Flyg och övriga transporter i Coronatider

Helt riktigt. Med betalkort är man utlämnad till de regler som gäller där man använt kortet. Man är istället beroende land hänvisad till lokala landets lagar och möjligheter med polisanmälan/domstol.
T.ex på Lazada när man handlar står Lazada för skyddet. Betalning genom Lazada wallet och kreditkort återbetalas inom ungefär ett dygn. Betalningar med betalkort återbetalas inom en månad enligt deras info, men sker oftast inom en vecka.
Jag har enbart haft problem med kinesiska leverantörer som inte uppfyllt leverans, Lazada har alltid gått emellan och återbetalat.
Jag har haft problem med lokala leveranser hos Lazada och de hänvisat mig till deras support i Filippinerna som hänvisar till Thailand etc. Jag tog hjälp av Visa som betalade tillbaks.

Det du hänvisar till är kreditköpslagen, där du kan häva köpet pga. ej levererad vara/tjänst.

Har man ett betalkort/debitkort, alltså kopplat till konto så gäller inte den.
Tänkte dock ett steg till, min kortutgivaren är utländsk och de flesta gånger jag fått problem är säljande företag utländskt. Gäller svensk lag då, pga jag är svensk, eller är det en internationell reglering?

Krille

Forumvärd
Forumpersonal
Det du hänvisar till är kreditköpslagen, där du kan häva köpet pga. ej levererad vara/tjänst.

Har man ett betalkort/debitkort, alltså kopplat till konto så gäller inte den.
Helt rätt Samed. Om det finns någon annan här som betalat som jag, så vore det intressant att höra från er hur det går.

SnöSol

Medlem
Betalade min resa med Ecster Mastercard som skickar faktura nästa månad efter inköpen så då kanske jag borde fundera på att vända mig till dem nu när Thai inte verkar vilja betala tillbaks pengarna?

Isan Lover

Forumveteran
Hej

Resande till Thailand måste köpa en Covid försäkring som täcker vård vid sjukdom och eventuellt dödsfall, den ska täcka kostnader upp till 3..2 miljoner baht (US$102,000).

Travelers to Thailand must buy COVID insurance, in case they die or something
By Coconuts Bangkok Sep 3, 2020 | 11:47am Bangkok time

Coming to Thailand will mean not just enduring two weeks of quarantine-lite, but also purchasing insurance in case you die of the coronavirus and need a funeral in the Land of Smiles.

As piecemeal plans take shape to reopen the kingdom to much-needed tourism, a government insurance agency has announced that all arriving travelers will need to buy COVID-19 insurance to cover the entire time they are in the country.

Travelers must be insured up to THB3.2 million (US$102,000) to cover medical treatment as well as funeral expenses and transporting their remains home, according to Suthipol Taweechaikarn of the state Insurance Commission. Thailand will sell the insurance packages online.

Mvh isan lover

Ubon

Forumveteran
Hej

Resande till Thailand måste köpa en Covid försäkring som täcker vård vid sjukdom och eventuellt dödsfall, den ska täcka kostnader upp till 3..2 miljoner baht (US$102,000).

Travelers to Thailand must buy COVID insurance, in case they die or something
By Coconuts Bangkok Sep 3, 2020 | 11:47am Bangkok time

Coming to Thailand will mean not just enduring two weeks of quarantine-lite, but also purchasing insurance in case you die of the coronavirus and need a funeral in the Land of Smiles.

As piecemeal plans take shape to reopen the kingdom to much-needed tourism, a government insurance agency has announced that all arriving travelers will need to buy COVID-19 insurance to cover the entire time they are in the country.

Travelers must be insured up to THB3.2 million (US$102,000) to cover medical treatment as well as funeral expenses and transporting their remains home, according to Suthipol Taweechaikarn of the state Insurance Commission. Thailand will sell the insurance packages online.

Mvh isan lover

Välkommen till Thailand, och många funderar nog på, men hur?

räknar man ihop olägenheter och kostnader för en 4-veckors turist,

så tror nog jag att många låter nog resan stanna vid en tanke.....

Själv funderar jag på på om frugans försäkring för mig, täcker covid?

andrejsdenruskige

Forumveteran
Ja är det långresor med toppmodernt flygplan så är flyget säkert lägre än bilen. Skulle vilja se den som kommer till Thailand med lägre utsläpp med bilresa.
Jag kompenserar genom att inte både flyga och köra samtidigt. Lite ofrivilligt egentligen, men det är svårt att köra bilen när man sitter i planet.
Jag skulle kunna låta bilen gå på tomgång egentligen.

apknug

Medlem
Ja förden som inte gillar att flyga turbopropp är det kanske ingenting, att sitta straxt framför en pistongdiesel v12a med propeller borde bullra en del.

Kanske känns som att flyga en gammal junker eller DC3a fast de hade nu stjärnmotorer, som en Spitfire kanske?

Topp