Fasader i Thailand !

Marre80

Nykomling
Hej
Var på koh Chang i julas och såg på flera hus som var där att dom hade blanka fasader,typ spackel. Såg nästan ut som ett hårt glättat betonggolv.Någon som vet vad jag menar?

Med vänlig hälsning,Martin

Ubon

Forumveteran
Hej
Var på koh Chang i julas och såg på flera hus som var där att dom hade blanka fasader,typ spackel. Såg nästan ut som ett hårt glättat betonggolv.Någon som vet vad jag menar?

Med vänlig hälsning,Martin
Tror nog jag vet vilket Du menar, detsamma ville jag ha på garageväggarna, men byggarna hade aldrig gjort detta, så det fick bli vanlig puts.

Kanske detta Du menar?

RolandT

Nykomling
Då tar jag en annan bygg teknisk fråga?
Jag såg några som bytte ut murkna brädor i ett staket , mot något som såg ut som form pressade "brädor" i eternit!
Det kom packade på pall och inslagna i paket och var ca2,5m långa och hade trämönster så de såg ut som trä fast det var ljusgråa.
Är det så "hemskt" att det var asbest brädor, eller är det bara något nytt och bättre som bara ser så ut ?

Mr.Jo

Forumveteran
Jag såg några som bytte ut murkna brädor i ett staket , mot något som såg ut som form pressade "brädor" i eternit!
Det kom packade på pall och inslagna i paket och var ca2,5m långa och hade trämönster så de såg ut som trä fast det var ljusgråa.
Är det så "hemskt" att det var asbest brädor, eller är det bara något nytt och bättre som bara ser så ut ?
Det är fiberbetong inte asbest. Väldigt skör material.

Ubon

Forumveteran

Håller helt med @Mr.Jo, väldigt skört, ett uruselt material enligt min mening....som staketplank, usch.

P1020457.JPG

Mr.Jo

Forumveteran
Håller helt med @Mr.Jo, väldigt skört, ett uruselt material enligt min mening....som staketplank, usch.

Visa bilaga 86381
Inte billigt heller. Här i norr använder man teak till det mesta men det finns eller växer ju här.
Såg ett staket som var gjord av spill från sågverk.
Det var en liten del bark kvar men det var körsnyggt.
Annars är ju betongstenar billiga och håller bra.
Det är billigaste alternativet här i norr i alla fall.
Arbetskostnad är här 800 bath meter på normala förhållanden. Jag fick betala 1400 på 60 meter för det finns en å bakom tomten och där blev det dubbla stenar nedtill och armerat betong i mellan. Stenarna kostar 5,30 styck sedan lite gjutning på detta. Prisvärt.

PanPan

Forumveteran
Inte billigt heller. Här i norr använder man teak till det mesta men det finns eller växer ju här.
Såg ett staket som var gjord av spill från sågverk.
Det var en liten del bark kvar men det var körsnyggt.
Annars är ju betongstenar billiga och håller bra.
Det är billigaste alternativet här i norr i alla fall.
Arbetskostnad är här 800 bath meter på normala förhållanden. Jag fick betala 1400 på 60 meter för det finns en å bakom tomten och där blev det dubbla stenar nedtill och armerat betong i mellan. Stenarna kostar 5,30 styck sedan lite gjutning på detta. Prisvärt.
Finns det ju olika kvaliteter på dessa plank, kompositbrädor säger man på Svenska, olika blandningar det är gjort av beroende på märke och kvalitet.
Mina terassplank är rejäla kompositplank, inga tunna klena grejor. utan något som tål att gå och hoppa på.

Sheera-wood är ett vanligt märke tex i Thailand.

Kommer inte ihåg vilket märke dom använde här, men som sagt som överallt så får man vad man betalar för, och skall man ha billigast då får man kvalitet därefter.

Mr.Jo

Forumveteran
Finns det ju olika kvaliteter på dessa plank, kompositbrädor säger man på Svenska, olika blandningar det är gjort av beroende på märke och kvalitet.
Mina terassplank är rejäla kompositplank, inga tunna klena grejor. utan något som tål att gå och hoppa på.

Sheera-wood är ett vanligt märke tex i Thailand.

Kommer inte ihåg vilket märke dom använde här, men som sagt som överallt så får man vad man betalar för, och skall man ha billigast då får man kvalitet därefter.
Vet detta för har sökt material men för våran del har det blivit teak för det finns så mycket av teak här.
Bara från spillet feån Nois systers sågverk/snickeri hittar jag det mesta, speciellt lister och sånt.
Shera känner jag till för alla skivor vi har på undertak mm är detta. Sedan finns det Conwood det andra srora namnet här.
Även när det är bra kvalitet av dessa material ligger dom milsvid från äkta trä.
Du som kan trä vet nog detta, trä är bara så dyrt.
Vi hade lyckan att ha ett hus byggt av teak på tomten så det blev mycket gratis material. Plus bra rådgivare som varnade mig för att säljaa virket.
Tror vi har sparat enormt på detta, en dag skall jag räkna på det.
För 25 förnster och 7 dörrar betalade vi bara arbetskostnaden totalt 5 tusen bath. Och Noi tyckte jag var lite för generös för hennes släktingar
Har faktiskt jättemycket virke kvar, en del enorma plankor. Få se vad det blir, kanske en fiskebåt, västkusteka eller vad de heter :oops: :p ;)

PanPan

Forumveteran
Vet detta för har sökt material men för våran del har det blivit teak för det finns så mycket av teak här.
Bara från spillet feån Nois systers sågverk/snickeri hittar jag det mesta, speciellt lister och sånt.
Shera känner jag till för alla skivor vi har på undertak mm är detta. Sedan finns det Conwood det andra srora namnet här.
Även när det är bra kvalitet av dessa material ligger dom milsvid från äkta trä.
Du som kan trä vet nog detta, trä är bara så dyrt.
Vi hade lyckan att ha ett hus byggt av teak på tomten så det blev mycket gratis material. Plus bra rådgivare som varnade mig för att säljaa virket.
Tror vi har sparat enormt på detta, en dag skall jag räkna på det.
För 25 förnster och 7 dörrar betalade vi bara arbetskostnaden totalt 5 tusen bath. Och Noi tyckte jag var lite för generös för hennes släktingar
Har faktiskt jättemycket virke kvar, en del enorma plankor. Få se vad det blir, kanske en fiskebåt, västkusteka eller vad de heter :oops: :p ;)
Trä är ett skitmaterial som kräver alldeles för mycket arbete, det var det värsta med träbåtar allt underhåll.
Skulle aldrig falla mig in att köpa en träbåt igen, inte ens till min värste fiende ;)

Mr.Jo

Forumveteran
Funkar nog bra, i Strömstad hade dom en trålare gjuten i betong.
Betoning på hade. Men inte på fiberbetong kan jag garantera. I Nan har de bytt ut plankor av denna PanPan meterial på en gångbro men de går sönder hela tiden. Hade de varit i Teak så skulle dom stå där tills farfarsfar går till de gröna ängarna.

Mr.Jo

Forumveteran
Till Jonas kan jag bara säga att gå tillbaka till det aom funkar. Trä. :oops:
Göt en båt av teak och underhåll detta så funkar det årtusenden. Gör en fasad i huset men teak och låt bli sådär femtio år, slipa sedan och måla eller lacka, det är som nytt.
Shera och conwood är bara blaha blaha.
Vad är det för fel med underhåll, har du blivit lat som sryrman?

Liknande trådar

Topp