Film om Danska män med Thailändska fruar.

Isan Lover

Forumveteran
Hej

En artikel om den Danska filmen Heartbound som handlar om relationer mellan Danska män och deras Thailändska fruar, kvinnan bakom filmen heter Sommai Molbaek som är 65 år, hon har själv parat ihop ett 40 tal par, i Danmark finns det över 900 gifta Thsiländskor.

Men allt är inte ”Sabai Sabai” säger hon.

‘IT’S NOT ALL SABAI SABAI,’ MATCHMAKER OF THAI WOMEN AND DANISH MEN SAYS
By Asaree Thaitrakulpanich, Staff Reporter
-
November 28, 2019 6:43 pm

A still of Sommai Molbaek from “Heartbound.” Image: Magic Hour Films

A still of Sommai Molbaek from “Heartbound.” Image: Magic Hour Films
lg.php

BANGKOK — Kae shyly sits across from Kjels at his house in rural Denmark, communicating only via an Thai-Danish dictionary. Saeng, with a twinkle in her eye, sets her sights on the Finnish men at her Pattaya bar.
Watching over them all is matchmaker Sommai, bickering with her husband of thirty years, Niels.
Sommai Molbaek, 65, is the protagonist of the Danish documentary “Heartbound,” (2018), which will screen at three indie cinemas across the country in December. Filmed over a decade by a group of anthropologists, the 90-minute film follows Korat native Sommai, the first Thai wife in the Danish district of Thy, and the Isaan women she matches up with the local men.
On Wednesday night, Sommai stood in front of a Bangkokian audience who had just watched a press screening of “Heartbound” at the House Samyan theater, at Samyan Mitrtown mall, fielding curious questions about mixed marriages and her journey from being a Pattaya sex worker to a matchmaker in rural Denmark.

“I want to say that calling us mia farang, rental wives, or looking down on us for having worked as pr*stitutes in the past, these words really cut into our hearts,” Sommai said. “I want Thai people to know that when we go there, it’s not all sabai sabai. We work hard and struggle with unfamiliar things, like the language, culture, weather, and food.”

Sommai, left, during a Q&A session on Nov. 27, 2019 at House Samyan theater.

Sommai, left, during a Q&A session on Nov. 27, 2019 at House Samyan theater.

Sommai was the first Thai wife in Thy, a rural district in Denmark when she moved there three decades ago. Through matchmaking her extended family and neighbors from Yok Kham village in rural Khon Kaen by placing newspaper ads, Sommai brought over and matchmade for more than 40 Thai women, who in turn brought in 200 more.

Mvh isan lover

Hej

Jag har för mig det men hittade den inte igen, men nu har ju filmen uppmärksammats igen, den har ju fått flera priser och nu senast var ju kvinnan bakom den i Thailand och höll föredrag om den.

Mvh isan lover
Föredraget som hon lämnade pga att folk såg ned på henne o hennes vänner. Bangkok är inte världens trevligaste ställe numer om man inte tillhör deras klass. Man ser ner på folk från provinserna som vaet tvungen att sälja sin kropp o själ för att försörja familjen. Du borde köra lite gamla filmer för dom istället så dom får se varifrån dom kommer

Föredraget som hon lämnade pga att folk såg ned på henne o hennes vänner. Bangkok är inte världens trevligaste ställe numer om man inte tillhör deras klass. Man ser ner på folk från provinserna som vaet tvungen att sälja sin kropp o själ för att försörja familjen. Du borde köra lite gamla filmer för dom istället så dom får se varifrån dom kommer
Härstammar väl från Kina, var ju inklipp från folkbokföring här för nåra veckor sen, var det inte 66% Thaikinseser folkbokförda i Bangkok?
Dom har nog inte mycket samhörighet med folket i provinserna.
Eller var det 30% nåt?
Var iallafall största folkgruppen i Bangkok.

Härstammar väl från Kina, var ju inklipp från folkbokföring här för nåra veckor sen, var det inte 66% Thaikinseser folkbokförda i Bangkok?
Dom har nog inte mycket samhörighet med folket i provinserna.
Eller var det 30% nåt?
Var iallafall största folkgruppen i Bangkok.

Hej

Själv tippar jag på att den högre siffran är korrekt, dom dominerar totalt i Bangkok och nästan alla större städer runt om i landet också för den delen, man ser ju kinesiska lyktor och tecken på nästan alla hus i städernas centrum.

Mvh isan lover

Hej

Själv tippar jag på att den högre siffran är korrekt, dom dominerar totalt i Bangkok och nästan alla större städer runt om i landet också för den delen, man ser ju kinesiska lyktor och tecken på nästan alla hus i städernas centrum.

Mvh isan lover
Eliten i Udon domineras av vietnames - kineser. De kom från Vietnam under kriget eftersom de tillhörde eliten även där och jagades ut eller dödades. Vet inte hur stor del som kom till Bkk under samma tid men troligtvis kom dom dit långt tidigare.
Jag bodde ju som sagt 2 år i Bkk och lärde inte känna en enda granne där. I pattaya tog det inte mer än ett par dagar för att lära känna alla närmsta grannarna.

Eliten i Udon domineras av vietnames - kineser. De kom från Vietnam under kriget eftersom de tillhörde eliten även där och jagades ut eller dödades. Vet inte hur stor del som kom till Bkk under samma tid men troligtvis kom dom dit långt tidigare.
Jag bodde ju som sagt 2 år i Bkk och lärde inte känna en enda granne där. I pattaya tog det inte mer än ett par dagar för att lära känna alla närmsta grannarna.
Hur hamnade dom ända uppe i Udon från Vietnam, är ju en bit?
I Chanthaburi har jag läst på en minnesskylt i själva staden att den består till stor del av vietnamesiska flyktingar, därför dem har den största populationen av kristna där, då det var kristna Vietnameser.
Men intressant att dom hamna ända uppe i Udon med.
Men vietnam-Tai som man kan kalla det då och thaikineser är väl 2 helt olika folkgrupper?
Thaikineserna kom ju hit för 200 år sen, och sägs utgöra 14% av Thailands befolkning och som sagt majoritet i Bangkok, Thai är minoritet i sin egen huvudstad..

Hur hamnade dom ända uppe i Udon från Vietnam, är ju en bit?
I Chanthaburi har jag läst på en minnesskylt i själva staden att den består till stor del av vietnamesiska flyktingar, därför dem har den största populationen av kristna där, då det var kristna Vietnameser.
Men intressant att dom hamna ända uppe i Udon med.
Men vietnam-Tai som man kan kalla det då och thaikineser är väl 2 helt olika folkgrupper?
Thaikineserna kom ju hit för 200 år sen, och sägs utgöra 14% av Thailands befolkning och som sagt majoritet i Bangkok, Thai är minoritet i sin egen huvudstad..
Jag skrev vietnam-kineser. Dom har 0% thai i sina gener. Dom ägde alla business uppe i Udon innan multinationella företag började ta över. Många livnär sig som lånehajar eller på svartlotto

Jag skrev vietnam-kineser. Dom har 0% thai i sina gener. Dom ägde alla business uppe i Udon innan multinationella företag började ta över. Många livnär sig som lånehajar eller på svartlotto
Thai-kineser har med 0% thai i sina gener, dom kallas ju så för dom bor här ;)
Men dom avlar sig mest med sina egna ;)
Men intressant att det fanns Vietnam-Kineser med, som någon skrev man lär sig något nytt på TS varje dag och jag gjorde just det, tack.

Liknande trådar

S
Svar
27
Visningar
3 K
anonymous
A
Z
Svar
1
Visningar