Flyg och övriga transporter i Coronatider

 
Ett fåtal flyg finns ju men det är inte lätt för en thaitjej med barn att klara sig själv med flygbyten, särskilt då om engelskan är knackig gränsande till obefintlig. Jag kan förstå om den stackars damen blir nervös inför en sådan resa.
Ibland har jag blivit överraskad över hur långt man kommer med tecken. Hopas att det är väl tilltagna tider för bytena. Det behövs extra tid för att tolka gesterna.
Hennes största problem ligger nog på psykologiska planet.
 
Efter att ha läst era kommentarer så borde det säkraste sättet för henne bli att mellanlanda i ett EU land och därefter ARN. Tack för era svar :wai:
 
Hej

Lite hopp för dom falanger som är åtskilda ifrån sina familjer i Thailand.

CORONAVIRUS (COVID-19)
Hope for overseas foreigners separated from families in Thailand

Published
1 hour ago 28-05-2020
By Maya Taylor
Hope for overseas foreigners separated from families in Thailand | The Thaiger



Mvh isan lover
 
Hej

Lite hopp för dom falanger som är åtskilda ifrån sina familjer i Thailand.

CORONAVIRUS (COVID-19)
Hope for overseas foreigners separated from families in Thailand

Published
1 hour ago 28-05-2020
By Maya Taylor
Hope for overseas foreigners separated from families in Thailand | The Thaiger



Mvh isan lover
Läste inget nytt i den artikeln som gav nåt speciellt hopp?
Ett tips kan vara att läsa artikeln inte bara rubriken ;)
Nä det är nog bara att anpassa sig efter situationen, själv skall jag njuta av Svensk sommar så får vi se till hösten.
Inget att gräva ner sig för, situationen är som den är, får vara glad att dom har hälsan där hemma.
Gnälla lite på forum går dock ann men kan fortsätta leva livet ändå ;)
Men håll gnället i forumsvärlden, gå inte runt och gnäll irl ;)
 
Från foreign affairs.
Som sagt blir nog inget innan sent ut på hösten.

 
Jag har precis fått ett nytt mail från Thai Airways där de konfirmerar att de ska återbetala biljetterna men att det kommer ta lång tid.
Positivt med detta efter senaste nyheterna.
 
Läste inget nytt i den artikeln som gav nåt speciellt hopp?
Ett tips kan vara att läsa artikeln inte bara rubriken ;)
Nä det är nog bara att anpassa sig efter situationen, själv skall jag njuta av Svensk sommar så får vi se till hösten.
Inget att gräva ner sig för, situationen är som den är, får vara glad att dom har hälsan där hemma.
Gnälla lite på forum går dock ann men kan fortsätta leva livet ändå ;)
Men håll gnället i forumsvärlden, gå inte runt och gnäll irl ;)

Hej

För övriga läsare var det förhoppningsvis lite nyheter, tänker då ex.vis på att Natapanu Nopakun ifrån ”Foreign Ministry’s Information Department” informerade om att man avsåg att tillåta utlänningar som har sina boenden och familjer iThailand att återvända, dom sägs stå på tur när dom Thailändska medborgarna utomlands har tagits hem.
Sen tycker jag att regering och myndigheter gjorde ett fint uttalande till dom utlänningar som har strandats utomlands
”We appreciate the sacrifices and regret the inconvenience caused”.

Mvh Isan lover
 
Hej

För övriga läsare var det förhoppningsvis lite nyheter, tänker då ex.vis på att Natapanu Nopakun ifrån ”Foreign Ministry’s Information Department” informerade om att man avsåg att tillåta utlänningar som har sina boenden och familjer iThailand att återvända, dom sägs stå på tur när dom Thailändska medborgarna utomlands har tagits hem.
Sen tycker jag att regering och myndigheter gjorde ett fint uttalande till dom utlänningar som har strandats utomlands
”We appreciate the sacrifices and regret the inconvenience caused”.

Mvh Isan lover
Det låter bra, jag är skriven och har familj i Issan så då är jag välkommen, mycket lämpligt med en Tabien Ban då kan jag tänka , jo jag tycker jag med att det var en fin text, Thairegeringen visar betydligt större respekt och vördnad för sitt folk samt deras familjer än vad Svenska regeringen gör mot sina medborgare ;)
 
Hej

För övriga läsare var det förhoppningsvis lite nyheter, tänker då ex.vis på att Natapanu Nopakun ifrån ”Foreign Ministry’s Information Department” informerade om att man avsåg att tillåta utlänningar som har sina boenden och familjer iThailand att återvända, dom sägs stå på tur när dom Thailändska medborgarna utomlands har tagits hem.
Sen tycker jag att regering och myndigheter gjorde ett fint uttalande till dom utlänningar som har strandats utomlands
”We appreciate the sacrifices and regret the inconvenience caused”.

Mvh Isan lover
Nja det stod att efter Thailändarna kommit hem så var det utlänningar med WP i Thailand och permanent uppehållstillstånd.
Oss utlänningar som bor där nere som pensionister, familjeskäl etc fanns det ingen plan för mer än att dom skulle man se på efter utlänningar med WP i Thailand och permanent uppehållstillstånd.
 
jag vet inte om och varför hon blev hemskickad , men Sverige är inte stängt, det kommer ju flyg varje dag från Addis Abbeba , Doha mfl , flyger de tomt då , eller är det regeringen som sysslar med smyg invandring i skydd av pandemin, så djäkla många kvorflyktingar kan det ju inte vara, och de flygs ju inte reguljärt utan med chartrade plan, men det är ju lite luddigt dessutom ,"personer med uppehållstillstånd eller uppehållsrätt i Sverige eller EES*, som ska återvända hem" Men kanske då bättre att flyga till Tysklnad och sen hit med annan transport, kan hålla med dig, men stängt är det defakto inte ioch med att flera typer av resenärer kan accepteras . och det är vad min kontakt på gränspolisen sade till mig , hade hon bott här tidigare så hade hon med sitt UT kommit in

Har inte sagt att jag inte tror på dig , jag skrev att jag inte visste varför hon blev hemskickad igen , läs gärna vad jag skrev en gång till ;)
var ju ganska många undantag och då är Sverige absolut inte stängt, utan vissa restriktioner gäller

Utomeuropeiska medborgare som inte bor i Sverige stoppas om de inte har ett trängande familjeskäl, t.ex. begravning.
Frugan, med schengenvisa, multiple entry kommer inte in så länge inreseförbudet gäller.
Har själv frågat NOA som är de som upprätthåller detta.

Hej,

Den nya förordningen är giltig till och med den 17 april. Förutsatt att förordningen inte förlängs kommer din fru att kunna resa till Sverige i juni med sin visering.

Planerar ni att resa under förordningens giltighetstid kommer din fru behöva visa att det föreligger trängande familjeskäl för att hon ska undantas från inreseförbudet. Polisens principiella uppfattning av vad som utgör trängande familjeskäl är att det krävs att din frus närvaro i Sverige är absolut nödvändig p.g.a. en akut situation, sjukdom eller olycksfall i familjen. Det kan röra sig om exempelvis närvaro vid förlossning, begravning eller palliativ vård. Det är upp till din fru att visa att det föreligger trängande familjeskäl och själva bedömningen görs vid gränskontrollen i Sverige.


Med vänlig hälsning,

Sigrid Hasselberg
Handläggare
Nationella operativa avdelningen

Gränspolissektionen


Telefon till polisen: 114 14

1590685802366.png


/ SatanG
 
Senast ändrad:
Nja det stod att efter Thailändarna kommit hem så var det utlänningar med WP i Thailand och permanent uppehållstillstånd.
Oss utlänningar som bor där nere som pensionister, familjeskäl etc fanns det ingen plan för mer än att dom skulle man se på efter utlänningar med WP i Thailand och permanent uppehållstillstånd.

Läste för någon dag sedan att det skulle börja öppnas upp 1 Juli och ske stegvis. Det var fem steg uppsatta och inget steg innehöll faranger som skulle hem till sina familjer. Först på tur stod thailändare vilket kommer ta tid, var ca 10k som väntade och kapaciteten att ta emot var på 200/dag.
Sedan var det dags för faranger enligt den stegvisa listan.

/ SatanG
 
Utomeuropeiska medborgare som inte bor i Sverige stoppas om de inte har ett trängande familjeskäl, t.ex. begravning.
Frugan, med schengenvisa, multiple entry kommer inte in så länge inreseförbudet gäller.
Har själv frågat NOA som är de som beslutar och upprätthåller detta.

Hej,



Den nya förordningen är giltig till och med den 17 april. Förutsatt att förordningen inte förlängs kommer din fru att kunna resa till Sverige i juni med sin visering.

Planerar ni att resa under förordningens giltighetstid kommer din fru behöva visa att det föreligger trängande familjeskäl för att hon ska undantas från inreseförbudet. Polisens principiella uppfattning av vad som utgör trängande familjeskäl är att det krävs att din frus närvaro i Sverige är absolut nödvändig p.g.a. en akut situation, sjukdom eller olycksfall i familjen. Det kan röra sig om exempelvis närvaro vid förlossning, begravning eller palliativ vård. Det är upp till din fru att visa att det föreligger trängande familjeskäl och själva bedömningen görs vid gränskontrollen i Sverige.


