Finns det 2 olika nyår i Thailand?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonym

Gäst
Vore tacksam om någon kan reda ut detta för mig. Hur fungerar det rent tekniskt och vilken tideräkning är den officiella? Infaller båda nyåren den 31:e december/1 Januari?

nyår i Thailand

Skall försöka reda ut begreppen.Juat nu är det år 2548 och det blir 2549 samtidigt med vårat nyår.Man använder ovanstående årtal på alla officiella papper i Thailand med undantag för dokument som skall användas utanför landet.Sedan firar man det egna nyåret Songkran i början på april som är årets största fest,men årtalet byts alltså inte då.Sedan finns ytterligare ett nyår som firas högtidligt och det är det kinesiska nyåret som infaller i februari.Inte heller då byts något årtal.
Det kan hända att jag missat någon detalj här men i det stora hela är det såhär.
Gott nytt år förresten och länge leve kungen !

Det stämmer bra det Lee säger. Thailand ligger 543 år före oss i sin tideräkning.
Deras traditionella nyår, Songkran, firas 13-15 april varje år. Förr bestämdes det exakta datumet med astronomiska observationer, som många andra asiatiska länder, men nu är firandet fastställt till 13-15 april.
Från och med 1940 så byts själva årtalet i och med 1 januari.

Man ska inte blanda ihop Songkran med det kinesiska nyåret, många tror att det är samma. Det kinesiska nyåret bestäms fortfarande med astronomi, den andra nymånen efter vintersolståndet, och infaller därför olika varje år. I år, 2005, så inföll det den 9 februari. Nästa år är det den 29 januari.

// G

Bra

Jag är imponerad över all kunskap som finns samlad här. Jag tror jag förstår saken nu. Tack ska ni ha pojkar!

Jag har en följdfråga och den kanske ni går bet på?
Vad hände år 0 dvs för 2550 år den? eller började man räkna från 1, nä? Man måste väl börja från 0. Varför började man räkna tiden just då?

Bit på den ett tag ni! :D

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

N
Svar
12
Visningar
1 K
A
A
Svar