Flygbolagens bonussystem, tips och råd

 

Berralund

Forumvärd
Forumpersonal
Det finns ju ett antal olika bonussystem som flygbolagen samt deras allianser har. SAS har t ex sitt Eurobonus som ingår i Star Alliance med bl a Thai Airways och Lufthansa. Sedan finns exempelvis One World där bl a Finnair och British Airways ingår.

Här finns en del medlemmar som är mycket beresta så jag tänkte att man kan dela med sig av sina erfarenheter här samt komma med goda råd hur man bäst utnyttjar sina poäng eller miles. Och naturligtvis kan intresserade ställa frågor. Jag klistrar tråden så att den blir lättare att hitta framöver.
 
Norwegian med cash-poäng är det bästa om man inte reser enormt mycket.
Det ger bra återbäring direkt.

Många kort är svårt att att omsätta poäng till något i resväg.
 
Jag samlar lite poäng på Norwegian samt Finnair , ger något tillbaka , men inte mycket tycker jag .. Flyger nog Baggarna igen i November , har tidigarelagt min tripp .Saknar Thailand

Norwegian är ett klassiskt cash-back system. Det ger ungefär 1,5% i återbäring.

Finnair är ett poängsystem. Beroende på hur man använder poängen får de olika värde. Jag flyger för lite med Finnair för att kunna boka rena resor med dem, så det blir uppgraderingar, då brukar poängvärdet landa runt 2-3% återbäring.

SAS Eurobonus är min stora samlare just nu. De har storsatsat i Sverige senaste åren med massor av nya partners och enormt bra dealer. Många många poäng att få till ytterst liten kostnad. Det har gjort att återbäringen har kunnat bli enormt bra om man lyckats optimera. När jag säger enormt bra.. menar jag verkligen enormt.

Hade inte flugit business ToR 3ggr och First ToR 1gång till Thailand om det inte vore för Eurobonus. Tack @andrejsdenruskige som lurade in mig på riktigt i poängträsket.
 
Kan jag med Lufthansa kort uppgradera till business på andra star alliance bolag?
Nu när jag flyger Thai nästa gång kan jag då använa miles and more för att uppgradera eller funkar det bara på LH.
 
Norwegian är ett klassiskt cash-back system. Det ger ungefär 1,5% i återbäring.

Finnair är ett poängsystem. Beroende på hur man använder poängen får de olika värde. Jag flyger för lite med Finnair för att kunna boka rena resor med dem, så det blir uppgraderingar, då brukar poängvärdet landa runt 2-3% återbäring.

SAS Eurobonus är min stora samlare just nu. De har storsatsat i Sverige senaste åren med massor av nya partners och enormt bra dealer. Många många poäng att få till ytterst liten kostnad. Det har gjort att återbäringen har kunnat bli enormt bra om man lyckats optimera. När jag säger enormt bra.. menar jag verkligen enormt.

Hade inte flugit business ToR 3ggr och First ToR 1gång till Thailand om det inte vore för Eurobonus. Tack @andrejsdenruskige som lurade in mig på riktigt i poängträsket.

Inlurad och sedan tog du täten på en gång :)
 
Kan jag med Lufthansa kort uppgradera till business på andra star alliance bolag?
Nu när jag flyger Thai nästa gång kan jag då använa miles and more för att uppgradera eller funkar det bara på LH.

Ja, det finns något som heter Star Alliance Upgrade. Du behöver kontakta Miles & More eller gå in på din sida. Så finna den möjligheten.

Det går inte att göra på flygplataen, där kan de bara uppgradera inom samma poängklubb/flygbolag.
 
Ja, det finns något som heter Star Alliance Upgrade. Du behöver kontakta Miles & More eller gå in på din sida. Så finna den möjligheten.

Det gåe inte att göra på flygplataen, där kan de bara uppgradera inom samma poängklubb/flygbolag.
Ok, vet inte om det går uppgradera biljetterna på hemsidan med sjömansbiljett.
På flygplatserna kan jag uppgradera till business , det har jag gjort några gånger.
 
Jag flyger lite per år.
Star alliance
UA
TG
SQ
BR
NH
OZ

Skyteam
DL
KE
VN

One World
QR
JL
AA



Så dessa EK och EY

Och nu första gången med GF

Är så jävla dummmmmm att jag orkar inte ibland..... kolla vad jag har, har bara annat att göra.
Men får erkänna har tagit ut i hotell betalning dummmmmmm...
 
Senast ändrad:
Jag flyger lite per år.
Star alliance
UA
TG
SQ
BR
NH
OZ

Skyteam
DL
KE
VN

One World
QR
JL
AA



Så dessa EK och EY

Och nu första gången med GF

Är så jävla dummmmmm att jag orkar inte ibland..... kolla vad jag har, har bara annat att göra.
Men får erkänna har tagit ut i hotell betalning dummmmmmm...

Med tanke på dina resor så borde du ha en herrejösses massa resor att ta ut, så länge du registrerat dom mot ett bonuskort.
 
Jag har get mina medlemskortuppgifter till ATPI så dom registrerar mina kort när dom bokar, innan det så hände det ju att man missade ibland.
 
Jag har get mina medlemskortuppgifter till ATPI så dom registrerar mina kort när dom bokar, innan det så hände det ju att man missade ibland.

Själv har jag tillgång att boka mina biljetter med ATPI. Ibland är det bra och ibland inte. Det är ett extra verktyg.
Man kan alltid lägga in sitt bonuskort efteråt.

