Flytta till Thailand

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

gunnarg

Nedtystad
Hej!
Jag är gift med en thailändska och jag undrar om någon vet hur man
billigast skickar sitt bohag till Thailand (max 100kilo)
Vilket visum skall man söka blir 65 i februari 2010.
Tacksam för råd

Gunnar

Hej Gunnar

Om du önskar stanna en längre tid kan du använda detta visum eftersom du är gift med en thailändsk medborgare: http://www.thaiembassy.se/documents/nonOswe.pdf

Vill du endast stanna en kortare period kan du välja detta visum: http://www.thaiembassy.se/documents/trswe.pdf

Vill du bosätta dig i Thailand kan du välja den här varianten: http://www.thaiembassy.se/documents/nonOAswe.pdf

Det är aldrig några problem med visum när man är gift med en thailändsk medborgare.

Mvh Thaikonsult

Tack för svaret men jag undrar om jag väljer det första visumet
Non imigrant visa O kan jag då förlänga detta visum i Thailand
efter 1 år och få Non imigrant visa A-O för jag vill inte återvända
till Sverige och söka nytt visum.Vad jag förstår måste jag lämna
Thailand 24 timmar var 90 dag.Kan jag då åka till Burma och fodras
då något visum för att åka dit och vad kostar det?

Gunnar>Jag anlitade Schenker när jag skickade ner inredning till min sambos kusin när han byggde sitt hus.Det kostade då c:a 3000 sek och tog en månad.

DU KAN FÅ ETTÅRS VISA HÄR I THAILAND MEN DU MÅSTE VISA BANKBOK MED 800000 BATH

OM DU VILL HA ETT PERMANENT VISA 1 ÅR MÅTE DU VARA GIFT OCH HA 800000 BATH VISA UPP MED DETTA VISUM BEHÖVER DU INTE RESA UT VAR TREDJE MÅNAD JAG HAR ETT

Vill man söka ett Non Immi (long stay) O-A 1-års visum med 90 dagars rapportering, behöver man ha 800.000 bath på banken eller 65.000 bath/månad i inkomst efter skatt eller en kombination av bägge.

Vill man söka ett Non Immi O (marriage visa) 1-års visum med multiple entry måste man lämna landet var 90:e dag för att få en ny 90-dagars period. Här ska inte behövas någon inkomst om man är gift med en thaimedborgare.

Bägge alternativen går att förlänga hos Immigration i Thailand.

Mvh Thaikonsult

Hej

Skaffa visum innan ni kommer till Thailand. Är själv gift sedan ett halvår och
bor i Bkk. Stört omöjligt att få marriage visa om man som jag jobbar 6 veckor utomlands och sen lika länge ledigt i Thailand. Inkomstbevis kräver dom, iaf av mig. Jag klär mig och beter mig rätt men stört omöjligt då jag inte vill betala mutor. Får bli en semestertrip till Penang eller Manila eller nåt med frugan och hoppas det ordnar sig.
Körkort var dock inget problem trots enbart 30 dagars VOA.

/SatanG

Kan börja med att önska alla en god fortsättning på det nya året!

När det gäller visum och uppehållstillstånd till Thailand är det en sak man ska ha i beaktande och det är att det kan skilja en del mellan de olika Immigrationskontoren i Thailand vid förlängningsansökningar. Dels på grund av traditioner och dels på grund av att vissa handläggare önskar tjäna en extra hacka utöver den ordinarie lönen.

Vi som jobbar dagligen med migrationsfrågor slutar aldrig förvånas över en del pass och tillståndsstämplar som utfärdas i Thailand.

Även om Thailand har en väl utformad lagstiftning inom utlänningsrätten så är det en viss skillnad mellan vad statsmakterna tycker i frågan och den praktiska tillämpningen.

Är man gift med en thailändsk medborgare är man i princip mycket välkommen till Thailand. Thailändare vill att vi "faranger" flyttar dit, spenderar en del pengar i olika projekt och hjälper landet att utvecklas.

Mvh Thaikonsult

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

T
Svar
153
Visningar
12 K
Anonym
A
S