Fickpengar?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
S

shatto

Gäst
Hej på er!
Är helt ny här i forumet men väldigt nyfiken på Thailand. Ska åka till Phuket två veckor över julen och jag undrar hur mycket fickpengar man behöver. Vi är två vuxna och två barn (6 och 15 år) som har tänkt äta gott, shoppa lite, och göra lite utflykter på egen hand. Jag undrar om vi klarar oss med 15 000 kronor utan att behöva snåla på pengarna, vet inte men det kanske är på tok för lite fickpengar???

Tacksam för svar/ shatto

Beror på, men 1000 kr per dag borde räcka, beror på hur mycket ni vill hinna med på 2 veckor och hur mycket man handlar och vad man handlar. Sen beror det också på om man äter thaimat eller bara falangmat.

Antar att ni kommer att vara i Kata eller Karon då ni är en barnfamilj och då borde det räcka med 15000 kr

Dock så är det alltid bättre att ha en liten buffert så man inte står där dom sista dagarna och måste räkna örena/bath'en.

Själv så brukar jag räkna med 1000 kr per dag och person, då är vi 2 vuxna och vi snålar inte för fem öre på semestern, dock så brukar vi ha en hel del pengar kvar som vi stoppar in på bankkontot nere i Thailand sista dagen.

hej!

har ni halvpension? är ni förtjusta i thaimat? det finns svensk mat eller västeländsk mat men den är klart dyrare. vi har ätit på en mkt bra svensk restaurang i kata och då kan du få betala upp till 500 bth för en middag per person.
ska ni bo centralt? gillar ni att ta en promenad? att åka taxi eller tuktuk har blivit mkt dyrare i phuket än tidigare och det gäller att pruta.
jag har aldrig varit i thailand över julen men det är ju peak season - absoluta högsäsongen så jag kan tänka mig att allt blir klart dyrare.

man kan leva jättebilligt i thailand men det kan också kosta. det är du själv som sätter gränserna.
ska ni hyra vespa? vi brukar betala mellan 100-200 bth i phuket för en vespa. det är fantastiskt kul och du kan se dig om mkt billigare än annars och ställen som du säkert inte kommit till annars men det är stark trafik och du måste vara mkt försiktig i trafiken och ha ögon åt alla håll.

skickar ett par länkar där du kan bilda dig en uppfattning

http://www.karonbeach.se/
http://www.kata.se/
http://www.phuket.com/island/beaches_patong.htm

det finns ofta andra sätt än färdiga utflykter som dessutom är mkt billigare.
hör gärna av dig igen.

jag ska fundera lite på vad vi brukar göra slut på..

marianne

Hej igen, Nej vi har inte halvpension men vi tänkte kanske boka frukost på hotellet trots att den kostar 820 kronor per person i 14 dagar, bara för att det är så bekvämt, eller är det dumt? Vi älskar thai mat och ska bo på Vings Resort på Bang Tao Beach. Förmodligen blir det mycket taxiresor. Om vi tar med oss 15000 kronor och har en reserv på 10000 kr. så ska det väl ändå vara hur lungt som helst eller hur?

Tack för hjälpen/ shatto :thumbsup:

Ok.
För runt 60 kr per person och dag får man en bra frukost ute, iof så beror det ju på vad man äter till frukost, brukar själv bara ta en kopp kaffe och någon macka till frukost på någon lokal restaurang.

Då lär det garanterat räcka för 14 dagar. Pratade med en polare på jobbet och han sa att dom gjorde av med runt 800-1000 kr per dag, då var dom 4 personer, 2 vuxna och 2 barn i 12 årsåldern.

hej!

jag tror att ni kommer att klara er hur bra som helst. läget där ni ska bo verkar vara toppen.
frukostarna som är på charter hotell brukar vara outstanding. vi svenskar är ju väldigt bortskämda med många olika sorters bröd, pålägg exotiska frukter
etc.
vi bor oftast inte på charter hotell men om och när vi bor på liknande hotell ja då njuter vi verkligen av frukosten.
Jag tycker annars att frukosten är den tråkigaste måltiden i thailand. är man ute i 3-4 veckor och får rostat bröd till frukost, stekt ägg o bacon och möjligtvis en liten bit kokt skinka (som inte faller mig i smaken) ingen ost, ja då blir jag lätt less efter ett tag.
nej, jag vill ha yoghurt, mörkt bröd, kanske knäckebröd (knäcket tar jag med hemifrån), salami, ost, cornflakes ibland, ja lite variation.
vi gör olika på olika resor. reser vi till koh samui ex. ja, då äter vi oftast egna frukostar och vi har egna muggar, vattenkokare etc. som vi har hos thailändska kompisar. då åker min man på morgonen till bageriet och köper olika goda frallor och sen köper vi pålägg på seven eleven och sen hem och mumsar. när vi tröttnar på det så äter vi ute.
är vi på andra ställen i thailand så äter vi på resorten, ibland ute och ibland hemma.
har man väl fått i sig en härlig, stadig frukost så klarar man sig länge och en lunch ute på en thairestaurang är inte dyrt.
en thailändsk middag kan du få från 30-200 bth. det billigaste priset är inte bland turister.
om ni hyr vespor så är mitt tips att ni inte är ute och kör på kvällen. många thailändare och västerlänningar kör onyktra. jag skulle inte tro att det är så mycket trafik där ni ska bo som utefter de större beacherna.

hör gärna av er
här på forumet finns många tips att få

en frukost ute kan man få ifrån 100 bth -uppåt

marianne :nod:

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp