Faranger borde veta detta

Diskussion i 'Allmänt thailandforum' startad av thaiii, 12 mars 2017.

1. thaiii

thaiii Gäst

Ni ger oss för mycket spelrum för att vi är thaikvinnor.
    Jag tror att detta är det största misstaget ni gör. Ni
    försöker förstå oss med eran västerländska mentalitet,
    och när ni inte gör det tänker ni "det här måste vara
    något speciellt för thailändare. DET ÄR INTE DET. Ta
    pengar-frågan tillexempel. Hjälpa hennes familj är helt otänkbart.
    Det existerar inte i thai-kultur vad jag vet i alla fall.
    Det är ett nationellt bedrägeri. Många faranger är lättlurade och går
    på det också.
    Dom fattiga familjerna utnyttjar dig. Det är snällt av dig
    om du verkligen vill hjälpa familjen ekonomiskt, men idén att förvänta
    sig att någon som gifter sig med en thailändska ska försörja hela familjen
    eller hjälpa dom ekonomiskt är förskräckligt.
    Hjälp oss inte att göra det till en ny
    kultur här. Alla arbetar. Punkt!

Mickey666 och Phonta gillar detta.
  2. Janne

Janne Forumveteran

Skulle vara bra om du registrerade dig här så vi vet om du är riktig eller på låtsas, inte att jag inte tror på dig, men finns många troll också. Kan bli intressanta diskussioner.

Nam Falang, Berralund och Kycklingen gillar detta.
  3. Nam Falang

Nam Falang Aktiv medlem

Välkommen till Thailand!

Just pengafrågan du tar upp är bland det första man får lära sig. Inte thai kultur? Jo tjena!

Trolla vidare nu.

4. Jonas

Jonas Forumveteran

Ja det är väl självklart bland det första som lärs ut, men för det behöver det ju inte vara sant helt ut ;)

Thaipolare sa till mig att inte ge några pengar, frugan var nu bortgift med mig och hade ingen försörjningsplikt mot familjen längre.

Frugans systrar eller deras Thaigubbar ger ingenting, händer att dom lånar ut men det skall dom ha tillbaks av föräldrarna.

Exets yngre systrar gav en liten slant en gång om året, typ 5-10.000 baht men det var för hela året och då tog svärföräldrarna hand om alla deras ungar.

Ser väl olika ut i olika familjer, men dessa summor som faranger kommer in och slänger på svärföräldrarna sen hus och bilar på det, inte konstigt att varje Isaan kvinnas dröm är att gifta sig med farang.

Håller med om att lägg ner skänka motsvarande förmögenheter jämfört mot vad Thai är vana vid, är fan inte normalt att Isaan flickornas största dröm i skolan är att gifta sig med en gammal västerländsk gubbe.

Kultur skriker alla, ingår i Thaikulturen.
    Säger era fruar ja och skillnad på att hjälpa svärföräldrarna med matkostnader och göra dom förmögna, köpa hus, bil och allt annat skräp.

Janne och Nam Falang gillar detta.
  5. Nam Falang

Nam Falang Aktiv medlem

Ja det är lite andemeningen i mitt meddelande. Min morsa har pension och klarar sig på den. Jag behöver inte ge henne några pengar. Sedan kan jag bjuda henne på t.ex. En resa.

Det är skillnad med frugans föräldrar. Hennes mamma har varit hemmafru större delen av sitt liv och inte tjänat ihop någon större summa. Hennes pappa har kört eget hela livet och har väl lyckats spara undan en del. När dom pengarna är slut så måste ju barn och eventuella andra släktingar stötta. Nu pratar vi ju inte om speciellt stora summor.

kurant gillar detta.
  6. Mr Newdawn

Mr Newdawn Nedtystad

Jonas du hoppar förskräckligt emellan ytterligheterna läser jag, och målar upp en värld som nog jag i alla fall har väldigt svårt att se fullt ut. Du pratar till att börja med om din före detta släkt där dom INTE gav ett skit, och sedan pratar du om alla dumskallar som skänker bort enorma belopp, detta skulle då vara falanger.

Jag tror för egen del att de som du kallar dina polare nog kanske inte var de bästa lärare som man kunde få där du bodde. I alla fall känns det så. Eller så var det väl som så att du som kort-tidare kanske inte fick tiden på dig att lära känna fler familjer än din egna???

Bland dom familjer som jag lärt känna, så finns ansvaret, alltså viljan att hjälpa hos kvinnorna långt efter dom gift sig med andra män, både med thaimän som falangmän. Jag pratar om en hel del familjer som jag fått lite grand insyn i (lite grand notera det)..

