Fast boende ELLER turist i Thailand

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonym

Gäst
Vill på detta sätt framföra information ifrån svenska ambassaden i Bangkok.

Antingen ni läsare är här i Thailand som fast boende eller som turister, så är det önskvärt om ni kunde vända Er till ambassaden i Bangkok på nedan adress-detaljer och registrera Er där. Detta göres för att Ambassaden skall veta om Er existens här i landet.

Denna registrering har funnits ganska länge nu, kommer ihåg att jag själv registrerade mig redan 2008, året då jag ankom som fast boende till Thailand. En god anledning att registrera sig är att ifall en nödsituation uppkommer, UD och ambassaden kan nå oss.

Ambassaden nås här på detta sätt, och följande text är saxad ur deras hemsida och mailet som skickades till mig;

Om du är ute och reser eller flyttar utomlands, anmäl dig till ambassaden genom:
www.swedenabroad.com/svensklistan

eller ladda ner UD:s rese-app för smartphones och läsplattor,
http://www.swedenabroad.com/sv-SE/Ambas ... an-UD-sys/

Detta för att kunna bli kontaktad av UD eller ambassaden om det blir nödvändigt i en större krissituation.
Unquote

För de av Er som tycker att ni inte vill dela med Er om Er vistelse här, så säger ambassaden rent ut att informationen inte på några villkor kommer att delas med några andra myndigheter i Sverige.

OM det skulle vara så att en myndighet söker någon av Er, så kommer det bara ut en förfrågan ifrån ambassaden som berättar vem det är som söker Er, och så får ni själva fälla avgörandet om ni vill svara på kontakt-förfrågan.... Så inget att vara rädda för.

Själv så känner jag, att om något händer, så är det nog bra att våra myndigheter vet var jag finns, ty Thailands myndigheter lär inte bry sig i alla fall....

A

Anonym

Gäst
"Långeman " sa:
För oss som är utskrivna så finns denna info för alla som vill veta det på
www.SKV.se

Kan du inte istället ge en närmare länk då i så fall, så folk kan hitta det som du pratar om???

Så du menar att svenska ambassadens egna "lista" finns nämnd på skatteverkets hemsida????

Tack för infon, väntar med spänning på om du kan ge oss länken då till det stället som visar ambassadens lista...

Långeman

Forumveteran
Som vanligt !!
Om Ambassaden vill veta var vi som är utflyttade finns så kan dom få denna info från www.Skv.se
Eftersom jag har lämnat min utländska adress till dom.

A

Anonym

Gäst
"Långeman " sa:
Som vanligt !!
Om Ambassaden vill veta var vi som är utflyttade finns så kan dom få denna info från www.Skv.se

Jag är inte 100% säker, men kan det vara så att skatteverkets register är sekretessbelagt för andra myndigheter, och att därför INTE ambassaderna har tillgång till skatteverkets information!!!!

För jag vet DEFINITIVT att ambassadens register är sekretess-belagt, och ingen annan myndighet kan någonsin komma över det.

Ambassaden bad bara få informera om detta, för de vill ha tillgång till oss som bor här i Thailand utifall det skulle uppstå en nödsituation. Och de måste nås oss.

Var och en gör som dom vill, och om du nu av någon anledning INTE vill uppge och medverka, så är det upp till dig. Det är du som förlorar på det, ingen annan!!

A

anonymous

Gäst
"Långeman " sa:
Som vanligt !!

Men får dom læmna ut den adressen, när jag skulle få hemskickat till mig ifrån banken så sa jag till dom, jag har ju registrerat min adress hos skatteverket ni kan väl hämta min adress där.
Svaret var att adresser för utflyttade var inte offentlig så den kunde dom inte få ut ifrån skatteverket, vet inte hur det är mellan myndigheter?

A

anonymous

Gäst
Sen är det ju också omständigt vid tex. en nödsituation som Tsunami, om Ambassaden skall gå in på skatteverket och leta efter vilka som flyttat ut och försöka ta kontakt, alla har ju inte gjort en adressanmälan heller.

Ambassaden går ju på sitt egna register först och främst, och då telefonkontakt därför kan det ju vara bra att anmäla till dom, och turister dom är ju inte anmälda på någon adress utan bara på ambassadens register om dom anmält sig där.

