Fasta

Mr.Jo

Forumveteran
Letade efter något om detta ämnet men det närmaste på sajten jag kom var ett inlägg om fasta muskler.
Nej detta handlar om mat, alltså att äta eller ännu hellre att låta bli.
Undrar om ni har erfarenheter om detta, skulle vara rätt skönt att höra.
Att jag började skriva beror på att fick så mycket tid över för behöver inte laga eller äta mat just nu.
Vet inte hur länge jag skall fasta denna gången för är inne på tredje dagen och vill helst hålla på minst fem dagar. Detta på grund av tidigare erfarenheter att på fjärde fastedagen börjar det hända saker i kroppen på riktigt.
Det längsta jag har hållit på är 14 dagar och avslutade då på grund att började längta efter mat helt enkelt.
Samma nu vet inte hur länge men så länge det känns bekvämt helt enkelt.
Det finns många fördelar med fasta, ni kan slå upp och Googla helt enkelt om intresse finns.
Jag har aldrig märkt några negativa saker utan bara positiva.
När jag testade detta för första gången vid 25 års ålder så kommer jag ihåg att fick huvudvärk i början som gick dock över med lite mera vatten. Idag inga problem är inte ens hungrig på första dagen. Kroppen lär sig tydligen.
Jag kör den hårda varianten med bara vatten och fuskar förstås med lite svart kaffe ibland för det är gott.
Vill också säga att döm inte ut detta om ni inte har gjort ett seriöst försök. :cool:
Kan berätta att i mitt vanliga liv lever jag efter i någon form av periodisk fasta i stort sett hela tiden för äter för det mesta inte efter klockan 18 och oftast igen på 8 till 9 tiden på morgonern ibland senare.
Har märkt att min mage tarmar fungerar mycket bättre när jag gör så. Är ändoc inte religiöst lagd utan jag gör detta enbart välbefinnandets skull.
Min livsfilosofi går ut på att sköta sin hälsa och för övrigt ta ut svängarna lite mera bara det sker mera oregelbundet.
Fest och god mat tillhör livet och det gäller att hålla kroppen i trimm för att orka.
En del säger att man måste äta regelbundet och ofta eller att man skall inte hoppa över en frukost men jag säger att det är bara skitsnack. :eek:
Eller vad tycker ni? :D

Senast ändrad:
Du har helt rätt, frukost är för veklingar med baksmälla, ju längre man håller "nattfastan" desto mer läkehormon hinner kroppen producera innan den på nytt blir upptagen av att smälta mat. Det är under sömnen (fastan) vi återhämtar oss. Människan är en av jordens mest svältanpassade djur, jag vet inget annat däggdjur som tål svält som vi. Ja, inget annat varmblodigt djur över huvud taget, faktiskt. Jag har inte ätit en frukost på femtio år!

Du har helt rätt, frukost är för veklingar med baksmälla, ju längre man håller "nattfastan" desto mer läkehormon hinner kroppen producera innan den på nytt blir upptagen av att smälta mat. Det är under sömnen (fastan) vi återhämtar oss. Människan är en av jordens mest svältanpassade djur, jag vet inget annat däggdjur som tål svält som vi. Ja, inget annat varmblodigt djur över huvud taget, faktiskt. Jag har inte ätit en frukost på femtio år!
Brunbjörnen är väl varmblodig? den fastar ju halva året ;-)

Intressant för har samm erfarenhet. Kommer inte riktigt ihåg när jag slutade kvällsätandet men det är många år sedan.
När jag ar yngre hade jag ofta problem med magen, idag funkar det klockrent.

Frukosten är dagens viktigaste måltid. Det behöver man inte vara raketforskare för att begripa.

Frukosten är dagens viktigaste måltid. Det behöver man inte vara raketforskare för att begripa.
Allt matssnack landar ofta på detaljer vilket är synd för tror att de flesta vill samma sak att man mår bättre.
När man äter är en sådan detalj, det bör man kunna känna själv vilket är bäst.
Kvaliteten av det man stoppar i sig är nog viktigare.

Själv tror jag att människan är så pass anpassningsbar, så med eller utan frukost är nog mest individuellt.
Själv behöver jag ingen frukost och klarar mig fint utan.
Dock så har damen börjat tvinga i mig frukost, så då kör jag på det. Tidigare var det kaffe som gällde som frukost och första måltiden var en sen lunch.

Hej

Själv kör jag 5-2 metoden sedan den 1 mars, väger 7-8 kg mindre än i november, har en vilopuls på 53 mot 60 innan jag började fasta två dagar i veckan, blir piggare, får bättre mage och mår bra av detta.

Äter i princip inte alls på måndag och tisdag, bara kaffe och vatten, känner jag mig riktigt sugen på något blir det ett äpple eller en apelsin efter jobbet, men absolut inte mer.

Mvh isan lover

Hej

Själv kör jag 5-2 metoden sedan den 1 mars, väger 7-8 kg mindre än i november, har en vilopuls på 53 mot 60 innan jag började fasta två dagar i veckan, blir piggare, får bättre mage och mår bra av detta.

Äter i princip inte alls på måndag och tisdag, bara kaffe och vatten, känner jag mig riktigt sugen på något blir det ett äpple eller en apelsin efter jobbet, men absolut inte mer.

Mvh isan lover
Passar för dig med andra ord, har testat även 5 2 någon gång fast gillar hålla på längre.
Fyra dagar minst men gör inte detta mera än ett par gånger om året.
Jag behöver egentligen inte gå ner i vikt utan är ute efter andra hälsoeffekter.
Det där med pulsen var ju en höjdare, har du börjat träna också eller räckte viktnedgången?
Det som är häftigt med längre fasta är vad som händer i kroppen, fast även de kortare formerna har så många hälsofördelar så det är värt att testa ifall man annars är frisk.

Själv tror jag att människan är så pass anpassningsbar, så med eller utan frukost är nog mest individuellt.
Själv behöver jag ingen frukost och klarar mig fint utan.
Dock så har damen börjat tvinga i mig frukost, så då kör jag på det. Tidigare var det kaffe som gällde som frukost och första måltiden var en sen lunch.
Verkar stämma bra, det viktiga är att man får i sig det man behöver under dagen.
När jag var liten fick man aldrig småäta mellan måltiderna som då var tre under dagen.
Idag knaprar folk i sig något mest hela tiden, det kanske syns också. :rolleyes:
Kroppen lär sig våra vanor. Rätt praktiskt också om man inte hela tiden är hungrig, kan sova lite längre på morgonen eller slipper ta med sig matlåda till jobbet.
Det är inte riktigt bra att tvinga folk att äta inte ens barn för det blir ingen jättetrevlig upplevelse.
Här hos grannen springer mamma efter ungen med matsked och skål, det ser inte riktigt riktigt ut :D

Passar för dig med andra ord, har testat även 5 2 någon gång fast gillar hålla på längre.
Fyra dagar minst men gör inte detta mera än ett par gånger om året.
Jag behöver egentligen inte gå ner i vikt utan är ute efter andra hälsoeffekter.
Det där med pulsen var ju en höjdare, har du börjat träna också eller räckte viktnedgången?
Det som är häftigt med längre fasta är vad som händer i kroppen, fast även de kortare formerna har så många hälsofördelar så det är värt att testa ifall man annars är frisk.

Hej

Har kört 5-2 för 5-6 år sedan, resultatet blev det samma då också, pulsen sjönk , kolesterolet sjönk o.s.v, detta då helt utan träning, men jag jobbar ju i.o.f.s ganska fysiskt.

Men den här gången tränar jag också faktiskt lite, kör ju fotbollsträning 1.5 timme med 10 års laget varje vecka, gör många övningar tillsammans med dom, har börjat springa lite med pojken, vi ska vara med i ett lopp längre fram i sommar, vi ska springa tillsammans.

Mvh isan lover

Tillbaka
Topp