Modern / fadern har svårt med sina 5-700 baht i månaden, dessa blir omhändertagna oavsett om man gift bort sig eller inte. Man gör ibland punktinsatser för att hjälpa en broder eller en syster eller en farbror... Och man hjälps oftast åt inom familjen. Visst kvinnorna är nog de som helt klart MEST hjälper till, oavsett vad Atom hade för åsikt ifrån sin värld.

Men i min fortfarande efter snart 9 år, så är kvinnorna oerhört mycket MER intresserade av att hjälpa till i familjen, medans alldeles för ofta männen INTE gör det... Ja ta bara min omedelbara familj, den består syskonvis av 3 flickor och en kille. Killen jobbar nere i Bangkok, en syster i Bangkok, den äldsta systern gift med en thai, och den sista gift med mig. Vid ALLA tillfällen så lägger man ihop, och hjälper mamman och pappan (numera mamman, pappan dog ju).

Man snackar sinsemellan flickorna, och involverar inte ens killen. jag frågar varför, och deras svar blir alltid bara helt kort, "han tjänar för lite".. Men 3 barn och fru har han... De frågar honom inte ens...

Så visst hjälps dom åt i många familjer i thailändsk kultur, i den värld jag lever i, här i isaan, om det nu finns någon kultur i detta. Och sedan finns det förstås rena rama skitfamiljer, där det råder anarki här i Thailand och alla skiter i alla, men kanske det finns sådant i Sverige också, vem vet..

7. Hej främling! Visste du att om du blir medlem/loggar in så kan du se inlägg från forum och du kan se bilderna som finns i inläggen i fullstorlek! Ett medlemskonto fixar du på ett litet ögonblick och du kan använda din Facebook, Google eller Twitterkonto för snabb inloggning.
    :wai: :wai:
  8. Jonas

Jonas Forumveteran

Skrev jag att dom inte hjälpte, skrev jag att dom inte gav ett skit, skillnad på att hjälpa mamman med mat på bordet och i hushållet mot att bygga hus och köpa bilar och i vissa fall skänka månadsbelopp som motsvarar en hyfsat bra inkomst som många faranger tycks göra även fast svärföräldrarna många gånger är i arbetsför ålder.
    Hur många känner du igentligen som jobbar i Bangkok där kärringen är helt utflyttad, där mannen har skänkt sin sinsod, där du har insyn på deras inkomst och hur mycket dom skänker till familjen?
    Där kvinnan och mannen har ett eget liv, eget hus, egen bil tar hand om sina barn, har egna utgifter för att betala av det här, tror du dom har råd att slänga ut 10.000 baht i månaden till mamma och pappa.
    Sen skriver jag att det ser olika ut i olika familjer och här är inget typexempel men dessa förmögenheter som man hör här på forumet faranger slänga ut på nytt hus, sinsod, ny bil och sen månadspengar till familjen, inte konstigt flickorna drömmer om en gammal farangubbe.
    Hur vet du att dom inte ens snackar med killen, tror du skapar en bild av Thaimän som inte är helt sann, du målar upp en bild av att 99% skulle vara oduglingar och landet drivs av kvinnor, är det din bild eller din frus?

Atom gillar detta.
  9. Mr Newdawn

Mr Newdawn Nedtystad

Jonas du skall nog inte prata om min "bild" av Thailand, du som är här 50% av tiden och, bor nere i Pattaya. Och ändå pratar om Lomsak långt åt helsicke bortifrån..

Min bild är en sammanfattning av alla/samtliga intryck som jag får under mitt fasta boende här. Min bild färgas av samtliga jag möter, och pratar med, faktiskt även utav dig Jonas. Och naturligtvis mycket även av min fru, saker jag läser o.s.v.

Den bild jag har av Isaan och där jag bor, är alltså väldigt aktuell. OK, kanske inte helt korrekt, och säkerligen innehåller den lite generaliseringar, men dock så är det min "bild" av stället jag bor på... Men det viktiga är att jag bor här, och samlar mina intryck här.

Avslutningsvis, jo jag vet att man inte ens snackar med brodern här, eftersom min fru säger det.... Och att jag har varit ingift nu i familjen i mer än 8 år. Så att jag skulle leva ett liv här där jag är till 100% förd bakom ljuset ger jag inte mycket för. Men visst Jonas, vissa saker glider garanterat mig förbi i sann thailändsk anda, men det är nog lite mer viktigare saker, än typ om man pratat med brodern eller inte..

Phonta gillar detta.
  10. Jonas

Jonas Forumveteran

Jajaja, jag vet jobbar man på sjön vet man inte ett skit om vad som försigår i landet.
    Jag vet inget om Sverige för där bodde jag ju med 50% av tiden innan jag flyttade till Thailand, kan väl heller inget om mitt jobb då jag bara tillbringar 50% i tiden där med.

Är det någon jävla tävling om vem som vart längst i Thailand och kan mest eller.
    Vad hade ditt svar med det jag skrev att göra överhuvudtaget, eller tråden?