Med vänlig hälsning,

Sigrid Hasselberg
Handläggare
Nationella operativa avdelningen

Gränspolissektionen


Telefon till polisen: 114 14

1590685802366.png


/ SatanG
Ja ungefär samma skrev immigration på ambassaden till mig.

Sveriges regering har meddelat ett tillfälligt förbud mot icke nödvändiga resor till Sverige införs.



Inreseförbudet gäller för alla utländska medborgare som försöker resa in i Sverige från ett land som inte ingår i EES samt Schweiz. Undantag ska däremot göras för bland annat personer med uppehållstillstånd eller uppehållsrätt i Sverige samt personer som är medborgare i en annan EES-stat eller som är familjemedlemmar till en sådan person, som behöver resa in i landet för att kunna återvända till sina hem. Även utlänningar som har särskilt angelägna behov eller som ska utföra nödvändiga funktioner i Sverige kan undantas, det kan t.ex. handla om hälso- och sjukvårdspersonal, personer som arbetar med transport av varor och personer med trängande familjeskäl.
 
Läste för någon dag sedan att det skulle börja öppnas upp 1 Juli och ske stegvis. Det var fem steg uppsatta och inget steg innehöll faranger som skulle hem till sina familjer. Först på tur stod thailändare vilket kommer ta tid, var ca 10k som väntade och kapaciteten att ta emot var på 200/dag.
Sedan var det dags för faranger enligt den stegvisa listan.

/ SatanG
Tur man inte har bråttom då , november passar oss bra
 
Läste för någon dag sedan att det skulle börja öppnas upp 1 Juli och ske stegvis. Det var fem steg uppsatta och inget steg innehöll faranger som skulle hem till sina familjer. Först på tur stod thailändare vilket kommer ta tid, var ca 10k som väntade och kapaciteten att ta emot var på 200/dag.
Sedan var det dags för faranger enligt den stegvisa listan.

/ SatanG
Idag har regeringen gått ut med att Thailand öppnar upp fullt igen 1 Juli.
Gäller även inernationellt resande.

These include interprovincial and international travel, as well as the end of emergency decree and curfew.

 
Nja det stod att efter Thailändarna kommit hem så var det utlänningar med WP i Thailand och permanent uppehållstillstånd.
Oss utlänningar som bor där nere som pensionister, familjeskäl etc fanns det ingen plan för mer än att dom skulle man se på efter utlänningar med WP i Thailand och permanent uppehållstillstånd.

Hej

Nja skulle jag också vilja säga när jag läser detta.

Nu är vår hemtagning av Thailändska medborgare utomlands nästan slutförd, när detta är gjort kan vi också ta oss an dom utlänningar som är strandsatta utanför Thailand, men till en början kommer detta endast att göras möjligt för innehavare av arbetstillstånd eller personer med permanent uppehållstillstånd att komma in i landet, enligt en rapport i Nation Thailand.

Jag tolkar det som att man börjar med dom utlänningar som har arbetstillstånd och permanent uppehållstillstånd, men att övriga med familj, bostad och liknande i Thailand står näst på tur, så en liten ljusning måste man väl ändå se det som.

Mvh isan lover
 
Hej

Nja skulle jag också vilja säga när jag läser detta.

Nu är vår hemtagning av Thailändska medborgare utomlands nästan slutförd, när detta är gjort kan vi också ta oss an dom utlänningar som är strandsatta utanför Thailand, men till en början kommer detta endast att göras möjligt för innehavare av arbetstillstånd eller personer med permanent uppehållstillstånd att komma in i landet, enligt en rapport i Nation Thailand.

Jag tolkar det som att man börjar med dom utlänningar som har arbetstillstånd och permanent uppehållstillstånd, men att övriga med familj, bostad och liknande i Thailand står näst på tur, så en liten ljusning måste man väl ändå se det som.

Mvh isan lover
Ööööh var det inte exakt det jag skrev?
Fast det är ju gamla nyheter nu.
Nu gäller planen att öppna upp fullt 1st Juli och det komme från NSC chefen själv.
Och hur det skall gå till skall börja planläggas nu, så alltså finns det ingen fastlagd plan än, bara spekulationer hur det skall gå till.
 
 

Liknande trådar

P
Svar
1
Visningar
2 K
Gazton
G
A
Svar
27
Visningar
6 K
P
A
Svar
7
Visningar
3 K
bungalow
B
A
Svar
1
Visningar
1 K
Anonym
A
 
Tillbaka
Topp