FD: Visarun, Kambodja... Ett nödvändigt ont!

 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
R

Rolf

Gäst
Citat från Lego:::
javisst härligt men fullständigt onödigt jobb!! Jo-Be älskar att komma ut på dessa "turer" ifrån hemmet, så det är mer terapi för honom. Men inget att ta efter, det finns mycket bättre sätt att lösa det på, eller hur Jo-Be???

Jag har väntat på en förklaring från dej Lego!!!

Vi tar ett exempel Mej själv en gubbe på 63 gift med en svenska har hus i Thailand.
Behöver då alltså ett visa som gäller i vilket fall som helst i 8-9 månader.

Börjar fundera på hur man gör som bäst, verkar finnas så många olika vägar att gå, Med bankkonton inkomster och fan vet vad?
 
Tack Lego ska låta detta sjunka in, det är så mycket regler och hur man bäst kan göra. Så med mitt huvud så tar det lite tid ;)
 
Om jag fattat rätt så köper frugan och jag varsitt NON IMMIGRANT O VISA hemma i Svedala.
När dom 3 månaderna börjar ta slut så letar man rätt på ett immigration-kontor och ber att få ett UPPEHÅLLSTILLSTÅND BASERAT PÅ RETIREMENT.
Behöver man då inte ha en massa pengar på bank eller?
Räcker det med det med inkomst? Var för sej eller tillsammans?
 
"Rolf " sa:
Om jag fattat rätt så köper frugan och jag varsitt NON IMMIGRANT O VISA hemma i Svedala.
När dom 3 månaderna börjar ta slut så letar man rätt på ett immigration-kontor och ber att få ett UPPEHÅLLSTILLSTÅND BASERAT PÅ RETIREMENT.
Behöver man då inte ha en massa pengar på bank eller?
Räcker det med det med inkomst? Var för sej eller tillsammans?

Med risk för att jag har missuppfattat så tror jag att det är så här:

För att få Retirement visa så måste man ha 800000 Bht på konto eller 65000 Bth i brutto inkomst per månad eller en kombination av de två föregående alternativen.
T.ex 400000 Bath på konto och 33334 Bht i brutto månadsinkomst.

Detta gäller per person som inte är Thailändsk medborgare.

I dag är
65000 Bht ungefär 13490 SEK.
800000 Bht ungefär 166041 SEK.
 
"Per Olav " sa:
Med risk för att jag har missuppfattat så tror jag att det är så här:

För att få Retirement visa så måste man ha 800000 Bht på konto eller 65000 Bth i brutto inkomst per månad eller en kombination av de två föregående alternativen.
T.ex 400000 Bath på konto och 33334 Bht i brutto månadsinkomst.

Detta gäller per person som inte är Thailändsk medborgare.

I dag är
65000 Bht ungefär 13490 SEK.
800000 Bht ungefär 166041 SEK.
Tack P-O nä du har inte missuppfattat, men kan det stämma att man ska ha den summan per person det verkar ju inte klokt. 27 000Svkr på ett par hur fan ska man kunna bränna det. Om man redan har bostad?
 
Men vad bra, hoppas att detta nu håller i sej tills det är dags för oss. Men det lär väl knappast bli värre än det är.
Med denna bakgrund är ju den ekonomiska biten inte så orimlig.
Tack Lego
 
"legolas " sa:
hejsan Rolf!! Här kommer ytterligare ett svar som jag fick in i ämnet...

Hello legolas,

Only one person has to be 50+ and meet the financial requirements. The other spouse can get an extension of stay from immigration as a dependent, for which proof of marriage is enough. Being a dependent means that the permission to stay is tied to that of the spouse on retirement.

If his permisison to stay ends, so does that of his dependent. For instance if that person for example leaves Thailand without a re-entry permit, the spouse will have to leave as well.

Good luck,
OK jag fattar. Men det är ju bra om man håller sams livet ut.
 
Hur tusan pallar ni - stanna på samma plats vecka efter vecka. Jag får spader efter två nätter i Bangkok. Dom här s.k. turistparadisen finns inte ens på kartan i mitt liv. Just nu så klättrar jag runt i hotellrummet i Beijing efter 30 timmar. Lappsjuk så inibomben.
 
"Hansui " sa:
Hur tusan pallar ni - stanna på samma plats vecka efter vecka. Jag får spader efter två nätter i Bangkok. Dom här s.k. turistparadisen finns inte ens på kartan i mitt liv. Just nu så klättrar jag runt i hotellrummet i Beijing efter 30 timmar. Lappsjuk så inibomben.
Fan gör du inne då gå ut och kläm en bärs vet jag ;)
 
Jag har ett retirement visa och för att få det behövdes ett intyg från svenska ambassaden på min inkomst.

Gunnarg
 
Räcker det inte med 800000 baht eller 400000 baht på ett thai bankkonto om man är är gift med en thailändska. Varför blanda in rednecks?
 
Jaha du Legolas, jag är äldre än du, mitt namn är egentligen Lao Hanzi, dvs gamle Hanzi. Jobbar inom den kinesiska kraftverksindustrin. Thailändskan har hängt med mig över halva Asien. Just nu sitter hon hemma i Shanghai och gnyr. Jag kommer att stupa på min post så retirement visa är inte aktuell för min del. Jag var förresten i Chiyaphum för sex veckor och köpte el.grejer. Inte fan såg jag nån låghalt svart häst på cykel.
 
"Hansui " sa:
Räcker det inte med 800000 baht eller 400000 baht på ett thai bankkonto om man är är gift med en thailändska. Varför blanda in rednecks?
Vem har gjort det. Jag fattar inte vad du menar ???
 
Jamen öppna ett bankkonto i nån Thaibank och skyffla in 800000 baht, så enkelt är det.
 
"Hansui " sa:
Jamen öppna ett bankkonto i nån Thaibank och skyffla in 800000 baht, så enkelt är det.
Jo så långt är jag också med. Ville kolla om det fanns några varianter. Och det gör det tydligen
 
Har varit till Svenska konsulatet i Chiang Mai Mae Rim och hämtat ett levnads intyg (20 bath) då jag fått krav på det och jag har bara bott här i 5 månader.
Dom hjälper där med:
registrering i husboken 600 bath
Thailänsk körkort ? bath
registrering bil, motorcykel ? bath
och annat som jag inte kommer i håg men det fanns pris på dessa tjänster men minnet är kort.
Snabbt och enkelt ingen kö, det kom en efter mig när jag var klar.
Engelsktalande 2 trevliga unga damer, Thai.
Frågade inte om de talade svenska.
 
det e denna bok dom pratar om för er som inte vet

RIMG0972.jpg
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
 

Liknande trådar

B
Svar
0
Visningar
923
BigBang
B
A
Svar
2
Visningar
1 K
Anonymius
A
 
Tillbaka
Topp