Är det någon pissa längst tävling eller?

Tror du man är blind för man inte är hemma dagligen, jag kanske är mer involverad än dig i dagliglivet när jag är hemma, du verkar ju mer vara en bi-figur där uppe och ha lite att säga till om.

Tror du ser väldigt lite då du verkar ha svårt att ta till dig andras erfarenheter, finns ju bara en persons erfarenheter här som är korrekta verkar det som.

Om du kan läsa så skriver jag också att det självklart skiljer sig mellan familjer.
    Men du kanske menar att det är vanligt att slänga på familjerna dessa summor och saker som många faranger tycks göra, för det va väl det tråden handlar om och inte hur ofta jag är hemma eller ute på havet?

Trots att du är pensionerad och bor 100% av tiden i Thailand, så verkar du dock rätt inrökt och det som gäller i din lilla värld gäller i hela landet.

nmax, Holmen, Atom och 3 andra gillar detta.
  11. Jonas

Jonas Forumveteran

Säg att dom systrarna till exet, som jag skrev om ger, som jag också skrev 10.000 baht om året, säg då 12.000 baht om året istället.
    Då har föräldrarna 3000 baht extra i månaden på 3 systrar som i detta fall, som sagt jag skrev inte att det inte gavs ett skit men det är en jäkla skillnad på det och göra sig själv till fattig farang och göra familjen välbärgad i Thailändska mått.

12. Jonas

Jonas Forumveteran

Vad anser du själv @Mr Newdawn att som många här på forumet skriver, dom har byggt ett hus till sig själva och köpt en bil till sig själva fast det kanske är 20-30 år kvar tills dom skall flytta ner.
    Dom är på sin höjd i landet en månad om året men det gör inget, svärföräldrarna tar hand om bil och bor i huset åt dom sålänge.
    Har dessa faranger köpt bil och hus till sin egna familj (fru och barn) eller har dom köpt detta till sin frus föräldrar och släkt.
    Något som antagligen är obrukbart den dagen dom får tummen ur eller möjligheten om dom ens får den att flytta ner 30 år efter allt detta införskaffades?

Matts1965, Ledarn, Bossej och 1 annan gillar detta.
  13. Mr Newdawn

Mr Newdawn Nedtystad

Du som alltid skriver 2 inlägg i stöten är nog den som gillar pissetävling mest av oss två tror jag..
    :):):):):)

Phonta gillar detta.
  14. kurant

kurant Medlem

Den som samlar erfarenheter på vad sin fru säger är svår att debattera med.

Atom, gunnarg, Lyco och 1 annan gillar detta.
  15. Lyco

Lyco Forumveteran

Inte bara fruar, att förlita sig på vad "människan" säger utan att syna är som att famla i mörker.

gunnarg och kurant gillar detta.
  16. Birger

Birger Aktiv medlem

Den som samlar erfarenheter grundade på vad hans fru säger, är det svårt att debattera med, borde det nog heta. På svenska. Underkänt, Kurant!

17. Holmen

Holmen Medlem

Och du tycker att man skall peka på svenskan, i stället för att kommentera innehållet.

Eller är det så att du tycker , att om man inte skriver korrekt svenska skall man inte skriva här.

Kycklingen och gunnarg gillar detta.
  18. Mr Newdawn

Mr Newdawn Nedtystad

Lyco med all respekt, om det nu var mig som du också ville svara, så fall inte i trappan ihop med kurant. Jag skrev att min bild av Thailand bilades med hjälp av alla intryck som jag själv får här i mitt boende.

Jag lyssnar på vad människor säger som jag möter, som jag läser om, ja jag nämnde t.om. Jonas som en av dom som kanske till viss del bidrager till min bild av Thailand, och naturligtvis vad min fru säger.

Allt detta tillsammans skapar den bild som jag har av Thailand.... Så varför reducera ner allt detta till en enda mening byggt på Kurants mishaps?? Att skapa sig en BILD av Thailand som jag skrev är inte ett ens det samma som Kurant vräker ur sig "samlar erfarenheter".. Den svenskan får stå för honom...

19. Mr Newdawn

Mr Newdawn Nedtystad

Försök att kommentera innehållet själv Holmen, om du kan.. istället för att bara kritisera andra..

20. Mr Newdawn

Mr Newdawn Nedtystad

Jag håller med dig Jonas, dom människorna är idioter av första rang..

21. mackes

mackes Forumveteran

Jag har väldigt svårt att se att man skulle kunna skapa sig en rättvis bild av en hel kultur utan att kunna tala med människorna.

Lyco, Mr Newdawn, kurant och 1 annan gillar detta.

Dela sidan

Laddar...
Denna webbplats använder "cookies". Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av cookies. Några frågor på det?