Här tog jag lite random datum och hittade ok Biz-biljetter

1566393321762.png


Man skulle kunna boka Eco ut och Biz hem, men då ändras pristabellerna. I detta tillfället blir det dyrare om man väljer Eco på hemresan.
Sjukt och knepigt.
Jag bokar dock bara mina flyg som går till Stavanger själv. Ids inte hålla på med hotellbokningar och ombokningar om jag har någon helikopter som blir försenad.
Helst hade jag velat boka via SAS, men så kommer Company Policy in i bilden.....

1566393321762.png
 
Själv har jag tillgång att boka mina biljetter med ATPI. Ibland är det bra och ibland inte. Det är ett extra verktyg.
Man kan alltid lägga in sitt bonuskort efteråt.

Här tog jag lite random datum och hittade ok Biz-biljetter

1566393321762.png


Man skulle kunna boka Eco ut och Biz hem, men då ändras pristabellerna. I detta tillfället blir det dyrare om man väljer Eco på hemresan.
Sjukt och knepigt.
Jag bokar dock bara mina flyg som går till Stavanger själv. Ids inte hålla på med hotellbokningar och ombokningar om jag har någon helikopter som blir försenad.
Helst hade jag velat boka via SAS, men så kommer Company Policy in i bilden.....

1566393321762.png
Jag får inte ens boka mina kursbiljetter själv.
Allt skall bokas via ATPI, när det gäller kurs blir det via training department i Manila som skickar vidare till ATPI att boka.
När det gäller på och avmönstring är det kapten som skickar till dom att boka.

Däremot kan jag ge en liten fingervisning på bra flyg för jag tycker ATPI är värdelösa på att hitta bra resor.

Som nu vid kurs som jag skall på skickade jag flyg som passade mig efter kursen till training och dom skicka vidare till ATPI och den fick jag.

Men allt skall bokas av dom.
 
Själv har jag tillgång att boka mina biljetter med ATPI. Ibland är det bra och ibland inte. Det är ett extra verktyg.
Man kan alltid lägga in sitt bonuskort efteråt.

Här tog jag lite random datum och hittade ok Biz-biljetter

1566393321762.png


Man skulle kunna boka Eco ut och Biz hem, men då ändras pristabellerna. I detta tillfället blir det dyrare om man väljer Eco på hemresan.
Sjukt och knepigt.
Jag bokar dock bara mina flyg som går till Stavanger själv. Ids inte hålla på med hotellbokningar och ombokningar om jag har någon helikopter som blir försenad.
Helst hade jag velat boka via SAS, men så kommer Company Policy in i bilden.....

1566393321762.png
Jag bokar bara det som passar för stunden, har ibland inbokat möten då kan jag leta, men sen hoppar jag fort och tar det som passar.
Nu GF Boeing 787 BKK till BAH.
Okej flyg.
 
Jag får inte ens boka mina kursbiljetter själv.
Allt skall bokas via ATPI, när det gäller kurs blir det via training department i Manila som skickar vidare till ATPI att boka.
När det gäller på och avmönstring är det kapten som skickar till dom att boka.

Däremot kan jag ge en liten fingervisning på bra flyg för jag tycker ATPI är värdelösa på att hitta bra resor.

Som nu vid kurs som jag skall på skickade jag flyg som passade mig efter kursen till training och dom skicka vidare till ATPI och den fick jag.

Men allt skall bokas av dom.

Ja, kommer man inte upp med egna förslag så kan man få båt, buss, vandringstur, t-bana och avsluta resan med tåg, efterföljt av en lång vandringstur. Allt för att spara 23kr.

Jag använder som oftast ATPI och SAS och ser på smidigaste resan (som genererar mest legs) och sedan skickar jag det vidare som oftast.
 
Jag bokar bara det som passar för stunden, har ibland inbokat möten då kan jag leta, men sen hoppar jag fort och tar det som passar.
Nu GF Boeing 787 BKK till BAH.
Okej flyg.

Ja, när det är ”blixtinkallningar” så finns det inte så mycket tid till att gräva fram några optimala poängvänliga bokningar.

Jag skulle nog själv inte använda poängen på mina jobbresor då många alternativ kan falla bort.

Resor planlagda i bra bit i framtiden fungerar bättre att boka med poäng.
 
Jag bokar mina resor själv i ett system som hanteras av american express på något sätt. Får inte boka business men annars ganska fritt. Åker bara inom Europa, oftast Malmö/Göteborg samt Bryssel. Jag reser nästan enbart med SAS och får poäng på resorna hos Eurobonus, inget annat i dagsläget.
Jag bokar dock även hotell och hyrbilar själv och använder då ett Shell Mastercard för att få lite cashback. Hotell bokar jag via hotels.com och hyrbilar via Avis. Jag är medlem hos respektive företags lojalitetsprogram.
Är det vettigt att t.ex. byta betalkort för att få mer poäng eller är det overkill? Köper hotell/hyrbilar för 5.000-15.000 sek i månaden.
 
Ja, när det är ”blixtinkallningar” så finns det inte så mycket tid till att gräva fram några optimala poängvänliga bokningar.

Jag skulle nog själv inte använda poängen på mina jobbresor då många alternativ kan falla bort.

Resor planlagda i bra bit i framtiden fungerar bättre att boka med poäng.
Jag orkar inte leta några poängresor.
Jag frågar bossen om det är "ok" att ta dessa flyg och en så länge har jag inte haft problem hos företaget.
Men rättar mig i ledet om det skulle bli problem.
Inte jag som betalar resorna, det gör företaget, så jag får ta det som finns där ute i rymden med bokningar.
 
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp