Flyg och övriga transporter i Coronatider

Skip

Forumräv
Har träffat en kille här i Norrköping som krashade en sådan för ett antal år sedan, Björn heter han, sitter idag i rullstol , han var flyglärare och satt i bakersta sitsen , eleven omkom tyvärr
Krachat tror jag de flesta kärror någon gång har gjort , så inget märkligt med detta , men dessa påpekanden på SK 60 var inte bra alls, skulle inte sätta mig i en sån nu efter den kännedomen
 

ulflan

Forumräv
Krachat tror jag de flesta kärror någon gång har gjort , så inget märkligt med detta , men dessa påpekanden på SK 60 var inte bra alls, skulle inte sätta mig i en sån nu efter den kännedomen
Håller med som amatör. Därför tog upp frågan. För en amatör som mig framstår flygplan från 1965 som gamla. SAS och andra har ju tagit bort Caraveller.
 

finnen

Aktiv medlem
Det rapporterade utspelet om Arlanda har rättats till. Utbyggnad får ske utan att regeringen lägger sig i. Kan medföra fler direktförbindelser med t ex Thailand.

De kan stoppa det, danskarna kommer att ta över SAS helt på lite sikt och då blir Kastrup det stora skandinaviska navet.
 

ulflan

Forumräv
De kan stoppa det, danskarna kommer att ta över SAS helt på lite sikt och då blir Kastrup det stora skandinaviska navet.
Jag delar din uppfattning att SAS kommer att få danskarna som ensam ägare eller huvudägare. Tanken att Kastrup skulle döda Arlanda tror jag inte på. Stockholmsregionen är stark och kommer att kämpa för att få fler direktlinjer till Arlanda. Regionens fördel är att man har många huvudkontor till multisar och att det genererar behov av resor. Regionen utvidgas successivt med hjälp av järnväg mm. Många pendlar från Eskiltuna mm. Kan göra att flygplatser i närheten får problem t ex Västerås. Regionens sannolikt största problem är tillgången på bostäder. Min tro är att Bromma avvecklas om cirka 30 år.
 

Berralund

Forumvärd
Forumpersonal
Jag delar din uppfattning att SAS kommer att få danskarna som ensam ägare eller huvudägare. Tanken att Kastrup skulle döda Arlanda tror jag inte på. Stockholmsregionen är stark och kommer att kämpa för att få fler direktlinjer till Arlanda. Regionens fördel är att man har många huvudkontor till multisar och att det genererar behov av resor. Regionen utvidgas successivt med hjälp av järnväg mm. Många pendlar från Eskiltuna mm. Kan göra att flygplatser i närheten får problem t ex Västerås. Regionens sannolikt största problem är tillgången på bostäder. Min tro är att Bromma avvecklas om cirka 30 år.
Jag tror inte heller att Kastrup kommer att döda Arlanda, helt otänkbart. Men jag tror också att det kommer att göra Arlandas expansionsplaner onödiga. CPH kommer säkert att bli SAS största Hub.
 

Samet

Forumräv
Jag tror inte heller att Kastrup kommer att döda Arlanda, helt otänkbart. Men jag tror också att det kommer att göra Arlandas expansionsplaner onödiga. CPH kommer säkert att bli SAS största Hub.
CPH är redan SAS största hub. Men jag delar mångas uppfattning om att fler interkontinentala linjer kommer förläggas till CPH. Upptagningsområdet är större, personaltillgången bättre och skattemässigt mer fördelaktigt.

Dock innebär detta inte att ARN kommer minska så enormt mycket, då många linjer redan går från CPH.
 

ulflan

Forumräv
Jag tror inte heller att Kastrup kommer att döda Arlanda, helt otänkbart. Men jag tror också att det kommer att göra Arlandas expansionsplaner onödiga. CPH kommer säkert att bli SAS största Hub.
Om SAS drar sig tillbaka hoppas jag att de ersätts med norrmän, polacker, tyskar, isländare etc. Värdet av att vara delägare av SAS tycker jag är tveksamt. Det kostar mycket. Norrmännen har dragit sig ur SAS. Kommer Thai och norrmännen tillbaka kan vi välja mellan minst två olika alternativ till Thailand. Accepterar vi ett byte finns massor av alternativ. Själv har jag åkt med Finnair flera gånger och de är bra och man kan flyga från Bromma vilket är bekvämt för mig. De är numera helt alkoholfria men tar kort.

Åker du alltid från Kastrup?
 

Berralund

Forumvärd
Forumpersonal
Om SAS drar sig tillbaka hoppas jag att de ersätts med norrmän, polacker, tyskar, isländare etc. Värdet av att vara delägare av SAS tycker jag är tveksamt. Det kostar mycket. Norrmännen har dragit sig ur SAS. Kommer Thai och norrmännen tillbaka kan vi välja mellan minst två olika alternativ till Thailand. Accepterar vi ett byte finns massor av alternativ. Själv har jag åkt med Finnair flera gånger och de är bra och man kan flyga från Bromma vilket är bekvämt för mig. De är numera helt alkoholfria men tar kort.

Åker du alltid från Kastrup?
Svar ja, alltid från Kastrup av geografiska skäl. Har 40 minuter med tåg dit och dessutom har Danmark ingen miljömuppskatt på flyg. Även om jag skulle flyga med byte blir det från Kastrup, t ex via Helsingfors eller Doha.
 

ulflan

Forumräv
Här är senaste nytt om SAS. Inte så enkelt eller hur?:

Norska regeringen har satt sig på tvären i det tänkta räddningspaket för SAS, där Norge förväntades vara med och garantera en hybridemission, uppger källor för Di.
Dessutom uppges den svenska och danska regeringen vara irriterad på SAS-ledningen, med vd:n Rickard Gustafson.
 

Isan Lover

Forumveteran
De kan stoppa det, danskarna kommer att ta över SAS helt på lite sikt och då blir Kastrup det stora skandinaviska navet.
Hej

Min tanke också, SAS har ju med åren blivit alltmer Danskt och jag ser inga möjligheter för Arlanda att stå som vinnare i konkurrens med Kastrup.

Mvh isan lover
 

ulflan

Forumräv
Hej

Min tanke också, SAS har ju med åren blivit alltmer Danskt och jag ser inga möjligheter för Arlanda att stå som vinnare i konkurrens med Kastrup.

Mvh isan lover
Det viktiga är att Arlanda kan stötta Sveriges och stockholmsregionens utveckling med t ex direktlinjer. Om danskarna övertar SAS och Kastrup därigenom blir fantastiskt behöver inte innebära en kris för Arlanda. För Sverige kan det vara ett sätt att i dagsläget utnyttja 5 mrd kronor till något utvecklande i stället för SAS. Sverige har ingen anledning att stötta danskarna och SAS om norrmännen drar sig ut nu i stället för september. För 5 Mrd kanske man kan köpa ett eget mindre flygbolag om behovet finns. Tidigare ägde t ex Posten ett eget flygbolag.
 

Isan Lover

Forumveteran
Det viktiga är att Arlanda kan stötta Sveriges och stockholmsregionens utveckling med t ex direktlinjer. Om danskarna övertar SAS och Kastrup därigenom blir fantastiskt behöver inte innebära en kris för Arlanda. För Sverige kan det vara ett sätt att i dagsläget utnyttja 5 mrd kronor till något utvecklande i stället för SAS. Sverige har ingen anledning att stötta danskarna och SAS om norrmännen drar sig ut nu i stället för september. För 5 Mrd kanske man kan köpa ett eget mindre flygbolag om behovet finns. Tidigare ägde t ex Posten ett eget flygbolag.
Hej

Håller med om att det inte behöver bli någon kris på Arlanda, men visionerna om en stor flygplats med behov av utbyggnad för att bli ett Skandinaviskt Hub inom flyget ser jag inga förutsättningar för alls.

En regional flygplats med ungefär samma status som Landvetter men något större p.g.a befolkningsunderlaget finns det däremot helt klart ekonomiska förutsättningar för.

Mvh isan lover
 

ulflan

Forumräv
Hej

Håller med om att det inte behöver bli någon kris på Arlanda, men visionerna om en stor flygplats med behov av utbyggnad för att bli ett Skandinaviskt Hub inom flyget ser jag inga förutsättningar för alls.

En regional flygplats med ungefär samma status som Landvetter men något större p.g.a befolkningsunderlaget finns det däremot helt klart ekonomiska förutsättningar för.

Mvh isan lover
Du förefaller ha en ytterst negativ attityd mot Arlanda "En regional flygplats med ungefär samma status som Landvetter men något större p.g.a befolkningsunderlaget". Fakta är ju att Arlanda har en viktig del av inrikesflyget och att Arlanda fungerar som en omstigningspunkt inom landet. Regionen har 23 % av befolkningen och 35 % av BNP. Stockholm har ett stort antal huvudkontor för multisar varför det är fördelaktigt med många direktförbindelser för att dessa ska kunna nå sina företag i andra länder. Oavsett din syn på Arlanda är det landets i särklass viktigaste flygplats.

Arlanda har mot Köpenhamn och Helsingfors en konkurrensnackdel tack vare regeringens flygskatt. Den tycker jag inte om. En annan nackdel är att staten inte ville ta ansvaret för järnvägen mellan Arlanda och Stockholm. Den har varit en intressant inkomstkälla för utländska företag.

