Flyg och övriga transporter i Coronatider

Isan Lover

Forumveteran
Du verkar ha en ytterst märklig inställning till Arlanda om du tror att enbart Stockholmsregionen har behov av Arlanda. Titta på en karta över Sverige så inser du att det finns ett Sverige utanför din ö, som kan ha nytta av Arlanda. Inte minst gäller detta norr och väster om Stockholm men också till viss del söder om Stockholm. Eftersom de flesta inrikeslinjer går till Arlanda är det en fördel att Arlanda är Sveriges största nationella flygplats.
Jag betvivlar inte att du kan hitta andra alternativ i Danmark. Men trist att du inte vill att Sverige ska ha en stor internationell flygplats.

Återigen. Arlandas viktigaste uppgift är sannolikt inte att privatpersoner ska kunna åka bekvämt utan snarare att stödja Sveriges och regionens näringsliv. Det kan inte de platser som du hänvisar till lika bra.
Hej

Här i norra Bohuslän är det nära till Oslo och många väljer att utgå därifrån med ex.vis Norwegian medans man i övriga Västsverige oftast utgår ifrån Landvetter, i södra Sverige är nog Kastrup det naturliga alternativet, sen plockar ju Finnair många resenärer ifrån hela Sverige som vill resa dens snabbaste vägen till Asien.

Att Arlanda även fortsättningsvis kommer att vara Sveriges största flygplats håller jag med om samt att det är och kommer att förbli vårt nationella Hub för inrikesflyg, men drömmen om Arlanda som en internationell storflygplats är enligt mig i princip död, med största sannolikhet finns det inte ens förutsättningar för att bli Skandinaviens största flygplats, men visst kan framtida politiker ändå envist välja att satsa vidare ekonomiskt på denna dröm.

Mvh isan lover

Senast ändrad:

Isan Lover

Forumveteran
Hej

Obligatorisk karantän i 14 dagar väntar dom flesta grupper ifrån utlandet som fr.o.m den 1 juli får resa in i Thailand, det handlar då om affärsmän, experter, lärare, studenter, medicinska turister och utlänningar med familj i Thsilsnd.

CORONAVIRUS (COVID-19)
Mandatory 14 day quarantine for international arrivals to Thailand

Published
2 hours ago 26-06-2020
By Maya Taylor
Mandatory 14 day quarantine for international arrivals to Thailand | The Thaiger

PHOTO: Goh Rhy Yan on Unsplash

Following the announcement that Thailand would once again open its doors to certain categories of international visitors, the government’s Covid-19 task force has confirmed most will have to agree to a 14 day quarantine. It’s understood the first group to be granted entry to the Kingdom from July 1 will include businesspeople, skilled workers and experts, teachers, students, and medical tourists, as well as foreign residents with Thai families here.

Mvh isan lover

ulflan

Forumräv
Hej

Här i norra Bohuslän är det nära till Oslo och många väljer att utgå därifrån med ex.vis Norwegian medans man i övriga Västsverige oftast utgår ifrån Landvetter, i södra Sverige är nog Kastrup det naturliga alternativet, sen plockar ju Finnair många resenärer ifrån hela Sverige som vill resa dens snabbaste vägen till Asien.

Att Arlanda även fortsättningsvis kommer att vara Sveriges största flygplats håller jag med om samt att det är och kommer att förbli vårt nationella Hub för inrikesflyg, men drömmen om Arlanda som en internationell storflygplats är enligt mig i princip död, med största sannolikhet finns det inte ens förutsättningar för att bli Skandinaviens största flygplats, men visst kan framtida politiker ändå envist välja att satsa vidare ekonomiskt på denna dröm.

Mvh isan lover
Om Arlanda blir störst i Skandinavien eller inte är inte viktigt. Det viktiga är att Arlanda blir tillräckligt stort för att vara Sveriges viktigaste flygplats. Jag tror, att Malmö och en del andra mer känner av konkurrensen från Kastrup.

Frågan om utbyggnaden diskuteras. Här är ett inlägg från SvT om S inställning i frågan:

Men att MP skulle ha haft sista ordet i frågan tillbakavisas av S. I en skriftlig kommentar till SVT Nyheter skriver näringsminister Ibrahim Baylan (S) att: ”Det finns inget beslut om att stoppa en utbyggnad av Arlanda.”

– Nej, det finns inget regeringsbeslut, men det finns en överenskommelse, säger Tovatt.

Om utbyggnaden stoppas riskerar konsekvenserna bli långtgående för Sverige och svensk ekonomi, varnar Elisabeth Svantesson.

– Vi behöver stärka vår tillväxt när vi kommer ur den här krisen. Då är ett utbyggt Arlanda en väldigt viktig del av det.

---------

Min tolkning är att Ibrahim har en mer positiv inställning till Arlandas utbyggnad än du. Det är positivt. Kanske har han tagit intryck av Sundströms utredning. Den lär vara uppskattad inom S.

Isan Lover

Forumveteran
Om Arlanda blir störst i Skandinavien eller inte är inte viktigt. Det viktiga är att Arlanda blir tillräckligt stort för att vara Sveriges viktigaste flygplats. Jag tror, att Malmö och en del andra mer känner av konkurrensen från Kastrup.

Frågan om utbyggnaden diskuteras. Här är ett inlägg från SvT om S inställning i frågan:

Men att MP skulle ha haft sista ordet i frågan tillbakavisas av S. I en skriftlig kommentar till SVT Nyheter skriver näringsminister Ibrahim Baylan (S) att: ”Det finns inget beslut om att stoppa en utbyggnad av Arlanda.”

– Nej, det finns inget regeringsbeslut, men det finns en överenskommelse, säger Tovatt.

Om utbyggnaden stoppas riskerar konsekvenserna bli långtgående för Sverige och svensk ekonomi, varnar Elisabeth Svantesson.

– Vi behöver stärka vår tillväxt när vi kommer ur den här krisen. Då är ett utbyggt Arlanda en väldigt viktig del av det.

---------

Min tolkning är att Ibrahim har en mer positiv inställning till Arlandas utbyggnad än du. Det är positivt. Kanske har han tagit intryck av Sundströms utredning. Den lär vara uppskattad inom S.
Hej

Själv delar jag inte alls Elisabeth Svantessons uppfattning frågan, enligt mig ska en utbyggnad motiveras av behov och ekonomiska förutsättningar, kan man räkna hem en utbyggnad på ökat resande så är det helt ok för min del, men att bygga dyra politiska luftslott grundade på drömmar och önsketänkande ställer jag mig inte bakom.

Kapaciteten på flygplatser ska grundas på och matcha dom verkliga behoven, inte förhoppningar och politiska visioner.

Mvh isan lover

ulflan

Forumräv
Hej

Själv delar jag inte alls Elisabeth Svantessons uppfattning frågan, enligt mig ska en utbyggnad motiveras av behov och ekonomiska förutsättningar, kan man räkna hem en utbyggnad på ökat resande så är det helt ok för min del, men att bygga dyra politiska luftslott grundade på drömmar och önsketänkande ställer jag mig inte bakom.

Kapaciteten på flygplatser ska grundas på och matcha dom verkliga behoven, inte förhoppningar och politiska visioner.

Mvh isan lover
En politisk vision i sammanhanget är att fimpa Bromma och flytta trafiken till ett utbyggt Arlanda. Många inom S förordar detta. Andra partier nöjer sig med en utbyggnad i dagsläget.

Isan Lover

Forumveteran
En politisk vision i sammanhanget är att fimpa Bromma och flytta trafiken till ett utbyggt Arlanda. Många inom S förordar detta. Andra partier nöjer sig med en utbyggnad i dagsläget.
Hej

Att stänga Bromma och flytta verksamheten där till Arlanda låter ju både logiskt och ekonomiskt riktigt.

Här handlar det väl mer om politiskt mod att göra det som förmodligen borde ha gjorts för flera årtionden sedan.

Mvh isan lover

ulflan

Forumräv
SAS kan få problem:

Norges statsminister Erna Solberg bekräftar Di:s uppgifter om att det inte är aktuellt för Norge att på nytt bli ägare i flygbolaget SAS, som är i behov av ett statligt räddningspaket.

Däremot kan Norge ställa upp med lånegarantier, uppger hon.

Hej

Att stänga Bromma och flytta verksamheten där till Arlanda låter ju både logiskt och ekonomiskt riktigt.

Här handlar det väl mer om politiskt mod att göra det som förmodligen borde ha gjorts för flera årtionden sedan.

Mvh isan lover
Hur har du tänkt dig att flytta Brommas verksamhet till Arlanda om du är emot en utbyggnad?

Krille

Forumveteran
Igår fick jag det väntade mailet om att även Turkish airlines ställer in resan till Thailand den 4/7. De bad mig också att vara tålmodig om eventuell återbetalning. Finns det någon här som fått pengarna tillbaka?

Isan Lover

Forumveteran
SAS kan få problem:

Norges statsminister Erna Solberg bekräftar Di:s uppgifter om att det inte är aktuellt för Norge att på nytt bli ägare i flygbolaget SAS, som är i behov av ett statligt räddningspaket.

Däremot kan Norge ställa upp med lånegarantier, uppger hon.

Hur har du tänkt dig att flytta Brommas verksamhet till Arlanda om du är emot en utbyggnad?
Hej

Tar man beslut om en flytt av Bromma och kan räkna hem en investering i en utbyggnad på Arlanda så tycker jag att det är helt rätt, men det ska finnas både behov och en lönsamhet för att satsa på det.

