Farangföreningar i Thailand

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
L

Lunkan

Gäst
Nyligen fick jag reda på att det finns en ganska stor förening för Thailändare i lilla Köping ! Då kom jag att tänka på att om man bor i Thailand en längre tid, så kanske man vill träffa svenskar/europeer ibland.
Var finns det med farangföreningar i Thailand?

Det finns en svenskförening i Bangkok har jag hört, men hur är det längst uppe i nordöst (=I trakterna av Sakon Nakhon, Udon Thani...?)

Jag bor utanför Phuket town och skulle också gärna komma i kontakt med andra svenskar som bor i Thailand

Gunnar

Lunkan, vi håller till i Nong Bua Lamphu provinsen. Jag har inte hört talas om någon sådan förening, varken där eller i Udon Thani.

Vi skall åka ner om några dagar, jag skall försöka undersöka saken då.

Berralund :wai:

Bra. Det behöver inte vara bara för svenskar, utan det kan vara även för andra faranger. Ibland kommer jag kanske att behöva träffa (nord-)europeer om man behöver lite omväxling från thailändarnas relaxed "No problem" även då det säkert är stora problem :)
(I mina trakter finns bara en motorcykelgängssnubbe,
plus en gubbe,
så jag tror inte att jag har så mycket gemensamt med dem :) (Ingen av dem är svensk. Jag har inte träffat dem än.)

Då jag talat om för kompisar att jag planerar att flytta ner nästa år, så har många sagt att de vill flytta de också - om jag flyttar först :) - och några av dem har börjat kolla hur/om de kan lösa ekonomin. (Dessutom har jag just börjat testa en verksamhetstyp, som kan passa de flesta, och går att sköta via Internet. Om det fungerar kan ju ekonomin vara löst, för alla som vill flytta.)
Så det blir kanske en svenskkoloni i Sakon Nakhontrakterna :)

Räkna in mig som medlem i en farangförening i Sakhon Nakhon området..
Åker ner för första gången i mitt liv om två veckor och tycker det vore bra med en förening där man kan träffa andra européer.

Lunkan, jag är intresserad av att starta någon sorts verksamhet och skulle du behöva någon hjälp med datorer så hjälper jag dig med glädje..

Websidan ska hjälpa folk att kunna starta egna verksamheter ganska lätt. Jag vet inte om det är OK att skriva länken här, men du kan skriva till min privatemailadress
tomas_lundkvist@bredband.net
så kan vi prata vidare.

Sitter å filosoferar med tangenterna och då tänkte jag skriva ett inlägg när det gäller farangförening....vi nordbor är ju en liten del av faranggruppen..tror jag...skulle vara intressant att lyssna av de engelska och tyska farangerna om det finns ngn förening som de startat...har ngn ngn ide om hur gå vidare eller siter inne med ett svar till min fundering

Ingen aning om hur det är för de andra. Min flytt till Thailand är försenad p g a söliga knäfixare.
Dessutom bör det nog vara någon annan drivande, som vill träffas ofta, för jag vill bara träffa faranger någon gång per månad :)

Hur är du på thai?
Om man inte kan kommunicera hyffsat med thai, så behövs nog mer träffar med faranger, men jag siktar på att försöka lära mig thai tillräckligt. Men även om thaikunskaperna skulle bli bra, så vill jag säkert få träffa "farangtänk" då och då.
För egen del tror jag att jag kommer att få svårt att UNDVIKA att få mer besök än jag vill ha hemma :)

>legolas
Menar du att du inte kan sätta ihop någon mening alls, eller inte perfekt?
Om det första - Varför inte? Jag har gjort min första mening, då kunde jag bara 15 ord :) (Två sista orden var i fel ordning, men hon fattade vad jag menade.)

Vänner brukar jag få lätt. Det som tar tid är att hitta dem, som jag vill vara närmare vän med. Då jag flyttade hit tog det två månader innan jag hade tillräckliga kompisgrupper inom både sport, "tänk" och dans. Hittar man en bra, så hittar man snabbt fler, för den bra vet var det finns fler. Till naturintresset behöver jag inga vänner, för där är jag helst själv :)
I början tänker jag bo i en by/småstad nära där jag planerar att bygga på landet, så DÅ lever jag inte "issolerat" - det går knappast i Thailand :) - för att lära mig språket. Språket gör det såklart svårare att bli vänner, men å andra sidan är många thai - verkligt - vänliga, så jag tror att det går fort om jag hittar thai med passande intressen. (F ö har jag redan ganska många thailänska vänner, men de bor utspridda, och det är inte säkert jag bosätter mig nära dem.)

Det är trevligt med besök IBLAND, tycker jag. Förvarnade, men det lär knappast thai göra utom möjligen "Nu kommer vi" då de kommer :)
Då det kommer någon är jag trevlig mot dem och bjuder dem på äta och dricka (inget starkare än lågalkoholhaltig cider :) så det kan nog dröja innan de vet att jag vill vara ifred för det mesta. Det dröjer säkert innan jag kan prata thai tillräckligt bra för att det inte ska bli något missförstånd, för säger jag bara lite fel, så kan de tro att jag inte vill träffa dem alls, fastän jag vill träffa dem ett par gånger i veckan. Därför räknar jag med att jag kommer att få för mycket besök i början - om jag inte bygger långt från dem :)

(Nu kom jag att tänka på en sak, men det får bli en egen tråd.)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp