälja deras lotter

IMG_3715.jpeg

Frugans bror har polio och var nyss i Bangkok för möte. Hans fru hjälper till med lotteriförsäljningen och är här på väg en runda

Enis

Hop Inn heter en populär hotellkedja i Thailand. Själv har jag bott på ett par olika ställen och de hade prisvärda rum med hyfsad frukost för under 1000 Baht. Nu byggs även ett sådant ställe i lilla Phayao, som redan har MÅNGA hotell.

24-1177 Nybygge Hop In Hotel PYO.JPG

24-1183 Röd-svart mångfoting PYO.JPG

Ett par färggranna mångfotingar kröp omkring på ett räcke till en tempeltrappa.

24-1190  Fjäril PYO.JPG

Fjärilarna är som vanligt dekorativa varelser.

24-1180 Mynt på jättenäckros PYO.JPG

Här har man offrat några surt förvärvade baht på ett jättenäckrosblad.

Ytterligare några bilder från Phayao...

24-1195 Stor gräshoppa PYO.JPG

En VÄLDIGT stor gräshoppa (syrsa) som blivit av med ena hoppbenet och troligen inte hoppade så bra längre.

24-1194 Peacock Pansy PYO.JPG

En Peacock Pansy - medveten om sin skönhet.

24-1196 Kväll vid Kwan Phayao.JPG

Man har inte varit i Phayao om man kommer hem utan en bild på sjön.

24-1197 Förberedelser inför Loy Krathong PYO.JPG

Här förbereds det inför Loy Krathong.

Man kommer allt längre in i spenaten. Nu i lilla Pa Daet i Chiang Rai-provinsen.

24-1198 Fiskare, Pa Daet CHR.JPG

Det fiskas för fullt i kanaler och diken. Mest blir det småfisk som man gör fisksås av även om en del säger att de är goda att fritera och äta som snacks.

24-1209 Vit häger CHR.JPG

En vit häger strosade runt och var rädd för mig, men struntade fullständigt i fiskargubbarna och -gummorna så de ser med all säkerhet skillnad på folk.

24-1201 Väg ut på fälten, Pa Daet CHR.JPG

Vägen ut på fälten.

24-1206 Solnedgång, Pa Daet CHR.JPG

....och till sist slutade dagen som dagar brukar sluta....med att solen gick ned.

Liknande trådar

P
Svar
1
Visningar
3 K
Gazton
G
A
Svar
27
Visningar