Mvh isan lover

andrejsdenruskige

Forumveteran
Igår fick jag det väntade mailet om att även Turkish airlines ställer in resan till Thailand den 4/7. De bad mig också att vara tålmodig om eventuell återbetalning. Finns det någon här som fått pengarna tillbaka?
Jag har fått en voucher för en resa som skulle ske 4/5. Den Vouchern kom in 27/5.
Sedan avbokade jag en resa som skulle ske i mitten av maj. Den avbokade jag någon gång i mitten av mars. De pengarna fick jag tillbaka typ dagen efter.
Allt detta med SAS

Norrpilen

Aktiv medlem
Kompisen med sin familj,2 vuxna +2 barn har fått tillbaka sina pengar av en resebyrå. Planerad utresa var någon gång maj/juni, kommer inte riktigt ihåg exakt datum. Jag & sambon väntar ännu.

Kycklingen

Administratör
Forumpersonal
Jag vet inte om du undrar allmänt eller bara från turkish airlines.
Jobbarkompisen hade iallafall bokat med Apollo förra året, resan var planerad i mars/april. Hon fick tillbaks pengarna i början på denna veckan.

Krille

Forumveteran
Jag vet inte om du undrar allmänt eller bara från turkish airlines.
Jobbarkompisen hade iallafall bokat med Apollo förra året, resan var planerad i mars/april. Hon fick tillbaks pengarna i början på denna veckan.
Frågan gällde alla resor med flyg. En kompis skulle till Spanien i April 2 v. Men inga pengar tbx än.

Isan Lover

Forumveteran
Hej

AirAsia går ut ett erbjudande med kraftigt rabatterade inrikesflygningar.

AirAsia unveils ‘unlimited pass’ to speed up domestic Thai tourism
On Jun 29, 2020

Supporting domestic tourism, AirAsia presents the ‘AirAsia Unlimited Pass’ for the first time in Thailand, offering a limited number of tickets for only THB 2,999 (USD 96.98) for unlimited travel across its domestic routes. Tickets go on sale from today until 5 July 2020 with the flight redemption period beginning today until 26 November 2020 for travel from 20 July to 17 December 2020.
With this offer, guests can enjoy many amazing domestic destinations such as Chiang Mai, Chiang Rai, Phuket, Krabi, Had Yai, Nan, Ubon Ratchathani, Udon Thani, Khon Kaen and many more, covering 23 popular destinations.

Mvh isan lover

Isan Lover

Forumveteran
Hej

Även Thai Vietjet går ut med kraftiga rabatter på inrikesflyget.

TOURISM
Thai Vietjet Offers sale 50% to Welcome FUN Summer

Published June 26, 2020
By CTN News
Thai Vietjet, Thailand, Offers

Celebrating FUN Summer across the Thailand, Thai Vietjet offers 50% ticket discount to allow more chances to travel safely with FUN to the passengers travelling on domestic flights nationwide.

By applying ‘SkyFun50’ discount code when booking tickets at www.vietjetair.com or mobile web at m.vietjetair.com or Vietjet mobile application during 26 June – 10 July 2020, passengers will get 50% discount from eligible fare (not includes tax and surcharges).

Mvh isan lover

andrejsdenruskige

Forumveteran
Hej

AirAsia går ut ett erbjudande med kraftigt rabatterade inrikesflygningar.

AirAsia unveils ‘unlimited pass’ to speed up domestic Thai tourism
On Jun 29, 2020

Supporting domestic tourism, AirAsia presents the ‘AirAsia Unlimited Pass’ for the first time in Thailand, offering a limited number of tickets for only THB 2,999 (USD 96.98) for unlimited travel across its domestic routes. Tickets go on sale from today until 5 July 2020 with the flight redemption period beginning today until 26 November 2020 for travel from 20 July to 17 December 2020.
With this offer, guests can enjoy many amazing domestic destinations such as Chiang Mai, Chiang Rai, Phuket, Krabi, Had Yai, Nan, Ubon Ratchathani, Udon Thani, Khon Kaen and many more, covering 23 popular destinations.

Mvh isan lover
Flygbuffé!

Så ska det vara

andrejsdenruskige

Forumveteran
Synd bara att det är fel land... kunde SAS göra likadant skulle jag resa igenom hela linjenätet på en vecka. Frukost i Umeå, 11-fika i Stockholm, lunch i Kalmar, 15-kaffe i Stockholm och middag i Malmö!
Med tanke på connections så lär den trippen ta 4 veckor ;)

Bokade just en resa. Det gick fan inte ens att betala på nätet. Fick till det via appen dock.
Sedan blev det ett leg med "Tampongen" :'(

kurant

Forumveteran
Nu spånar många länder hur man ska få igång internationella turister..

Några är långt fram med några få utvalda lyxresorter, dit man tar sina gäster i egna transporter för att inte behöva utsätta någon för smitta.
Man vänder sig inte mot vanliga turister utan det är mot miljardärer.
Några har idéer som att inte tillåta personer som är över 60 inresor..
Mottot är Covid19 fria zoner och hög medicinsk säkerhet.

Topp