Farangmat i Thailand

Joker

Forumveteran
Tänkte att vi kan visa trevliga bilder samt tipsa om bra och nyttig Farangmat ,mao mat som vi kan laga i Thailand när vi tröttnar på Thaimat

Joker

Forumveteran
Frukost idag ,Havregrynsgröt på mitt sätt med socker och mjölk till.. Grymt gott samt nyttigt .. Fick tipset av Kho lanta igår när vi träffades i hans hemstad samt tillbringade några revliga timmar i Khon Kaen

Till middag lagade jag Chili Con Carn ,massor av vitlök samt gul lök , vita bönor krossade tomater och kantareller från Sverige (har två kilo torkade)

nmax

Forumveteran
Havregrynsgröt har jag ätit till frukost varje dag så länge jag minns, inget socker i gröten men en grön 0% fett kokos yoghurt och mjölk på. Är socker i yogurten så det räcker. Passar kanonbra till gröt.

Kycklingen

Administratör
Forumpersonal
Ja, det går att få tag i havregryn, iallafall i Hua Hin. Min Far "bodde" där för ca 12 år sedan och redan på den tiden köpte han havregryn där.
Be nmax lägga ut en bild så du kan se hur paketet ser ut.

nmax

Forumveteran
Havregryn finns i lite olika förpackningar, köp dock aldrig i pappersförpackning om ni inte vill ha med djur i.
Mc Garret har 3st olika, blå, grön och röd påse. Jag tycker att den röda som inte är så hårt krossad är bäst, sen grön och sist den blå. Den gröna och blå finns på Lotus Tesco och den röda på Makro.
uploadfromtaptalk1457253694299.jpg

Joker

Forumveteran
Precis dessa som jag och Kho Lanta köpte i fredags, men inte finns den på alla Tesco inte ! I alla fall inte på dem jag besökt här i Isaan

Birger

Nedtystad
Du får väl göra som jag gjorde ett tag, när jag bantade och ville ha riktigt svårsmält gröt -blanda i en näve sågspån! Det skall vara björkspån av den finmalda sort man har när man pälsar mink. Oslagbart fiberrikt, mån var mätt hela dan....

Joker

Forumveteran
Gröten är helt suverän , är uppvuxen på havregrynsgröt , varje morgon i minst trettio år sen blev det av någon idiotisk anledning uppehåll och ersatt av en macka med kaffe , inte alls vad magen vill ha . Nu äter jag gröt och en kopp kaffe , magen mår kanon hela dagen och jag står mig utan lunch om jag så vill , så nog fn är det fiber i Havregryn;)

Joker

Forumveteran
Visst är dom det men jag gillar dom som är extra fiberberikade. Ger magen en perfekt start på dagen och dom är inte lika klistriga som vanliga havregryn.
Men snälla Berra , havregryn består till 100% av just fibrer , hur skall dessa kunna bli extra fiberrika .
Vad heter dessa som du köper och var "Extra fiberrika Havregryn" Märkliga må de vara;)

Joker

Forumveteran
När jag var 6år då fick jag alltid äta havregrynsgröt när morfar kom på besök. Den lagades dagen innan och var i kylskåp över natten. Jag frågade alltid morfar, när åker du hem.
Havregryn kan med fördel ställas i blöt dagen innan ,för att sen snabbt kokas morgonen efter .Måste vara perfekt med extra fiberberikade ......................................

B

Bossej

Gäst
Gillar också den röda McGarrett 400 g , kostar 42 baht.
Jag kokar dem inte utan blandar med mjölk eller Yoghurt Naturell plus en näve frysta blåbär och lite socker. Kanongott och lite kalt i den thailändska värmen.

Liknande trådar

Topp