Till och med bland dina partikompisar finns det många, som vill ha en utbyggnad. En del av dem vill slå ut Bromma och flytta verksamheten till Arlanda. De ser detta som ett viktigt skäl till att bygga ut Arlanda.

För att vara tydlig. Jag ser inget behov av en "tävlan" mellan olika flygplatser. Flygets viktigaste funktion är att stötta näringslivet inom den region där flygplatsen finns. Landvetters lönsamhet och förutsättningar vet jag inget om. Det finns flera andra flygplatser i landet som är nedläggningshotade. Nyligen gick ett antal kommuner samman för att rädda en. Genom att landet ser ut som det gör d v s relativt långt och smalt är flyget viktigt för många orter i landet.
 

ulflan

Forumräv
Annonserna om flyg till Thailand börjar komma tillbaka:

 

Isan Lover

Forumveteran
Du förefaller ha en ytterst negativ attityd mot Arlanda "En regional flygplats med ungefär samma status som Landvetter men något större p.g.a befolkningsunderlaget". Fakta är ju att Arlanda har en viktig del av inrikesflyget och att Arlanda fungerar som en omstigningspunkt inom landet. Regionen har 23 % av befolkningen och 35 % av BNP. Stockholm har ett stort antal huvudkontor för multisar varför det är fördelaktigt med många direktförbindelser för att dessa ska kunna nå sina företag i andra länder. Oavsett din syn på Arlanda är det landets i särklass viktigaste flygplats.

Arlanda har mot Köpenhamn och Helsingfors en konkurrensnackdel tack vare regeringens flygskatt. Den tycker jag inte om. En annan nackdel är att staten inte ville ta ansvaret för järnvägen mellan Arlanda och Stockholm. Den har varit en intressant inkomstkälla för utländska företag.

Till och med bland dina partikompisar finns det många, som vill ha en utbyggnad. En del av dem vill slå ut Bromma och flytta verksamheten till Arlanda. De ser detta som ett viktigt skäl till att bygga ut Arlanda.

För att vara tydlig. Jag ser inget behov av en "tävlan" mellan olika flygplatser. Flygets viktigaste funktion är att stötta näringslivet inom den region där flygplatsen finns. Landvetters lönsamhet och förutsättningar vet jag inget om. Det finns flera andra flygplatser i landet som är nedläggningshotade. Nyligen gick ett antal kommuner samman för att rädda en. Genom att landet ser ut som det gör d v s relativt långt och smalt är flyget viktigt för många orter i landet.
Hej

Vad det gäller inrikesflyget så håller jag absolut med dig, här är väl Arlanda redan ett nationellt Hub för vårt inrikesflyg, men så mycket mer lär det nog aldrig bli hur gärna en del andra vill detta.

Håller med om flygskatten försämrar situationen ännu mer, men för en stor del av dom boende i Sverige så finns det ingen anledning till att resa ut i världen via Arlanda överhuvudtaget, för dessa är det ofta både närmare, enklare, billigare och snabbare att resa ut i Europa och världen via andra Flygplatser.

Mvh isan lover
 

ulflan

Forumräv
Hej

Vad det gäller inrikesflyget så håller jag absolut med dig, här är väl Arlanda redan ett nationellt Hub för vårt inrikesflyg, men så mycket mer lär det nog aldrig bli hur gärna en del andra vill detta.

Håller med om flygskatten försämrar situationen ännu mer, men för en stor del av dom boende i Sverige så finns det ingen anledning till att resa ut i världen via Arlanda överhuvudtaget, för dessa är det ofta både närmare, enklare, billigare och snabbare att resa ut i Europa och världen via andra Flygplatser.

Mvh isan lover
Du verkar ha en ytterst märklig inställning till Arlanda om du tror att enbart Stockholmsregionen har behov av Arlanda. Titta på en karta över Sverige så inser du att det finns ett Sverige utanför din ö, som kan ha nytta av Arlanda. Inte minst gäller detta norr och väster om Stockholm men också till viss del söder om Stockholm. Eftersom de flesta inrikeslinjer går till Arlanda är det en fördel att Arlanda är Sveriges största nationella flygplats.
Jag betvivlar inte att du kan hitta andra alternativ i Danmark. Men trist att du inte vill att Sverige ska ha en stor internationell flygplats.

Återigen. Arlandas viktigaste uppgift är sannolikt inte att privatpersoner ska kunna åka bekvämt utan snarare att stödja Sveriges och regionens näringsliv. Det kan inte de platser som du hänvisar till lika bra.
 
 
Topp