>legolas
Menar du att du inte kan sätta ihop någon mening alls, eller inte perfekt?
Om det första - Varför inte? Jag har gjort min första mening, då kunde jag bara 15 ord
(Två sista orden var i fel ordning, men hon fattade vad jag menade.)
Vänner brukar jag få lätt. Det som tar tid är att hitta dem, som jag vill vara närmare vän med. Då jag flyttade hit tog det två månader innan jag hade tillräckliga kompisgrupper inom både sport, "tänk" och dans. Hittar man en bra, så hittar man snabbt fler, för den bra vet var det finns fler. Till naturintresset behöver jag inga vänner, för där är jag helst själv
I början tänker jag bo i en by/småstad nära där jag planerar att bygga på landet, så DÅ lever jag inte "issolerat" - det går knappast i Thailand
- för att lära mig språket. Språket gör det såklart svårare att bli vänner, men å andra sidan är många thai - verkligt - vänliga, så jag tror att det går fort om jag hittar thai med passande intressen. (F ö har jag redan ganska många thailänska vänner, men de bor utspridda, och det är inte säkert jag bosätter mig nära dem.)
Det är trevligt med besök IBLAND, tycker jag. Förvarnade, men det lär knappast thai göra utom möjligen "Nu kommer vi" då de kommer
Då det kommer någon är jag trevlig mot dem och bjuder dem på äta och dricka (inget starkare än lågalkoholhaltig cider
så det kan nog dröja innan de vet att jag vill vara ifred för det mesta. Det dröjer säkert innan jag kan prata thai tillräckligt bra för att det inte ska bli något missförstånd, för säger jag bara lite fel, så kan de tro att jag inte vill träffa dem alls, fastän jag vill träffa dem ett par gånger i veckan. Därför räknar jag med att jag kommer att få för mycket besök i början - om jag inte bygger långt från dem
(Nu kom jag att tänka på en sak, men det får bli en egen tråd.)