Långeman

Forumveteran
Förstår så dum som jag är, inte varför jag skall gör detta, då Ambassaden aldrig kommer att hjälpa mig, med något, om jag råkar illa ut i Thailand.
Detta har dom klargjort en gång för för alla.

A

Anonym

Gäst
Jag skulle nog registrera mig om jag var fast boende, är jag turist några veckor glöms det nog lätt bort.

Skatteverkets uppgifter är offentliga om inte personen har skyddad adress. Om personen har vanlig skyddad adress får myndigheter adressen men med uppgift att det är skyddad och inte ska lämnas ut. Andra säkerhetsklasser på skydd lämnas inte ens till Skatteverket utan stannar hos den myndighet som skyddat personen, de som har högst skyddsklass har fått ny identitet och endast några fåtal på Rikspolisstyrelsen känner till dess riktiga identitet.

Myndigheter får uppgifter om adressändringar från Skatteverket om de vill ha och kommit överens om detta, andra företag prenumererar på denna tjänst via ett informationsföretag så som SPAR registret.

Banker är försiktiga att använda dessa uppgifter då de litar på att kunden uppdaterar. En person kan uppge en adress till Försäkringskassan, då han vill ha bidraget, en annan till Polis, Kronofogden och Skattemyndigheten då han inte är intresserad av dess kontakt, så bankerna vill inte utgå från de officiella adresserna.

Ambassader är ju en del av UD, tror inte UD är intresserade av att hålla koll på vilka medborgare som bor utomlands och informera ambassaderna om detta. I en krissituation kan de säkert få ett register utdrag på alla som säger sig bo i Thailand, men det lär ju ta längre tid än att ambassaden har adressen och även mobilnumret som säkert inte Skatteverket har och inte det senaste.

A

Anonym

Gäst
"Långeman " sa:
Förstår så dum som jag är, inte varför jag skall gör detta, då Ambassaden aldrig kommer att hjälpa mig, med något, om jag råkar illa ut i Thailand.
Detta har dom klargjort en gång för för alla.
Det är säkert troligt att det måste till ett större inbördeskrig för att ambassaden ska överhuvud taget bry sig att söka rätt på medborgarna ... vid Tsunamin kontaktade de väl inte alla, eller?

Långeman

Forumveteran
"Janne " sa:
Det är säkert troligt att det måste till ett större inbördeskrig för att ambassaden ska överhuvud taget bry sig att söka rätt på medborgarna ... vid Tsunamin kontaktade de väl inte alla, eller?

Inte mig i alla fall, sprang som en dåre med vatten upp till knäna.Hade en otrolig tur, liemannen hann inte ens han, med mig då.

Kycklingen

Administratör
Forumpersonal
"Janne " sa:

Nä, det gjorde dom inte. Inte ens Jönköpings polisen ringde till mig, jag ringde dom och dom verkade inte riktigt fatta varför jag ringde överhuvudtaget.

Storebrorsan är skriven i Australien, deras ambassad kontaktade honom, sen ville dom ha hjälp så han i din tur kunde hjälpa till. Det går inte att jämföra dessa två länder, Sverige ligger tyvärr långt efter när det gäller att ta hand om sina medmänniskor.

A

anonymous

Gäst
"Janne " sa:
Jag skulle nog registrera mig om jag var fast boende, är jag turist några veckor glöms det nog lätt bort.

Skatteverkets uppgifter är offentliga om inte personen har skyddad adress. Om personen har vanlig skyddad adress får myndigheter adressen men med uppgift att det är skyddad och inte ska lämnas ut. Andra säkerhetsklasser på skydd lämnas inte ens till Skatteverket utan stannar hos den myndighet som skyddat personen, de som har högst skyddsklass har fått ny identitet och endast några fåtal på Rikspolisstyrelsen känner till dess riktiga identitet.

Myndigheter får uppgifter om adressändringar från Skatteverket om de vill ha och kommit överens om detta, andra företag prenumererar på denna tjänst via ett informationsföretag så som SPAR registret.

Banker är försiktiga att använda dessa uppgifter då de litar på att kunden uppdaterar. En person kan uppge en adress till Försäkringskassan, då han vill ha bidraget, en annan till Polis, Kronofogden och Skattemyndigheten då han inte är intresserad av dess kontakt, så bankerna vill inte utgå från de officiella adresserna.

Ambassader är ju en del av UD, tror inte UD är intresserade av att hålla koll på vilka medborgare som bor utomlands och informera ambassaderna om detta. I en krissituation kan de säkert få ett register utdrag på alla som säger sig bo i Thailand, men det lär ju ta längre tid än att ambassaden har adressen och även mobilnumret som säkert inte Skatteverket har och inte det senaste.

Det dom sa till mig var att utskrivna och boende utomlands inte var offentliga, loggar jag in på skatteverket står inte min adress där på mina sidor som den gjorde när jag var boende i Sverige.
Men möjligt banken har fel då det ända jag ser som sagt var mina uppgifter finns inte på min inloggning.

Vi kan heller inte göra adressändring på internet på skatteverket som man kan göra som boende i Sverige.

A

Anonym

Gäst
"Jonas " sa:
Det dom sa till mig var att utskrivna och boende utomlands inte var offentliga, loggar jag in på skatteverket står inte min adress där på mina sidor som den gjorde när jag var boende i Sverige.
Men möjligt banken har fel då det ända jag ser som sagt var mina uppgifter finns inte på min inloggning.

Vi kan heller inte göra adressändring på internet på skatteverket som man kan göra som boende i Sverige.
Verkar märkligt, offentliga måste de ju vara och speciellt för dig själv. Troligare är att det kan vara för få som har det så de inte vill ändra sin tjänst.

Då man är utskriven är man ju inte folkbokförd och möjligt att man dragit gränsen där för vad som är möjligt. Dock kommer dessa uppgifter till de myndigheter som vill ha dessa, då jag själv implementerat ett sånt gränssnitt till en myndighet. Däremot kommer jag inte ihåg om de skickar ut uppdateringar på den ... kan vara så att man bara få uppgift att man är utskriven och orsaken. Sen kan ju saker ha förändrats sen 2007 när jag jobbade med det och jag kan ju minnas fel (fast inte troligt ;) )

G

Golden

Gäst
"Janne " sa:

Helt rätt.
Inkassobolag andra myndig heter samt även privata pensions bolag, privat personer, får tadel av din adress.
Sista gången jag fick ett brev från en boupptecknings byrå, med den adress som jag uppgivet när jag skrivet ut mig.
Har ju fått ett antal brev med åren från olika ställen, så nog är det inga problem att få fram en adress om du skrivet ut dig,sen om du bor där eller inte är ju en annan femma.

Så offentlighets principen gäller även får personer boende i utlandet, med en adress.

A

Anonym

Gäst
Vad bra, då är ju det utrett då!! Alltså att man kan få reda på folks adress i utland via myndigheterna i Sverige.

Så för att återgå igen då till själva tråden, så behöver ni inte vara skraja att teckna Er på ambassadens lista ty den är sekretess-belagd, och ingen annan myndighet kommer åt den.

Vill man inte, eller vågar man inte, sätta upp sig på en lista hos ambassaden, så strunta i det bara, som tur är så drabbar det ju enbart den som är avog, och inte tredje part!!! Ibland är livet rättvist!!

A

anonymous

Gäst
Ok kan ju varit bortförklaring från bankens sida då för slippa krångla med att skicka bankdosa till mig för jag sa att dom kunde ju bekräfta min adress hos skattemyndigheten eftersom jag registrerat min adress där.

F

Farang53

Gäst
Dom får inte skicka bankdosan på posten utanför Sverige. Dom får skicka till DHL eller Ambassader och konsulat. Det gäller körkort, bankkort och Pass.

A

Anonym

Gäst
"Farang53 " sa:
Dom får inte skicka bankdosan på posten utanför Sverige. Dom får skicka till DHL eller Ambassader och konsulat. Det gäller körkort, bankkort och Pass.

Detta stämmer inte med NORDEA. Min dosa kom så fint hit till mig.Jag har registrerat min utlands-adress hos NORDEA.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kycklingen När man är fast boende i Thailand lagar man maten eller.... Allmänt thailandforum 5
Ziplock Söker Barnkanalen - fast på thai Allmänt thailandforum 3
Isan Lover Polis påkörd, klamrade sig fast på motorhuven i 2 km. Thailändska Nyheter 20
Micke.T 12 ungdomar fast i grotta i norra Thailand Thailändska Nyheter 409
Lara Croft Svenska turister fast i Turkmenistan Thailändska Nyheter 16
Grannen Olsson Nytt nödnummer i Thailand fast det verkar inte fungera riktigt ännu Allmänt thailandforum 0
Långeman Iranier fast i Chon Buri för passförfalskning Allmänt thailandforum 0
andrejsdenruskige Detta gjorde mig först skitförbannad, fast sedan blev jag glad. Ordet är fritt 50
A Varning - trafikljuset har fast rött sken för husk.. Allmänt thailandforum 1
Isan Lover En artikel om ännu en Svensk kändis med boende i Hua Hin. Hua Hin och Cha-Am forum 2
kurant Billigt boende i Sverige. Övriga världen 33
Isan Lover Tips om strandnära boende i Krabi området. Thailändskt reseforum 8
S registrering av boende till immigration i thailand Uppehållstillstånd och visum mm 92
A Lite från vårat boende i Sverige vore kul .samt vad vi gör här under sommaren Ordet är fritt 39
Grannen Olsson Fixa boende i Jomtien (eller alternativ) 3 veckor i November Allmänt thailandforum 22
A Valsedlar per post till boende i Thailand Ordet är fritt 3
T Billigast boende Koh lanta? Thailändskt reseforum 14
MartinAndersson Söker tips på boende i Bangkok(on nut) Bangkok forum 6
K Boende vid Plantage = ohälsosamt ? Allmänt thailandforum 6
A Pensions/inkomstnivå - boende i Thailand Allmänt thailandforum 125
A Tyst ifrån de 10-15.000 boende i Thailand Allmänt thailandforum 20
G Söker tips och råd om lugnt boende på Phuket Phuket forum 2
Långeman Skriva under sjukvårdsförsäkring för boende i TH. Allmänt thailandforum 2
Grannen Olsson Förstagångsbesökare i Pattaya och Jomtien, söker tips på boende mm Pattaya forum 36
A Varför man inte ska köpa boende i Thailand Allmänt thailandforum 57
A Försäkring för långtids boende i Thailand! Uppehållstillstånd och visum mm 16
A Boende i Sverige men vet allt om Thailand Ordet är fritt 41
B Tips på boende Hua Hin Hua Hin och Cha-Am forum 11
B Vem äger ditt boende? Ordet är fritt 21
A Boende i Chon Buri Pattaya forum 2
K Svensk pension och pensionsregler för boende i Thailand Uppehållstillstånd och visum mm 78
J Boende nära MBK Thailändskt reseforum 9
R SV: Rolf - 6-8 månaders boende om året i thailand - hur då??? Uppehållstillstånd och visum mm 15
J Boende i Phetchabun Thailändskt reseforum 5
I boende Koh Lanta Thailändskt reseforum 4
T Boende i Koh Lanta Thailändskt reseforum 9
K Boende i Phuket samt Krabi Phuket forum 2
A Tips på bra boende på Koh Samui, Koh Pha Ngan och Koh Tao Koh Samui, Koh Phangan och Koh Tao forum 9
I boende i Krabi Krabi forum 1
A Boende på Koh Chang Thailändskt reseforum 2
janptr Boende i Hua Hin Hua Hin och Cha-Am forum 13
apknug Thailand i vinter på vanligt Turist Visum (TR) Uppehållstillstånd och visum mm 0
Isan Lover Tysk turist nästan dödad på Phuket. Phuket forum 18
Isan Lover Försäljare hotade skjuta Kinesiska turist som inte ville köpa hans väskor. Pattaya forum 4
Isan Lover Polis i Pattaya sparkad efter utpressning mot turist. Thailändska Nyheter 69
P Turistvisum. Hur man kan maxa vistelsen i Thailand som turist? Uppehållstillstånd och visum mm 60
G Hoppas det är slut nu på turist trådarna Allmänt thailandforum 9
B Svensk turist räddad i Pattaya Thailändska Nyheter 5
Grannen Olsson Så blir du en djurvänligare turist Allmänt thailandforum 16
Lara Croft Phuket: Svensk turist död i motorcykelolycka Thailändska Nyheter 21

Liknande trådar

Topp